1

Ja, då var man här då... Efter att ha lurkat runt på detta forum under flera år i sina yngre dagar som en glad supporter så fick man äntligen chans att äga en egen luftkyld kärra. Har velat ha en slags byggdagbok under ett tag och när ni börjar snacka om att ta tillbaka forumet till sin forna glans, då är väl inte jag en sämre man än att självklart dra mitt strå till stacken!  ICQ/bq

Så för er som inte känner mig; Anders Vestlund heter jag, är 32 år ung och bor för nuvarande i Gävle sedan ca 16 år tillbaka. Bor i en lägenhet med min älskade sambo Johanna och balanserar jobblivet som butikschef inom handels med golf, jakt, fiske & bilar. Varför ha en dyr hobby när man kan ha flera?  ICQ/br

Dags att snacka projektet, som min sambo har döpt till Larven. Fråga mig inte varför, det var väl gulligt eller nått..  ICQ/ag

https://i.imgur.com/E771tpB.png

https://i.imgur.com/TrBlAeS.png

Detta var iaf den Blocket-annons som fångade mitt intresse tillsammans med ett telefonnummer och inte så mycket mer. Efter lite smsande och några telefonsamtal så satt jag, Johanna och min gamla mentor från skoltiden i min Passat med släp på väg ner till Södertälje för att eventuellt handla.

https://i.imgur.com/7RuAiBJ.jpg

Eller vem försöker jag lura, oavsett hur den hade sett ut så hade den fått följa med hem! Det var ödet. Rätt buss för mina idéer, helt rätt peng för plånboken och tillräckligt bra skick för att lyckas sälja in idéen för frun. Gjorde ett halvtappert försök till att pruta men efter att ha provkört den och hört motorn för första gången så hörde nog säljaren mitt VW-hjärta banka hela vägen runt jorden och mina ögon var stora som tefat, så det slutade till och med att jag betalade 5.000:- mer än Blocket-priset! Fråga mig inte hur det gick till, jag är en grym säljare men uppenbarligen inte någon bra köpare....

https://i.imgur.com/ui8UDvD.jpg

https://i.imgur.com/ABUXJkO.jpg

Bussen gick att köra, med vissa hinder men den gick riktigt tungt så några hastighetsrekord var inte att tala om. Den puttrade omkring 2-300m runt deras gård så jag såg att den iaf tog sig framåt för egen maskin. Den hade stått utanför en hästgård i 6-7 år och dom hade inte fått fason på den. Deras dröm hade varit att renovera upp den och ha till familjen för att åka på resor med men orken tog väl slut när dom inte fick ordning på den. Den tyckte definitivt inte om uppförsbackar så det fick bli att veckla ut musklerna för att få upp den på släpet. Den manuella vinchen gjorde nästan mer skada än nytta och det var tungt, men hem skulle den!

https://i.imgur.com/Q3yNkEZ.jpg

Vi passade även på vid ett pitstop för mat & toabesök att såklart lyckas timea in en lokal liten hangout med EPA & A-traktorer som levde lajbans på Sibylla-parkeringen men tyckte det var lite underhållande iaf. Larven hade redan besökt sin första bilträff, endast 2 timmar in i mitt ägande!  ICQ/bp

https://i.imgur.com/1C1A8U5.jpg

Något jag hade lovat min bättre hälft var att jag skulle ha plats ordnad i garage före jag köpte något projekt, men jag har hela tiden tänkt; "Hur svårt kan det vara? Gävle är en stor stad. Det finns massor av billiga garage!"  ICQ/ah

Så när verkligheten kom ikapp att garage var svårare att hitta än jag trott så frågade jag en god vän ifall jag fick låna lite plats utanför hans nybyggda hus. Självklart fick jag det, men gärna inte för länge. "Max 1-2 veckor!" var det sagt, men det blev nog både 1, 2 och 4 mån innan jag lyckades böna mig till en garageplats. Bussen behövde bara lite extra motivation inför flytt nr 2 i form av extra ström och lite startgas innan den puttrade igång. Vi tog en snabb motivationshöjande tur men fick klara oss på 1:an, så fort vi växlade upp på 2:an så surade den ner sig och ville dö. Men men, den gick! Och vi hade ett garage inom räckhåll. Ej inom månadsbudgeten enligt plan egentligen, men vad gör det när man får en yta bara till sig och bussen!

