1

Har sedan ett år tillbaka trillat in på spelutveckling och i går började jag på ett färskt nytt...

Jag har tidigare byggt ett 1-4p splitscreen vw spel som bara jag och mina barn har spelat änsålänge. Det kommer nog stanna där med. Jag byggde då upp vår ovanvåning i 3d  och två enkla modeller av bubbla och en buss. Spelet blev en succe och barnen älskade det. Man ska köra och krascha kappla-klossar och den som först kör ner för trappan vinner..

Men så i somras när jag satt på stranden och lekte med barnen så kom jag på tanken att vw bilarna kanske skulle köra race på stranden istället..

så igår knappade jag ihop ett litet test.
världen är så random skapad för varje spel så ingen är den andra lik. Men just nu är det bara lite backar som finns.
Bilen har jag återskapat baserad på tidigare spel. Men skrivit om all kod så att den är bättre och mer adaptiv när man bygger fler modeller.

Så här kommer en video från ett jävligt tidigt pre-alpha av spelet..

håll till godo - och prenumera på Youtubekanalen om ni vill ha uppdateringar... Annars postar jag här lite då och då

2

Här är en screen-capture på det förra spelet. Sry för ljudet..

Det är alltså INTE detta som är det jag bygger på just nu.. och nej, det kommer inte släppas heller. Utan fokus kommer ligga på Dune Racer... ;-)

3

fränt.
Enda felet jag ser är att det inte är en Splitbubbla  ICQ/ag

"ljushuvud"

4

Mr 56 skrev:

fränt.
Enda felet jag ser är att det inte är en Splitbubbla  ICQ/ag

Ha.. det är mer av en "generisk" bubbla ;-P

5

Riktigt fränt ICQ/ag  ICQ/bq  ICQ/bp  ICQ/ay .

När, var, hur kan man spela dem spelen??

ICQ/az  ICQ/az  ICQ/az

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

6 Senaste redigerad av anders bergh (2021-08-15 07:26:07)

2 dagars utveckling blir inget spel

Krävs nog några till innan det blir en publicering

7

Lampor fram och bak.
motorljud version 1.. Taget från en 1600cc men låter för jäkligt. ska se hur man kan programera om det.
Sandtexturen känns lite mer verklig än test-texturen.

Det ska bli en så kallad arkad-känsla och inte simulator.

8

Veckan har knappt börjat.. men slänger ut en liten från helgen fix
motorljudet är förbättrat
hav
stenar
grusskvätt från hjulen
"hjulavtryck"

9

Bussen på plats med
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLV0c9gcuIJl5j7rYzyM4cByvD7-lj_R0YUN6GwfjLHcZVauXszhEAUVqIG3Nyfs_u7uW-3up-GlFsWgcLM5skrPzNShvJNdIJCGU6Yrxc-GRbdJaYyl4QekEDFBOyzXUwhBc_0uHSve48H5SzGMWgbnAw=w1280-h720-no?authuser=0

10

anders bergh skrev:

Bussen på plats med
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLV0c9gcuIJl5j7rYzyM4cByvD7-lj_R0YUN6GwfjLHcZVauXszhEAUVqIG3Nyfs_u7uW-3up-GlFsWgcLM5skrPzNShvJNdIJCGU6Yrxc-GRbdJaYyl4QekEDFBOyzXUwhBc_0uHSve48H5SzGMWgbnAw=w1280-h720-no?authuser=0


Det ser lovande ut ICQ/ag  ICQ/ay .

När får vi börja spela  ICQ/bp  ICQ/bj  ICQ/bq  ICQ/bm

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

11

Får bli ett spel först. Inte bara en lekstuga

12

Split screen. Lirat en del med grabben
Bussen är på plats och även en svm10

13

Nu stödjer vi upp till 4 spelare. Alla får välja på buss eller bubbla. Samt ett 20 olika färgkombinationer för varje modell.

Finns två spellägen. Ett Free-drive.. bara köra liksom
Ett CaravanRun, som innebär att alla spelare har fått en färgmatchande husvagn(smv10) utplacerad på lika avstånd. slumpmässigt på kartan. Det gäller att åka och hämta sin husvagn... Men köra försiktigt då den lossnar om man kör för hårt.

