Enligt thesamba;
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +semaphore
Där föreslås;
1 ohm 50WOm den drar 6A på 6V U=RI => 1Ohm vilket ju verkar rimliga siffror. Jag har ett par pilar jag skulle kunna mäta på om en stund...
P=UI -> 6x6=36W Dvs motståndet måste klara 36W
Hittade ett keramiskt trådlindat på elfa som klarar 17W, vilket ju är lite för lite...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124
eller ett som ser dyrare ut
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096
får kolla lite mera sen... Min dotter drar i mig nu och vill ut på promenad...
Mitt lilla labbagg klarade max 3A så testet gick inte att genomföra, men kan iallafall konstatera att mer än 3A drar den för pilarna orkade inte upp av sig själv men stannade uppe när man hjälpte till... Med lite oxid på ledningarna på min oval så är orken i pilarna ibland inte mycket mer än detta så 6A verkar inte orimligt och troligen är det nånstans mellan 4 och 6 iallafall...
Med risk för att jag shabblar bort mig gör jag nedan överslagsräkning;
Mäter jag resistansen obelastad får jag på den ena pilen 1.2 och den andra 1.6 ohm, båda utan lampor. Lampornas märkvärde är 3W, vilket väl ger 3W=6V x I, I = 0,5A, 6=R x 0,5A => R=3ohm, jag antar lampan är kopplad parallellt med spolen, men så här framför tangentbordet orkar jag inte räkna på det, men är så fallet så minskar ju resistansen över pilen, vilket verkar logiskt med datat som de på thesamba uppger.
Ska man ha samma spänning över pilen som över resistorn ska de ju vara lika stora. En lägre resistans ger en lägre spänning över resistorn och högre över pilen.
När bilen laddar har väl en 6V bil ca 7.2v och en 12v 14.4v.
Resistorn på ett ohm lär sänka spänningen hyfsat i linje med vad som behövs. Risken finns väl att vissa pilar får lite högre spänning över sig, men pilarna lite bättre stuns. Har man helt nya kablar till allt och bra kontakt i alla strömbrytare skulle jag kanske överväga att ta en lite högre resistor men med tanke på att pilarna ganska ofta är lite trötta pga oxid så finns nog ett inbyggt motstånd i resten av systemet som gör att man hamnar rättså rätt...
Givetvis är en riktig spänningsomvanldare det trygga alternativet, men sålänge det är vanliga ovalpilar så kostar väl en pil mindre än en spänningsomvandlare så jag skulle ju chansa på att det funkar, kontrollmäta spänningen över pilen och köra på... Ofta verkar 6v prylarna hålla att köra på 12v ganska länge så har svårt att se att de skulle brinna på stuberten.
Resistorn ska nog lämpligen monteras direkt på metall för värmeavledningens skull...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)


. Men detta är ditt och mitt (och högst sannolikt även en bilprovares)
. Ska du dit så kommer jag absolut att se fram emot att besiktiga din 'snigel' och tjôta med dig Miche
!

!