https://i.imgur.com/CemKLWn.jpg

https://i.imgur.com/UyTp9Yo.jpg

https://i.imgur.com/9bjhHmy.jpg

https://i.imgur.com/tcDtAnp.jpg

Tröjan för dagen fick sätta humöret och ge en fingervisning vad jag tyckte garaget var till för. Vet inte om frugan var lika taggad som mig, men äntligen ett garage och bussen fick gott om utrymme! Vet inte om jag kan säga likadant idag när man fått in lite prylar...  ICQ/ag

https://i.imgur.com/5KwqLWg.jpg

https://i.imgur.com/HcgwE7x.jpg

https://i.imgur.com/feJgRWh.jpg

https://i.imgur.com/CAFNCUS.jpg

https://i.imgur.com/2jgCSPb.jpg

Det tog inte många minuter innan vi hade rensat inredningen från flugskit, musskit, spindelnät, en helt otroligt hemsk rödplyschaktig hemmabyggd "porrsoffa" i bak och rivit ur bastgolvet & klickgolvet följt av 15 lager med plast och isolering. Det var extremt nervöst att dra bort lager efter lager med plast för i mitt huvud så kunde jag inte se varför man la så här mycket extramaterial, om det inte är totalt genomrostat.... Så hjärtat sjönk och jag såg framför mig hur det bara skulle vara ett stort mörkt hål rakt igenom alltihopa ner till backen och vi skulle kunna döpa om den till "Flintstones-bussen" men se på fan.....

https://i.imgur.com/44tTSAS.jpg

https://i.imgur.com/mARkzIe.jpg

https://i.imgur.com/nluzYq0.jpg

Det var inte så farligt!!
Under all gammal ruttnande masonit och allmänt risig inredning dolde sig vacker (nåja..) orange plåt utan allt för mycket rost! Perfekt!! Mycket bättre än vad jag hade kunnat önska mig när vi började riva bort golvet.

Men visst finns det rost..  ICQ/bs

https://i.imgur.com/6e3wxha.jpg

https://i.imgur.com/Aj70oWA.jpg

https://i.imgur.com/2ODTZWl.jpg

https://i.imgur.com/gwcXZ8U.jpg

Mycket rengörande och slit vart det, men det var en bra grund!

https://i.imgur.com/CaA5TFd.jpg

https://i.imgur.com/zTALxUr.jpg

https://i.imgur.com/UsutXjt.jpg

https://i.imgur.com/OKmLYfG.jpg

https://i.imgur.com/GhQaWEh.jpg

Så nu när både garage och buss var båda avcheckade så började såklart det roligaste; Marketplace & Blocket-fyndandet! Jag spenderade mer tid än vad jag är villig att erkänna och tjejen har fått följa med på en del tripper som kanske varit mer motiverande att hämta prylar än själva resandet, men det är ju kul att köra bil och att hitta udda prylar är ju ännu roligare!

En uppenbar nackdel med bussen är ju bristen på drickahållare och min bättre hälft är en kaffenarkoman utan dess like, så dessa vattenskurna hållare köptes in från en annan biltok och dom blev superbra! Kommer göra om infästningen när instrumentbrädan ska kläs av och lackas men får duga för tillfället!

https://i.imgur.com/V5YZhGw.jpg

https://i.imgur.com/E2Cs3Ll.jpg

https://i.imgur.com/UxI5VGd.jpg

Sen, fälgar... Viktigt för en bil & buss och något som kan sätta hela känslan rätt eller fel. En fälg jag alltid velat ha i mitt billiv är den i vissa bilkretsar legendarklassade BBS RS. En splitfälg som är delbar till 3 segment för att kunna bygga ihop din lättviktsfälg efter bilens specifikationer och satt på många premiumvagnar från AMG, BMW och VW m.fl. Har alltid tyckt fälgdesignen varit riktigt cool och när jag växte upp och blev bilintresserad var detta "The shit" att äga om man var en Stancy boy, alla ville ha den men få hade råd så replikor fanns det gott om. Men man ville ju ha äkta vara....

