1

Disclaimer:
Detta har kanske stigit mig åt huvudet, men det verkar så här i efterhand som att åtskilliga VW-nördar (både som smygläsare och som flitiga postare) verkligen följde vår projekttråd på Meanbugs-forumet, och i relativt hög grad uppskattade den för detaljrikedomen i såväl text som bild och kanske inte minst för att jag blottat min okunnighet (läs: vetgirighet) genom att dokumentera sådant som alla som mekar ’borde’ veta. Jag har därför arbetat med att återskapa tråden bit för bit och är nu äntligen färdig ICQ/ag

Jag har även sparat alla inlägg och kommentarer ICQ/ae

PEACE
http://volkswest-store.co.uk/images/peace_vw.png
ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

En nostalgisk tillbakablick och rekonstruktion från en projekttråd på ett trashat MB-forum:

Tja, rubriken betyder ju ungefär ”att uppväcka en oval från det döda” på svenska, och det är verkligen vad det handlar om i detta fall! Projektet står sedan oktober 2009 visserligen i mitt garage, men det är min son som bygger (medan jag hejar på!!).

Min grabb har tagit över karossen från Roffe Toremarks tidigare projekt på MB (”Mitt -56 projekt”, projekttråd på MB) en påbörjad callooker med karossnummer 369151 från oktober -56 (alltså 'årsmodell' -57). Tyvärr är listhål och hålen till stötfångarna igensvetsade, men karossen är å andra sidan ultrafräsch med endast minimal rost. Vi drog hem bilen inuti ett hyrsläp från Shellmacken hemmavid, och den fick precis plats!

http://farm3.static.flickr.com/2593/4021962471_42e0c12547.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2452/4022722470_ecd2620bf1.jpg

Det hela började med att jag bokstavligen snubblade över en parkerad -55 i en villaträdgård i maj månad 2009 ICQ/ab . Men den som visade allra störst intresse var min näst äldste grabb som liksom sin äldre bror verkar ha ärvt sin gamla farsas (undertecknad) intresse för VW:s. Äldste sonen kör redan luftkylt (”Släktklenoden – 67 Fastback”, projekttråd på MB). Jag tycker detta är så kul, så att jag försöker stötta och uppmuntra dem båda på alla sätt och vis, och han fick överta bilen från mig direkt! Från början ville han ha orenoverad 'ratt-look' på bilen, men efter att ha insett hur mycket plåt som ändå måste bytas så har han tänkt om och planerar nu ett mera 'högblankt' bygge.

Tanken är att 57:an alltså ska kompletteras med delar från 'trädgårdsbilen', som är helt komplett.

http://farm3.static.flickr.com/2704/4022727766_c765f9e6db.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

Ju mer vi undersökt saken, så har vi börjat inse att de båda karosserna skiljer mer än vi trodde från början, bland annat så skiljer både dörrarna och själva karossen runt dörrarna och även bensintanken och värmekanalsutblåsen. Så det blir till att byta allt runt dessa delar också för att få bilen till en 'äkta' -55. Eller så behåller han de nyare dörrarna, värmeutblåsen och bensintanken, vi får se...

Hur som helst så har vi mjukstartat med att försöka hitta rost på den nyare karossen och ska laga de områden som är markerade på bilden.

http://farm3.static.flickr.com/2462/4022730338_ba17a3c790.jpg

Tanken är sedan att lyfta karossen på 55:an och reparera bottenplattan, för att bilen ska får rätt identitet. Vi har nämligen varken bottenplatta eller id till den tomma karossen.

Bygget har sedan gått med snigelfart p.g.a. alltför många projekt. Andreas har kanske hunnit laga kaross någon timme per månad på sin höjd Default/hmm . Men å andra sidan har han fixat både en A-traktor och en gammal äkta EPA som han ju kan köra med.

Andreas är en mycket duktig mekaniker, men är kanske lite för snäll eftersom han hjälper alla som frågar honom. Han får helt enkelt sällan tid till sina egna projekt...

Det fattas ju dessutom både bottenplatta och identitet på 57:an, vilket måste åtgärdas på något vis. Därför uppstod det ett 'ryck' sommaren 2010 då ”roadkill” på MB erbjöd mig en komplett bottenplatta med identitet mot avhämtning hemma hos honom ICQ/ab !!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701546.jpg
Lastning hemma hos Magnus (alias roadkill) i Uddevalla.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701547.jpg
Urlastning hemma.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701548.jpg
Väl inne i garaget. Plattan har identiteten och de gamla skyltarna kvar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701549.jpg
Motorn är en 54-hästars 1600 från 1974.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701550.jpg
Chassinumret visar att det är en 69:a.

Tanken är nu att para ihop bottenplatta och kaross ICQ/ae .

Det blev väl max ett par dagar då vi fixade med just detta projekt i garaget förra vintern. Med den hastigheten är jag pensionär när bilen blir klar ICQ/ac !

Saken är den som jag redan nämnt att vi har för många projekt ICQ/ab !

