1

Kom av en slump på den här tråden från ett visst annat forum och tycker att det vore synd att den försvann. Om DTurpin inte vill ha den här borde en mod lätt kunna ta bort den.

DTurpin skrev:

Eftersom det har varit så mycket med jobbet senaste halvåret så har mekandet blivit lidande, då får man trösta sig med sådana här småjobb. Ja jag vet att det finns mycket enklare sätt att sänka spänningen för torkarmotorn; resistor, linjär/switchad spänningsregulator, ny rotor ifrån WW, 245 rotor eller helt enkelt byta ut motorn mot en nyare. Men jag vill inte göra det för lätt för mig, dessutom gillar jag att återanvända så mycket som möjligt smile Jag tänkte helt enkelt ge mig på att linda om motorn för 12v.

För att inte tråka ut alla med räkningar så visar det säg att om man vill behålla samma egenskaper på motorn är det dubbelt så många varv med tråd som har hälften så stor area som gäller.

Vill man ändra på någon egenskap så är max moment nästan bara beroende på trådarea och antalvarv och max hastigheten är mest beroende av antal varv (färre varv => högre max hastighet, mindre moment).

Så då är det bara att börja skruva isär då (som synes så är frun inte hemma så jag kunde göra det vid köksbordet)
http://forumbilder.se/images/8082009110326c392.jpg

Det sägs att magneten kan bli dålig om man drar ur rotorn utan att ersätta den med nåt annat, ingen aning om det stämmer men dumt att chansa
http://forumbilder.se/images/fe820091105019ced.jpg

Märkte noggrant upp och tog en massa bilder så jag skulle kunna linda den nya likadant
http://forumbilder.se/images/df82009112349a225.jpg

Lindade av och räknade varv:
http://forumbilder.se/images/7b820091108058998.jpg
Oväntat var det inte lika många varv på alla men medel hamnade på 48, dvs jag borde linda 96 med nya tråden.

Ehh hur tusan satt det nu
http://forumbilder.se/images/37820091110061fe2.jpg

Jodå jag fick allt ihop det, annars hade jag aldrig visat upp det smile Tråd köpte jag på Elfa, gav mellan 50-100 för dubbelt så mycket mot vad jag behövde. Finns mycket billigare om man skickar efter ifrån Farnell e dy.
http://forumbilder.se/images/56820091111324731.jpg
Halva arean mot tråden som satt på räknade jag ut till 0.375mm. Elfa hade bara 0.35 hemma så det fick det bli.


Kontrollmätte allt och skruvade sen ihop det, döm om min förvåning när motorn startade upp perfekt. Mätte hastighet innan, på 6V, och efter på 12v. Gick ~10% snabbare efter konverteringen vilket förmodligen förklaras av mindre effektförlust i kol osv pga bara halva strömmen plus att jag bara lindade 90varv istället för 96. Mätte även temperatur före och efter med IR-termometer, med halva strömmen så verkade den några grader svalare (och väldigt mycket svalare än när jag körde den på 12v förut smile )


Nästa steg är att ändra på torkarmotorbromsen lite, eftersom jag har en äldre brytare i bilen som är en-polig så passar den inte riktigt ihop med den här motorn som kräver en två polig kontakt. Antar det var därför den var något fyllekopplad i bilen.

2

DTurpin skrev:

För er med 1-polig torkarbrytare men som vill använda en torkarmotor som normalt har 2-polig kontakt kommer följande tips:

schema för torkarmotor med 1-polig kontakt:
http://forumbilder.se/images/9c200925035PM7758.jpg

och för 2-polig kontakt
http://forumbilder.se/images/0f200925232PMee5d.jpg

Som synes har nyare kopplingar två kretsar, en pinne dras till jord när man stänger av (för bromsen så att torkarna stannar) och en dras till 12v för att mata motorn. I min bil fanns satt det en gammal brytare med en nyare motor. Första tanken är såklart att använda ett relä för att simulera den andra kretsen som nyare brytare har.
http://forumbilder.se/images/2c200994343AM236a.jpg

Problemet med detta är strömrusning som uppkommer pga att reläer har en tröghet. Kopplar man in ett relä för att simulera "jord-kretsen" så blir resultaten en kortslutning under nån millisekund innan reläet slår till, i bilden så genom 54d och ut genom 31b. Mätte upp runt 25A. Kanske ingen jättefara eftersom det är under en så kort stund men känns inte bra direkt. Sliter nog ganska bra på reläet om inte annat. Dessutom så när man stänger av så släpper inte reläet förens man har kommit fram till torkarstoppet (på bilden när bulan hamnat i kammens fördjupning). Detta visade sig vara ett problem i min bil eftersom bromsen inte räckte till pga den kortare tiden.

Lösningen blir att ta bort kopplingen mellan själva motorn och kammen och göra den utanför motorn istället med reläet. Knappen styr numera bara reläet vilket innebär 1/10 av strömmen mot förut.

http://forumbilder.se/images/c7200993002AM6dde.jpg
Nya kopplingar i gult (ursäkta kvalitén, jag är ingen kostnär direkt).

Rent praktiskt går det att dra ut den nya kabeln på sidan utan att ha modifiera något.
http://forumbilder.se/images/3e200993235AM775d.jpg

Slutresultat:
http://forumbilder.se/images/f4200993947AM31e2.jpg
Går säkert att göra snyggare men jag ville inte förstöra något ifall man vill göra ändringen ojord. Notera dom smalare gaffel kabelskorna, rekommenderas istället för att försöka skruva dit kabeln utan kabelsko.