Så när Blocket-appen plingade till att dessa orörda exemplar fanns i Karlskoga, en stad vi redan passerar ett par gånger per år på väg ner till svärföräldrarna och dom var i rätt bultcirkel och vad jag tror blir en bra spec så skickades en handpenning snabbare än man kan fylla i ett SMS-lån. Några villakvarter därifrån plockades ett par HELLA extraljus upp och dom passade som gjutet i dom tomma fästena som redan var monterade på stötfångaren.

https://i.imgur.com/vznK1ce.jpg

https://i.imgur.com/w4T3hXm.jpg

Plåtfälg, trist och tråkig..

https://i.imgur.com/wI2OUFS.jpg

BBS RS, störtcool splitfälg. ICQ/ag 

https://i.imgur.com/z1hNWz7.jpg

https://i.imgur.com/Mi0VPgT.jpg

Det får vara allt för denna gång, det finns mer att återge och vi är en bit på vägen men på återseende!  ICQ/br

2

ÄNTLIGEN!!! som Gert Fylking skulle ha skrikit ICQ/ag

Men fan va du har skrivit å donat på nån timme ICQ/bj

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

3

JimmyEriksson skrev:

ÄNTLIGEN!!! som Gert Fylking skulle ha skrikit ICQ/ag

Men fan va du har skrivit å donat på nån timme ICQ/bj

Haha, det var inte direkt supersmidigt system jag hade heller så får se om man hittar något annat sen. Det blev ju inte bättre av att jag såg efter allt var klart att jag hade laddat upp ena hälften av bilderna med en upplösning och den andra hälften med en annan. Bara deleta och börja om....  ICQ/bj

Roligare har man haft, men nu är vi igång och kan ladda upp! Mer kommer...........  ICQ/ay

4

Jäklar vilken trevligt monsterinlägg ! Roligt att läsa och kika på bilderna !
Det kommer bli grymt det där garanterat ! ICQ/ab
Kör hårt och öka sen !  ICQ/bo

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

easos skrev:

Jäklar vilken trevligt monsterinlägg ! Roligt att läsa och kika på bilderna !
Det kommer bli grymt det där garanterat ! ICQ/ab
Kör hårt och öka sen !  ICQ/bo

Tack för orden!  ICQ/br
Du om någon vet ju vad som kommer framöver, om några inlägg..  ICQ/af

Har en del bilder och info kvar men lär ju dra ut på det lite!

6

Störtskön läsning, inte dåligt prutat heller  ICQ/ag

Halva nöjet med våra bilar är ju att åka land och rike runt efter de där guldkornen till bussen även om det ibland mer påminner om kol

Lycka till och och kom ihåg att det är resan inte målet som är viktigt

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Skåningen skrev:

Störtskön läsning, inte dåligt prutat heller  ICQ/ag

Halva nöjet med våra bilar är ju att åka land och rike runt efter de där guldkornen till bussen även om det ibland mer påminner om kol

Lycka till och och kom ihåg att det är resan inte målet som är viktigt

Nä, den var ganska bra.. Inte mitt bästa moment men jag var ju kär och det måste ha synts från månen..  ICQ/ag

Ja, så är det! Prylresor är ju bland det roligaste. Både roadtrip och (h)julafton i ett! Tack för orden. Mer info och bilder kommer  ICQ/br

8

Grattis till köpet!
Ser ut som ett bra objekt och tycker mig se ett helt och rent innertak. Nog så viktigt!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

9

Trevligt.. egen buss är guld värt.. och fälgarna helt klart favorit!!!
kul med ytterligare en trevlig projekt tråd!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Kul projekt!

11

EskiL 109 skrev:

Grattis till köpet!
Ser ut som ett bra objekt och tycker mig se ett helt och rent innertak. Nog så viktigt!

Tack så mycket!!
Ja, innertaket är riktigt fint! Några revor som frun sydde ihop, kommer lite senare rapport på det. ICQ/ab

12

michaelth skrev:

Trevligt.. egen buss är guld värt.. och fälgarna helt klart favorit!!!
kul med ytterligare en trevlig projekt tråd!! ICQ/ay

Tack! Verkligen, en dröm går i uppfyllelse. Fälgarna är en udda fågel i sammanhanget men det har varit del av drömmen länge, så klart vi lär köra dom.  ICQ/af

13

Scaramanga skrev:

Kul projekt!

