detta ska följas 
När du ändå är igång kan du ju göra flera, jag tror att flera skulle vara intresserade av en.
![]()
Ett bra och praktiskt bygge
Kanske det kanske.....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Knappt nå tid å vara i garaget fram till julledigheten då de är hur mycket som helst att göra på jobbet så de är en massa övertid, men kan visa lite som hänt under de senaste veckorna innan de körde ihop sig...
Diskbollarna som jag ska ha i "Porsche" burken
In action..
Blev jäkligt bra de här om jag får säga det själv
Blev lite lackat på de pulverlackade kåporna efter att ha spacklat lite små skavanker
Det är alla små detaljer som gör bilen
(å även att de tar tid å få klart bilen...
)
Tur att jag köpte en till Husqvarna i sommras å fick med nåra typ4 motorer i samma affär, då dom som plockar ihop packningssatsen tydligen inte tänker på oss som konverterar motorn å flyttar på oljekylaren.
Men tack vare den affären så kunde jag bara gå ut till mitt lager å hämta ett par till packningar till kylaren
Gjorde en ny generatorfots packning, då original är alldeles för tjock för att de ska funka för mig
Å med foten på plats så var de bara att plocka ihop generatorn
Cylindrarna på plats
När jag provmonterade allt förut så hade jag pressade slangar till oljekylaren, men med längden på slangarna som är så är de ungefär som att böja ett spett när jag skulle få dom på plats. Å då är de onödigt mycket bryt i kylaren.
Dessvärre så passar inte AN kopplingar direkt på 3/8 NPT gängen
Men om man kapar hydraulkopplingen...
Å skaffar ett par AN svetsnipplar...
Försänker lite i änden på hydraulkopplingen...
Så passar det bättre...
Kanske kommer att dra sig vid svetsningen, men de är iaf raka när jag punktade dom
Anpassade AN8 3/8 NPT kopplingar till den längd jag behöver
Pulverlackade stötstångsrör är ett måste
Har börjat att linda avgasbandage.
Gullfiber å dylik isolering brukar bara vara att skölja av med kallvatten om de kliar lite, men satan va de kliar efter en liten stunds lindande...
Sen uppstod det ett litet bekymmer, nån jäkel har placerat en generator där gasstaget skulle gå..
Hade lite idéer om hur de går att bygga om för att få det å fungera, men blir att köpa ett Logmech istället å spara de här till kommande motor istället.
Jag var nämligen på studiebesök i ett par Västeråsgarage för nåra veckor sedan å suget att bygga en större å starkare motor blev väldigt stort då...
(Tack för de Johan, kommer å tar en kopp kaffe när de passar)
Men ungefär så här kommer den här motorn att se ut när den blir klar
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Blir bra det där..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
sjukt snyggt!! ang avgas bandage. ha BABY puder på armarna när du lindar så slipper man att de kliar 
Snyggt.. Handskar e bra vid avgasbandage montering och täckande klädsel på armarna...
Hur bra tål pulverlacken en varm motor?? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vackert! 
DKW F89 Schnellaster -53
Riktigt snyggt. Du får bygga ett sådant här länkage, (eller köpa ett klart, men med tankte på dina förmågor föredrar du nog ett hemmagjort
)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … ;start=116

Är det inte bra att ha en vevhusventilationsslang från blocket också? Kanske upp mitt i botten på burken så kan olja rinna tillbaka där och så ventileras även vevhuset bättre? Original hade typ 4orna det.
Riktigt snyggt. Du får bygga ett sådant här länkage, (eller köpa ett klart, men med tankte på dina förmågor föredrar du nog ett hemmagjort
)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … ;start=116
Logmech ser typ ut så
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Ja fy fan vad det kliar. tyckte det spelade ingen roll vad man gjorde så kliade de det mkt.
Den blir bra snygg motorn
Du är välkommen på kaffe när som
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Blir bra det där..bra jobbat!
Vackert!
Tackar
sjukt snyggt!! ang avgas bandage. ha BABY puder på armarna när du lindar så slipper man att de kliar
Tack för tipset, men jag härdade ut å körde på utan
Snyggt.. Handskar e bra vid avgasbandage montering och täckande klädsel på armarna...
Hur bra tål pulverlacken en varm motor??
Hade mekhandskar på mig sen, men tyvärr var det tygöversida på dom så de klia igenom
Pulverlacken borde tåla lite tycker jag iaf, annars får ja väl lacka om dom..
Riktigt snyggt. Du får bygga ett sådant här länkage, (eller köpa ett klart, men med tankte på dina förmågor föredrar du nog ett hemmagjort
)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … ;start=116
Tackar
Tankar på att bygga eget fanns, men tiden tryter tyvärr just nu
Är det inte bra att ha en vevhusventilationsslang från blocket också? Kanske upp mitt i botten på burken så kan olja rinna tillbaka där och så ventileras även vevhuset bättre? Original hade typ 4orna det.
