26

michaelth skrev:

Inte helt ovanligt med mickroskvirt för att styra subaru motorer i usa.. om man inte vill använda original härvan.. Även det en enklare insprutning...

Microsquirt är ju onekligen fint, men kostnaden för Speeduino ligger ganska långt under. Dessutom tycker jag att det är roligt med open source-projekt.
Tanken är inte en subarumotor, utan att min nuvarande typ 4 1800 ska uppdateras med lite modernare teknik,

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

27

rickard m skrev:

Jag har en ruta över med 5hakar på, 4 verkar hela... gråa

Tack för ditt svar Rickard!
Jag hade lite flyt och hittade en husvagn med precis samma beslag, på den lokala skroten. Så nya lås sattes på rutorna för några veckor sedan. Jag hade bara glömt att skriva det.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

28

Jag har varit lite dålig på att uppdatera här. Det har hänt lite saker. Framförallt är bussen hemma i Göteborg numera. Det var en väldigt rolig resa från Örebro till Göteborg i slutet av augusti. Jag har kört den vägen många gånger förut och nu när det var med buss så passade jag på att köra med GPS-appen Waze och klickade i "undvik motorvägar". En helt ny väg att köra, ungefär lika långt som tidigare. Men mycket vackrare! Belinda skötte sig bra hela vägen.

Bygget av insprutningen är påbörjat. Än så länge har jag bara satt ihop Speeduinon. Nu väntar jag på en Arduino Mega som behövs för att börja testa själva ECUn.

Jag var på skroten och plockade en Bosch LSU 4.9 från en Polo. Denna ska paras ihop med en SLC Free B och vips så har vi bredbandslambda i Belinda.

Just nu funderar jag lite på hur jag ska göra med gasspjäll till den nya motorstyrningen. Jag har tre alternativ.

1. Använd de gamla förgasarna som gasspjäll. Då får jag fortfarande ha kvar det gamla länkaget och måste därmed synka förgasarna lite då och då. Bygg en custom gasspjällssensor.

2. Skaffa delar från en insprutad typ 4. Lite saker måste pluggas då, som t.ex den extra spridaren uppe vid gasspjällhuset. Fördelen är att jag kan använda t.ex. luftboxen från detta system. Bygg en custom gasspjällssensor.

3. Skaffa två (en till varje sida) st likadana elektroniska gasspjäll från någon annan bil. Sätt en potentiometer på gaspedal och kör drive by wire. En arduino kontrollerar gasspjällen. Bygg en adapter för att få fast dessa på insugen. Bygg ev en adapter för att ansluta dessa till originalluftboxen. Eller kör helt enkelt med universalfilter direkt på gasspjällen. Tänk typ sportluftfilter.

Vad tror ni om detta. Jag funderar lite på hur det blir med förvärmningen av luften som nu sköts av flärpen på luftboxen. Kommer jag att behöva förvärmning när jag har bytt till elektronisk insprutning? Speeduinon klarar warm up enrichment, så det behövs kanske inte?

Under byggandet har jag passat på att filma lite. Så förhoppningsvis blir det lite filmer på Youtube när jag har redigerat.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

29

ICQ/ae
Har du tittat på en T B I enhet från golf tex? https://www.amazon.com/New-Throttle-Bod … B0188654PI

Diskussion på Samba: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=252458

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

30

Imponerande..tycker jag är någotsånär på att fixa det mesta,men när det kommer till något sånt här erkänner jag villigt att jag inte har en susning..men allt går att lära sig i och för sig.. ICQ/ad
Bra jobbat i vilket fall och kul att höra av dig.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

31 Senaste redigerad av GuruX (2017-11-30 11:33:34)

@Scrooge, jag det är något åt det hållet jag tänker. En ETB (electronic throttle body) från en Golf skulle funka också. Den du har länkat till är väl gissningsvis för en motor som är ungefär 1,6 liter. Möjligheten finns ju att köpa insug och grejer från en insprutad Typ4, men ersätta det mekaniska gasspjället med ungefär något sådant som du har länkat till. Då får jag drive by wire, om jag vill bort från den gamla mekaniken. Fördelen med ett sådant gasspjäll är att det också har inbyggd TPS (throttle position sensor).

@pompejus, Du får fortsätta följa tråden, så kommer det lite mer ledtrådar här när jag får rätsida på grejerna. Det är ju det ett forum är till för! =o)

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

32

Klart man kommer att följa.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

33

Mycket intressant! Inget jag har ambitioner på att bygga men jag gillar din idé och pysselanda. ICQ/ab

Är du ute efter modern tillförlitlighet utan särskilt effekt eller är du ute efter att få it ett helt gäng ponysar samtidigt?

