Plåtar tillverkade för ersätta det senaste urkapade i hytten. Även hålet i balken ska läggas igen och förstärkningen mellan balkarna får ny plåt.
-71 Typ 181
-70 Baypanel
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Stegbussen Baypanel -70, Snart nära marken
Sidor Föregående 1 … 6 7 8
Du måste logga in eller registrera för att svara
Plåtar tillverkade för ersätta det senaste urkapade i hytten. Även hålet i balken ska läggas igen och förstärkningen mellan balkarna får ny plåt.
Hålet i balken är igenlagt och även förstärkningen har kommit på plats. Drog på en vända med rostskydd medan hålet i golvet var öppet.
Golvplåten som är förbered har jag även börjat passa in.
Även små framsteg är ju framsteg.
Golvplåten som var dålig är utbytt och nästan helt klar, ska på några till svetsar och sedan slipning/målning.
Har börjat på nästa del och det är hjulhuset på förarplatsen.
Hann med att måtta upp vart det ska kapas och slipa av färg inför svetsning medan dottern sov i vagnen.
Hundbenet är också rengjort och redo för svets.
Är det någon som kan ha en bra bild på hörnen invändigt bak?
Mina e rätt dåliga i nederkant enligt bild.
Tanken är att kapa vid sträcket och lägga i en bit, men jag vet inte hur den ska avslutas. Vänster och höger ser likadana ut på bussen. 
Det blir mycket bilder då diverse plåtar just nu, men det är där vi är.
Hoppas inte att det blir för utdraget, men försöker få med forumet på resan med bussen.
Förarsidan har hjulhuset måttats in med den delen av originalplåten vi kan använda och inpassning av en nytillverkad del.
Det är kexigt i nederkant, så det lär även bli en ny remsa här.
Det börjar närmas att passa in släpvagnsskärmarna. Det är några bitar som ska brännas fast i bakkant innan det kommer ske.
I bakgrunden så diskuteras det mycket hur soffan ska byggas fram i hytten och storlek på fälgar och däck bak.
Blir det något kapat i dörrarna.. tänker på man vill ju svänga lite oxå 
Blir det något kapat i dörrarna.. tänker på man vill ju svänga lite oxå
Ja, vi kommer att behöva kapa i dörrarna för att hjulhusen kommer gå ut även där. Tittar man på senaste bilden kan man ana att det redan är urkapat under dörren. Vi får se om det behövs mer, för även fjädringsvägen måste tas med i beräkningarna för tubbningen.
Det vi har märkt är att stången för rutan går ner mitt i vart dörren kommer behövas kapas, så det kommer också bli en sak vi behöver lösa.
michaelth skrev:Blir det något kapat i dörrarna.. tänker på man vill ju svänga lite oxå
Ja, vi kommer att behöva kapa i dörrarna för att hjulhusen kommer gå ut även där. Tittar man på senaste bilden kan man ana att det redan är urkapat under dörren. Vi får se om det behövs mer, för även fjädringsvägen måste tas med i beräkningarna för tubbningen.
Det vi har märkt är att stången för rutan går ner mitt i vart dörren kommer behövas kapas, så det kommer också bli en sak vi behöver lösa.
Stod också och tittade på den där stången för rutan och kliade min skalle. Ska ju försöka hitta 50mm i tubbning i dörren på något vis…
Får se vem som kommer på något smart först 
Stod också och tittade på den där stången för rutan och kliade min skalle. Ska ju försöka hitta 50mm i tubbning i dörren på något vis…
![]()
Hjulet går ju aldrig utåt just där den stången går ner, så man kan göra en ursparning i tubbningen just där och modifiera dörren runt om.
Det kanske inte är så snyggt och kräver massa merarbete. Men det är en lösning.
Vi får se när det är dags för kapa dörr 
Festlund skrev:Stod också och tittade på den där stången för rutan och kliade min skalle. Ska ju försöka hitta 50mm i tubbning i dörren på något vis…
![]()
Hjulet går ju aldrig utåt just där den stången går ner, så man kan göra en ursparning i tubbningen just där och modifiera dörren runt om.