Tackar!
Men finns en gammal barnprofil som sa det bäst; Det kommer mera…  ICQ/af

14

Kommer bli läckert, kan ju inte misslyckas med de där fälgarna  ICQ/bf
Ska bli kul att se utvecklingen framöver

15

Festlund skrev:
EskiL 109 skrev:

Grattis till köpet!
Ser ut som ett bra objekt och tycker mig se ett helt och rent innertak. Nog så viktigt!

Tack så mycket!!
Ja, innertaket är riktigt fint! Några revor som frun sydde ihop, kommer lite senare rapport på det. ICQ/ab

Den uppdateringen , kommer jag syna ! Har ju revor i mitt tak på 67a bussen .
Måste åtgärdas med .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

16

MrIcka skrev:

Kommer bli läckert, kan ju inte misslyckas med de där fälgarna  ICQ/bf
Ska bli kul att se utvecklingen framöver

Nä men exakt. Extra kul att jag har BBS RS även på min gamla daily också, fast då i betydligt fetare spec med Radinox-läppar etc.  ICQ/ad

Tack för orden! Ska försöka få tid att lägga upp lite mer snart!

17

kisavw skrev:
Festlund skrev:
EskiL 109 skrev:

Grattis till köpet!
Ser ut som ett bra objekt och tycker mig se ett helt och rent innertak. Nog så viktigt!

Tack så mycket!!
Ja, innertaket är riktigt fint! Några revor som frun sydde ihop, kommer lite senare rapport på det. ICQ/ab

Den uppdateringen , kommer jag syna ! Har ju revor i mitt tak på 67a bussen .
Måste åtgärdas med .

Då ska jag försöka stå till tjänst!  ICQ/br

18

kul att se ännu ett schysst bayprojekt, mitt eget vilar.
noterade också det fina innertaket, ett stort plus i mina ögon!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

19

Junte skrev:

kul att se ännu ett schysst bayprojekt, mitt eget vilar.
noterade också det fina innertaket, ett stort plus i mina ögon!

Tack för orden!
Är mycket nöjd med att innertaket är så fräscht som det är. Finns som sagt några revor men efter lite jobb från sambon med synålen så är dom betydligt mindre synliga även om man självklart ser dom. Men svårt att göra underverk med galon (?) som torkat i 50 år.  ICQ/ab

Kommer fler bilder, vi har många månader kvar att summera även om det kanske inte hänt lika mycket som man velat.  ICQ/ah

20

Ja, ska vi fortsätta historien om Larven tycker ni? ICQ/ab
Det tycker både jag och sambon/fästmön/blivande frun Johanna också!

https://i.imgur.com/5bDLi6i.jpg

https://i.imgur.com/rx3DjbO.jpg

Försöker också att filma så mycket vi kan när vi är där för att dels ha för vår skull men också för att kanske klippa ihop till ett par Youtube-klipp i framtiden. Får se hur långt vi går med den idéen men kul att spara för vår del om inte annat.

Back to story time... Drömfälgarna var upphämtade och såg ut att passa riktigt bra specmässigt, så då var det självklart på sin tur att ordna provmontering. Sagt & gjort, bussen lyftes med minsta domkraften Biltema någonsin sålt upp på pallbockar. Som också inhandlades via Marketplace i just Karlskoga. Det är något med mig, Karlskoga och Marketplace-fynd! Vi kan inte hålla oss ifrån varandra helt enkelt... Iaf! Bussen kom med viss möda upp på pallbockar och dom gamla trötta plåtfälgarna med torrspruckna däck monterades av och BBS RS sattes på. Om dom passade? Satt som gjutet!!!! Till och med centrumkåporna gick att skruva på utan att det tog i navbulten, hallelujah!!   ICQ/bp

https://i.imgur.com/Ugy8nYw.jpg

https://i.imgur.com/zpoAQAH.jpg

https://i.imgur.com/W6BMXVw.jpg

https://i.imgur.com/rlgo9B0.jpg

Här på bilden också med dailyns RS 001 i breddat format med Radinox-läppar och flatcaps för er andra fälgnördar..

