1 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-24 16:35:50)

Jag har gjort det som alla varnat mig för.  Default/yikes  Default/yikes

Suget blev för stort. Hobbybil såldes och pengar skickades till Danmark. Vad fick jag då? En 1971 911T i delar. Nu börjar en spännande resa. Är förberedd på hårda prövningar och behovet av hjälp är stort. Splitbussen ska bli klar först. Men under tiden läser jag på och kollar in forum. Inventering ska göras och delar ska renoveras, eller köpas nytt.

Var söker man begagnat här i Sverige?
Begagnat utomlands? Jag kollar The Samba och Ebay i USA, Tyskland och UK. Fler tips?

Några bra forum? Jag har börjat lite på Pelican. Early 911 här i Sverige verkar det tyvärr inte hända så mycket på?

Tips och kontakter mottages tacksamt!

Bifogar en bild på karossen. Har 2.2 och femväxlad 901-låda också. Renoveringsbehov på dessa okänt.

Siktar på att göra jobbet i denna ordningen:
1) Kaross och upphängning (för att få ett rullande chassi)
2) Tillbehör: Bränsletank, oljetank, ventilation/värme, vindrutetorkare, huvlås, dörrlås
3) Inredning
4) Glas, fönsterhissar, lister, lampor
6) Drivlina

//Jörgen

Post's attachments

IMG_6356_lr.jpg, 488.86 kb, 816 x 612
IMG_6356_lr.jpg 488.86 kb, 337 downloads since 2016-03-16 

2

Spännande, bara ös på med bilder!!  ICQ/ag  tidiga 11or är så rätt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Trevligt projekt.

Rennlist forumet brukar vara bra.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

4

Tack för pepp!
Det kommer inte hända så mycket ännu. Mer att förkovra sig och skapa kontakter. Delar i Sverige hade varit bra att hitta så slipper man allt fraktande.

Här kommer en bild till!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_3295_lr.jpg, 151.89 kb, 816 x 612
IMG_3295_lr.jpg 151.89 kb, 269 downloads since 2016-03-16 

5

Kolla med Hirschbergs angående delar, även köpes annonser på early911.se eller pcs kan funka. Dock så behöver du ju veta vad du behöver. Slitdelar som du behöver nya köper du från Utzon.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

6 Senaste redigerad av V-Dub (2016-03-16 15:10:54)

Tack för svar. Ja en inventering ska göras först på vad jag har i fram- och bakvagn. Och vad som kan renoveras av bärarmar och stag och vad som ska köpas nytt.

//Jörgen

7

Roligt! Jag köpte också en Porsche i byggsats i vinter som ska byggas ihop framöver
ICQ/ab

You´ll never know...

8 Senaste redigerad av V-Dub (2016-03-16 17:46:55)

Vad kul! Vi kommer säkert att ha nytta av varandra. Vad har du för något? Saknar du också mycket delar? Ambitionsnivå?

//Jörgen

9

Börge har mycket grejor. Instrument i massor, även till 912, 914 o 356. Hjul till dessa bilar också...o till 911 såklart.

Jag vet var det står en 911T o möglar bort i en lada. Kanske kunde funkar som reservdelsbil med en identitet....

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Selle skrev:

Kolla med Börge "Dansken" i Hasslarp, han har en del 911 delar och det ryktas att han snart kommer lägga av.

Tack för svar, hur får man tag i Dansken? Har du hans telefonnummer? Verkar ju vara ett ställe man vill besöka. Kan ju säga att "min" dansk inte gick av för hackor heller. Han som jag köpte bilen av. Det fanns säkert 20 Porschar där och lite annat smått och gott. Bland annat en splitbuss.

På bilden ser ni några stycken...

//Jörgen

Post's attachments

IMG_3357.JPG, 376.99 kb, 1280 x 960
IMG_3357.JPG 376.99 kb, 372 downloads since 2016-03-16 

11

25hpman skrev:

Börge har mycket grejor. Instrument i massor, även till 912, 914 o 356. Hjul till dessa bilar också...o till 911 såklart.

Jag vet var det står en 911T o möglar bort i en lada. Kanske kunde funkar som reservdelsbil med en identitet....