Och jag sitter för mycket(?!) och läser olika VW-forum...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743387.jpg
Så här snyggt blev bakre karossfästen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743385.jpg
Men mer rost hittades i samma hörn...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743386.jpg

Vid detta tillfälle (november 2009) är allt detta lagat men ingen har fotodokumenterat det hela Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Vintern 2009/2010 inhandlades en uppsättning reproskärmar:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743396.jpg
Spännande att packa upp ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743397.jpg
Yeah, fits nicely. Men frontplåten är tyvärr ”cal-lookad” och vi valde att köpa ny ekonomiplåt eftersom det visade sig att bilen sannolikt blivit frontsmälld.

Efter detta hände ingenting...

Och ingenting....

Och ingenting innan vårvärmen kom och Andreas plockade fram sin konstnärliga ådra och designade om bensintanken lite:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743398.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743399.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743400.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743401.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

8

Trevligt Mats ICQ/ab

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

9

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743402.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743403.jpg

Och sedan...

johan_l skrev (2010-11-08 12:00:17) aha, nu tror jag att jag förstår dina bottenplattefunderingar...

Du kommer altså att bygga en 69 med callok-karossen från 56/57, och låta 55an vara intakt. Tycker det verkar klokt om 55 är reparerbar... om nu 55an är det utförandet som tidiga ovaler, ribbade dörrar etc. etc. så bevara den för sjutton. Delar som passar till ovalrutor, skärmar, lyktor etc växer ju nästan på träd om man inte är så kinkig med att allt måste vara exakt till oval... lister, fotsteg, inredning och sådant är väl ”samma” ända upp till mitten på 60-talet?

Hoppas det blir två bilar av ovan. Och känns som att det spelar mindre roll med originalpressning på en platta om bygget ändå är en mix av 57 och 69...

Mats W svarade: (2010-11-08 12:13:01) Ja, du och jag tänker visst i samma banor ICQ/ad . Jag har även liknande planer som du presenterat kring min inte helt rostfria 50:a, men tänkte använda ”projekt 57/69” som pilotprojekt för min del. Träning ger väl färdighet...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10

lappstockholmarn skrev:

Trevligt Mats ICQ/ab

Har lite ledigt nu på förmiddagen så... ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

11

johan_l skrev: (2010-11-08 12:47:47)jag skulle också behöva träning, men finns inte tid för det. Allt i mitt splittprojekt är redan misshandlat, rostigt, knycklat - så det kan inte gärna bli sämre. Hur det än slutar så har iallafall något splittliknande kommit lite längre från att upplösas tillbaka till moder jord... ICQ/ab Visst är blankt roligt, men kunde man få den patina som min split hade i skogen, dvs mossa på matt och penselmålad lack... ja, då vore det heller inte fel och troligen mer förlåtande... ICQ/ab

Lycka till med splitten, har du en tråd för den också?

Mats W svarade: (2010-11-08 14:25:13) Ingen tråd för splitten ännu, jag har just skickat in det gamla reg.beviset till Transportstyrelsen för ursprungskontroll. Först när jag vet att det är grönt ljus från deras sida vågar jag sätta tänderna i det projektet. Men som sagt, vi har projekt på gården så att det räcker redan ICQ/ad .

Karossen var ute och solade sig en dag sommaren 2010 tillsammans med EPA-traktorn, efter det att bottenplattan kommit hem från Uddevalla
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743404.jpg
Denna bil var tänkt som callooker med en misshandlad instrumentbräda som resultat, den skar förre ägaren Toremark dock bort. Den nya instrumentbrädan är inte ditsatt men man kan se att rosten är färdiglagad i bakre hjulhusen på karossen. Det är lite 'gasserstuk' med tanke på att bakre plåten under motorluckan mellan skärmarna är demonterbar och att samtliga listhål är igensvetsade (inget Plastic Padding här inte...)

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12

Andreas lekte lite med 14-tums diagonaldäcken och originalnavkapslarna till min Ford -62 som står i bakgrunden.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743405.jpg
Vad det är för ett takräcke, det vet jag inte. Det passar i alla fall inget vidare på denna oval Default/hmm

Samma soliga sommardag i början av juli så lyfte vi på ovalkarossen på nya bottenplattan:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743418.jpg
Jodå, det ska nog gå att få ner 1600-motorn i ovalen

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

13

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743419.jpg
Och de nylagade karossfästena passar ju precis...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743420.jpg
...på båda sidor, men va f**...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743421.jpg
...det är ju en stor glipa under baksätet ICQ/am !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

14

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743422.jpg
En stor glipa längs hela tröskeln också, men...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743423.jpg
...det sitter åtminstone bra i framkant ICQ/ag !

Vad göra? Jo, det blir vacker till att lossa de nysvetsade karossfästena igen och anpassa till formen på 69:ans fjärdertorn Default/hmm .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743424.jpg
En stilstudie. Hmm, hög som ett hus och med fyrbultsfälgar. Detta måste rättas till i slutändan!
Inspirerade av mitt inköp av en högerstyrd Bubbla denna sommar satte grabbarna ”förarstolen” till höger på plattan ICQ/ag .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

15

Mats W skrev:
Jonas Rehn skrev:

( 2010-11-09 09:37:33) Får man fråga var du inhandlade skärmarna och vad de kostade?