https://i.imgur.com/EVhbKta.jpg

Med fälgarna avklarade och med den vinsten i bagaget så var det dags att ta tag i bränsleledningarna. Det droppade och lukta soppa i motorutrymmet vilket jag lärt mig inte är ett bra tecken, samt att Biltemas bränsleslang ska skys som pesten så att tidigare ägaren hade bytt några slangar gav jag noll och intet för. Gates inhandlades (som efter googling ska vara bra?) på Hydroscand för hela systemet och det börjades riva undan allt så man kom åt. Kan säga att jag är grymt avundsjuk på Sanna (FolkaFikets) motorlucka, med denna lilla "skidlucka" så ser man ju knappt någonting!!

Notera också någon tidigare ägares fantastiska lösning för att komma åt den torkade avluftningen/returslangen till tanken från tanklocket. Kreativt och lagomt vasst när man kommer åt den med armen...

https://i.imgur.com/KMg3EFJ.jpg

https://i.imgur.com/fw1yjjX.jpg

https://i.imgur.com/G37qjTm.jpg

https://i.imgur.com/dYoXWKe.jpg

Någon annan än mig som tycker att garagetgolvet är extremt skönt ibland och man bara sitter där och betraktar sin vackra (nåja..) buss?  ICQ/ah

Så, vart var vi? Jo, taket! Det är superfint skick men har på sina ställen ett par revor och med tanke på att dom sitter bak så är det garanterat efter lite ovårdad in/urlastning av något och så kan vi ju inte ha det. En böjd nål med så matchande tråd vi kunde hitta i lokala sybutiken inhandlades (där vi förövrigt spenderade säkert en halvtimme glatt tjattrandes med expediten om vårt nyköpta projekt, riktigt kul!) och det var dags att sätta igång. Medan jag höll på att slita mig gråhårig och få bensin konstant rinnandes längs armbågen ner till armhålan så satt Johanna inne i bussen och fixade med försöka sy igen gliporna. Eller iaf minska på dom.

Med tanke på åldern av galonet (eller vad det nu är för kul material) så hade vi inga större förhoppningar och vissa revor blev bättre än andra. Johanna stör sig på dom men jag ser dom inte förrän man verkligen tittar på dom vilket duger gott och väl för mig! Vi hade inga förhoppningar att det skulle bli perfekt och med tanke på hur övriga bussen ser ut så gör det lilla man ser inget för mig, en klar förbättring blev det iaf!

I samband med ihopsurrningen av revorna så gick vi över alla tygytor i bussen inkl. taket med Tershine's APC för att få bort allt gammalt smuts vi kunde utan att skada allt för mycket.

https://i.imgur.com/nNQgNRR.jpg

https://i.imgur.com/pXNLHk5.jpg

https://i.imgur.com/UqPCqIQ.jpg

https://i.imgur.com/BFi8x5L.jpg

Ett annat fel på den gedigna kartonglistan med fel som jag snabbt skrev ner vid första urlastningen i garaget var någon elgremling som stör ut blinkers & bromslamporna. Jag var förbi hovleverantören Biltema och införskaffade nya lampor runt om med varierad framgång men fick inte igång blinkersen. Rev ur alla lampor igen och slipade försiktigt med smärgelduk på alla kontaktytor ifall det ärgat och noterade i samband med detta att flera blinkersglas & lyktglas var trasiga och säkert läkte in vatten som ett såll så dom skulle bytas.

Tur att mitt favoritställe Karlskoga hade en fantastiskt trevlig bubblaåkare som hade massa sådana till övers för mig så dom plockades upp vid nästa förbipassering av staden. Har jag nämnt att jag älskar både Karlskoga och Marketplace än?  ICQ/ag

https://i.imgur.com/3t3kiyl.jpg

https://i.imgur.com/VlfllRD.jpg

https://i.imgur.com/SzWI88K.jpg

Efter mycket svärande, WD40 och eluppmuntrande sprayer och en del huvudkli så hade jag fungerande bromsljus, helljus, halvljus samt parkeringsljus. Dock inte blinkers eller varningsblinker. Detta problem har förföljt mig länge och trots att man köpte alla blinkersrelän jag hittade på Norrtäljemarknaden senast så har jag haft varierad framgång. Ibland funkar det, ibland funkar det inte.... Kloka människor omkring mig hintar om att jag förmodligen har jordfel någonstans, det ska tas itu med... Men nu går vi för snabbt fram!