Jag hade tänkt att bygga precis så, men av nån anledning blev det aldrig av. Men det är ju inte försent att borra å gänga nu heller
David, Luleå skrev:Riktigt snyggt. Du får bygga ett sådant här länkage, (eller köpa ett klart, men med tankte på dina förmågor föredrar du nog ett hemmagjort
)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … ;start=116
Logmech ser typ ut så
Beställde ett Logmech idag
Ja fy fan vad det kliar. tyckte det spelade ingen roll vad man gjorde så kliade de det mkt.
Den blir bra snygg motorn
![]()
Du är välkommen på kaffe när som
Tackar, kikar över nån dag när de passar
Tajt å jäkligt å linda, särskilt när rullen är nästan full å jag är för snål för att kapa av det.
Trasslade till de ett tag men de löste sig tillslut
Så här blev förresten ventilmonterings verktyget jag byggde efter pulverlacken
Remhjulet monterat
Hämtade hem svänghjulet från svarvaren, skönt å slippa rosten som fanns där
Särskilt när jag köpte resten nytt
Ska skaffa en bränsletrycksregulator, sen så blir nog de här bra..
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Bra jobbat. Har köpt Logmechs gasreglage till vår nya motor, har bara gott att säga om den. 
Du gillar ju pulverlack...
hur stor ugn har du?? bild på den?? eller lämnar du bort grejerna..
är hela motorblocket också pulverlackerat??? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Händer det något med projektet? 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Nja, inte mycket inte...
Har haft övertid de sista 10-12 veckorna på jobbet för att få ut alla bilar innan julen, de började med 5 timmar i veckan för att sedan öka till 12 och sen till 18 timmars övertid i veckan.
Men nu äntligen är de över så ja kan vara lite i garaget
Borde kunna komma en liten uppdatering om några dagar 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Men grejen du håller i är ju paj
sätta dit en paj grejj

För ett par månader sen så dök det upp ett litet sidoprojekt som tog längre tid en planerat, som vanligt alltså....
Sandra (min kära fru) har önskat sig en Sun & moon tutknapp en längre tid, så ja tänkte att det blir ju en bra julklapp
Fast när jag hade fått hem knappen så tänkte jag att hon kunde ju även få en ratt att montera knappen i, då fattas ju bara bilen...
Och eftersom tutknappen inte är gjord för ratten som hon tycker är snyggast så innebar det lite mera jobb.
För att få knappen att passa så måste centrum svarvas upp, eftersom jag inte visste om det skulle gå bra att svarva upp centrum så valde jag inte den bästa ratten jag har. Tråkigt om ratten skulle gå sönder helt..
Det är en hel del material att svarva bort
Som sagt inte den bästa ratten...
Så innan jag lämnade den hos svarvaren så limmade jag fast bakeliten runt centrum som satt löst och tejpade ratten, så det inte skulle flyga bitar av ratten när han startade svarven
Men det gick bra att svarva, inget gick sönder
Vet inte vad som har hänt med ratten förut, varför kapar man ut en bit av "ekern" för..???
De här är ett av de bättre ställena på ratten, den var mera eller likvärdigt sliten runt om...
Så det blev att skära bort allt dåligt å bygga upp med epoxi spackel
Små och stora sprickor att spackla överallt på ratten
Tog några dagar att bygga upp urkapet i ratten men tillslut så hade jag fått upp så mycket epoxi så jag kunde skissa upp hur de ska se ut för att sedan slipa fram utseendet med en dremel
Här är ratten lackad med epoxifärg, efter att ha slipat den så blev det lite mera spackling på ställen som var missat, å sen lackade jag den en gång till.
Det är ett par små skavanker på den som jag inte är helt nöjd med, men tiden tog slut så jag avslutade ratt renoveringen nån dag före julafton.
Så ratten får duga för nu, men när Sandra sen skaffar en oval som den ska monteras i eller om jag snor den å monterar i min oval
så kommer jag att spackla upp de sista lilla och lacka den i en passande färg
Blev en mycket nöjd fru
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det har hänt lite på bilen medans spacklet på ratten torkade
Nya gasreglaget
Om jag skulle monterat det efter mallen som följde med så blev det lite väl tajt mot min vetilationsburk...
Om jag däremot sänker allt ett par centimeter.....
Men då lär jag även sänka gasvajer hålet i fläktkåpan
Å så mycket mera kan jag inte sänka den
Lite nya hål i den tämligen nylackade fläktkåpan....
Det följde med plåtskruvar att skruva fast gasvajerhjulet med, men tyckte den skulle sitta bättre med m5, så jag svetsade dit lite muttrar istället..
Nästa grej som inte stämde för mig var fästet för vajern på den vänstra förgasaren.
Så här såg fästet ut å kartongbiten som ser ut som en sköldpadda är hur jag måste kapa för att den ska gå att montera för att inte ta i fläktkåpan
Å efter kapet så blir det så här
Å när allt var provmonterat så märkte jag att när jag gav full gas så ville inte vajrarna dra de sista 5-6mm utan jag fick en konstig vinkel på kulleden
Så skulle hålet vara för att de ska bli bäst
Nytt hål borrat å gängat
Mycket bättre
Å kåpan är nu spacklad å väntar på att bli slipad och lackad igen...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Bra jobbat..jobbigt när det inte blir som man tänkt sig,men då är det bara att se till att det blir så..det känns alltid bättre när hjärnan är nöjd.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Wow vilket fint jobb,ratten blev ju kanon.Tror du att spackel håller eller blir det nya sprickor ?
