451

Registreringsbesiktning! Fredagen den 10 september så var Porschen åter inne i systemet. Det var spännande att kunna komma under och kolla lite när man legat med näsan 10 cm ifrån i garaget. Ursprungskontroll hade jag gjort innan så det var klart. Nu var det koll av identitet, mätning och vägning som skulle göras.

Den väger strax över 1000 kilo, 1020. Den känns (trots att jag inte gjort hjulinställning) tajt och mycket lättstyrd. Även ljudisoleringen känns bra.

Post's attachments

IMG_2299.jpg, 417.93 kb, 1382 x 887
IMG_2299.jpg 417.93 kb, 12 downloads since 2021-09-11 

IMG_2300.JPG, 653.76 kb, 1613 x 1210
IMG_2300.JPG 653.76 kb, 11 downloads since 2021-09-11 

IMG_2301.jpg, 673.34 kb, 1210 x 1524
IMG_2301.jpg 673.34 kb, 14 downloads since 2021-09-11 

452

Nu har jag fått reg nr. Och gjort den sista besiktningen. Bromsar drog jämnt och avgasvärdena var långt under gränsen. Dock så tar det några dagar innan jag får skyltarna. Blev lite finjustering av kopplingen och sedan en tur i området med frugan. Det kan säkert bli tjafs att jag inte har skyltar men bilen är besiktigad,  försäkrad och påställd.

Nu väntar hjulinställning härnäst så kan jag fortsätta med inkörningen av motorn.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2296.jpg, 376.95 kb, 1191 x 956
IMG_2296.jpg 376.95 kb, 8 downloads since 2021-09-11 

IMG_2303.JPG, 753.66 kb, 1613 x 1210
IMG_2303.JPG 753.66 kb, 11 downloads since 2021-09-11 

453

Bilen har verkligen blivit en skönhet, grymt bra jobbat!!

Hoppas du får njuta lite i år, finns inte mycket som slår känslan av att köra en Porsche  ICQ/bp  ICQ/bp  ICQ/bp  ICQ/bp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

454

ICQ/bf  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

455

vilket mästerverk.. Kudos till dig!

456

Fantastiskt! Vilken bil  ICQ/ay

457

Tack Alla för alla fina ord! Ja det ska verkligen bli kul att köra lite innan snön kommer. Lite framtids/vinterplaner.

• På med skyltar
• Framvagnsinställning (Fick tid nästa vecka först. Jag kan väl köra lite ändå tänker jag...)
• Fixa hastighetsmätare (hade tydligen vinkelväxeln från 914 så den går åt fel håll! Nån som behöver?)
• Byta tank och oljevolym-mätaren. (Har rätt modell på hyllan. Letar vidare efter olje-tryck, temp)
• Se till att oljevolymmätaren funkar. Är det givaren tro?
• Justera in förgasarna bättre. Här skulle jag gärna vilja ha hjälp på plats av någon "guru".

Några oljebyten, justering av ventiler och efterdragning av toppar ska också göras enligt "boken".

Men framför allt ska det köras!

Ha det fint,
Jörgen

458

Hej Alla! Nu har jag varit ute och kört lite, trots att jag ej har gjort hjulinställning så känns den stabil. Mycket att vänja sig vid och man är ju alert efter all doft och vibrationer. Att det luktar lite är ju inte konstigt när saker och ting blir varma för första gången.

Oljetryck och temp ser bra ut. Inga fläckar på marken efteråt.

Så här blev den med skyltar. Ha en fin helg,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2317.jpg, 948.88 kb, 1613 x 1210
IMG_2317.jpg 948.88 kb, 9 downloads since 2021-09-18 

IMG_2318.jpg, 758.71 kb, 1489 x 1021
IMG_2318.jpg 758.71 kb, 6 downloads since 2021-09-18 

459

Hej i regnstormen!
Idag fick jag ordning på mina spretiga hjulvinklar och olika höjd. Det var ett gediget arbete och tog dryga timmen. Här i Göteborg så var det flaggat för busväder. Så nu vet jag att vindrutetorkarna (även intervall) funkar. Fick också testa värmen och defrostern på bakrutan. Allt funkar fint!

