176

johan_l skrev:

Enligt thesamba;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +semaphore

Där föreslås;
1 ohm 50W

Om den drar 6A på 6V U=RI => 1Ohm vilket ju verkar rimliga siffror. Jag har ett par pilar jag skulle kunna mäta på om en stund...

P=UI -> 6x6=36W  Dvs motståndet måste klara 36W

Hittade ett keramiskt trådlindat på elfa som klarar 17W, vilket ju är lite för lite...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124
eller ett som ser dyrare ut
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096
får kolla lite mera sen... Min dotter drar i mig nu och vill ut på promenad... ICQ/ab

Mitt lilla labbagg klarade max 3A så testet gick inte att genomföra, men kan iallafall konstatera att mer än 3A drar den för pilarna orkade inte upp av sig själv men stannade uppe när man hjälpte till... Med lite oxid på ledningarna på min oval så är orken i pilarna ibland inte mycket mer än detta så 6A verkar inte orimligt och troligen är det nånstans mellan 4 och 6 iallafall...

Med risk för att jag shabblar bort mig gör jag nedan överslagsräkning;

Mäter jag resistansen obelastad får jag på den ena pilen 1.2 och den andra 1.6 ohm, båda utan lampor. Lampornas märkvärde är 3W, vilket väl ger 3W=6V x I, I = 0,5A, 6=R x 0,5A => R=3ohm, jag antar lampan är kopplad parallellt med spolen, men så här framför tangentbordet orkar jag inte räkna på det, men är så fallet så minskar ju resistansen över pilen, vilket verkar logiskt med datat som de på thesamba uppger.

Ska man ha samma spänning över pilen som över resistorn ska de ju vara lika stora. En lägre resistans ger en lägre spänning över resistorn och högre över pilen.

När bilen laddar har väl en 6V bil ca 7.2v och en 12v 14.4v.

Resistorn på ett ohm lär sänka spänningen hyfsat i linje med vad som behövs. Risken finns väl att vissa pilar får lite högre spänning över sig, men pilarna lite bättre stuns. Har man helt nya kablar till allt och bra kontakt i alla strömbrytare skulle jag kanske överväga att ta en lite högre resistor men med tanke på att pilarna ganska ofta är lite trötta pga oxid så finns nog ett inbyggt motstånd i resten av systemet som gör att man hamnar rättså rätt...

Givetvis är en riktig spänningsomvanldare det trygga alternativet, men sålänge det är vanliga ovalpilar så kostar väl en pil mindre än en spänningsomvandlare så jag skulle ju chansa på att det funkar, kontrollmäta spänningen över pilen och köra på... Ofta verkar 6v prylarna hålla att köra på 12v ganska länge så har svårt att se att de skulle brinna på stuberten.

Resistorn ska nog lämpligen monteras direkt på metall för värmeavledningens skull...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

177

Och den jag länkade till hade utgått men denna fanns istället...

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … =60-328-65

Samma princip torde gå att tillämpa på torkarmotorn, men man ska ju tänka på att 36W genererar rätt mycket värme så kör man lång tid i sträck så kommer det bli varmt, jämför tex med en 40W lampa så bränner man ju sig... Jag vet inte hur mycket torkarmotorn drar, men en stor skillnad är väl att man kör med den på ibland i mycket långa perioder... Pilarna är bara ute en kort stund...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

178

Priset till årets mest hypade projekttråd kan redan delas ut? ICQ/ad
Det blir väldigt mycket intressant att läsa om pilar och torkarmotorer, men eftersom jag är totalt novis på ellära så vore jag tacksam om någon orkade göra en sammanfattning, typ i form av en guide av allt ni kom fram till när ni är klara sen under tråden för elektricitet? Där man kan flika in lite dumma frågor. Det skulle jag uppskatta väldigt mycket, för jag ska ju göra det här på min RATLOOKER hade jag tänkt. Tack på förhand gôbbar för all mästerlig info! ICQ/ab

Mats, hade du tänkt att glida till Bug Run i den här bilen i år? ICQ/ab Ser fram emot att träffa både dig och bilen isåfall! ICQ/ab

179

Peter S skrev:
Mats W skrev:
  • 78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
    Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.
    Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orange-gult ljus åt sidan.

Semaforer lyser så att det syns både framifrån OCH bakifrån. Två är ett jämnt antal, eller hur? Vad bråkar man om när det står svart på vitt ICQ/ad ?