Snyggt som vanligt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Den där ratten kan jag ta hand om......
Skitsnyggt!
Bra jobbat..jobbigt när det inte blir som man tänkt sig,men då är det bara att se till att det blir så..det känns alltid bättre när hjärnan är nöjd..
Tackar
Precis, annars ska man gå å störa sig på små detaljer som man ångrar att man inte fixade.
Lika bra å göra ett bra jobb nu, för annars blir det aldrig av..
Wow vilket fint jobb,ratten blev ju kanon.Tror du att spackel håller eller blir det nya sprickor ?
Tackar
Hoppas verkligen att det håller, har använt epoxispackel, å det är de som rekommenderas vid ratt renoveringar..
Får väl se hur de går, dröjer väl nåt år innan den hamnar i solvärmen i nån bil, får stå i "vitrinskåpet" i vardagsrummet så länge
Snyggt som vanligt
Tackar
Den där ratten kan jag ta hand om......
![]()
Skitsnyggt!
Tackar
Hahaha, ta den fajten med min fru, törs nästan lova att du förlorar... 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Grymt snyggt blev det.. såg den flasha förbi i FB flödet här den 25 dec om jag minds rätt.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Grymt snyggt blev det.. såg den flasha förbi i FB flödet här den 25 dec om jag minds rätt.
Tackar, de kan nog stämma att de var då den dök upp i flödet
Bilen har sett så jäkla tråkig ut efter allt som hänt runt om i garaget, blivit skitigare å skitigare. Så de blev till att ta ett julbad
Syns lite skillnad
Långt ifrån en seriös tvätt, mera att ja hällde på vatten ett par gånger å torkade med en svamp för att få bort allt damm.
Men bra mycket trevligare bil att se när man kommer in i garaget
Torkare lackade och monterade
Dock lär jag lacka om högra torkarfoten
Min huv öppnar mera än original tack vare att ja ändrade om till gasdämpare, så huven tar i torkarfoten och det blev ett litet märke, kanske kan poleras bort... Men lär justera om huven lite grann
Trodde jag hade fotat att jag fick lov att kapa upp lite i motorrummet för att få dit motorn, men hittar det ingenstans..
Nu är det iaf igensvetsat å lackat
Är det inte bra att ha en vevhusventilationsslang från blocket också? Kanske upp mitt i botten på burken så kan olja rinna tillbaka där och så ventileras även vevhuset bättre? Original hade typ 4orna det.
Tanken från början var som sagt att ha nåt sånt, sen tänkte jag om, å sen nu när David frågade så tänkte jag om igen.. Lättare att göra det nu när allt är löst å det är lättare att komma åt..
Det blir däremot jäkligt trångt om man ska dra en slang till, mycket därför jag skippade det från början.
Så för att slippa en slang till så byggde jag ett T-kors
Där skulle det vara perfekt att placera det
Lite skyddande tejp
Borra
Å gänga
Provmontera
Tog å kapade av en cm på varje sida för att kunna gänga dit den med generatorfoten på plats.
Sen konade jag änden på den lite med hjälp av en stor körnare, bara för att..
I somras så fick jag 4st 16" hjul från okänd bil av en jobbarkompis, har gjort lite smått med dom då å då, men nu under julledigheten så blev de mycket gjort..
Rensade
Nästan dubbelt så breda som original 16" VW hjul
VW centrumet blästrade jag kanten på och borrad 6st hål för att kunna pluggsvetsa
Tanken har från början varit att ha breda fälgar bak med bred kant, typ så här
Men eftersom jag byggt om till IRS så får jag ingen camber bak så då skulle de här fälgarna bli så här...
Kunde kanske ha letat rätt på andra fälgbanor som kanske passar bättre, eller svarva av å svetsa om de här en massa, men de skiter jag i.
Får bredda inåt istället..
Bara löst påknackad fälgbana med däck för att se hur det ser ut
Mätte fram vad för mått som skulle kunna funka, å letade sen upp lite plank i en passande tjocklek att ha som distans
Här ligger centrumet på plankbitarna på en slät skiva å väntar på att punktas
För att vara säker på att fälgen inte vobblar så mycket så byggde jag ett litet rikt hjälpmedel eller va man kan kalla den för med hjälp av en gammal spindel å en avsvarvad bromstrumma som satt på en "sandloppa" ja köpte å skrota för nåra år sedan
Transportläge...
Bakhjulet vinglade ett par mm i sidled på ett ställe, å när jag sen kollade de 3 original 16" som jag ska ha som framhjul å reservhjul så var dom bra mycket sämre....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
























































































































