1 Senaste redigerad av GuruX (2016-08-17 07:51:26)

För någon vecka sedan köpte jag äntligen en baybuss. Något utav en drömbil för mig. I bussen sitter en typ 4 1800 med dubbla solex. Den såldes här på forumet, för en rimlig peng.

Det verkar som att det mesta på bussen fungerar, sånt som fönsterhissar, blinkersretur och vindrutetorkare. Jag har ändå börjat att skriva lite på en åtgärdslista. Här kommer den.

- Rost. Den mesta av rosten på bussen är redan lagad. Det finns lite att göra runt motorluckan och övre fästet till skjutdörren. Lite ytrost finns det här och var också, men det är ju inte så knepigt att ordna.
- El. Elen behöver ses över. Batterikablarna eller kablarna till startmotorn t.ex. är såpass oxiderade att startmotorn går runt ganska så sakta, men startar gör den ändå.
- Hål för spruthorn i panelen i fronten. Plugga, eller montera sprutarhorn?
- Bromsar. Allmän översyn. Renovera oken fram. Kanske måste kolvarna bytas. Var finns dessa att få tag på?
- Kompressionstesta. Även om den gick som en klocka de 18 milen hem, så är det lite gött för själen med ett kompressionsprov.
- Byta tändstift, eller åtminstone se till att jag har en extra omgång i bussen.
- Byta motorolja och oljefilter. Rengöra oljesil och byta packningar till luckan för oljesilen.
- Köpa och montera motorrumstätningen.
- Kontrollera termostaten.
- Montera värmekammare.
- Undersöka bensinslangarna.
- Byta till brytarlöst system, så som powerspark k6 eller accuspark.
- Snygga till inredningen och bygga om lite grann.
- Lackning. Det blir antagligen Sumatra Grön, vilket ska vara originalfärgen. Om jag förstår rätt så är det denna färg jag ser på golvet i hytten t.ex.

Är det några andra saker jag bör se över på en buss som är mer eller mindre orenoverad?

Till sist men inte minst, lite bilder och en kort film.

Post's attachments

2016-08-09 08.14.09.jpg, 313.21 kb, 1705 x 1080
2016-08-09 08.14.09.jpg 313.21 kb, 94 downloads since 2016-08-17 

2016-08-09 14.55.56.jpg, 389.32 kb, 1440 x 1080
2016-08-09 14.55.56.jpg 389.32 kb, 89 downloads since 2016-08-17 

2016-08-09 14.56.10.jpg, 436.1 kb, 1440 x 1080
2016-08-09 14.56.10.jpg 436.1 kb, 99 downloads since 2016-08-17 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

2

Och se där,ett riktigt vw-skägg som kronan på verket..grattis till köpet,den kommer du ha mycket kul med.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Kul projekt och färgen Sumatra grön stammer nog bra. Har den på min buss ICQ/ab

4

Välkommen hit.
som du skrev bränsleslangar... Och slangarna för tank avluftningen.. Kolla så du får slangar som tål sprit.. Dvs inte biltemas.  som är kända för sin korta livslängd....
Ps du glömde skriva i din profil var bussen/ni bor i vårt avlånga land... Ds.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Välkommen hit.
som du skrev bränsleslangar... Och slangarna för tank avluftningen.. Kolla så du får slangar som tål sprit.. Dvs inte biltemas.  som är kända för sin korta livslängd....
Ps du glömde skriva i din profil var bussen/ni bor i vårt avlånga land... Ds.

Tack för era svar!

Nu är platsen uppdaterad. Ska ta mig en titt på bränsleslangarna. Vad är det för diameter som gäller på dessa gamla bussar? Tidigare ägare plockade nyligen dit en elektrisk pump, så slangarna kan ev vara bytta redan.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

6

En propper introduktion till en fin buss.

Ska bli spännande och se vart du tar henne

7

Kul! Dokumentera gärna väl för jag är på samma väg - ligger något bakom dock för bussen har just inhandlats. Projekttråd kommer så fort jag sparkat igång motorn min.  ICQ/ab

Swedol har slangar som (mestadels) fungerat med etanolblandat för mig förutom en gång då det var dålig kvalitet men sedan dess har det fungerat bra. Inte Biltema.