(2010-11-09 10:37:10) *skrapar lite med foten* Äsch, helst inte, det var av en privatperson och kanske egentligen ingen bra affär ICQ/ad

Men skit samma - de passar iaf bra ju ICQ/ag .

Skulle väl egentligen vilja ha tag i ovalskärmar runt om, men sådana ”finns” ju inte ICQ/ad

Medan jag underhållsmekade på Ford 62:an så tog grabbarna itu med att demontera och rengöra 69-plattan:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743406.jpg
Avfettning och högtryckstvätt gör susen ICQ/ad . Den kändes vid denna tidpunkt mycket fräsch!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743407.jpg
Och så iväg för blästring...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743408.jpg
...och simsalabim! var plattan tillbaka blästrad och grundad.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

16

Dock gjorde vi upptäckten att vänster golvhalva förutom några fula bulor längst bak var fullständigt perforerad av små hål tack vare att det stått vatten inuti plattan ICQ/ac !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743409.jpg
Köpte därför en reproplåt på Dalhems (vars försäljningslokaler ligger på hemväg från Falkenberg där plattan blev blästrad).

Mats W skrev:
Johan W skrev:

(2010-11-10 08:58:06) kul att följa kommer göra något liknande framöver

(2010-11-10 09:08:22) Ja, du skulle bara veta hur detta bygge har strulat med inpassning mm. :roll , men som sagt fortsättning följer....

…fortsättning:

Av utrymmesskäl stoppades plattan undan och vi gav oss på frontplåten som hade igensvetsade hål för kofångarfästen och visade sig ha fel passform efter någon slags smäll i höger framkant. Andreas vill ha 'rätt' look på bilen så det var uteslutet att sätta dit något nytt. Woffes prylar är ju fina men passar knappast Andreas plånbok (som ju fortfarande går på gymnasiet inne i Varberg). Alltså gjorde vi en kompromiss:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743580.jpg
Den nya ekonomiplåten klövs helt enkelt i vecket där gummilisten sitter ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743581.jpg
Detta är alltså inte de delar som ska sitta på bilen, utan de delar som ska skrotas ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

17

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743582.jpg
Här är en närstudie kring hur mycket rost som kan sitta dold mellan plåtlager på en till synes toppenfräsch kaross ICQ/ac .

Så var det då äntligen dags att slutföra svetsarbetet i fronten:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743388.jpg
Det är bra att ha gott om svetsklämmor i olika storlekar ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743389.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

18

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743390.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743391.jpg
All sand kommer från försök att blästra karossen utomhus mellan regnskurarna denna höst Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

19

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743394.jpg
Här sitter allt ihop som det ska.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743393.jpg
Även ny reservhjulsbalja sitter på plats!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743392.jpg
Nere på höstträffen i Malmö den 11 september 2010 köpte vi en billig röd huv till en 60-talsbubbla.
Den passar ju alldeles förträffligt även på vår oval ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

20

Eftersom varken stötdämpartornen eller karossfästena ser likadana ut på en 57:a som en 69:a måste vi skära loss karossfästena som vi så nogsamt satt dit under förra vintern ICQ/ac
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743428.jpg
Dessutom är det tvunget att slipa en del på stötdämpartornen också...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743425.jpg
Passformen blir mycket bättre...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743426.jpg
...men är ännu inte perfekt Default/hmm !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

21

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743427.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743410.jpg
Eftersom vänsterhalvan av bottenplattan som sagt var både bulig och rostig satte vi vinkelslipen i plåten och körde så det rök...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743411.jpg
...och den inre punktsvetsade biten avlägsnades så här fiffigt med handkraft ICQ/ab .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

22

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743412.jpg
Vi sparade röret för vajern till värmeutblåset under baksätet utifall vi vill ha värme där, MEN vi skar bort det bakre karossfästet vilket kanske var något förhastat visade det sig senare ICQ/ae , eller hur har ni andra gjort?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743413.jpg
All rost och rester efter punktsvetsarna slipades nogsamt ner.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

23

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743414.jpg
När plattan ändå var lättad något passade vi på att vända den...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743415.jpg
...uppochner för att bättre kunna laga området runt domkraftsfästen på högersidan...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743416.jpg
...som vi ju tänkt spara, men som hade en gammal mycket ful lagning ICQ/ac .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

24

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743417.jpg
Nu ser det genast bättre ut, eller hur?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743746.jpg
Profilen på stötdämpartornen behöver mer slipning...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743747.jpg
...på båda sidor för att kunna passa.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

25

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743748.jpg

Nu verkar det faktiskt funka riktigt bra ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743749.jpg
Även denna sida ser bra ut!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743750.jpg
Men nu är det bara det att karossen ”rider” på täckplåtarna till torisionsstavarna...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/743751.jpg
...och det är kanske inte så underligt. En kontroll mot vår 55:a visade att utformningen i denna region är helt annorlunda utformad jämfört med 69:an. Hmm...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>