Kände att jag hade lite väl mycket orörd plåt på bilen så jag blev tvungen att sätta kapen i den igen... :twisted:
På BugRun förra året så köpte jag denna motorluckan från någon nyare buss, letade efter en lucka ifrån en Bay men ingen hade någon till salu.
Tänkte att det kunde vara bra med servicelucka i bilen, bra mycket lättare å justera koppling, meka startmotor eller drivaxlar.
Problemet var att den orginal är liiiite för stor föra att vara bolt on...
Bara att kapa bort all onödig plåt !
Sen var det bara att svetsa ihop "hörnen" för att få den lagom stor
Nästa steg var att krympa ramen/hålet tills de blev ett litet fint hål som passar luckan
Efter att ha kapat hål i bilen och punktat fast hålet så blir det så här bra !
Kopplingsarmen går fri, men inte mycket så jag ska jacka ur lite ur kanten på undersidan av luckan för att vara på den säkra sidan...
Fixade till en urjackning så att kopplingsarmen inte ska kunna fastna, och motsvarande i luckan så de går fint å stänga...
Nästa steg blir att montera karossfästena i hjulhusen som var sönderrostade. Utnyttjade rasterna på jobbet till att göra ett par nya i 2mm plåt.
Hittade lite mera rost på bilen när ja låg under å spacklade runt serviceluckan, svårt som fan å komma åt att slipa under plåtarna som sitter på sidan av motorn.
Så jag tog å slipade bort alla svetspunkter å tog bort dom..
Svetsade dit en ny kant
Sen så svetsades lite gänggods fast i hjulhuset, några hål borrades å gängades.
Å nu så har jag löstagbara plåtar !
Kan nog komma bra till pass om det ska i någon större motor...
Saab fläkten som jag tänkte lägga under baksätet skippade jag då jag fick en mindre och bättre fläkt av en polare. Lättare å få plats med och skulle fläkten paja så är de enklare att få tag på en ny.
Svetsade ihop ett fläkthus av aluminium som skruvas fast i golvet bakom förarasätet.
När jag kopplade ihop fläkten provisoriskt blev jag förvånad över hur bra min idé funkade, blåste riktigt bra framme vid rutan !
Insug till vänster och utblås till höger. Kommer att bli mycket slang under baksätet !
Har även äntligen svetsat i cab gallren i luckan.
Passade oxå på att såga lite x-tra hål i luckan, 4st 60mm hål blev det. Om det behövs vet jag inte men det kan nog inte göra någon skada...
Om inte annat så tycker iaf jag att det ser coolt ut ! :twisted:
Distans till plåten
Efter att ha kapat bort alla plåtbitar som var i vägen för OPW så ser dörren ut så här
Flyttade 2 fästen ifrån mina donator dörrar som kom från en -65a och byggde 1 eget
Med mekanismen på plats så blev det så här
Ville inte förstöra glasrutorna så jag byggde en provmonterings ruta i aluminium
Fönstervevs placeringen är inte på samma ställe i dörrarna, men det är ingenting som jag kommer lägga ner nån energi på.
Jag har nämligen ett par såna här som ligger och väntar !!
Öppnade VW vevmekanismen för att komma åt drevet
Det gick inte att svetsa fast drevet i elhiss drevet ifrån Toyota eftersom det var något härdat skit, så jag plockade isär motorn och fick hjälp av en arbetskompis med att svarva nya elhissdrevgrunkor... som jag kunde skruva fast VW dreven i !
Kapade lite i skenan till fönstermekanismen för att kunna få motorn längst ner i dörren, enklare å montera där
Nästan klart, ska bara få till vinkeln på motorn så att drevet kommer mitt i mekanismen. Motorn orkar iaf lyfta rutan utan problem... !!!
Mera bra å ha saker...
En 5/205 skivbromssats med sänkspindlar ifrån CB och en Kränghämmare för kortad framvagn !
En hastighetsmätare från en 356:a
Å en växelspak...
