Jag har varit lite dålig på att uppdatera här. Det har hänt lite saker. Framförallt är bussen hemma i Göteborg numera. Det var en väldigt rolig resa från Örebro till Göteborg i slutet av augusti. Jag har kört den vägen många gånger förut och nu när det var med buss så passade jag på att köra med GPS-appen Waze och klickade i "undvik motorvägar". En helt ny väg att köra, ungefär lika långt som tidigare. Men mycket vackrare! Belinda skötte sig bra hela vägen.
Bygget av insprutningen är påbörjat. Än så länge har jag bara satt ihop Speeduinon. Nu väntar jag på en Arduino Mega som behövs för att börja testa själva ECUn.
Jag var på skroten och plockade en Bosch LSU 4.9 från en Polo. Denna ska paras ihop med en SLC Free B och vips så har vi bredbandslambda i Belinda.
Just nu funderar jag lite på hur jag ska göra med gasspjäll till den nya motorstyrningen. Jag har tre alternativ.
1. Använd de gamla förgasarna som gasspjäll. Då får jag fortfarande ha kvar det gamla länkaget och måste därmed synka förgasarna lite då och då. Bygg en custom gasspjällssensor.
2. Skaffa delar från en insprutad typ 4. Lite saker måste pluggas då, som t.ex den extra spridaren uppe vid gasspjällhuset. Fördelen är att jag kan använda t.ex. luftboxen från detta system. Bygg en custom gasspjällssensor.
3. Skaffa två (en till varje sida) st likadana elektroniska gasspjäll från någon annan bil. Sätt en potentiometer på gaspedal och kör drive by wire. En arduino kontrollerar gasspjällen. Bygg en adapter för att få fast dessa på insugen. Bygg ev en adapter för att ansluta dessa till originalluftboxen. Eller kör helt enkelt med universalfilter direkt på gasspjällen. Tänk typ sportluftfilter.
Vad tror ni om detta. Jag funderar lite på hur det blir med förvärmningen av luften som nu sköts av flärpen på luftboxen. Kommer jag att behöva förvärmning när jag har bytt till elektronisk insprutning? Speeduinon klarar warm up enrichment, så det behövs kanske inte?
Under byggandet har jag passat på att filma lite. Så förhoppningsvis blir det lite filmer på Youtube när jag har redigerat.
#ecobus
Mitt projekt på
Youtube.
Och
Facebook Och till sist
Instagram Kontaka mig på
Facebook