Tack Nobbe för lånet av indikatorklockan och även shims som räddade mig!
Då min mikrometer har 50mm som minsta mått så fick använda kalibreringsbiten som medföljer för att mäta shimsen.
Jag fick ner spelet på vevaxeln till ca 0.9 mm. Vilken man får vara nöjd med!
Innan motorn byttes var jag förbi Birsta Bilgummi och fick nya framdäck då mina hade snedslitits ordentligt då efter att ha efterdragit styrleder hade bussen sjuk "Toe-out". Detta justerades innan Bug Run #40, annars hade jag nog åkt hem på corden..
Blev samma dimension som tidigare: 155/60-15.
Då var det äntligen dags för en sista "före-bild" på motorrummet innan den lånade motorn (TACK rogga!!!! ) åker ur.
Motorn åkte ur och det gjorde även tanken då armaturen på nya tanken endast visade halvtank..
Motorrummet har alltid sett sjukt tråkigt ut.. Samma underredsmassa som jag fann på insidan motorluckan i vintras..
Men svart underredsmassa är högst troligt petroleumbaserad och då ska ju kallavfettning fungera susen. Det kan man ju säga att det gjorde också!
Lite rostfläckigt men det kan jag leva med så länge.
Ett par "final touches" som slangen mellan oljepåfyllning och luftfilter och påfyllnad av olja!
Även dagen efter var spisen tät, och kastades in i bussen. Detta var dagen innan avfärd mot Bug Convention i Övik.
Jag ska se till att få upp en video! Men uppstart gick smidigt. Den var lite bråkig på tomgången så jag plockade isär förgasaren och blåste ur den. Samt bytte från 140 munstycket till 137,5. Gick betydligt bättre! Ställde tändningen med hjälp av strob och några prickar penslad zinkspray.
Stötfångaren fick ju dock inte längre plats över ändrören eftersom dämparen är till bubbla. Vilket jag räknat med och första steget av modifiering av stötfångaren bak genomfördes. Jag har tänkt dra ut ändrören genom fångaren genom att skära ut spår där rören kan passera. Nu är det återstående att svetsa i plåtbitar och lacka för att få fångaren att följa linjen och inte bara vara uppkapad..
Vips! Så ser den skaplig ut igen!
Premiärturerna har gått bra med nya motorn än så länge! Vi tog oss till Övik utan problem och hade grymt trevligt! Tack till Övik bug fans och alla besökare! Kippis!
Har åkt cirka 50 mil med motorn och den har startat och gått som en klocka och än är den helt torr på utsidan!!
(Ja.. Jag har kollat stickan, det är olja i motorn..)
Twin Peak Boxers
Instagram: tpb_karl
Youtube:
https://www.youtube.com/@tpb_karl