Du bygger ju bort en hel rad med tvivelaktiga gammellösningar om du undviker flärpen i gamla luftmängdsmätare och istället siktar på luftmassemätare och även eliminerar liknande saker som lufttillskottsventiler och femte spridare för kallstart etc etc. känns som ett vettigt val i ditt bygge om du har siktat in dig på en bra stark motor till bussen där det bara handlar om att vrida på nyckeln utan att behöva be och göra regndans samtidigt för att den ska starta  ICQ/ag

Om jag var i din sits hade jag nog valt att undvika de lösningar som ger framtida justeringsbehov med jämna mellanrum tex gasspjällslänkage osv. Satsa på modernare gemensamt gasspjäll istället om du nu ändå ska ha en ECU som gör jobbet åt dig.

Coolt bygge!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

34

Vad händer här då? Roliga saker!

Grejerna till Speeduinon anlände för ett par veckor sedan. Några timmars lödning, så var den redo att testas. Än så länge har det bara varit ett bänk-test med en arduino som kör ardustim för att emulera ett trigger wheel. Det verkar som att det hela funkar. Samtidigt som jag har gjort detta, har jag försökt att filma allt. Jag har ambitionen att starta en YouTubekanal med renoveringen av Belinda. Jag hoppas att ni kommer att följa denna.

I dag kom även insug och gasspjällhus från en insprutad Typ 4-motor. Det känns som att detta är lättaste vägen för att få allt att lira på ett bra sätt.

Ett trigger wheel är på väg från TheDubShop i USA och även en Lambdacontroller från 14point7 i Kanada. Det fattas dock en del saker fortfarande. T.ex. bränslepump och hallsensor. Förhoppningsvis kan jag hitta detta på lokala skroten.

@FredrikAssarsson, ja precis så tänker jag. Sakerna ska lira på ett bra sätt, utan att behöva justeras fram och tillbaka. Speeduinon har en map-sensor som enkelt kopplas på en vacuumport på insuget. Alla andra ventiler och den extra spridaren i gasspjället tänker jag att jag tar och pluggar igen. Jag är inte ute efter att väcka några nya ponnysar i motorn, på något sätt tycker jag att det är rätt fridfullt att rejsa fram i 75 km/h.

För övrigt så blir det byte av taket på Belinda. Det gamla högtaket finns nu ute till försäljning. Istället blir det en poptop från en early bay.

Här är annonsen för taket och inredningen. https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=49157

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

35

ICQ/ae
Min tanke med tbi'n var att göra adaptrar och ersatta förgasarna med dem.

Dock är idén med original ins rör + ett plenum och en trottlebody (2 p Primär/sekundär?) med elgas en bättre ide

Har du nån skärmdump från bänktestet?

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

36

Ja, den tanken gick också genom mitt huvud. Men det kändes som mycket jobb att bygga hela den grejen och anpassa till luftfilter och sådant.

Just för tillfället blir det nog inte elektrisk gas. Jag ska göra ett försök med den mekaniska.

Hela bänktestandet av Speeduinon kommer att komma som ett avsnitt på den framtida Youtubekanalen. Men det är klart att du ska få en teaser.

Post's attachments

vlcsnap-error672.png, 456.01 kb, 1000 x 563
vlcsnap-error672.png 456.01 kb, 277 downloads since 2017-12-18 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

37 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-12-19 12:48:36)

Blir det TBI eller hur gör du med spridarna. Håller precis på att MSifiera min typ 4 motor. Gav just upp originalspridarna och ska sätta moderna spridare och fuelrail i originalinsuget.

GuruX skrev:

2. Skaffa delar från en insprutad typ 4. Lite saker måste pluggas då, som t.ex den extra spridaren uppe vid gasspjällhuset. Fördelen är att jag kan använda t.ex. luftboxen från detta system. Bygg en custom gasspjällssensor.

Att bygga en custom gasspjällsensor är så lätt att man inte tror det...
Jag tog en Bosch 0 280 122 001 (bla. volvo 850) och bytte helt sonika ut original spjälläges sensor/brytaren som satt på originalspjällhuset. Fick borra nya skruvhål annars bolt on.

http://www.forumbilder.com/images/2017/12/19/DSC01499.jpg

(obs, den sitter på undersidan av spjällhuset, hela plenumet är uppochner på bilden)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

38

GuruX skrev:

V

Ett trigger wheel är på väg från TheDubShop i USA och även en Lambdacontroller från 14point7 i Kanada. Det fattas dock en del saker fortfarande. T.ex. bränslepump och hallsensor. Förhoppningsvis kan jag hitta detta på lokala skroten.

Mera nyfiken. Kikade på 14point7. Är den den som heter "Spartan Lambda Controller 2" eller nån mer avancerad variant du valde?

