Ja, då var man här då... Efter att ha lurkat runt på detta forum under flera år i sina yngre dagar som en glad supporter så fick man äntligen chans att äga en egen luftkyld kärra. Har velat ha en slags byggdagbok under ett tag och när ni börjar snacka om att ta tillbaka forumet till sin forna glans, då är väl inte jag en sämre man än att självklart dra mitt strå till stacken!
Så för er som inte känner mig; Anders Vestlund heter jag, är 32 år ung och bor för nuvarande i Gävle sedan ca 16 år tillbaka. Bor i en lägenhet med min älskade sambo Johanna och balanserar jobblivet som butikschef inom handels med golf, jakt, fiske & bilar. Varför ha en dyr hobby när man kan ha flera?
Dags att snacka projektet, som min sambo har döpt till Larven. Fråga mig inte varför, det var väl gulligt eller nått..
Detta var iaf den Blocket-annons som fångade mitt intresse tillsammans med ett telefonnummer och inte så mycket mer. Efter lite smsande och några telefonsamtal så satt jag, Johanna och min gamla mentor från skoltiden i min Passat med släp på väg ner till Södertälje för att eventuellt handla.
Eller vem försöker jag lura, oavsett hur den hade sett ut så hade den fått följa med hem! Det var ödet. Rätt buss för mina idéer, helt rätt peng för plånboken och tillräckligt bra skick för att lyckas sälja in idéen för frun. Gjorde ett halvtappert försök till att pruta men efter att ha provkört den och hört motorn för första gången så hörde nog säljaren mitt VW-hjärta banka hela vägen runt jorden och mina ögon var stora som tefat, så det slutade till och med att jag betalade 5.000:- mer än Blocket-priset! Fråga mig inte hur det gick till, jag är en grym säljare men uppenbarligen inte någon bra köpare....
Bussen gick att köra, med vissa hinder men den gick riktigt tungt så några hastighetsrekord var inte att tala om. Den puttrade omkring 2-300m runt deras gård så jag såg att den iaf tog sig framåt för egen maskin. Den hade stått utanför en hästgård i 6-7 år och dom hade inte fått fason på den. Deras dröm hade varit att renovera upp den och ha till familjen för att åka på resor med men orken tog väl slut när dom inte fick ordning på den. Den tyckte definitivt inte om uppförsbackar så det fick bli att veckla ut musklerna för att få upp den på släpet. Den manuella vinchen gjorde nästan mer skada än nytta och det var tungt, men hem skulle den!
Vi passade även på vid ett pitstop för mat & toabesök att såklart lyckas timea in en lokal liten hangout med EPA & A-traktorer som levde lajbans på Sibylla-parkeringen men tyckte det var lite underhållande iaf. Larven hade redan besökt sin första bilträff, endast 2 timmar in i mitt ägande!
Något jag hade lovat min bättre hälft var att jag skulle ha plats ordnad i garage före jag köpte något projekt, men jag har hela tiden tänkt; "Hur svårt kan det vara? Gävle är en stor stad. Det finns massor av billiga garage!"
Så när verkligheten kom ikapp att garage var svårare att hitta än jag trott så frågade jag en god vän ifall jag fick låna lite plats utanför hans nybyggda hus. Självklart fick jag det, men gärna inte för länge. "Max 1-2 veckor!" var det sagt, men det blev nog både 1, 2 och 4 mån innan jag lyckades böna mig till en garageplats. Bussen behövde bara lite extra motivation inför flytt nr 2 i form av extra ström och lite startgas innan den puttrade igång. Vi tog en snabb motivationshöjande tur men fick klara oss på 1:an, så fort vi växlade upp på 2:an så surade den ner sig och ville dö. Men men, den gick! Och vi hade ett garage inom räckhåll. Ej inom månadsbudgeten enligt plan egentligen, men vad gör det när man får en yta bara till sig och bussen!
Tröjan för dagen fick sätta humöret och ge en fingervisning vad jag tyckte garaget var till för. Vet inte om frugan var lika taggad som mig, men äntligen ett garage och bussen fick gott om utrymme! Vet inte om jag kan säga likadant idag när man fått in lite prylar...
Det tog inte många minuter innan vi hade rensat inredningen från flugskit, musskit, spindelnät, en helt otroligt hemsk rödplyschaktig hemmabyggd "porrsoffa" i bak och rivit ur bastgolvet & klickgolvet följt av 15 lager med plast och isolering. Det var extremt nervöst att dra bort lager efter lager med plast för i mitt huvud så kunde jag inte se varför man la så här mycket extramaterial, om det inte är totalt genomrostat.... Så hjärtat sjönk och jag såg framför mig hur det bara skulle vara ett stort mörkt hål rakt igenom alltihopa ner till backen och vi skulle kunna döpa om den till "Flintstones-bussen" men se på fan.....
Det var inte så farligt!!
Under all gammal ruttnande masonit och allmänt risig inredning dolde sig vacker (nåja..) orange plåt utan allt för mycket rost! Perfekt!! Mycket bättre än vad jag hade kunnat önska mig när vi började riva bort golvet.
Men visst finns det rost..
Mycket rengörande och slit vart det, men det var en bra grund!
Så nu när både garage och buss var båda avcheckade så började såklart det roligaste; Marketplace & Blocket-fyndandet! Jag spenderade mer tid än vad jag är villig att erkänna och tjejen har fått följa med på en del tripper som kanske varit mer motiverande att hämta prylar än själva resandet, men det är ju kul att köra bil och att hitta udda prylar är ju ännu roligare!
En uppenbar nackdel med bussen är ju bristen på drickahållare och min bättre hälft är en kaffenarkoman utan dess like, så dessa vattenskurna hållare köptes in från en annan biltok och dom blev superbra! Kommer göra om infästningen när instrumentbrädan ska kläs av och lackas men får duga för tillfället!
Sen, fälgar... Viktigt för en bil & buss och något som kan sätta hela känslan rätt eller fel. En fälg jag alltid velat ha i mitt billiv är den i vissa bilkretsar legendarklassade BBS RS. En splitfälg som är delbar till 3 segment för att kunna bygga ihop din lättviktsfälg efter bilens specifikationer och satt på många premiumvagnar från AMG, BMW och VW m.fl. Har alltid tyckt fälgdesignen varit riktigt cool och när jag växte upp och blev bilintresserad var detta "The shit" att äga om man var en Stancy boy, alla ville ha den men få hade råd så replikor fanns det gott om. Men man ville ju ha äkta vara....
Så när Blocket-appen plingade till att dessa orörda exemplar fanns i Karlskoga, en stad vi redan passerar ett par gånger per år på väg ner till svärföräldrarna och dom var i rätt bultcirkel och vad jag tror blir en bra spec så skickades en handpenning snabbare än man kan fylla i ett SMS-lån. Några villakvarter därifrån plockades ett par HELLA extraljus upp och dom passade som gjutet i dom tomma fästena som redan var monterade på stötfångaren.
Plåtfälg, trist och tråkig..
BBS RS, störtcool splitfälg.
Det får vara allt för denna gång, det finns mer att återge och vi är en bit på vägen men på återseende!
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885