Jag har papper på min bil men alltid intressant med ladufynd... Söker diverse delar som huvlås och dörrlås. Fönsterhissar och 1000 andra saker... Tar tacksamt kontaktuppgifter om det finns eller om du kan förmedla när jag vet mer exakt vad jag söker.

//Jörgen

12

Selle skrev:

Kontaktuppgifter till Börge, han kan vara svår att få tag i.

Tack!

13

Va sugen man blir Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Helsings Smedja skrev:

Roligt! Jag köpte också en Porsche i byggsats i vinter som ska byggas ihop framöver
ICQ/ab





V-Dub skrev:

Vad kul! Vi kommer säkert att ha nytta av varandra. Vad har du för något? Saknar du också mycket delar? Ambitionsnivå?

//Jörgen


Nä, jag saknar inga delar... Köpte en bil och fick typ en till på köpet..  ICQ/ad

Ambitionen är först och främst att sätta ihop den i dess '80-talscustom kostym för att få igång den och sen sakta men säkert bygga den mera mot early ( original..) utseende. Men helt original blir den nog inte ändå.  ICQ/af

Du får hålla utkik i min allmänna projekttråd om och när det händer nåt.

You´ll never know...

15

Nä, jag saknar inga delar... Köpte en bil och fick typ en till på köpet..  ICQ/ad

Ambitionen är först och främst att sätta ihop den i dess '80-talscustom kostym för att få igång den och sen sakta men säkert bygga den mera mot early ( original..) utseende. Men helt original blir den nog inte ändå.  ICQ/af

Du får hålla utkik i min allmänna projekttråd om och när det händer nåt.

Låter ju fantastiskt med reservdelsbil! Det skull jag också vilja ha!!

//Jörgen

16

Ska ruska liv i denna tråden snart igen. Har lärt mig mycket sedan jag köpte projektet. Tänkte dela med mig av erfarenheter och för egen del dokumentera så jag kan titta tillbaka när bilen (om några år) förhoppningsvis är färdig.

//Jörgen

17

Fan va ballt!
Alla 911 är helrätt!
Självklart  vill jag ha en med.
Visste inte  att Helsing hade en med....
Tröttnar Ni på Era  får Ni skrika till....Finns Dansken kvar?
han  borde ha lite nytt inne vid det här laget....

18

Hej Alla!
Nu har det alltså gått drygt tre år sedan jag var och hämtade objektet i Danmark. På bilderna ser ni lite av vad jag fick med mig. Det som jag själv kunde se vid det tillfället var att karossen hade fått en hel del jobb gjort och med många nya bitar. Svetsjobb såg bra ut, det enda karossmässiga som jag ej fick med var främre kofångaren. Jag köpte en kaross, en motor, växellåda och en hög med övriga delar. Säljaren sa att det var 90% av alla delar.

Sedan var det ju lösa delar i lådor. Om jag hade kunnat då vad jag kan nu så hade jag ifrågasatt en hel del. Det var ju såklart en hel del som fattades. Det var också en hel del som var helt fel. Det var också många delar som var skrot. Jag skulle nog säga att det var 50% av alla delar utöver kaross, motor och växellåda som var med när allt skräp och felaktigt sorterats bort.

Visste ej heller status på motor och växellåda. Det var en 71T-motor och en femväxlad 901-låda (911 har jag fått lära mig senare då den är lite speciell.)

Detta var början på ett spännande projekt!

Post's attachments

IMG_3302.JPG, 168.34 kb, 612 x 816
IMG_3302.JPG 168.34 kb, 210 downloads since 2019-11-23 

IMG_3304.JPG, 251.58 kb, 612 x 816
IMG_3304.JPG 251.58 kb, 191 downloads since 2019-11-23 

IMG_3305.JPG, 184.43 kb, 612 x 816
IMG_3305.JPG 184.43 kb, 209 downloads since 2019-11-23 

IMG_3306.JPG, 184.27 kb, 612 x 816
IMG_3306.JPG 184.27 kb, 192 downloads since 2019-11-23 

IMG_3352.jpeg, 239.5 kb, 816 x 612
IMG_3352.jpeg 239.5 kb, 222 downloads since 2019-11-23 

19

Jag började sortera bort allt skräp och försökte bilda mig en uppfattning om vad som saknades. Några saker som irriterade mig att jag inte kollade när jag var där och hämtade var sidorutorna, som var repiga, fönsterhissarna, som var kass, bensintanken - skrot. Det var bara 3 bromsok med och jag fick inte med mig någon oljetank. Säljaren renoverade tidiga 911:or så det fanns massor av delar om jag varit lite bättre påläst. Nåväl, jag ska inte gnälla för mycket, det blir så tråkigt då, mer att jag borde ha haft bättre koll.