Hmm, svårt att entydligt att säga om det är lagligt med enbart pilar. Det står ju inget om det måste vara fast eller blinkande sken på lampan. Skulle dock tro att blinkande är ett krav. Annars kan man lätt tänka sig att man misstar pilarna för positionsljus.

Men jag menar att det inte alls är svårt, Peter, eftersom själva poängen med lagar och regler är att man inte behöver (ens inte får) 'tro' eller 'tycka' när man uttolkar texten. Det står faktiskt ingenting om huruvida körriktningsvisaren ska ha fast- eller blinkande sken. Detta är vad SBP har att förhålla sig till.

Sedan håller jag med dig till 100% att det bör vara blinkande ljus - annars ser ju ingen att du ger tecken Default/hmm . Men detta är ditt och mitt (och högst sannolikt även en bilprovares) tyckande. Vid en besiktning ska man gå efter regelboken - precis som under en fotbollsmatch eller en rättegång. Att det sedan finns många av oss som blir upprörda över domslut är en helt annan femma...

Just my two cents...

PS: Jag är mycket tacksam över ditt elschema ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

180

Michos Miche skrev:

Priset till årets mest hypade projekttråd kan redan delas ut? ICQ/ad
Det blir väldigt mycket intressant att läsa om pilar och torkarmotorer, men eftersom jag är totalt novis på ellära så vore jag tacksam om någon orkade göra en sammanfattning, typ i form av en guide av allt ni kom fram till när ni är klara sen under tråden för elektricitet? Där man kan flika in lite dumma frågor. Det skulle jag uppskatta väldigt mycket, för jag ska ju göra det här på min RATLOOKER hade jag tänkt. Tack på förhand gôbbar för all mästerlig info! ICQ/ab

Mats, hade du tänkt att glida till Bug Run i den här bilen i år? ICQ/ab Ser fram emot att träffa både dig och bilen isåfall! ICQ/ab

Vaddå 'hypade'? ICQ/am  Default/lol

johan_l och Peter S verkar vara riktiga 'fenor' på detta med det elektriska - jag håller helt och hållet med om att det borde ligga som en 'How-To', men tycker samtidigt onekligen att det är väldigt trevligt att diskussionen pågår i min tråd ICQ/ad .

BR 2011? Den som lever får se om vi hinner bli klara med ovalen tills dess - annars tar vi väl en av familjens övriga luftkylda dit upp ICQ/ae . Ska du dit så kommer jag absolut att se fram emot att besiktiga din 'snigel' och tjôta med dig Miche ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

181

johan_l skrev:

Ofta verkar 6v prylarna hålla att köra på 12v ganska länge så har svårt att se att de skulle brinna på stuberten.

Sorry att jag kortar ner ditt mycket intressanta resonemang, Johan, men jag tänker precis som du att ibland verkar det inte så farligt att gå över till 12V på vissa 6V komponenter. Men eftersom bilarna inte används så mycket så har man väl bara ännu inte märkt hur stor skada det åstadkommer...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

182

När vi designar nya komponenter till våra lastbilar (scania) så testar man att allt pallar om jag minns rätt 48V med lite råge, varför? Jo för om man använder starthjälp (vilket man inte får och ska) så trycker den på med mycket mer och ger spänningsspikar som heter duga, därav klarar de dubbelt upp. Sen hur länge de ska klara det vet jag inte, vi har ju säkert tester som kör hyfsat länge. Men det innebär ju att man tär på marginalerna om man går från 6v->12v, för plötsligt så har man risk för spänningar på 24v...

Jag är själv ingen expert på det djupare tekniska, men vi har ju sådana på firman och då ser man ju till att lära sig lite...

Eftersom jag (ännu) inte har nån bil med pilar som är 12v konveterad har jag ingen praktisk erfarenhet. Men håller helt med att när detta är testat och klart så är det vettigt att lägga ut i how-to'n, speciellt om Mats tar lite bilder hur han löser det!  ICQ/ab

Det är roligt med trådar där det händer lite! Genom att denna både ställer frågor och dokumenterar samt att det faktiskt är framsteg ofta flera gånger per vecka är det ju en skitkul tråd att följa!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

183

När det gäller torkarmotor så är 68-71? typ 1 12V torkarmotorer "bolt-on" i den gamla mekanismen.
Du måste dock flytta över dem nitade axeln på 6V motorns arm till 12V motorn vill jag minnas. Detta gör man enkelt genom att slipa bort den gamla nitningen på baksidan och knacka ur och pressa på nya armen och bränna fast med en svetsloppa på baksidan.

