Det var länge sedan jag postade här, men arbetet har fortgått. Just nu står det dock stilla, då Belinda är 30 mil från bostaden i väntan på att jag hittar ett meckgarage här i GBG.
Bromsarna är genomgångna. Ett av oken fram passade på att spricka i infästningen för ena luftnippeln, så det fick bli ett nytt ok från NK. Det är ju lite budget, så vi får se hur det går. Det andra oket blev renoverat med nya packningar. Förhoppningsvis går det bra att svetsa ihop det gamla oket igen för att ha som reserv. Nya bromsklossar fram och nya bromskolvar bak. Den gamla svarta bromsvätskan blev utbytt.
Här passar jag också på att ge ett supertips. Inspirationen kom från min väns LT31 som har detta i original. Alla som har en baybuss har väl någon gång bökat med att få av trummorna. Borra några nya hål och gänga, så är det löst för (nästan) all framtid.

En enkel service blev det med nytt luftfilter, oljefilter och ny olja. Oljesilen gjordes rent och packningarna byttes. Jag bytte även växellådsolja.
Jordflätan till batteriet var riktigt oxiderad, efter att den rengjordes, löstes problemet med att startmotorn gick långsamt.
En motorrumstätning kom på posten och efter en dammsugning av motorrummet monterade jag denna. Jag valde den mjuka skumgummiga varianten. Den gick lätt och smidigt att montera.
Jag tog hem några Powerspark K6 för att bli av med brytarna i fördelaren. Efter att ha klurat ut vilken kabel som var vilken gick monteringen lätt och bussen startade direkt. Skönt att bli av med en teknik som potentiellt skulle kunna orsaka stopp. Ska se till att ställa in dwell nästa gång jag mekar.
Tidigare hade jag skrivit att jag skulle montera värmekammare, men de var redan monterade, jag hade bara inte tittat ordentligt. Däremot var en av slangarna i värmesystemet inte monterad, så den åkte dit. Sedan såg jag över spjällen för värmen. Wiren till spjällen som sitter under bussen, strax framför motorn var av på båda sidor. Så jag ställde dessa på full värme med hjälp av buntband, som en provisorisk lagning. Nu blev det full värme i bussen, ganska dålig alltså. 
Så var det dags att försöka ta bussen hem till Göteborg då. Ut på motorvägen, allt rullade bra ett tag. Sedan tappade jag kraften och det började baktända. Mina farhågor besannades när jag passade på att tanka. Det visade sig att bussen hade slickat i sig 1,8 liter per mil på hämtresan i augusti. Förgasarna är alltså inte vidare inställda. Öppnade motorluckan och såg hur det kom bensindimma från ena förgasaren när jag gasade till utan motorn igång. Det blev ingen tripp till Göteborg, utan jag satte mig vid en dator och beställde två kit för att renovera förgasarna. Efter lite research på Ratwell blev det detta kit.
https://www.amazon.com/gp/product/B000C … &psc=1
Det var lite pilligt att renovera förgasarna, men blev nog bra till slut. Det enda lilla frågetecknet är flottörnivån. Enligt Ratwell ska det vara 12-14 mm till bensinen i koppen, från över kanten på nedre delen av förgasarhuset. Hur jag än gjorde så fick jag ca 16 mm. Oavsett om jag körde med gamla eller nya nålventilen med gamla eller nya packningar. Jag hoppas det fungerar ändå, annars får jag försöka hitta en lösning.

Nästa gång jag meckar blir det inställning av förgasare. Då hoppas jag att jag också har fått tag på ett garage så att bussen kan få komma hem.
Så passar jag på att posta en liten efterlysning. Ett av mina fönsterlås har kastat in handduken. Vart kan jag få tag på ett som ser ut som detta? Det kommer från Bofors plast och verkar ha sålts under varumärket Bonocar och Bonoplex, förutom detta som är märkt med Bofors plast.

Post's attachments
IMG_0456.JPG 163 kb, 334 downloads since 2017-01-18

IMG_20160920_085250.jpg 284.42 kb, 333 downloads since 2017-01-18

IMG_20161227_210529.jpg 140.4 kb, 345 downloads since 2017-01-18
#ecobus
Mitt projekt på
Youtube.
Och
Facebook Och till sist
Instagram Kontaka mig på
Facebook