Nu inväntar jag lite bättre väder. Ska också göra ett oljebyte då jag kört ca 15 mil i varierande motorvarv och belastning.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2362.JPG, 702.49 kb, 1613 x 1210
IMG_2362.JPG 702.49 kb, 8 downloads since 2021-09-23 

IMG_2364.JPG, 734.61 kb, 1613 x 1210
IMG_2364.JPG 734.61 kb, 6 downloads since 2021-09-23 

460

Ser trevlig ut med denn kulörta randen... är detta något som var original? Eller egna idéer?  Ser bra ut hur som!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

461

michaelth skrev:

Ser trevlig ut med denn kulörta randen... är detta något som var original? Eller egna idéer?  Ser bra ut hur som!

Tack! Det är inte original. Det ska sitta lite biffigare gummilister där. Har gjort designen på stripsen själv men inspirerats av 2.7 RS.

//J

462

ICQ/ay imponerande arbete!
Har själv hållit på länge med mitt Ghiaprojekt och har långt krav men börjar ändå tänka på den känslan som infinner sig när man har en körklar bil..

// Viktor

Passat GTE 2020, Karmann Ghia coupe 1966

463

Viktor Cz. skrev:

ICQ/ay imponerande arbete!
Har själv hållit på länge med mitt Ghiaprojekt och har långt krav men börjar ändå tänka på den känslan som infinner sig när man har en körklar bil..

Ja det är kul när man är i mål. Men lika roligt att meka på vägen dit. Man får ha lite delmål, typ upphängning vänster fram, sen höger fram osv. Annars ser det omöjligt ut många gånger. Lycka till med Ghian, de är otroligt fina också!

//J

464

Så vackert att man blir tårögd! ICQ/ba  ICQ/bi

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

465

Hebster52 skrev:

Så vackert att man blir tårögd! ICQ/ba  ICQ/bi

Tack Kristian, lycka till med ditt bygge!

//Jörgen

466

Hej Alla! Nu har jag fått vara ute och köra lite. Är inne på tredje omgången olja och den ska jag ha i ca 80 mil.

Har ju inte justerat in förgasarna riktigt men den går skapligt bra ändå. Poppar lite på deceleration och tomgång. Snackade med en kille som har stor erfarenhet av dessa förgasare och han tyckte jag skulle gå upp på main jet till 120 så det har jag gjort. De är lätta att byta, tre på varje förgasare. Sitter i en hållare där munstycket sitter i änden.

Nu har jag:

Idle jet, (57)
main jet, (120)
air correction jet, (195)

Post's attachments

65583465523__89F8C03E-FD7D-4C6C-B9ED-63D1EE6A6D5B.JPG, 922.5 kb, 1210 x 1613
65583465523__89F8C03E-FD7D-4C6C-B9ED-63D1EE6A6D5B.JPG 922.5 kb, 4 downloads since 2021-10-14 

IMG_2520.JPG, 401.3 kb, 1210 x 1613
IMG_2520.JPG 401.3 kb, 2 downloads since 2021-10-14 

467

Något som jag också skulle justera var accpumparna. De är individuellt inställbara för varje cylinder. En skruv med låsmutter som man justerar in för att få en mindre "dusch".

Märkte att (återigen) det var klent med leveransen på ett av munstyckena. Detta trots att jag rengjort dessa flertalet gånger. Därför tog jag ur förgasarna så jag kunde jobba med dem på bänken. Det är knivigt nog att sikta i provröret. Tog ur munstyckena och rengjorde (återigen) med en tunn ståltråd från en vajer och bromsrengöring och tryckluft. Nu kändes det som om pumpen jobbade som den ska på varje venturi.