39 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-12-19 13:41:14)

Halvaktigt besläktad fråga med motorbygget här: är det på något vis testat att köra med större insugsplenum på typ4 med insprutning? Det är ju inget monster till luftpump den hära motorn men nog verkar plenumet vara väldans litet?

Eller har jag fel och det är i själva verket lagom storlek just pga det låga varvet en sådan motor håller? Mina andra projekt följer mer devicen ”1L luftvolym i plenum per 1L slagvolym”. Med andra ord hade min 2.5a ett plenum på 2.5L och min 3.0 har plenum på drygt 3L just för att det finns mer vrid och därmed effekt att hämta.
De motorerna varvar dock 7200rpm och har effekttopp kring 6200-6500rpm så det kan vara därför?
(Sugmotorer, ej snigelmatade)

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

40

Intressant... vad var det som fick dig att välja Speeduino före t.ex. MegaSquirt?  Har själv ett MS2 som ska på min typ4, men det är vanliga spjällhus och wasted spark-tändning. Hallgivare med tandhjul, även jag har handlat hos The Dub Shop...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

41

David, Luleå skrev:

Blir det TBI eller hur gör du med spridarna. Håller precis på att MSifiera min typ 4 motor. Gav just upp originalspridarna och ska sätta moderna spridare och fuelrail i originalinsuget.

GuruX skrev:

Att bygga en custom gasspjällsensor är så lätt att man inte tror det...
Jag tog en Bosch 0 280 122 001 (bla. volvo 850) och bytte helt sonika ut original spjälläges sensor/brytaren som satt på originalspjällhuset. Fick borra nya skruvhål annars bolt on.

http://www.forumbilder.com/images/2017/12/19/DSC01499.jpg

(obs, den sitter på undersidan av spjällhuset, hela plenumet är uppochner på bilden)

Det där var ett himla bra tips med 850-TPS:en. En sådan ska jag leta upp på närmsta skrot. Jag har också någonstans läst att en 850 kör med en inline-soppapump. En sådan ska jag också leta rätt på. Nya pumpar är ju inte så farligt dyra, men projektet har inställningen att försöka återanvända så mycket grejer som möjligt. Speciellt sådant som skulle ha gått till skrot istället.

Jag har tänkt att använda originalmonteringen för spridarna, så här vid första anblick. Sedan om det blir de spridarna eller om det blir några andra, det får tiden utvisa. Vad får dig att välja att sätta spridarna i insuget istället? Vart i insuget hade du tänkt sätta dem?

@FredrikAssarsson, jo, plenumet ser väldans litet ut. Jag kan inte speciellt mycket om sånt här. Men jag tänker att eftersom att det insuget funkade på en 2L-motor så borde det inte bli sämre på min 1800. Men så är jag ju inte ute efter effekt, utan snarare bränsleekonomi.

@Stefan F. Enbart religiösa skäl. ICQ/ab Nej, men ärligt talat så letade jag efter något som är DIY, då passade Speeduino bra. Samtidigt är Speeduinocommunityt väldigt aktivt och svarar gladeligen på frågor. Jag tycker att det är mycket roligare att pyssla med något där det finns ett starkt community.

@David, Luleå. Det som snart kommer på posten hittar du faktiskt inte på 14point7s hemsida än. Många kör Spartan och är nöjda med den, vad jag förstår. Jag kommer att köra SLC Free 2. Det är en nya variant av OpenSource-kontrollern SLC Free. Återkommer med rapport när den har landat här. Sensorn är en Bosch LSU 4.9 från en Polo. Javisst, det sitter bredbandslambda i många  halvmoderna bilar.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

42

GuruX skrev:
David, Luleå skrev:

Det där var ett himla bra tips med 850-TPS:en. En sådan ska jag leta upp på närmsta skrot. Jag har också någonstans läst att en 850 kör med en inline-soppapump. En sådan ska jag också leta rätt på. Nya pumpar är ju inte så farligt dyra, men projektet har inställningen att försöka återanvända så mycket grejer som möjligt. Speciellt sådant som skulle ha gått till skrot istället.

Jag har tänkt att använda originalmonteringen för spridarna, så här vid första anblick. Sedan om det blir de spridarna eller om det blir några andra, det får tiden utvisa. Vad får dig att välja att sätta spridarna i insuget istället? Vart i insuget hade du tänkt sätta dem?

@David, Luleå. Det som snart kommer på posten hittar du faktiskt inte på 14point7s hemsida än. Många kör Spartan och är nöjda med den, vad jag förstår. Jag kommer att köra SLC Free 2. Det är en nya variant av OpenSource-kontrollern SLC Free. Återkommer med rapport när den har landat här. Sensorn är en Bosch LSU 4.9 från en Polo. Javisst, det sitter bredbandslambda i många  halvmoderna bilar.