Lite avis på ståhöjden i din buss samt dubbla förgasare. Insprutning är inte lika ballt. Default/tongue

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

8

Då spriten i bensinen är aggresiv mot gummit, så är det bättre att byta och veta att dom är friska, än att chansa.. Kola så inte el bränslepumpen ger ett för högt bränsletryck...
Angående att startmotorn går trögt.. Kolla jordflätan mellan växellådan och schassiet som ofta ärndålig sitter i framkant av lådan.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av GuruX (2016-08-17 21:56:35)

Slangarna ska helt klart ses över. En brand är inte roligt!

Det är ju väldigt trevligt med ståhöjd i bussen, men den har också en herrejössesvindfång. På hemvägen blåste det ordentlig sidvind och dämparna fram har definitivt sett sina bästa dagar. Det var en milt uttryckt en spännande resa. Men samtidigt fantastiskt att få sitta i sin egen buss.

Förgasare är väl trevligt, men kräver ju också en del kunskap. Än så länge är mina förgasarkunskaper begränsade till enklare mopedförgasare av typen Dellorto SHA. Men det där ska väl lösa sig.

Just nu sitter jag och funderar på längden på pinnbultarna i original. Men jag skapade en annan tråd för detta. Se http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=413799

Jag hittade nämligen ett par MB Vitofälgar som åtminstone tillfälligt ska få ersätta den fina blandningen av vinter- och sommarhjul.

Post's attachments

2016-08-17 21.28.47.jpg, 158.57 kb, 768 x 1027
2016-08-17 21.28.47.jpg 158.57 kb, 83 downloads since 2016-08-17 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

10

bränselslangar har jag redan bytt (dem är inte från biltema), men hänga upp dem lite bättre kanske man kan göra, sen kolla på den som går genom motorplåten, gummi som skydda den för att int blir sönder riven finns inte, kanske sätta nån gammal slang omkring?

lycka till med bussen, uppdatera gärna regelbunden

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide

11

Så bra Georg! Då vet jag det. Jag ska passa på att förklara för er andra att dns_georg är den som sålde bussen till mig. Mycket trevlig kille med gott om folkvagnar.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

12 Senaste redigerad av GuruX (2017-01-18 13:46:37)

Det var länge sedan jag postade här, men arbetet har fortgått. Just nu står det dock stilla, då Belinda är 30 mil från bostaden i väntan på att jag hittar ett meckgarage här i GBG.

Bromsarna är genomgångna. Ett av oken fram passade på att spricka i infästningen för ena luftnippeln, så det fick bli ett nytt ok från NK. Det är ju lite budget, så vi får se hur det går. Det andra oket blev renoverat med nya packningar. Förhoppningsvis går det bra att svetsa ihop det gamla oket igen för att ha som reserv. Nya bromsklossar fram och nya bromskolvar bak. Den gamla svarta bromsvätskan blev utbytt.

Här passar jag också på att ge ett supertips. Inspirationen kom från min väns LT31 som har detta i original. Alla som har en baybuss har väl någon gång bökat med att få av trummorna. Borra några nya hål och gänga, så är det löst för (nästan) all framtid.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49263

En enkel service blev det med nytt luftfilter, oljefilter och ny olja. Oljesilen gjordes rent och packningarna byttes. Jag bytte även växellådsolja.

Jordflätan till batteriet var riktigt oxiderad, efter att den rengjordes, löstes problemet med att startmotorn gick långsamt.

En motorrumstätning kom på posten och efter en dammsugning av motorrummet monterade jag denna. Jag valde den mjuka skumgummiga varianten. Den gick lätt och smidigt att montera.

Jag tog hem några Powerspark K6 för att bli av med brytarna i fördelaren. Efter att ha klurat ut vilken kabel som var vilken gick monteringen lätt och bussen startade direkt. Skönt att bli av med en teknik som potentiellt skulle kunna orsaka stopp. Ska se till att ställa in dwell nästa gång jag mekar.