Man ska mäta med ett litet provrör som fångar upp varje snaps. Det ska vara 0,5 ml +- 0,1. Fick rådet att det hellre ska vara "lite mindre än för mycket". Det var svårt att hitta något som var tillräckligt smalt och långt för att få ned i venturin. Det får max vara 5,5 mm i diameter. Kollade med lite labbfolk utan napp. Gick till lokala hobbyaffären och köpte ett aluminiumrör som jag pluggade i ena änden och gjorde en hållare av pianotråd. Sedan fick en gammal spruta bli en mätkopp.

Lade mig på ca 0,4 ml per dusch. Får se om detta blir bra! Det är lite vinter-ide på gång men ska väl hinna med nån liten tur. Annars så får det bli finlir till våren.

Ha det fint!
Jörgen

Post's attachments

65583478229__AD7C07EF-5478-463B-BB6C-44761FED7C67.JPG, 548.79 kb, 1613 x 1210
65583478229__AD7C07EF-5478-463B-BB6C-44761FED7C67.JPG 548.79 kb, 2 downloads since 2021-10-14 

IMG_2534.JPG, 464.08 kb, 1210 x 1613
IMG_2534.JPG 464.08 kb, 2 downloads since 2021-10-14 

IMG_2536.JPG, 387.45 kb, 1210 x 1613
IMG_2536.JPG 387.45 kb, 2 downloads since 2021-10-14 

IMG_2537.JPG, 474.8 kb, 1210 x 1613
IMG_2537.JPG 474.8 kb, 2 downloads since 2021-10-14 

468

hur gör du med förgaseriet.. så du inte får rester/ avlagringar av gammal bensin när bilen sas står?? det är ju som du säger små toleranser.. dvs det "behövs" ju så lite skit...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

469

michaelth skrev:

hur gör du med förgaseriet.. så du inte får rester/ avlagringar av gammal bensin när bilen sas står?? det är ju som du säger små toleranser.. dvs det "behövs" ju så lite skit...

Ja, det kan man ju fundera på... Har haft gammelbilar som stått halvårsvis i halva mitt liv, V8:or och platt-fyror och har aldrig gjort något annat än att köra i lite K-sprit för att undvika kondens i tanken och förgasaren eller lite Sta-bil för att vara lite snällare mot gummit i slangar och tätningar.

Ska kolla lite med "dom som vet" om man ska göra något speciellt med dessa finlirade motorer. Kanske köra den varm nån gång i månaden?

Förr har jag undvikit detta eftersom det blir en massa kondens i avgassystemet och det rostar inifrån. Nu har jag ju rostfritt just av den anledningen.

Får återkomma i frågan!

//Jörgen

470

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

471 Senaste redigerad av V-Dub (2021-10-15 07:04:50)

michaelth skrev:

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är säkert en gångbar variant. Sta-bil tillsatsen ska vara bra för just det, när man ställer undan fordon en längre tid. Annars så kan man ju tömma förgasarna och blåsa rent... Men som sagt, jag ska kolla vad andra Porsche-ägare säger.

//Jörgen

472 Senaste redigerad av V-Dub (2021-10-15 12:42:08)

V-Dub skrev:
michaelth skrev:

tanka aspen bensin innan "avställning"  ?? eller bara fylla pump/förgaseriet med det....

Det är säkert en gångbar variant. Sta-bil tillsatsen ska vara bra för just det, när man ställer undan fordon en längre tid. Annars så kan man ju tömma förgasarna och blåsa rent... Men som sagt, jag ska kolla vad andra Porsche-ägare säger.

//Jörgen

Har fått lite tips. Alkylat var ett av dem. Sta-bil också (som jag kommer att använda). Det som jag nog också ska göra är att tömma förgasarna, koppla bort bensinpumpen och köra slut i flottörhusen.

//Jörgen