451

Nu har jag fått reg nr. Och gjort den sista besiktningen. Bromsar drog jämnt och avgasvärdena var långt under gränsen. Dock så tar det några dagar innan jag får skyltarna. Blev lite finjustering av kopplingen och sedan en tur i området med frugan. Det kan säkert bli tjafs att jag inte har skyltar men bilen är besiktigad,  försäkrad och påställd.

Nu väntar hjulinställning härnäst så kan jag fortsätta med inkörningen av motorn.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2296.jpg, 376.95 kb, 1191 x 956
IMG_2296.jpg 376.95 kb, 107 downloads since 2021-09-11 

IMG_2303.JPG, 753.66 kb, 1613 x 1210
IMG_2303.JPG 753.66 kb, 107 downloads since 2021-09-11 

452

Bilen har verkligen blivit en skönhet, grymt bra jobbat!!

Hoppas du får njuta lite i år, finns inte mycket som slår känslan av att köra en Porsche  ICQ/bp  ICQ/bp  ICQ/bp  ICQ/bp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

453

ICQ/bf  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

454

vilket mästerverk.. Kudos till dig!

455

Fantastiskt! Vilken bil  ICQ/ay

456

Tack Alla för alla fina ord! Ja det ska verkligen bli kul att köra lite innan snön kommer. Lite framtids/vinterplaner.

• På med skyltar
• Framvagnsinställning (Fick tid nästa vecka först. Jag kan väl köra lite ändå tänker jag...)
• Fixa hastighetsmätare (hade tydligen vinkelväxeln från 914 så den går åt fel håll! Nån som behöver?)
• Byta tank och oljevolym-mätaren. (Har rätt modell på hyllan. Letar vidare efter olje-tryck, temp)
• Se till att oljevolymmätaren funkar. Är det givaren tro?
• Justera in förgasarna bättre. Här skulle jag gärna vilja ha hjälp på plats av någon "guru".

Några oljebyten, justering av ventiler och efterdragning av toppar ska också göras enligt "boken".

Men framför allt ska det köras!

Ha det fint,
Jörgen

457

Hej Alla! Nu har jag varit ute och kört lite, trots att jag ej har gjort hjulinställning så känns den stabil. Mycket att vänja sig vid och man är ju alert efter all doft och vibrationer. Att det luktar lite är ju inte konstigt när saker och ting blir varma för första gången.

Oljetryck och temp ser bra ut. Inga fläckar på marken efteråt.

Så här blev den med skyltar. Ha en fin helg,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2317.jpg, 948.88 kb, 1613 x 1210
IMG_2317.jpg 948.88 kb, 115 downloads since 2021-09-18 

IMG_2318.jpg, 758.71 kb, 1489 x 1021
IMG_2318.jpg 758.71 kb, 111 downloads since 2021-09-18 

458

Hej i regnstormen!
Idag fick jag ordning på mina spretiga hjulvinklar och olika höjd. Det var ett gediget arbete och tog dryga timmen. Här i Göteborg så var det flaggat för busväder. Så nu vet jag att vindrutetorkarna (även intervall) funkar. Fick också testa värmen och defrostern på bakrutan. Allt funkar fint!

Nu inväntar jag lite bättre väder. Ska också göra ett oljebyte då jag kört ca 15 mil i varierande motorvarv och belastning.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2362.JPG, 702.49 kb, 1613 x 1210
IMG_2362.JPG 702.49 kb, 100 downloads since 2021-09-23 

IMG_2364.JPG, 734.61 kb, 1613 x 1210
IMG_2364.JPG 734.61 kb, 106 downloads since 2021-09-23 

459

Ser trevlig ut med denn kulörta randen... är detta något som var original? Eller egna idéer?  Ser bra ut hur som!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

460

michaelth skrev:

Ser trevlig ut med denn kulörta randen... är detta något som var original? Eller egna idéer?  Ser bra ut hur som!

Tack! Det är inte original. Det ska sitta lite biffigare gummilister där. Har gjort designen på stripsen själv men inspirerats av 2.7 RS.

//J

461

ICQ/ay imponerande arbete!
Har själv hållit på länge med mitt Ghiaprojekt och har långt krav men börjar ändå tänka på den känslan som infinner sig när man har en körklar bil..

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

462

Viktor Cz. skrev:

ICQ/ay imponerande arbete!
Har själv hållit på länge med mitt Ghiaprojekt och har långt krav men börjar ändå tänka på den känslan som infinner sig när man har en körklar bil..

Ja det är kul när man är i mål. Men lika roligt att meka på vägen dit. Man får ha lite delmål, typ upphängning vänster fram, sen höger fram osv. Annars ser det omöjligt ut många gånger. Lycka till med Ghian, de är otroligt fina också!

