1 Senaste redigerad av Henke (2025-09-01 10:48:05)

Får dra mitt strå till stacken vad gäller trådar i forumet.

Planen är att bygga en lite roligare 1600 och göra ett försök att ta mig till en dragracebana för att testa resultatet.

I väntan på toppar och remskiva som är på bearbetning så plockades de delar som samlats in  hittills fram för inventering.

Post's attachments

B1341D75-9270-4231-945A-95AB4DE5F7C8.jpeg, 46.9 kb, 240 x 320
B1341D75-9270-4231-945A-95AB4DE5F7C8.jpeg 46.9 kb, 191 downloads since 2023-01-25 

2

Av vilken anledning skall remskivan bearbetas?
Handlade mig en billet i stål för att öka massan.. men vet inte om den behöver balanseras. ..
Fick råd att öka vikten.. iofs till en 1915 maskin

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Av vilken anledning skall remskivan bearbetas?
Handlade mig en billet i stål för att öka massan.. men vet inte om den behöver balanseras. ..
Fick råd att öka vikten.. iofs till en 1915 maskin


Lite felformulerat av mig. Remskivan tillverkas på samma ställe som topparna bearbetas

4

Arbetet fortsätter med toppar och vev.
Fått hem stift som ska i veven och remskivan är klar.
Försöker snygga till förbränningsrummen och få dem lika stora.

Post's attachments

3FB22FC4-DBD8-4A9A-8E46-F4C6A9C4F41E.jpeg, 28.12 kb, 180 x 320
3FB22FC4-DBD8-4A9A-8E46-F4C6A9C4F41E.jpeg 28.12 kb, 120 downloads since 2023-02-14 

6FA7ECC7-C97B-4E47-950F-B3AA0262D6A0.jpeg, 35.37 kb, 240 x 320
6FA7ECC7-C97B-4E47-950F-B3AA0262D6A0.jpeg 35.37 kb, 100 downloads since 2023-02-14 

5

Sakta men säkert närmar sig förbränningsrummen samma storlek.

Post's attachments

C648F592-869C-4A5D-BC4E-2D7FD71CBBC7.jpeg, 44.63 kb, 240 x 320
C648F592-869C-4A5D-BC4E-2D7FD71CBBC7.jpeg 44.63 kb, 123 downloads since 2023-02-18 

6

Kul med svensktillverkade delar till motorn, vad blir det för vikt på remskivan ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Skåningen skrev:

Kul med svensktillverkade delar till motorn, vad blir det för vikt på remskivan ?

Ja han som fräste topparna kunde göra den så då blev det så. Den väger 11kg.

8

Henke skrev:
Skåningen skrev:

Kul med svensktillverkade delar till motorn, vad blir det för vikt på remskivan ?

Ja han som fräste topparna kunde göra den så då blev det så. Den väger 11kg.


Gissar att det ska vara 1.1kg , är detta något han säljer?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9 Senaste redigerad av Henke (2023-02-18 15:10:27)

Skåningen skrev:
Henke skrev:
Skåningen skrev:

Kul med svensktillverkade delar till motorn, vad blir det för vikt på remskivan ?

Ja han som fräste topparna kunde göra den så då blev det så. Den väger 11kg.


Gissar att det ska vara 1.1kg , är detta något han säljer?

Nä 11kg väger den i detta utförande.
1,1kg då hade den knappt vägt 400g mer än en original.
Den är så stor som får plats utan att göra om de motorplåtar jag har. Sen går den svarva ner till önskad vikt. Vet ej om han gör fler.

10

Oj med 11kg och endast kilspår och "klen" skruv så känns det som risken för skador på vevaxeln alt att remskivan lossnar är stor? väger som ett svänghjul och detta sitter med stor skruv och minst 350nm, spännande att se vad slut vikten blir

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

11

Liten uppdatering för de som inte följer 1600cc challenge på Facebook.

Köpte Mettis gamla buggy för att ha något att börja med.
Motorn sattes ihop och första repan kördes på
SCC-24 med slirande koppling.

En beg 180mm steg 1 tryckplatta och en annan lamell införskaffades och nu blev det bättre bett.

Tid i dyno bokades för att justera in grejerna.
Redan första pullet konstaterades att motorn gick rejält fett. I med andra piller och sen gick det varva lite mer.
Varvstoppsmodulen på MSDn krånglade så den rycktes ur. Nu jädrar gick det varva…
Efter några vändor gick motorn lite märkligt.
Skruvade ur ett stift och fick se att elektroden hade fått sig en kyss. Det var inte bra, bara att avbryta och hem och riva isär. Nya ventiler, topp, kolv och kralligare ventilfjädrar fick handlas.

https://i.postimg.cc/qBjt3xCs/IMG-7242.jpg

https://i.postimg.cc/13HRk9cg/IMG-7257.jpg

Lite småstressigt då det skulle köras på Scania FlatFour Shootout men fick ihop grejerna.
I Malmö körde jag 8.50s 127km/h och åkte hem väldigt nöjd.

Micke coachar
https://i.postimg.cc/wB4xwgD3/20250517-092134405-i-OS.jpg

Lite små modifieringar och uppdateringar gjordes under sommaren. Varvräknare som visade rätt varvtal, shiftlight, nytt avgassystem och trattar.

https://i.postimg.cc/jjtnpxWZ/IMG-7836.jpg

Nästa träff var SCC på Gardemoen med målet att åka fortare än i Malmö.
Bra väder och bra bana bådade gott.
Efter några repor sattes PB 8,26s 130km/h.

Nästa repa lyfte framhjulen och ettans växel hade fått nog.

https://i.postimg.cc/hGKqWjLR/IMG-7971.jpg
https://i.postimg.cc/DZJh5NQT/IMG-7872.jpg

Reservlåda hade jag med en så den byttes med hjälp av vänliga människor under kvällen/natten.
CashDays skulle ju köras morgonen därpå.
Lottningen gav mig hårt motstånd i form av Tony Sandmark i Boulevard Bomber 
Med en kvart tillgodo stod jag i lineup.

Åkte på stryk i racet men det var hyggligt jämnt.
13,1s - 13.4s

https://i.postimg.cc/XYSgvB1F/IMG-8265.jpg

12

Det är så med racing  det som ger tar
Bra jobbat 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Kul att följa i projektform också, grymt kört av dig i år!  ICQ/bi

14

Buggy på strippen e kul...
Tänker tillbaka när andra buggys gått fort.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(