Liten uppdatering för de som inte följer 1600cc challenge på Facebook.
Köpte Mettis gamla buggy för att ha något att börja med.
Motorn sattes ihop och första repan kördes på
SCC-24 med slirande koppling.
En beg 180mm steg 1 tryckplatta och en annan lamell införskaffades och nu blev det bättre bett.
Tid i dyno bokades för att justera in grejerna.
Redan första pullet konstaterades att motorn gick rejält fett. I med andra piller och sen gick det varva lite mer.
Varvstoppsmodulen på MSDn krånglade så den rycktes ur. Nu jädrar gick det varva…
Efter några vändor gick motorn lite märkligt.
Skruvade ur ett stift och fick se att elektroden hade fått sig en kyss. Det var inte bra, bara att avbryta och hem och riva isär. Nya ventiler, topp, kolv och kralligare ventilfjädrar fick handlas.


Lite småstressigt då det skulle köras på Scania FlatFour Shootout men fick ihop grejerna.
I Malmö körde jag 8.50s 127km/h och åkte hem väldigt nöjd.
Micke coachar

Lite små modifieringar och uppdateringar gjordes under sommaren. Varvräknare som visade rätt varvtal, shiftlight, nytt avgassystem och trattar.

Nästa träff var SCC på Gardemoen med målet att åka fortare än i Malmö.
Bra väder och bra bana bådade gott.
Efter några repor sattes PB 8,26s 130km/h.
Nästa repa lyfte framhjulen och ettans växel hade fått nog.


Reservlåda hade jag med en så den byttes med hjälp av vänliga människor under kvällen/natten.
CashDays skulle ju köras morgonen därpå.
Lottningen gav mig hårt motstånd i form av Tony Sandmark i Boulevard Bomber
Med en kvart tillgodo stod jag i lineup.
Åkte på stryk i racet men det var hyggligt jämnt.
13,1s - 13.4s