Innan man kan köra med bussen måste man ju ha både skor och sulor på, så nya däck inhandlades till BBS-fälgarna och då jag var skeptisk till dom odelade fälgarna ifall dom höll tätt i skarven passade jag på när dom ändå var lös att försegla dom igen med ny limfog mellan skarven. Så dom tejpades upp och tätades med två lager "Limma & Täta" från hovleverantören innan nya däck monterades på och bussen äntligen kunde stå på sina nya finskor!  ICQ/bp

https://i.imgur.com/TdJymdE.jpg

https://i.imgur.com/DiXPRIW.jpg

https://i.imgur.com/426YiFk.jpg

https://i.imgur.com/GtTxpf7.jpg

https://i.imgur.com/qumrlAd.jpg

Veckan efter så spenderades det ännu mer tid i garaget. Jag hade i ett svagt ögonblick lovat Jimmy att jag skulle dyka upp med bussen för första gången på en Frukostklubben-träff ute i natursköna Högbo utanför Sandviken. Jag spenderade många timmar i garaget för att stressa ihop den och hade till och med bokat en besiktningstid dagen innan, hur välplanerat var inte det?! Det var ju bara den lilla detaljen att man behövde få den att starta, det kan ju vara bra inför en besiktning..  ICQ/af

På bilden nedan så sitter då jag vid ratten och försöker få igång den genom att pumpa i bestämt "Pumpa-igång-gammal-VW-ordning" och tjejen stod redo med startgas. Den med skarpa ögon noterar en ganska gul detalj kring handen på tjejen med startgasen i högsta hugg. Ja, det är en låga och ja, startgasen hade antänts genom en baktändning av en tjurig folkabuss. Om hon fick panik och skrek åt mig, JA! ICQ/ag

https://i.imgur.com/7MCDagg.jpg

Efter att ha avvärjt den lilla krisen för henne (en brinnande startgas-behållare är ju iof en OK anledning att bli lite skärrad) så fortsatte vi felsökning och försök att få igång bussen. Till slut så lyckades vi och vi kunde med hjälp av Janne via Messenger få tips på hur vi skulle hålla igång den så den fick gå sig lite varm. Det lyckades iaf och det såg bra ut inför besiktningen!! Hoppet att blinkersen skulle magiskt laga sig själv på väg dit var väl en helt godkänd plan va? Så här glad var jag iaf när jag skulle ta den på en provtur för att se om man skulle våga köra till besiktningen några km bort!

https://i.imgur.com/UairrKq.jpg

Jag tog mig ett varv runt grusplanen vid garagen innan den började hosta och ville dö. Jag kunde få liv i den igen men den var tjurig, tjurigare än den någonsin varit tidigare. Så jag drog några varv på starten utan lycka utan bara några hostningar, så med tungt hjärta hoppar jag ur bussen och går sakta bak mot motorutrymmet. När jag kommer runt hörnet på bussen så ser jag en stor låga stå upp från högra förgasaren och luftburken stod i lågor!!!! PANIK!!!

Kvicktänkt som man är så visste jag att det suttit en brandsläckare mellan sätena och nu var det bara att hoppas att den var rimligt färsk och inte uråldrig, det tog max 2.3 sekunder innan jag pinnat min kralliga kropp in i bussen igen och hämtat den för att släcka. Tur som fasen så fungerade släckaren och krisen blev åtgärdad, men pulsen var i 300 och hjärtat i halsgropen verkligen.

Jag kunde inte göra annat än att falla ihop på gruset, luta mig mot garagebyggnaden och tänka på vad som kunde ha hänt ifall jag inte varit snabbtänkt med släckaren, eller om vi inte haft någon släckare till hands...