Då tillgången på gamla 12V motorer börjar tryta har jag hört att man kan ta Volvo 245 bakrutetorkarmotorer som också skall vara bolt-on. Även vissa gamla Saabar hade samma torkermotorer som VW.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

184

Om Mats och Andreas får problem med några sådana klurigheter som 12V konvertering av prylar som pilar och torkare så lovar jag fixa det på något sätt

185

Stefan T skrev:

Om Mats och Andreas får problem med några sådana klurigheter som 12V konvertering av prylar som pilar och torkare så lovar jag fixa det på något sätt

You're the man, Stefan ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

186

johan_l skrev:

När vi designar nya komponenter till våra lastbilar (scania) så testar man att allt pallar om jag minns rätt 48V med lite råge, varför? Jo för om man använder starthjälp (vilket man inte får och ska) så trycker den på med mycket mer och ger spänningsspikar som heter duga, därav klarar de dubbelt upp. Sen hur länge de ska klara det vet jag inte, vi har ju säkert tester som kör hyfsat länge. Men det innebär ju att man tär på marginalerna om man går från 6v->12v, för plötsligt så har man risk för spänningar på 24v...

Jag är själv ingen expert på det djupare tekniska, men vi har ju sådana på firman och då ser man ju till att lära sig lite...

Eftersom jag (ännu) inte har nån bil med pilar som är 12v konveterad har jag ingen praktisk erfarenhet. Men håller helt med att när detta är testat och klart så är det vettigt att lägga ut i how-to'n, speciellt om Mats tar lite bilder hur han löser det!  ICQ/ab

Det är roligt med trådar där det händer lite! Genom att denna både ställer frågor och dokumenterar samt att det faktiskt är framsteg ofta flera gånger per vecka är det ju en skitkul tråd att följa!

Jag ta bilder? Hmm - jo det ska jag fixa i så fall ICQ/ad

Här kommer ett par:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778980.jpg
Test av pil – funkar klockrent ICQ/ag !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778981.jpg
Här ligger ’Bibeln’ (VVFS 2003:22) utprintad och inbunden, uppslängd på en motorlucka till en 63:a. Denna ska bli min kvällslektyr framöver ICQ/ae !

Kastar ut en fråga: Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

187

Peter S skrev:

När det gäller torkarmotor så är 68-71? typ 1 12V torkarmotorer "bolt-on" i den gamla mekanismen.
Du måste dock flytta över dem nitade axeln på 6V motorns arm till 12V motorn vill jag minnas. Detta gör man enkelt genom att slipa bort den gamla nitningen på baksidan och knacka ur och pressa på nya armen och bränna fast med en svetsloppa på baksidan.

Då tillgången på gamla 12V motorer börjar tryta har jag hört att man kan ta Volvo 245 bakrutetorkarmotorer som också skall vara bolt-on. Även vissa gamla Saabar hade samma torkermotorer som VW.

Bra tips, Peter ICQ/af !

Dessutom blev D Turpins gamla MB-tråd "Omlindning av torkarmotor" upplagd här på forumet i kväll! ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

188

Mats W skrev:

Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

Nej  Default/hmm

189

Mats W skrev:

...en motorlucka till en 63:a. Denna ska bli min kvällslektyr framöver ICQ/ae !

Jag har förstått du har en tolerant fru men tar man med en motorlucka i sängen så känns det som även den mest förstående fru borde säga stopp... Å andra sidan borde det gå rätt snabbt att läsa   D   Z   T    5    1   1    så kanske resten av kvällen kan ägnas åt frun istället... ICQ/ag




jag skojjar bara förståss, men som jag läste det först så blev det lite kul... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

190

Bengt H skrev:
Mats W skrev:

Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

Nej  Default/hmm

med den uppfinningsrikedom som visats av er tidigare så är jag övertygad ni får den att passa!  Om ni vill förståss... Annars är väl ovalnäsor lätta att få fatt på och inte så dyra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

191

johan_l skrev:
Bengt H skrev:
Mats W skrev:

Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

Nej  Default/hmm

med den uppfinningsrikedom som visats av er tidigare så är jag övertygad ni får den att passa!  Om ni vill förståss... Annars är väl ovalnäsor lätta att få fatt på och inte så dyra...

I så fall:
KÖPES: OVALNÄSA!
ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

192

johan_l skrev:
Mats W skrev:

...en motorlucka till en 63:a. Denna ska bli min kvällslektyr framöver ICQ/ae !

