Shit vilken snygg installation!!! 
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » "Over Budget-bussen", -63 Turkis Kleinbus med hydraulik
Sidor Föregående 1 … 5 6 7
Du måste logga in eller registrera för att svara
Shit vilken snygg installation!!! 
Vackert:)
Supernajs Karl !
Jag blev rekommenderad att byta slang till dieselvärmaren till sån hård nylånslang då den där gröna siliconslangen
har en tendens att vidga sig lite och kan då bli problem med att pumpen inte orkar trycka bränslet till brännaren.
Jag testade med gröna slangen ett tag och det funkade men bytte efter rekommendationer och lite youtube sökande.
Bara et tips 

Supernajs Karl !
![]()
![]()
Jag blev rekommenderad att byta slang till dieselvärmaren till sån hård nylånslang då den där gröna siliconslangen
har en tendens att vidga sig lite och kan då bli problem med att pumpen inte orkar trycka bränslet till brännaren.
Jag testade med gröna slangen ett tag och det funkade men bytte efter rekommendationer och lite youtube sökande.
Bara et tips
Okej! Låter vettigt att byta isåfall! Det ska jag göra. Tack för tipset 
Dags att köra igång med denna då! Det har inte hänt mycket mer än att bussen fått komma in i garaget. 
Jag har plockat bort dörrarna för att få plats att arbeta. Tanken är att göra nya hjulhus som är lite lägre och mer originallikt då jag sitter alldeles för högt i dagsläget.

Dörrarna ska också få nya sprintar är tanken. Indredning åkte ur och nu är det bara att sätta kapen i den.

Jag har också skruvat ur safarirutorna då dessa ska få nya lister.
Blir nog mer nice för nacken om inte annat.

Här är då hjulhusen jag fått av Rogga. De är rätt skabbiga och behöver lappas och lagas innan de hamnar i bussen.
De har slipats ren och har ett par ställen som behöver åtgärdas. Först ut är yttre bakre hörnet

Nästa ut är biten under stolsskenan.

Tubbningen idag är ganska duktigt tilltagen.. Jag sänker ner till ca 25-30mm över original tänker jag. Det borde ge lagom frigång för däcket och jag kommer sitta betydligt lägre i hytten.
Kapade ur mina gamla synder och började passa in "nya" hjulhuset.

Ser ut att finnas gott om plats. Nästa gång jag är i garaget ska jag sänka bussen fram och se vart jag hamnar.
Det där blir ett lyft!!!
Sjukt bra jobbat 
Allt det jobbet bara för att jag ska kunna sitta lite bättre, det är kärlek det

![]()
en bild säger mer än tusen ord....
![]()
Jag har ju tyvärr inte kvar bilden när du satt fram i bussen på Norrtäljemarknaden, men har för mig du försvann upp i taket vid axlarna ungefär 
Inte din men från en annan tubbad buss jag provsatt 

Priceless!!

Lägg då till en knapp decimeter i sitthöjd så får man hur min buss varit..
Fortsättning på "Avtubbningen" då!
Då jag inte kan bocka 1m långa plåtbitar i garaget fick jag bocka två 50cm bitar och svetsa ihop. Inte optimalt..

Vad ska jag då med den här biten till? JO, den ska skarva ihop karossen med hjulhuset in på insidan. Dessa kommer svetsas kant i kant senare.
Jag krömp plåten för att ge den en radie och mätte upp vart den skulle sitta.

Här är ett trick jag lärt mig från coolingarna som breddar skärmarna på porsche 911or med turboskärmar;
Jag ritsar efter vart den nya delen sitter på panelen och sedan när jag kapar så behåller jag små öron där mina plåtstift sitter. På så vis sitter panelen där den ska när jag börjar punkta!

Sedan slipar jag bort "öronen" jag lämnat och punktar klart. Sedan slipas punktsvetsarna ner och hela skarven helsvetsas med TIGen.

Efter lite bankande är plåten rak igen och svetsas kan slipas.

Den här biten fick ett lite lustigt avslut mot mellanväggen så jag sträckte ut plåten för att matcha pressningen. Detta hörn kommer kapas upp igen för att anpassas mot reservhjulsbaljan.

Jag justerade framvagnen för att få ner bussen lite lägre så jag ser vilken frigång jag kommer få. Här i bottenläget ligger jag på ca 28mm frigång till hjulhuset. Det duger gott!

I hörnet av reservhjulsbaljan hade jag ett kluster med fula svetsar som spruckit..
Jag mallade med tejp, formade en bit som fick ersätta den dåliga plåten, svetsade dit den och slipade snyggt. "Grinders & paint..."

Slipade bort lite gamla rester av plåtar som inte ska vara där längre och städade rent där hjulhuset ska svetsas.

Har fortsatt passa in biten lite försiktigt och nu börjar den hitta hem faktiskt! Jag vill dock inte svetsa in den än då muttrarna för stötdämparna på framvagnens gavlar måste bytas..

Jag har ju haft säkringshållaren hängandes och dingla i kablarna. Känns inte särskilt proffsigt så tog tag i att börja göra en ny panel ditt den. Tack till kusin Hasse som hjälpte mig med en mall att utgå ifrån.

Här skulle man ju nöjd sig. Men icke... Jag var ju bara tvungen att försöka få till en bockad kant runt plåten.. Och jo visst fick jag väl till det till slut. Men det ser lite knöligt ut och inte särskilt rakt längre.. Det blir nog att göra om denna till veckan

Men den passar! Jag måste också beställa det clips som klämmer fast säkringshållaren..
Jag har börjat slipa ner det andra hjulhuset och den sidan behöver en del bitar bytta..

Ha det gott till nästa gång!
Allt för denna gången! Ciao!
Jäklar vilken fart du har, heja heja 
Snyggt jobb som vanligt, kommer bli bra detta.
Sidor Föregående 1 … 5 6 7
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » "Over Budget-bussen", -63 Turkis Kleinbus med hydraulik
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.