//J

463

Så vackert att man blir tårögd! ICQ/ba  ICQ/bi

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

464

Hebster52 skrev:

Så vackert att man blir tårögd! ICQ/ba  ICQ/bi

Tack Kristian, lycka till med ditt bygge!

//Jörgen

465

Hej Alla! Nu har jag fått vara ute och köra lite. Är inne på tredje omgången olja och den ska jag ha i ca 80 mil.

Har ju inte justerat in förgasarna riktigt men den går skapligt bra ändå. Poppar lite på deceleration och tomgång. Snackade med en kille som har stor erfarenhet av dessa förgasare och han tyckte jag skulle gå upp på main jet till 120 så det har jag gjort. De är lätta att byta, tre på varje förgasare. Sitter i en hållare där munstycket sitter i änden.

Nu har jag:

Idle jet, (57)
main jet, (120)
air correction jet, (195)

Post's attachments

65583465523__89F8C03E-FD7D-4C6C-B9ED-63D1EE6A6D5B.JPG, 922.5 kb, 1210 x 1613
65583465523__89F8C03E-FD7D-4C6C-B9ED-63D1EE6A6D5B.JPG 922.5 kb, 104 downloads since 2021-10-14 

IMG_2520.JPG, 401.3 kb, 1210 x 1613
IMG_2520.JPG 401.3 kb, 108 downloads since 2021-10-14 

466

Något som jag också skulle justera var accpumparna. De är individuellt inställbara för varje cylinder. En skruv med låsmutter som man justerar in för att få en mindre "dusch".

Märkte att (återigen) det var klent med leveransen på ett av munstyckena. Detta trots att jag rengjort dessa flertalet gånger. Därför tog jag ur förgasarna så jag kunde jobba med dem på bänken. Det är knivigt nog att sikta i provröret. Tog ur munstyckena och rengjorde (återigen) med en tunn ståltråd från en vajer och bromsrengöring och tryckluft. Nu kändes det som om pumpen jobbade som den ska på varje venturi.

Man ska mäta med ett litet provrör som fångar upp varje snaps. Det ska vara 0,5 ml +- 0,1. Fick rådet att det hellre ska vara "lite mindre än för mycket". Det var svårt att hitta något som var tillräckligt smalt och långt för att få ned i venturin. Det får max vara 5,5 mm i diameter. Kollade med lite labbfolk utan napp. Gick till lokala hobbyaffären och köpte ett aluminiumrör som jag pluggade i ena änden och gjorde en hållare av pianotråd. Sedan fick en gammal spruta bli en mätkopp.

Lade mig på ca 0,4 ml per dusch. Får se om detta blir bra! Det är lite vinter-ide på gång men ska väl hinna med nån liten tur. Annars så får det bli finlir till våren.

Ha det fint!
Jörgen

Post's attachments

65583478229__AD7C07EF-5478-463B-BB6C-44761FED7C67.JPG, 548.79 kb, 1613 x 1210
65583478229__AD7C07EF-5478-463B-BB6C-44761FED7C67.JPG 548.79 kb, 97 downloads since 2021-10-14 

IMG_2534.JPG, 464.08 kb, 1210 x 1613
IMG_2534.JPG 464.08 kb, 99 downloads since 2021-10-14 

IMG_2536.JPG, 387.45 kb, 1210 x 1613
IMG_2536.JPG 387.45 kb, 100 downloads since 2021-10-14 

IMG_2537.JPG, 474.8 kb, 1210 x 1613
IMG_2537.JPG 474.8 kb, 102 downloads since 2021-10-14 

467

hur gör du med förgaseriet.. så du inte får rester/ avlagringar av gammal bensin när bilen sas står?? det är ju som du säger små toleranser.. dvs det "behövs" ju så lite skit...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

468

michaelth skrev:

hur gör du med förgaseriet.. så du inte får rester/ avlagringar av gammal bensin när bilen sas står?? det är ju som du säger små toleranser.. dvs det "behövs" ju så lite skit...

Ja, det kan man ju fundera på... Har haft gammelbilar som stått halvårsvis i halva mitt liv, V8:or och platt-fyror och har aldrig gjort något annat än att köra i lite K-sprit för att undvika kondens i tanken och förgasaren eller lite Sta-bil för att vara lite snällare mot gummit i slangar och tätningar.

Ska kolla lite med "dom som vet" om man ska göra något speciellt med dessa finlirade motorer. Kanske köra den varm nån gång i månaden?

Förr har jag undvikit detta eftersom det blir en massa kondens i avgassystemet och det rostar inifrån. Nu har jag ju rostfritt just av den anledningen.

Får återkomma i frågan!

//Jörgen

469

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

470 Senaste redigerad av V-Dub (2021-10-15 07:04:50)

michaelth skrev:

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är säkert en gångbar variant. Sta-bil tillsatsen ska vara bra för just det, när man ställer undan fordon en längre tid. Annars så kan man ju tömma förgasarna och blåsa rent... Men som sagt, jag ska kolla vad andra Porsche-ägare säger.