Jag började med att köpa nya delar för att renovera bromsok, pedalställ, handbroms/värme/handgas-paketet mm. Fick genom säljaren tips om MH Teile som jag handlat mycket av. Både Porsche original och repro.

Sedan skickade jag också en laddning delar på gulkromatering. Så här kan det se ut då!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_8850.jpg, 233.5 kb, 960 x 720
IMG_8850.jpg 233.5 kb, 211 downloads since 2019-11-23 

20

Några små lagom projekt att börja med var handbromsspakspaketet. Knoppar och handtag är original som jag rengjort. Pulverlack på spak och "basen". Nytt krom på småspakarna. Det fattades några speciella brickor som jag fick köpa. Plastdelen för handgasen var porös och smulades sönder så den är också ny.

På pedalstället så är det nya mässingsbussningar istället för originalets plast. Pulverlack på själva fästet men svartkromatering på pedalerna då jag inte villa ha massa färg på dem.

Några delar som jag kunde lägga på hyllan som färdiga och det är enormt tillfredsställande! Nu var jag igång.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_6668.jpeg, 386.29 kb, 1008 x 756
IMG_6668.jpeg 386.29 kb, 228 downloads since 2019-11-23 

IMG_6669.jpeg, 421.5 kb, 1008 x 756
IMG_6669.jpeg 421.5 kb, 223 downloads since 2019-11-23 

21 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-24 09:06:42)

Dags att ta tag i bromsoken. Det var ett kapitel för sig som krävde en hel del research.

Efter ett tag så upptäckte jag att den nya framspindlarna hade ett bredare fäste än mina bromsok. Det visar sig att det inte finns nytillverkade "fjäderben" för 3" bromsok, de är 3,5". Så tyvärr så fick jag köpa nya främre bromsok. Köpte ATE så det var i alla fall samma som original.

Det visade sig också vara svårt att hitta "o-ringarna" som ligger mellan ok-delarna. Fick tag hos en Ferrari-specialist i UK till slut. Det är tydligen samma på Dino.

Mina ordinarie kontakter på galv lyckades inte heller gulkromatera oken då de var i nån speciell gjutjärnslegering som de ej klarade. Fick tag på en firma utanför Borås som till slut hjälpte mig.

Det är alltså oken bak som ni ser på bilderna. Nya bultar var också svåra att få tag på. Dessa är inte 100% original då de har torx, original har de "Ribe". (som jag  fick köpa flera bits som jag drog sönder). Inget är enkelt när man är amatör, men man lär sig jävligt mycket på resan.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_4310.JPG, 269.23 kb, 1008 x 756
IMG_4310.JPG 269.23 kb, 196 downloads since 2019-11-23 

IMG_6691.jpeg, 416.57 kb, 1008 x 756
IMG_6691.jpeg 416.57 kb, 211 downloads since 2019-11-23 

IMG_6692.jpeg, 300.1 kb, 688 x 918
IMG_6692.jpeg 300.1 kb, 217 downloads since 2019-11-23 

22

ICQ/ay

"ljushuvud"

23

Lite sent nu när du redan är klar med bromsarna men PMB Performance i USA fixar det mesta bara man mailar och frågar.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

24

falcor skrev:

Lite sent nu när du redan är klar med bromsarna men PMB Performance i USA fixar det mesta bara man mailar och frågar.

Jag tog kontakt med dem och de hade inte bultarna. Däremot tipsade de om http://superformance.co.uk där jag till slut köpte bultar.

//Jörgen

25

Kul! Jag har också en -71 T, ja just dessa hade 911-låda, inte 901, kopplingsarmen jobbar åt andra hållet osv, övergångsmodellen innan 915 kom.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg