1 Senaste redigerad av Xpolde (2016-03-15 12:10:02)

Då den har fått stått i pappas ägo i ca 10 år så var det dags! behöver ett nytt projekt och den här bussen är ju bara så hård så jag tänkte sätt tänderna i den!
Det är en del rost på bilen så det ska bli intressant att få lära sig att renovera balkar och plåt som kommer behövas!

Tror att pappa får ta o berätta mer om bilen då jag inte kan så mkt om dess historia!

Idag så fick den äntligen komma ur bland grönsakerna där den har gömt sig med fräch luft i däcken och en lättare avspolning. sen bar det in i garaget där den får vila innan vi sätter tänderna i den! ICQ/ad

http://forumbilder.se/DDMD5/20140720-155438.jpg

-65 Splitpanel
-71 Typ 181

2

Jag hittade denna på Silverminkens köp&sälj tror jag det var.
Blev helt vild när jag såg bilden på stegbussen, så jag ringde och mailade och ringde och mailade, och till slut så hörde ägaren av sig.
Jag tog den på rotfläsk!
Den 7/7 -04 så hämtade jag och Kee vagnen i Sundsvall och bärgade hem den. ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Den är ju så frän! Visa mer, berätta mer!  ICQ/ag

You´ll never know...

4

Ohhh....min gamla stegbuss! Spännande att se vad det blir av den nu. Kändes helt rätt att Mogge köpte den, rätt bil till rätt man. Och nu har den gått i arv ICQ/ab Gillar loggan på den; Tag luren!

1300S
Nån slags långtidsprojekt, typ1 -56

5

Thomasmannen skrev:

Ohhh....min gamla stegbuss! Spännande att se vad det blir av den nu. Kändes helt rätt att Mogge köpte den, rätt bil till rätt man. Och nu har den gått i arv ICQ/ab Gillar loggan på den; Tag luren!

Lite Scotchbrite på mossan lavarna, avlagringarna och på sprayfärgen så syns nu 010 numret ICQ/af  ICQ/af

Men, Tomasmannen, har du kvar paneldörren du bytte?

6

Paneldörr? Förlåt en åldring, men tror inte jag bytte nån dörr på den tyvärr...den var nog i fyndskicket när du köpte den vill jag minnas.

1300S

7

Kollade lite snabbt och det satt en glasad dörr på den när jag hämtade den...

1300S

8 Senaste redigerad av Mogge (2014-08-04 22:17:37)

Tror det sitter fel handtag, men har inte kollat färdigt än.
Dörren passar skitdåligt än så länge........
Har inte justerat in något än, då jag tror det är fel dörrprylar.

Post's attachments

016 - Kopia.JPG, 238.83 kb, 902 x 676
016 - Kopia.JPG 238.83 kb, 87 downloads since 2014-08-04 

9

Låscylindern under handtaget? då är det väll en dörr från en latebay? sitter i handtaget på early  ICQ/an

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen"   Bubbla 62a ratlook R.I.P

10 Senaste redigerad av Mogge (2014-08-05 16:31:08)

Ska det sitta något lager högst upp på dörren som löper i karossen?
Här är det bara en pinne och det blir ju lite glapp.
Passar förövrigt skjutdörren från en latebay i en earlybay?

Och så en bild på en ledsen bakdel.........
Dåligt när gummit ger med sig efter 44 år........

Post's attachments

015.JPG, 139.46 kb, 676 x 507
015.JPG 139.46 kb, 101 downloads since 2014-08-05 

11

Skjutdörren har som sagt ingen humor........... ICQ/ac
Fix med alla leder och glidytor har förbättrat situationen.
Dock behövs:
Nytt undre fäste framtill på skjutdörren.
Fjädern som håller dörren låst i öppet läge, haken finns men återfjädrar ej.
Lagret i övre spåret, pinnen finns men inget lager.

Post's attachments

007.JPG, 281.26 kb, 794 x 595
007.JPG 281.26 kb, 107 downloads since 2014-08-05 

12

satan, fanns jobb på den, men så värt det!! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

13 Senaste redigerad av Mogge (2014-08-05 20:09:32)

Oljan var som vatten.......

Men ett nyinköpt motorstöd från "Bilbuttericks" ska hjälpa till.......