Tidigare hade jag skrivit att jag skulle montera värmekammare, men de var redan monterade, jag hade bara inte tittat ordentligt. Däremot var en av slangarna i värmesystemet inte monterad, så den åkte dit. Sedan såg jag över spjällen för värmen. Wiren till spjällen som sitter under bussen, strax framför motorn var av på båda sidor. Så jag ställde dessa på full värme med hjälp av buntband, som en provisorisk lagning. Nu blev det full värme i bussen, ganska dålig alltså. ICQ/ab

Så var det dags att försöka ta bussen hem till Göteborg då. Ut på motorvägen, allt rullade bra ett tag. Sedan tappade jag kraften och det började baktända. Mina farhågor besannades när jag passade på att tanka. Det visade sig att bussen hade slickat i sig 1,8 liter per mil på hämtresan i augusti. Förgasarna är alltså inte vidare inställda. Öppnade motorluckan och såg hur det kom bensindimma från ena förgasaren när jag gasade till utan motorn igång. Det blev ingen tripp till Göteborg, utan jag satte mig vid en dator och beställde två kit för att renovera förgasarna. Efter lite research på Ratwell blev det detta kit.
https://www.amazon.com/gp/product/B000C … &psc=1

Det var lite pilligt att renovera förgasarna, men blev nog bra till slut. Det enda lilla frågetecknet är flottörnivån. Enligt Ratwell ska det vara 12-14 mm till bensinen i koppen, från över kanten på nedre delen av förgasarhuset. Hur jag än gjorde så fick jag ca 16 mm. Oavsett om jag körde med gamla eller nya nålventilen med gamla eller nya packningar. Jag hoppas det fungerar ändå, annars får jag försöka hitta en lösning.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49264

Nästa gång jag meckar blir det inställning av förgasare. Då hoppas jag att jag också har fått tag på ett garage så att bussen kan få komma hem.

Så passar jag på att posta en liten efterlysning. Ett av mina fönsterlås har kastat in handduken. Vart kan jag få tag på ett som ser ut som detta? Det kommer från Bofors plast och verkar ha sålts under varumärket Bonocar och Bonoplex, förutom detta som är märkt med Bofors plast.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49265

Post's attachments

IMG_0456.JPG, 163 kb, 1028 x 768
IMG_0456.JPG 163 kb, 86 downloads since 2017-01-18 

IMG_20160920_085250.jpg, 284.42 kb, 1024 x 768
IMG_20160920_085250.jpg 284.42 kb, 80 downloads since 2017-01-18 

IMG_20161227_210529.jpg, 140.4 kb, 1024 x 768
IMG_20161227_210529.jpg 140.4 kb, 77 downloads since 2017-01-18 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

13

kul att det händer lite.

Var hittar man motorrumstätningen billigast? (och jordflätetipset är bra, märkte det nu när jag kikade under bussen.)

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

14

Jag köpte min tätning på classicvw.se. Även känt som VW Up North. De håller bra priser och jag handlar ju helst från Sverige.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

15

Ja se där. Till och med billigare än ebay. Tack för tipset.

16

I helgen har det varit nya äventyr med Belinda!
Hon rullar, men förgasarinställningen är lite sådär. Jag hade tänkt att jag skulle få det i ordning, men är ingen hejare på förgasarmotorer. Min tidigare erfarenhet när det gäller förgasare sträcker sig till mopeder. Tänk vad mycket lättare det vore, om jag kunde plugga in laptopen och läsa lite ur datorerna på bussen istället! =o)

Motorn är en AP, alltså en 1800 typ 4 med dubbla Solex 32-34 PDSIT och en fördelare med en enkel vacuumbälg. AP är en europe only-motor. Den verkar skilja sig från de amerikanska motorerna med samma förgasare. De amerikanska har SVDA-fördelare (single vacuum dual advance), alltså dubbla bälgar. En för att ställa tändingen tidigare och en för senare. Detta gör att alla guider jag hittar på nätet inte riktigt fungerar, eftersom att de är för dual vacuum.

På amerikanska förgasare sitter båda vacuumportarna på den vänstra förgasaren. På mina sitter det en enkel port på högra förgasaren istället. Men på den vänstra ser jag vart det är avsett att vacuumportarna ska sitta om de hade funnits. Det ser dock helt klart ut som att de inte ska vara där från fabrik, på mina förgasare.