Nu har jag kört så jädra mycket så jag behöver lite ideer från er.. Både på fordonsmodeller och spel-ideer för spelet..

Ja jag kommer även lägga upp detta spel på Itch så ni kan ta del av det när det är redo för det.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXxlvGy7MdWUzvni-ION-bP0YzTcEXS7YuevO2ytW4k4sb88uqYDRrZgnSCUtOI5yawdo2xfPQ4CDhdLGnRVe9TILKA8c-TAvOqpwtZ72N-Hbb3eKNujRg5X160G_znmKm-C9RbgoVLt2yJpvz17CjakQ=w1929-h1192-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUyT3hwVZ_CMz6MfucRZVvCibK1Nqm6FXYfueDYzifiVt5ZVlGX7wCkjwanh_oyCa7Iu_D0aI00beQ5jwCgrCBZdiv0Idb0ZBETgWaNpR2A0KTmUVR0DRw-pbWjeOzazi934QOQ_F6qkqSxW-24I7SFGA=w1929-h1136-no?authuser=0

14

anders bergh skrev:

Nu stödjer vi upp till 4 spelare. Alla får välja på buss eller bubbla. Samt ett 20 olika färgkombinationer för varje modell.

Finns två spellägen. Ett Free-drive.. bara köra liksom
Ett CaravanRun, som innebär att alla spelare har fått en färgmatchande husvagn(smv10) utplacerad på lika avstånd. slumpmässigt på kartan. Det gäller att åka och hämta sin husvagn... Men köra försiktigt då den lossnar om man kör för hårt.

Nu har jag kört så jädra mycket så jag behöver lite ideer från er.. Både på fordonsmodeller och spel-ideer för spelet..

Ja jag kommer även lägga upp detta spel på Itch så ni kan ta del av det när det är redo för det.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXxlvGy7MdWUzvni-ION-bP0YzTcEXS7YuevO2ytW4k4sb88uqYDRrZgnSCUtOI5yawdo2xfPQ4CDhdLGnRVe9TILKA8c-TAvOqpwtZ72N-Hbb3eKNujRg5X160G_znmKm-C9RbgoVLt2yJpvz17CjakQ=w1929-h1192-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUyT3hwVZ_CMz6MfucRZVvCibK1Nqm6FXYfueDYzifiVt5ZVlGX7wCkjwanh_oyCa7Iu_D0aI00beQ5jwCgrCBZdiv0Idb0ZBETgWaNpR2A0KTmUVR0DRw-pbWjeOzazi934QOQ_F6qkqSxW-24I7SFGA=w1929-h1136-no?authuser=0


Vi väntar med stor spänning på att testa detta spel  ICQ/bp  ICQ/bf  ICQ/ag  ICQ/ay

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

15

Behöver man ha tillstånd från VW för att få publicera ett sånt spel?

En grej du kan förbättra är att du kan införa en kontroll så att man kan ändra kameravinkeln, som att välja om man vill se bilen utifrån eller som om man sitter inuti och kör den och ser ut genom vindrutan.
Miljömässigt blir det intressantare med fler landskap man kan åka i, exempelvis skogar, djungel, städer, broar och sånt. Ett spel blir ofta roligare om det finns med andra rörliga objekt också, bilar som styrs av datorn, människor och djur som går omkring.
Sen kan man ju också göra en panel i nederkanten av skärmen där det står hastighet i km/h och liknande. I ett bilspel jag minns fanns det även en temperaturmätare, som steg när man använde turbon och när den blev röd så exploderade bilen. Något liknande kanske kan vara roligt att ha i ditt spel?

Bilar jag ägt:
Buss 1974: (Köpt 2018, såld 2019) https://www.thesamba.com/vw/forum/album … id=1932483
Buss 1976: (Köpt 2019, såld 2022) https://www.thesamba.com/vw/forum/album … id=1956489
Projekttråd på min gamla 76:a: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=53110

16

Elias skrev:

Behöver man ha tillstånd från VW för att få publicera ett sånt spel?