Oavsett så var besiktningen bara att glömma och bussen fick ta plats i garaget igen med tungt hjärta...

https://i.imgur.com/lZ4Fjca.jpg

To be continued.....  ICQ/bc

21

Notera att den inte står kvar på samma plats och den har inte brunnit upp, så ni behöver inte oroa er! ICQ/ag
Ska uppdatera mer när jag orkar ladda upp fler bilder så ser ni fortsättningen.

22

Har förstått att ni båda brinner för bussen så tur att  ICQ/aq inte tog den ifrån er  ICQ/ba

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

23

Välkommen till forumet, Anders! Sämre bil kan man ha som sin första luftkylda entusiastbil. Tack för en intressant och välskriven tråd!
Det är inte utan att man känner adrenalinpåslaget när du skriver om eldsvådan i pannrummet...
En VW ska inte brinna. Det är inte alls meningen. Tyvärr har många bussar slutat sina dagar som en fackla längs vägen. Det är helt rätt tänkt att byta ut bränsleledningarna. Hoppas du har bytt ut samtliga från tanken och hela vägen till motorn.
Någonstans får jag känslan att er bil har fått bränslepumpen utbytt mot en elektrisk. Jämfört med pumpen på en typ-1 motor sitter den mekaniska bränslepumpen på en typ-4 motor ganska avigt till, långt nere och långt fram vid växellådan. När pumpen blivit gammal och dålig är det många bussägare som gjort det "enkelt" för sig, genom att montera en elektrisk bränslepump i stället. Med en sådan är bränsletrycket maximalt redan när man slår på tändningen. Ofta är trycket allt för högt. När förgasarna blir gamla är nålventilerna ofta ordentligt slitna, och kan inte hålla emot det höga bränsletrycket. Med en mekanisk pump är trycket beroende av varvtalet, och risken att förgasarna flödar därmed mycket större.
Även om din motor är lite sliten går det med ganska enkla medel ändå att få den att gå bra. Kamaxel och lyftare brukar inte vara lika sopslut som de på en motor med hydrauliska lyftare. En typ-4 motor är i grunden en slitstark konstruktion, och det största hotet mot lång livslängd är tyvärr klantiga mekaniker när motorn fått några decennier på nacken...
Jag skulle råda dig att plocka ner förgasarna och göra vid dem helt och hållet. Det finns kompletta reparationssatser till dessa 32/34PDSIT. Efter eldsvådan finns det nog ett behov av lite sanering i motorrummet. Då är det ett perfekt tillfälle att göra vid bränslesystem och tändning ordentligt, så slipper du dessa ständiga nödreparationer och felsökningar.

Min shopping- och åtgärdslista hade sett ut på följande vis:
-Ny mekanisk bränslepump
-Repsats till båda förgasarna
-Bränslefilter
-Nya slangar (om de du monterade har brunnit upp...)
-Tändstift
-Tändkablar
-Rotor
-Fördelarlock
-Brytare
-Kondensator
-Vakuumslangar till fördelaren
-Olja och oljefilter
-Ventilkåpspackningar

Kolla om du har någon i bekantskapskretsen som har en ultraljudstvätt, och rengör alla förgasardelarna i den. Alternativet är någon form av carburetor cleaner och tryckluft. Montera ihop dem med nya packningar och nålventiler. Kontrollera att vakuumdosan på fördelaren fungerar som den ska. Byt ut den annars. Byt alla eldelar, och passa på och gör ett kompressionsprov när du har tändstiften urmonterade. Förhoppningsvis är det inga större problem, men om det skulle vara något större fel i en cylinder ser du det då.
Innan du startar upp motorn igen ställer du ventilerna, 0,15 mm. Det går att minska till 0,10 på insug om du inte har något emot att kolla ventilspelet lite oftare...

Hoppas verkligen att eldsvådan inte ställde till med allt för många problem. Uppdatera oss gärna!

24

Skåningen skrev:

Har förstått att ni båda brinner för bussen så tur att  ICQ/aq inte tog den ifrån er  ICQ/ba

Japp, det kan man verkligen säga!! ICQ/ag

Nej, inte kul alls så här i efterhand så en ny släckare att ha framtill samt Blaze-cut ska monteras fast på motorluckan för att förhoppningsvis slippa allt sådant här i framtiden.