Jag har förstått du har en tolerant fru men tar man med en motorlucka i sängen så känns det som även den mest förstående fru borde säga stopp... Å andra sidan borde det gå rätt snabbt att läsa   D   Z   T    5    1   1    så kanske resten av kvällen kan ägnas åt frun istället... ICQ/ag




jag skojjar bara förståss, men som jag läste det först så blev det lite kul... ICQ/ad

Ha, ha...
Det BLEV faktiskt rätt komiskt ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

193

Bengt H skrev:
Mats W skrev:

Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

Nej  Default/hmm

DAMN ICQ/ac !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

194

...fortsättning:

Vi tar itu med att rengöra drivaxlarna eftersom vi ändå ska byta damasker. Oljan i damaskerna liknar mest fett – eller är det kanske fett?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778949.jpg
Slänger upp en bild på ett nummer som sitter gjutet i växellådan. Är detta ett växellådsnummer eller bara ett reservdelsnummer?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778950.jpg
Efter det att vi tömt ut oljan så lossar vi damasken…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778951.jpg
…likaså lageröverfallet…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778952.jpg
…och här har allt lossnat från växellådan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778953.jpg
Drivaxeln separeras också från drivaxelröret.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778954.jpg
Andreas provar att tvätta i hett vatten och diskmedel – inte så väldigt lyckat. Fick tvätta en gång till, men då med avfettningsmedel istället ICQ/ad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778955.jpg
Lite packningssilikon läggs på de båda gamla sköra packningarna och på rengjorda metallytor. Hoppas detta blir tätt ICQ/ab !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778956.jpg
Efter rengöring förs lageröverfallet tillbaks på plats…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778957.jpg
…muttrarna likaså och slutligen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778958.jpg
…dras alltihop fast med ett spärrhandtag.

Enligt vår verkstadshandbok ska bakaxelröret ha ett spelrum på 0,4 – 0,6 mm vid sfäriska lagret. Är det större än 0,7 mm kan spelet minskas genom att man tar en tunnare papperspackning eller helt utelämnar den.

Någon som kan förklara närmare hur man egentligen shimsar drivaxelröret? Man kan ju dra så hårt att röret ’fastnar’ Default/hmm

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

195

Mats W skrev:
johan_l skrev:
Bengt H skrev:

Nej  Default/hmm

med den uppfinningsrikedom som visats av er tidigare så är jag övertygad ni får den att passa!  Om ni vill förståss... Annars är väl ovalnäsor lätta att få fatt på och inte så dyra...

I så fall:
KÖPES: OVALNÄSA!
ICQ/ag

Om du lovar att vara snäll, och fortsätta hålla den här tråden igång, så kan du ju få näsan som hör till bilen. Tyvärr fattas glaset i den men det finns att köpa tror jag.

196

Mats W skrev:


Någon som kan förklara närmare hur man egentligen shimsar drivaxelröret? Man kan ju dra så hårt att röret ’fastnar’ Default/hmm

Fortsättning följer…

Bäst är nog att montera tillbaka överfallet i samma position som det var innan, det har slitit in sig så. När man drar fast överfallet så kan man pendla lite med röret så hittar det lättare sitt läge.

197

Mats W skrev:
Bengt H skrev:
Mats W skrev:

Passar ’näsan’ från denna lucka på en W-lucka?

Nej  Default/hmm

DAMN ICQ/ac !

Back in the days fanns det en konstig adapter för att använda den senare näsan på W luckan, men den var inte vidare snygg ICQ/am

198

En annan klassiker när man inte får det att löpa bra är att en av dom halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt ICQ/an

199

8inches skrev:
Mats W skrev:
johan_l skrev:

med den uppfinningsrikedom som visats av er tidigare så är jag övertygad ni får den att passa!  Om ni vill förståss... Annars är väl ovalnäsor lätta att få fatt på och inte så dyra...

I så fall:
KÖPES: OVALNÄSA!
ICQ/ag

Om du lovar att vara snäll, och fortsätta hålla den här tråden igång, så kan du ju få näsan som hör till bilen. Tyvärr fattas glaset i den men det finns att köpa tror jag.

Schysst ICQ/af ! Javisst, jag lovar att fortsätta posta här ICQ/ab .

Men nu var det ett par dagar sedan jag var inne här på forumet...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

200

Bengt H skrev:

En annan klassiker när man inte får det att löpa bra är att en av dom halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt ICQ/an

Bengt, vi funderar faktiskt allvarligt på att byta drivaxlarna mot 20mm kortare för att kunna sätta på fälgar med lite offset där bak. Vi har aldrig gjort detta och undrar om det finns några vanliga felgrepp vi bör undvika? Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>