Post's attachments

001.JPG, 172.63 kb, 676 x 507
001.JPG 172.63 kb, 97 downloads since 2014-08-05 

14

Hellberg skrev:

satan, fanns jobb på den, men så värt det!! ICQ/ag

det kommer vara värt det när den är klar! En klart hård baypanel!

-65 Splitpanel
-71 Typ 181

15

Såhär har bussen stått alldeles för länge! och såhär ser den ut med stege o allt! otroligt att hjulen knappt läckt någe luft medans den har stått i 10år och 2kg inte ens var ett problem att få i utan läckage!

http://forumbilder.se/DDMGA/20140720-155222.jpg

-65 Splitpanel
-71 Typ 181

16

Grymt kul att bärga hemmavid ICQ/af  ICQ/af

17

"Kiss" så blir det bra.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Nja............... bara inför regbesiktningen.....................

19

Haha, var jag med? Minns knappt, men ett härliga minnen väcks till liv, och det måste ju varit under den resan, vi var så exalterade över tanken på tonade lamellfönster att vi missade avfarten i S-vall!  ICQ/ae

Har ev skjutdörrspryttlar i någon låda på garaget på landet, kan inventera och återkomma (om jag kommer ihåg). Och det är alltid trevligt med besök, men det blir nog dryga tjugo mil från dig. Skicka PM om det är intressant!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

"Bussen tillhörde en målarfirma i slutet av 80-talet, de drog runt den på en biltrailer till de ställen där de behövde stegen. Startmotorn fungerade inte på den, och de var nog ganska ointresserade av att laga den. Vem som har haft den tidigare är hittills okänt. Stegen är monterad -71 eller -72 om man ska tro på besiktningsplåten som sitter på stegen. Bussen är senast besiktad -86. Efter en del övertalning från klubbmedlemmarna i TPB så ska den få rulla med patina ett tag. (Har nog med jobb med svetsning under, bromsar, ja ni vet). Lite sänkning och lite fälgar på så är den klar!
Bussen har fallit ur registret, men det löser sig nog. Fick igång startmotorn häromkvällen och 1600 enkelportarn startade fint och snällt. Skönt att börja med nåt som funkar iaf.

Håller på att beställa sänksatser från L.A Performance i England, nån som har erfarenheter av dem ? Dela gärna med er. Skickar inte gärna efter nåt som inte funkar nåt bra. Jag lär mig gärna av andras erfarenheter.

Bussen är ganska buskig inunder på sina ställen, men det ser inte hopplöst ut. De klassiska rostfällorna ser annars OK ut, men några tuber kommer det allt att gå åt under vintern."

Citat Thomasmannen.

21

Lite bilder från hämtningen september 2003
http://forumbilder.se/DDMJD/dscn0164.JPG?width=150
http://forumbilder.se/DDMJD/dscn0168.JPG?width=150
http://forumbilder.se/DDMJD/dscn0306.JPG?width=150

1300S

22

Eftersom jag inte har några papper på bussen så vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga! om man ska ansöka om ursprungskontroll så måste man ju ha några upp gifter som står i papprena!
tex
Fordonet finns i Sverige sedan (obligatoriskt)
(ÅÅÅÅ-MM-DD)

Hur ska jag få reda på det om jag inte har några papper att kolla i?

-65 Splitpanel
-71 Typ 181

23

Thomasmannen skrev:

Lite bilder från hämtningen september 2003

Grymt Thomasmannen!

-65 Splitpanel
-71 Typ 181

24

Kul att se en tråd! ICQ/ab Baypanel med stege är ju stenhårt ICQ/ag Få in den i registret ska nog inte vara några större bekymmer. Jag vet hur man gör, men orkar inte skriva ner hela processen.

Lycka till ICQ/ag

25

Michos Miche skrev:

Kul att se en tråd! ICQ/ab Baypanel med stege är ju stenhårt ICQ/ag Få in den i registret ska nog inte vara några större bekymmer. Jag vet hur man gör, men orkar inte skriva ner hela processen.

Lycka till ICQ/ag

Tjena Michos.
Jag har tagit in 2 bilar med gamla skyltar, och som det fanns papper på, då hade jag ursprungspappret på bilen, inga problem.
Denna vagn har moderna skyltar, har trillat ur registret och är papperslös fn, är det samma procedur, eller skiljer det med moderna skyltar?