850 TPS en finns ju i rätt många bilar. Om du inte testat. Slå in boschnumret på bildelsbasen så kommer det upp en 8 sidor lång lista där den finns med. Samma kontakt sitter i allt från Volvo och Saab till Huyndai, Opel, citroen, mfl.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/0 … 122%20001/

För spridarmonteringen, Jo jag kommer att sätta dem på samma plats i insuget som original satt. Hålen måste anpassas för moderna spridare. Att jag gett upp originalspridarna är för att de antingen hängt sig eller inte klarar av soppatrycket (3bar ist för original 2,2 bar) Jag fick 5 st Volvo 850/V70 spridare som jag passar in istället.

Spännande, väntar med nyfikenhet på rapporten om lambdakontrollern.

43

David, Luleå skrev:

För spridarmonteringen, Jo jag kommer att sätta dem på samma plats i insuget som original satt. Hålen måste anpassas för moderna spridare. Att jag gett upp originalspridarna är för att de antingen hängt sig eller inte klarar av soppatrycket (3bar ist för original 2,2 bar) Jag fick 5 st Volvo 850/V70 spridare som jag passar in istället.

Jo, så är original lågohmiga. Det kräver lite extra tuning eller motstånd för att få till dem. Sparar en felkälla till misslyckande om jag kör moderna högohmiga.

44 Senaste redigerad av GuruX (2018-03-05 07:29:07)

Ni kanske tror att detta projekt är dött? Inte alls! Det händer en hel del saker. Jag filmar allt och lägger upp i min Youtubekanal #ecobus. Här är första avsnittet.

Gilla gärna sidan på Facebook och prenumerera på Youtube.
Facebook: https://www.facebook.com/ecobusswe/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCV-yp- … 0KA4nxegnQ

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

45

Kul att följa! ICQ/ab

Men uppdatera gärna bygget lite här också.

46

Visst ska jag göra det! Det har bara gått åt mycket tid i verkstan och till jobbet just nu.

Det jag funderar mest på för tillfället är hur jag ska göra med spridarna. De gamla ser rätt risiga ut. Det går säkert att få liv i dem igen, men jag skulle gärna byta till högimpedans istället, för att slippa köra en massa effektmotstånd. Hittills har jag klurat ut att de tillhör familjen EV1. Det verkar som att alla spridare i EV1 har samma mått, med skillnaden att de kan vara toppmatade eller sidomatade.

Tanken är att leta lite på skroten för att se om jag hittar några fräscha. Sedan ska det byggas fuel rail. Jag funderar på att använda de gamla originalstålrören. Sedan kommer jag att dra resten med stålomspunnen AN6-slang. Det är kanske lite lyxigt, men det känns bra att lägga några extra kronor på det.

Avsnitt två är förresten ute på Youtube. Här hittar ni det.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

47

Ett tips för att få en bättre gaspedal om du kör med vajern. Har monterat i båda mina bay bussar och det blir en rejäl skillnad. https://www.buttysbits.com/product-cate … ttle-kits/

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

48

Min donatorbuss hamna snart på skroten och främre delen av taket är helt ok. Ska jag kapar ur nåt kan du skicka pm då löser vi det.
Alla insprutningsdelar som har suttit på min 77:a motor har jag kvar och är till salu. ICQ/ab

T2b taigagrön ´77

49

Just nu klurar jag väldigt mycket på hur jag ska göra med spridarna.
Det ideala vore naturligtvis att byta ut dem mot något nyare. Problemet då blir att alla nyare spridare har O-ringsanslutning (och clips) istället för slang som original. Då krävs det att jag bygger en fuel rail, men det känns osäkert med bara clipsen för att hålla hela fuel railen. Goda råd tas gärna emot!

@Grubban: Jag har faktiskt ett helt plåttak som ligger och väntar på mig i Ronneby. Jag behöver bara lösa transporten hit. Men tack för erbjudandet. Har jag sönder någon av insprutningsdelarna, så kommer du säkert att få ett PM ICQ/ab

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

50

Efter mycket klurande och läsande i specifikationer för spridare så tror jag att jag har hittat det jag egentligen vill ha. Kriterierna för nya spridare är:
Kropp EV1.
Hög impedans (över 12 ohm)
Anslutning för slang.
Samma spraymönster som original.

Jag har hittat några Boschnummer som uppfyller detta. Jag tror att min bästa chans är att hitta spridare från en Volvo 240 med B21F, om jag har läst rätt i alla listor. De har just dessa spridare.
Så här ser min lista ut, över spridare som uppfyller mina krav. Det för först ett Boschnr och sedan bilar som ev kan ha dessa spridare.

0280150204
 Volvo 242/244/245 2,1L 

0280150205
Opel Kadett 80-tal
Opel Omega 80-tal

0280150206
Transporter 80-tal

0280150207

0280150214
BMW?

0280150230
GM