Då var det dags att starta en projekttråd igen!
Kort om mig, Karl Sjölin heter jag och kommer från Hudiksvall. I nuläget bor jag i Sundsvall och studerar till civilingenjör i teknisk design.
En del känner kanske igen mig som ägare av Gejbussen som har sin egen projekttråd här på forumet.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50441
För ett par veckor sedan byttes Gejbussen bort mot en split som kommer bli ett rullande projekt. Då jag numera studerar har jag varken garage eller pengar att lägga på bussen så det blir mest lite småpyssel under första åren. Därav av namnet "No budget". (Edit: Då jag fortsätter ösa pengar på bussen har tråden fått byta namn till "Over budget")
Splitbussens tidigare ägare har sänkt bussen och byggt om till hydraulik så det kan jag inte ta någon cred för. Man känner sig nästan lite smutsig som köpt en rostlagad buss som redan är sänkt. Menmen, Det finns värre saker att våndas över. Här är lite bilder på bussen direkt efter hämtning:
Det som inte är färdigt än för att bussen ska vara körbar är hjulhus fram, fästen för framsäten samt fixa handbroms.
Ena hjulhuset är redan uppflyttat men passagerarsidans var för rostigt så det är tyvärr obefintligt. Tanken är att jag köra egna tubbs istället för att flytta upp orginalhjulhus.
Efter en liten inspektion syntes en del rosthål i hyttgolvet. Detta kan vi ju inte ha så precis som Gejbussen så börjar jag med golvbitarna som inte kommer synas senare.
Golvet kapades upp och självklart hittar man mer hål ju mer man tittar. Väggen mot fronten hade ett litet hål som behöver åtgärdas.
Man känner sig lite ringrostig med svetsen men till slut ska jag nog bli kompis med farsans ESAB.
Ett till hål i golvet som blev lagat:
Kanten över gummilisten längst ner ut mot dörren såg lite trött ut, så det blev en liten remsa där med.
Ett litet hål hittade jag mot lådan mellan hjulhusen.
Golvplåten från Autocraft har förberetts för punktsvetsar och passats in.
Sedan har jag börjat på med själva hjulhuset. Allt kommer göras i 0,9 mm plåt från självaste Filtema och jag ska försöka att få de så raka som det går. Den sidan där tubbningen är klar är hjulhuset uppflyttat 65mm. Det är lite väl mycket då jag som är ganska lång måste skaffa soltak om jag ska kunna sitta som folk under färd. Jag kommer göra om bägge hjulhusen och då kommer jag flytta upp de 45mm från orginal istället.
Plåten som satt ytterst kapades bort och använder för att göra en mall i CAD (Cardboard-Aided Design).
Den såg ju ut att passa så det är bara att föra över på plåt..
Härligt krokig blev den! Tur man har snälla kusiner som vågar låna ut sina grejer till en. Stort tack Hasse för lånet av krymp & sträck!
Tyvärr inte helt perfekt men en klar förbättring! Näst på tur är inre väggen för hjulhuset. (Även här fick jag använda krymp & sträck, dock tog jag ingen "efter-bild". Men jag lovar att den blev rakare än i bilden nedan.)
Här stötte jag dock på lite problem. Jag ville inte få ett hörn ut mot reservhjulsbaljan. Dock kommer jag inte ha ett reservhjul där då hydraulpumpen har tagit den platsen. Men det kändes lite slarvigt att bara ha ett utstickande hörn. Så jag kapade ur en smarrig liten tårtbit och nöjde mig så.
När jag var nöjd med hur sidorna såg ut och passade så svetsades de på plats. svetsarna slipades ner och jag drog på lite primer.
Det är så långt jag kommit i nuläget! Fler uppdateringar kommer framöver under sommaren.