//Jörgen

471 Senaste redigerad av V-Dub (2021-10-15 12:42:08)

V-Dub skrev:
michaelth skrev:

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är säkert en gångbar variant. Sta-bil tillsatsen ska vara bra för just det, när man ställer undan fordon en längre tid. Annars så kan man ju tömma förgasarna och blåsa rent... Men som sagt, jag ska kolla vad andra Porsche-ägare säger.

//Jörgen

Har fått lite tips. Alkylat var ett av dem. Sta-bil också (som jag kommer att använda). Det som jag nog också ska göra är att tömma förgasarna, koppla bort bensinpumpen och köra slut i flottörhusen.

//Jörgen

472

Hej Alla!
Nu har jag satt dit min nya vinkelväxel på växellådan för drivningen till hastighetsmätaren. Nu var det väl själva f-n om det inte ska funka!

Det är lite bök att byta denna. Tömma växellådan är inga problem men lite söligare att fylla på. Tänker varje gång att jag ska skaffa en pump för ändamålet men "hur ofta byter man växellådsolja" tänker jag... Nu är det väl typ fjärde gången jag tömmer den...

Sedan får man flytta på växellådsbalken och stötta upp växellådan på en pallbock under tiden. Därefter är det bara att skruva ur den gamla och i med den nya.

Den jag hade är alltså för 914 och går åt fel håll (för att motorn sitter framför växellådan på dem). Ser förvillande lika ut. Köpte den begagnad för länge sedan och jag tror inte den personen heller visste att den inte var 911. Maximal otur för mig då jag gissar att det finns många fler 911-lådor än 914. Hade sparat en del felsökning om den varit rätt...

Ska ut och prova att allt funkar en solig dag när den nu kommer...

Nu har jag en till 914 om någon behöver!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2539.JPG, 697.98 kb, 1210 x 1613
IMG_2539.JPG 697.98 kb, 100 downloads since 2021-10-27 

473

Hej! Mitt förhållande till hastighetsmätaren har som ni sett tidigare satt mig på prov. Skulle kunna skriva en egen byggtråd om den bara...

Att den gick åt fel håll från början har ställt till det med avkörd vajer och annat skulle det visa sig. Har nu hastighetsmätare men... tripp och avståndsmätare funkar ej. Fick återigen ta ur instrumentet och se vad som var fel. Den lilla skruv-gängan som driver allt stod still. Den hade antagligen gett upp då det "backats" orimligt mycket. Fick bruka lite våld för att få den att lösa upp sig. Nu rör den sig men vi får se hur min omilda behandling påverkat kalibreringen. Det blir ett test till våren.

Har också fått tag på de felaktiga instrumenten så jag kan uppdatera dem. Det var tank- och oljevolym samt oljetryck och temp som var för en senare modell. (Dessa är nu till salu om någon behöver).

Ska dyka in i oljenivågivaren och se vad som gör att den inte funkar också. Så om jag får ordning på den och hastighetsmätaren, med alla funktioner vill vara med, så har jag en helt fungerande instrumentering!

Återkommer med bilder när jag fått igång oljenivåmätaren.

Ha det fint,
Jörgen

474

Hej Alla!
Nu är det augusti 2022 och jag tänkte knyta ihop säcken...
Har nu kört en sommar med bilen och justerat ventiler och bytt olja. Nu är det några mil till i sommar innan det är dags för oljebyte och ventiljustering igen. Sen ska den vara inkörd!

Idag så tog jag en tur till JP Motorsport i Helsingborg. Johannes hjälpte mig att göra lite finjustering på förgasare och tändning. Dessutom fick jag ju chans att få lite papper på att jag gjort rätt. Bilen levererade 97,7 kW vid 5690 rpm. Vrid var 184,2 Nm vid 4220 rpm. Respektabla siffror som ligger i linje med hur den ska vara som original. Ca 130 hk DIN.

Så nu ska jag bara njuta och fixa några "smågrejor". Hobbybilar blir ju aldrig klara ICQ/ad

Nu får ni följa mitt nya projekt här på forumet, en Porsche 356C från 1964.

Den hittar ni här:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58100

Tack för all support och positiv feedback!

//Jörgen


En länk till en riktig urvarvning på dyno:
https://www.youtube.com/shorts/xg7KAiTAlE8

Post's attachments

IMG_3701.JPG, 619.9 kb, 1210 x 1613
IMG_3701.JPG 619.9 kb, 65 downloads since 2022-08-19 

IMG_3705.JPG, 329.3 kb, 1210 x 1613
IMG_3705.JPG 329.3 kb, 60 downloads since 2022-08-19 

475

Är det hjul hästar eller omräknat?