Samt såklart så har soppabekymret åtgärdats, men mer om detta i ett senare inlägg.  ICQ/af

25

Jean Passepartout skrev:

Välkommen till forumet, Anders! Sämre bil kan man ha som sin första luftkylda entusiastbil. Tack för en intressant och välskriven tråd!
Det är inte utan att man känner adrenalinpåslaget när du skriver om eldsvådan i pannrummet...
En VW ska inte brinna. Det är inte alls meningen. Tyvärr har många bussar slutat sina dagar som en fackla längs vägen. Det är helt rätt tänkt att byta ut bränsleledningarna. Hoppas du har bytt ut samtliga från tanken och hela vägen till motorn.
Någonstans får jag känslan att er bil har fått bränslepumpen utbytt mot en elektrisk. Jämfört med pumpen på en typ-1 motor sitter den mekaniska bränslepumpen på en typ-4 motor ganska avigt till, långt nere och långt fram vid växellådan. När pumpen blivit gammal och dålig är det många bussägare som gjort det "enkelt" för sig, genom att montera en elektrisk bränslepump i stället. Med en sådan är bränsletrycket maximalt redan när man slår på tändningen. Ofta är trycket allt för högt. När förgasarna blir gamla är nålventilerna ofta ordentligt slitna, och kan inte hålla emot det höga bränsletrycket. Med en mekanisk pump är trycket beroende av varvtalet, och risken att förgasarna flödar därmed mycket större.
Även om din motor är lite sliten går det med ganska enkla medel ändå att få den att gå bra. Kamaxel och lyftare brukar inte vara lika sopslut som de på en motor med hydrauliska lyftare. En typ-4 motor är i grunden en slitstark konstruktion, och det största hotet mot lång livslängd är tyvärr klantiga mekaniker när motorn fått några decennier på nacken...
Jag skulle råda dig att plocka ner förgasarna och göra vid dem helt och hållet. Det finns kompletta reparationssatser till dessa 32/34PDSIT. Efter eldsvådan finns det nog ett behov av lite sanering i motorrummet. Då är det ett perfekt tillfälle att göra vid bränslesystem och tändning ordentligt, så slipper du dessa ständiga nödreparationer och felsökningar.

Min shopping- och åtgärdslista hade sett ut på följande vis:
-Ny mekanisk bränslepump
-Repsats till båda förgasarna
-Bränslefilter
-Nya slangar (om de du monterade har brunnit upp...)
-Tändstift
-Tändkablar
-Rotor
-Fördelarlock
-Brytare
-Kondensator
-Vakuumslangar till fördelaren
-Olja och oljefilter
-Ventilkåpspackningar

Kolla om du har någon i bekantskapskretsen som har en ultraljudstvätt, och rengör alla förgasardelarna i den. Alternativet är någon form av carburetor cleaner och tryckluft. Montera ihop dem med nya packningar och nålventiler. Kontrollera att vakuumdosan på fördelaren fungerar som den ska. Byt ut den annars. Byt alla eldelar, och passa på och gör ett kompressionsprov när du har tändstiften urmonterade. Förhoppningsvis är det inga större problem, men om det skulle vara något större fel i en cylinder ser du det då.
Innan du startar upp motorn igen ställer du ventilerna, 0,15 mm. Det går att minska till 0,10 på insug om du inte har något emot att kolla ventilspelet lite oftare...

Hoppas verkligen att eldsvådan inte ställde till med allt för många problem. Uppdatera oss gärna!

Enormt mycket tack för orden, både dom vänliga hejaropen samt tipsen för åtgärder!

Jag kan meddela att mycket av det på listan är redan åtgärdat så ingen fara på taket som det är nu. Har många fler inlägg planerade men har inte hittat något bra system för bilderna än så är lite omständigt!  ICQ/bf

Men i stora drag så är alla bränsleslangar bytta till Gates rakt igenom, även upp till tank. Original mekaniska pumpen är kvar och fått nya slangar den med. Även vakuumslangar etc är nytt rakt igenom.

Men som sagt, kommer till allt sådant inom kort! Ville bara dela med mig av problematiken först.  ICQ/ad