Det kanske inte är så snyggt och kräver massa merarbete. Men det är en lösning.Vi får se när det är dags för kapa dörr
Det skulle vara en idé. Jag har gått annan väg med tubbningen så jag lär kapa den där stången på något vis. 
MelkerC skrev:Festlund skrev:Stod också och tittade på den där stången för rutan och kliade min skalle. Ska ju försöka hitta 50mm i tubbning i dörren på något vis…
![]()
Det kanske inte är så snyggt och kräver massa merarbete. Men det är en lösning.Vi får se när det är dags för kapa dörr
Det skulle vara en idé. Jag har gått annan väg med tubbningen så jag lär kapa den där stången på något vis.
Intresserad om hur det blir och om det påverkar att veva ner rutan i dörren.
Dela gärna med dig bilder när du har opererat dörren klart och har svaren 
Festlund skrev:MelkerC skrev:Hjulet går ju aldrig utåt just där den stången går ner, så man kan göra en ursparning i tubbningen just där och modifiera dörren runt om.
Intresserad om hur det blir och om det påverkar att veva ner rutan i dörren.
Dela gärna med dig bilder när du har opererat dörren klart och har svaren
Absolut! 
Flikar in med mina tankar. Stod och kollade lite på dörren igen medan jag var svetsvakt igår kväll och tror jag tänkt ut hur jag vill göra. Kommer snitta av dörren och kommer (förmodligen) svetsa nedre delen av fönsterpinnen istället för att den ska vara bultad. Då kan jag kapa bort upp till 60mm innan det blir problem.
Nackdel är att jag kommer inte kunna dra ned rutan 100% utan 30-40mm kommer sticka upp i lägsta läget, men smällar man får ta
Har svårt att se hur man kan behålla pinnens nedre position men ändå tubba tillräckligt… Men ni kanske löser det
Får se när man påbörjar operation dörr, lär svetsa klart hjulhuset först..
Flikar in med mina tankar. Stod och kollade lite på dörren igen medan jag var svetsvakt igår kväll och tror jag tänkt ut hur jag vill göra. Kommer snitta av dörren och kommer (förmodligen) svetsa nedre delen av fönsterpinnen istället för att den ska vara bultad. Då kan jag kapa bort upp till 60mm innan det blir problem.
Nackdel är att jag kommer inte kunna dra ned rutan 100% utan 30-40mm kommer sticka upp i lägsta läget, men smällar man får ta
![]()
Har svårt att se hur man kan behålla pinnens nedre position men ändå tubba tillräckligt… Men ni kanske löser det
![]()
Intressant lösning du presenterar.
Ja, vi kommer nog också ta beslutet när det är dags att kapa dörr. Först ska hjulhusen ihop. 
På min bay.. blev det splittdörrar..med skjutfönster
(och resten av split frontutseende..)
Skall bara ur törnrosa sömnen... 
Festlund skrev:Flikar in med mina tankar. Stod och kollade lite på dörren igen medan jag var svetsvakt igår kväll och tror jag tänkt ut hur jag vill göra. Kommer snitta av dörren och kommer (förmodligen) svetsa nedre delen av fönsterpinnen istället för att den ska vara bultad. Då kan jag kapa bort upp till 60mm innan det blir problem.
![]()
![]()
Intressant lösning du presenterar.
Ja, vi kommer nog också ta beslutet när det är dags att kapa dörr. Först ska hjulhusen ihop.
Och med tubbade hjulhus så kanske man får kapa lite i dessa för pinne och ruta.
Rapport kommer fortare än du anar då den andra halvan av bussen har en ägare som blev avtackad för evigt på jobbet igår :-)
Blir spännande att se då, gratulerar 
Sidor Föregående 1 … 6 7 8
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Stegbussen Baypanel -70, Snart nära marken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.