Så knepigheterna ligger nu i att få till en bra förgasarinställningen. Synka länkaget är inga konstigheter, även att ställa in tändningen. Mitt problem här var bara att jag inte kunde få ned tomgången ordentligt. Jag försökte mäta varvet med min multimeter, en Uni-T UT109, och hamnade en liten bit över 1000 rpm. Det finns två skruvar på vänstra förgasaren som ska ställa in luft för tomgång och blandning för tomgång. Den stora skruven är vad jag förstår, den som ställer hastigheten. Något är knepigt här, eftersom att jag inte kan få den att sänka tomgången annat, än om jag tar ut skruven helt. Jag får nog plocka av förgasaren igen och se så att inget sitter i kanalerna.

Det jag behöver mest just nu då, är en guide för hur jag ställer in förgasarna på min buss. Dubbla Solex med enkel vacuumport och fördelare med enkel vaccumbälg (SVA).

Tills sist, lite bilder.
Första bilden är på min högra förgasare, där ser ni vacuumslangen till fördelaren, ansluten.
Bild 2 och 3 visar den vänstra förgasaren. Där har jag ringat in områdena där vacuumportarna hade suttit, om den hade varit för amerikanska marknaden.

Post's attachments

Solex-32-24-PDSIT-Höger-1.jpg, 288.38 kb, 1000 x 750
Solex-32-24-PDSIT-Höger-1.jpg 288.38 kb, 66 downloads since 2017-01-30 

Solex-32-24-PDSIT-Vänster-1.jpg, 274.77 kb, 1000 x 871
Solex-32-24-PDSIT-Vänster-1.jpg 274.77 kb, 69 downloads since 2017-01-30 

Solex-32-24-PDSIT-Vänster-2.jpg, 332.04 kb, 1000 x 926
Solex-32-24-PDSIT-Vänster-2.jpg 332.04 kb, 63 downloads since 2017-01-30 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

17

Vet att jag skrev ut en bra guide när jag hade buss med ap-motor... ska se om lyckas hitta adressen.

---  java grün bubbla -66  ---
---  smurfblå buss -75  ---

18

Efter lite prat i Facebookgruppen inser jag att jag har fått en del om bakfoten. Dubbla bälgar på fördelaren är DVDA, Dual Vaccum Dual Advance. Jag har helt enkelt en SVDA-fördelare, Single Vacuum Dual Advance. Förtändningen styrs av centrifugalkraft och vikter inne i fördelaren och dessutom av vacuumet från förgasaren.

Men jag klurar ändå på hur jag ska få till väga för att ställa in, med tanke på enkel vacuumledning.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

19 Senaste redigerad av GuruX (2017-08-27 11:29:47)

Här har det varit tyst ett tag, så jag får passa på att uppdatera.
Senaste mekhelgen gav resultat, om denna mekhelg går fint, får Belinda komma hem till Göteborg på tisdag.

Pinnbultarna är bytta och Belinda har fått nya hjul. De som satt fram är flyttade till baken. På frammen sitter nya längre pinnbultar från Classic VW. Flytten gick fint med hjälp av kopparslägga, värmepistol, frysta pinnbultar och mutterknackare. Hålen i MB-fälgarna var riktigt tajta på bussens M14-pinnbultar (de är nog borrade för M12), men gick med lite envishet.

Åter till förgasarna. Jag hade beställt hem alla tänkbara vacuumslangar till bussen från AliExpress. Det är knepigt att hitta t.ex. 4,5mm-slang i Sverige i mindre kvantiteter, därför fick det bli grejer från Asien. Det känns dock som att det var bra kvalitet på grejerna. Ratwell.com ger bra information om alla slangars funktion och storlek.

Bromsarna har fått sig en ordentligt översyn. Efter lite kliande i huvudet gällande storleken på bromscylindrarna på baken, så blev det till slut rätt. Bromsarna är luftade ett varv men kommer nog att kräva en eller ett par rundor till, efter lite körning.

Så var det då förgasarna och förgasarinställningen. Jag jobbade vidare på detta och följde den lysande guiden från itinerant-air-cooled.com (http://www.itinerant-air-cooled.com/vie … php?t=7767). Men det var dock fortfarande något som var lite knepigt. Jag hade väldans svårt att få ned tomgångsvarvet. Efter mycket meckande hit och dit så plockade jag loss solenoiden för tomgångssystemet. Det är en solenoid som styr en liten ventil. Denna ska öppna när den får ström. Jag hade testat alla solenoider när jag renoverade förgasarna, så jag visste att de fungerade. Denna solenoid fungerar fint, så länge den inte är skruvad i botten i sitt säte i förgasaren. Då verkar den inte röra sig alls. Så jag hoppas att det bara är solenoiden som är problemet, inte att det är någon dum kant inuti förgasaren, som den fastnar på. En ny solenoid ligger och väntar på montering.