En grej du kan förbättra är att du kan införa en kontroll så att man kan ändra kameravinkeln, som att välja om man vill se bilen utifrån eller som om man sitter inuti och kör den och ser ut genom vindrutan.
Miljömässigt blir det intressantare med fler landskap man kan åka i, exempelvis skogar, djungel, städer, broar och sånt. Ett spel blir ofta roligare om det finns med andra rörliga objekt också, bilar som styrs av datorn, människor och djur som går omkring.
Sen kan man ju också göra en panel i nederkanten av skärmen där det står hastighet i km/h och liknande. I ett bilspel jag minns fanns det även en temperaturmätare, som steg när man använde turbon och när den blev röd så exploderade bilen. Något liknande kanske kan vara roligt att ha i ditt spel?

Rättigheter är alltid svårt. Eller inte.. Litet spel som når en liten publik typ detta behöver nog inte vara så rädd.

Men skulle man satsa på kommersiellt ökar klart ögonen på dig som indi-dev. Man behöver självklart rättigheter om man ska använda företags namn, bilmodeller osv i spelet. Änså länge finns inget som kopplar mot vw eller dyl. Utan fordonen är baserade på dem men utan logga eller namn.

Ex är hur gta löser sitt "intrång" innan de fick rättigheter så kallar de ju bussen för "surfer" och bubblan för dune bug eller likande. Andra byter namnet från Ford till Furd osv för allt slippa stämningar..

Jag tänker ej så mycket på detta då jag utvecklar för en otroligt liten community och skulle det bli så bra så jag kanske släpper på steam eller dyl. Ja då modifierar jag fordonen så likheterna försvinner och risken är avsevärt mindre.


Gällande spelidér så är det klockrena förslag. Grundtanken är ju att man kör leksaksbilar, så det temat håller jag mig på. Andra rörliga ting på banan jobbas det på. Lika så andra miljöer, men det är långt borta.

Har funderat på någon typ av "superkraft" typ turbo, som är lite originellt, eller annat som kan göra multiplayer lite roligare.

Ikväll premiärkördes det med alla tre barnen, 5,7,9. Det var allt från skratt till gråt, skrik och uppgivenhet. Inte lätt att spela ett pre-alpha version utan direkta mål eller så.. Men när det väl skrattades... Ja då skrattades det rejält! Vilket är ett gott betyg.

17

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLWXWGiuvfzMYhj3vpq1sBf33G6rBboHwxvCQXKrVxN4KEWhXZquRYkimS9w7qvwwm3zrpFmfDXfPr35qpdmwsGMH9Q5vjZo8hI5Jow-yZ9gI8rc-KETAETXMGhTKrpL5cuTl6r7LZlnFeoZMN78R72OgQ=w1911-h936-no?authuser=0

ny bil på ingång

18

Nytt "modellerings + game-setup" rekord för Ghian. modellerade ca 2 timmar + setup i spelet 20 min.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVnYgCrJxNqTERTzaIqHhbEFVNjoaypQAaNUQRu6JVlhGGeo5zOEATDcfC739iSpsMNJhOpZB1-fRH2902v9bPseQqWCx02wc8cNOv0FO5PJEzhxo7Cbs_49AeOM0kQFvU_HGpAEpiRzHhWerqO4C4H7A=w1836-h632-no?authuser=0

19

Fränt!

Nån typ av bana med varvtider skulle ju kunna vara roligt   ICQ/bf

Go for a ride, it's the destination.

20

Version 0.1 : https://anderslbergh.itch.io/dune-racers

21

Hamster skrev:

Fränt!

Nån typ av bana med varvtider skulle ju kunna vara roligt   ICQ/bf

Japp Det finns i planen. Men jag gillar icke-originella spel så lär nog inte bli som "vanligt" ;-)

22

Det hade varit kul att testa men..
verkar som att det saknas något som heter "unityplayer.dll"

Go for a ride, it's the destination.

23

anders bergh skrev:

Version 0.1 : https://anderslbergh.itch.io/dune-racers

Funkar spelet bara på datorn eller kan jag ladda ned det till telefonen och pröva ICQ/bm

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

24

Hamster skrev:

Det hade varit kul att testa men..
verkar som att det saknas något som heter "unityplayer.dll"

Hmm. Ska undersöka

25

anders bergh skrev:
Hamster skrev:

Det hade varit kul att testa men..
verkar som att det saknas något som heter "unityplayer.dll"

Hmm. Ska undersöka

Ja funkade ej för mig heller.

Jag har lagt upp en annan nu som jag testat och den funkar. Hoppas det funkar för dig med

https://anderslbergh.itch.io/dune-racers