Jag ska även passa på att rensa värmekamrarna. Vid en provtur började de ryka rätt härligt från värmesystemet. Jag tror att det var ventilkåpan på ena sidan som läckte. Note to self: VW-loggan ska vara upp och ned på ventilkåpan.

Till sist, lite bilder på kalaset.

Post's attachments

IMG_20170813_185855 (Medium).jpg, 308.32 kb, 1024 x 768
IMG_20170813_185855 (Medium).jpg 308.32 kb, 47 downloads since 2017-08-27 

IMG_20170814_225318 (Medium).jpg, 102.5 kb, 844 x 768
IMG_20170814_225318 (Medium).jpg 102.5 kb, 70 downloads since 2017-08-27 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

20

Kul tråd. Måste fråga, vad gör du sen med dom gängade hålen på bromstrummorna? Hur gör dom så det går lättare att få av trummorna? Michael

GuruX skrev:

Det var länge sedan jag postade här, men arbetet har fortgått. Just nu står det dock stilla, då Belinda är 30 mil från bostaden i väntan på att jag hittar ett meckgarage här i GBG.

Bromsarna är genomgångna. Ett av oken fram passade på att spricka i infästningen för ena luftnippeln, så det fick bli ett nytt ok från NK. Det är ju lite budget, så vi får se hur det går. Det andra oket blev renoverat med nya packningar. Förhoppningsvis går det bra att svetsa ihop det gamla oket igen för att ha som reserv. Nya bromsklossar fram och nya bromskolvar bak. Den gamla svarta bromsvätskan blev utbytt.

Här passar jag också på att ge ett supertips. Inspirationen kom från min väns LT31 som har detta i original. Alla som har en baybuss har väl någon gång bökat med att få av trummorna. Borra några nya hål och gänga, så är det löst för (nästan) all framtid.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49263

En enkel service blev det med nytt luftfilter, oljefilter och ny olja. Oljesilen gjordes rent och packningarna byttes. Jag bytte även växellådsolja.

Jordflätan till batteriet var riktigt oxiderad, efter att den rengjordes, löstes problemet med att startmotorn gick långsamt.

En motorrumstätning kom på posten och efter en dammsugning av motorrummet monterade jag denna. Jag valde den mjuka skumgummiga varianten. Den gick lätt och smidigt att montera.

Jag tog hem några Powerspark K6 för att bli av med brytarna i fördelaren. Efter att ha klurat ut vilken kabel som var vilken gick monteringen lätt och bussen startade direkt. Skönt att bli av med en teknik som potentiellt skulle kunna orsaka stopp. Ska se till att ställa in dwell nästa gång jag mekar.

Tidigare hade jag skrivit att jag skulle montera värmekammare, men de var redan monterade, jag hade bara inte tittat ordentligt. Däremot var en av slangarna i värmesystemet inte monterad, så den åkte dit. Sedan såg jag över spjällen för värmen. Wiren till spjällen som sitter under bussen, strax framför motorn var av på båda sidor. Så jag ställde dessa på full värme med hjälp av buntband, som en provisorisk lagning. Nu blev det full värme i bussen, ganska dålig alltså. ICQ/ab

Så var det dags att försöka ta bussen hem till Göteborg då. Ut på motorvägen, allt rullade bra ett tag. Sedan tappade jag kraften och det började baktända. Mina farhågor besannades när jag passade på att tanka. Det visade sig att bussen hade slickat i sig 1,8 liter per mil på hämtresan i augusti. Förgasarna är alltså inte vidare inställda. Öppnade motorluckan och såg hur det kom bensindimma från ena förgasaren när jag gasade till utan motorn igång. Det blev ingen tripp till Göteborg, utan jag satte mig vid en dator och beställde två kit för att renovera förgasarna. Efter lite research på Ratwell blev det detta kit.
https://www.amazon.com/gp/product/B000C … &psc=1

Det var lite pilligt att renovera förgasarna, men blev nog bra till slut. Det enda lilla frågetecknet är flottörnivån. Enligt Ratwell ska det vara 12-14 mm till bensinen i koppen, från över kanten på nedre delen av förgasarhuset. Hur jag än gjorde så fick jag ca 16 mm. Oavsett om jag körde med gamla eller nya nålventilen med gamla eller nya packningar. Jag hoppas det fungerar ändå, annars får jag försöka hitta en lösning.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49264

Nästa gång jag meckar blir det inställning av förgasare. Då hoppas jag att jag också har fått tag på ett garage så att bussen kan få komma hem.

Så passar jag på att posta en liten efterlysning. Ett av mina fönsterlås har kastat in handduken. Vart kan jag få tag på ett som ser ut som detta? Det kommer från Bofors plast och verkar ha sålts under varumärket Bonocar och Bonoplex, förutom detta som är märkt med Bofors plast.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49265

21

schleu skrev:

Kul tråd. Måste fråga, vad gör du sen med dom gängade hålen på bromstrummorna? Hur gör dom så det går lättare att få av trummorna? Michael

När bromstrummorna blir slitna, blir det gärna en liten kant som bromsbackarna fastnar på. Utan en fancy avdragare är det ganska jobbigt att få av trumman, eftersom att det inte finns något att greppa i. Då är de nya hålen bra, i med tre skruv och skruva dem försiktigt inåt. Ett halvt varv åt gången på varje skruv ungefär. Då kommer de att ta i navet och pressa trumman utåt. Med lite tur så släpper den lätt.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

22 Senaste redigerad av GuruX (2017-08-30 08:56:56)

Igår kom Belinda äntligen hem till Göteborg!
Det var en trevlig resa de 30 milen, utan några problem. Allt rullade på som det skulle. Men precis som jag hade befarat tidigare, har jag en del oljeläckor att ta i tu med. Stötstångsrör, motorvärmare och eventuellt ventilkåporna. Det vanliga alltså.

Det är kanske dags att summera lite, kring vad som egentligen är gjort.

- El, behöver fortfarande ses över.
- Bromsar klart! Nya cylindrar bak, ett ok renoverat och ett ok är nytt. Bromsvätska bytt.
- Kompressionstesta blir när motorn är urtagen.
- Byta tändstift klart! Nya Boschstift sitter i.
- Byta motorolja och oljefilter. Rengöra oljesil och byta packningar till luckan för oljesilen. Klart!
- Köpa och montera motorrumstätningen. Klart! Det var nog det enklaste av allt.
- Kontrollera termostaten. Vinterprojekt. Wire från termostaten behöver nog också smörjas eller bytas.
- Montera värmekammare. De satt ju redan på, när jag visste vad jag skulle titta efter. Fungerar fint! Men ställaren för värmen och spjällen behöver ses över.
- Undersöka bensinslangarna. De är nya, fina och friska.
- Byta till brytarlöst system, så som powerspark k6 eller accuspark. Jag ändrar mig, det här var det lättaste. Har fungerat kanon!
- Snygga till inredningen och bygga om lite grann. Vinterprojekt!
- Lackning. Ligger en bit framåt i tiden. Först måste jag bestämma mig för om jag ska behålla taket som är på nu, eller om jag ska köpa ett en dyr pop top.

Vinterns mest spännande projekt har jag dock inte nämnt ännu. Jag är inte bra på det här med förgasare, speciellt inte dubbla. Jag är mycket bättre på datorer och elektronik. Därmed blir det konvertering i vinter till insprutning, med en Speeduino som motorstyrning. Det ser jag verkligen fram emot. Fördelar med detta blir förhoppningsvis lägre bränsleförbrukning och framförallt en renare förbränning, därmed snällare för miljön.

Post's attachments

2017-08-29 17.33.21 - kopia (Medium).jpg, 286.61 kb, 1024 x 768
2017-08-29 17.33.21 - kopia (Medium).jpg 286.61 kb, 51 downloads since 2017-08-30 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

23

Ser fram mot insprutnings projektet, vräk på med info och bilder :-)

24

Inte helt ovanligt med mickroskvirt för att styra subaru motorer i usa.. om man inte vill använda original härvan.. Även det en enklare insprutning...

25

Jag har en ruta över med 5hakar på, 4 verkar hela... gråa https://i.imgur.com/cVN0hio.jpg
https://i.imgur.com/e3ASrYq.jpg