Blev tvungen att ställa i den i bilen för att se hur de kommer bli
Rev ner en gammal framvagn som bara låg och väntade i ett hörn...
Den var inte i det bästa skicket, men det var iaf inga rosthål på den
Plockade isär den
Skar bort insidan på tornen för att de inte ska ta i karossen och kapade bort fästet för stötdämparen
Nytt fäste
Förstärkning av innanmätet
Nya insidor
Å lite lättning...
Kortar den 2" bara för att de ska funka med mina sänkspindlar och kränghämmaren
Klar !
Bromssköldarna till Typ3 bakbromsarna behövde liiite kärlek..
Dom fick tillbringa natten i ett rostlösande bad
Å blev efter lite stålborstande så här fina
Gravrost
Svets
Fick tillverka egna plåtflärpar till justeringen å sen var dom som nya !!
Gångjärnen till motorluckan såg så tråkiga ut där dom låg
Ena klar
Nu så matchar dom resten av bilen !
Nu har jag fått ordning på dörarrna med OPW, det enda som fattas är ett par små fina strömbrytare så att rutan inte går att köra för högt eller för lågt så att motorn pajar. Blev en hel del att kapa och ändra för att inte mekanismen från -65 skulle skrapa i rutan...
-356 mätaren jag köpte passar inte direkt i ovalens instrumentbräda
Skrotade en -58 på semester så där kom den perfekta hastighetsmätar donatorn
Plocka isär den helt
Efter att ha kapat sönder bakstycket ifrån -58an så är det bara att kapa lite på -356 mätarens monterings plåt för att sen svetsa ihop dom..
Snabb provmontering!
Går alltför sakta framåt men jag har iaf fått användning för borrmaskinen...
Handbromsen i orört skick
Visste inte att Hella gjort handbromsar, trodde dom bara gjort lysen.
Och efter lite mätande å borrande så blev de så här!
Dax att göra färdigt mellanplåten bak, hålet för stingern blev bara grovt uppsågat för nåra år sedan... :roll:
slaktade en rostig donator mellanplåt
Klart
Huvlås på W-luckan
Bagageöppnare
Solenoiden monterad ihop med ett huvlås från en typ 3-a
Har även fixat till knappen som ska starta fläkten i bilen
Kommer sitta där värmekammarvredet brukar sitta, skillnaden är att man nu ska trycka istället för vrida...
Nu så har jag kapat lite mera, inte så mycket som är orört på bilen nu...!
Först skissa lite grovt
Sen är det dax att sätta kapen i bilen
Svetsa en ram runt hålet
Tillverka ett par plåtar att täcka över hålen med sen så är det klart.
Kommer underlätta förgasar justeringar å tändstiftsbyten
Den kortade framvagnen kom väldigt nära karossen, å det känns bättre att kapa nu än när den är nylackad....
Orginal
Kapa ur området där stötdämpartornen logger nära karossen
Knackade lite på en passande plåt, gjorde en mall av en planka med snefrästa kanter
Å med lite värme blev det så här
Test
Kapade bort kanten på insidan ifrån orginalet och svetsade fast den på den nya plåten
Insidan
Klart !
Hann även med att köpa en motor idag, kommer ifrån en VW 412a. Motorkod W = 80 hk orginal
Det fanns plats för flera hål i gångjärnsfästena till bakluckan så då måsta jag ju göra flera...
Snyggade till gaveln
Mycket bättre !
Plåtkanten som håller huvlisten slipade jag bort för länge sedan för att få bort all rost, nu i helgen var det dags att fixa en ny list
Gardinstång
Klyvd gardinstång
Nån fiffig uppfinnare har någongång installerat en ventil under splitrutorna, men eftersom jag inte hade lust att ha den kvar så svetsade jag igen hålen efter den...
Det är inga bekymmer att spackla insidan, men för att få till utsidan bakom gallret så blev jag tvungen att kapa bort mitten biten
Varken kul att slipa eller spackla här innanför, tur det finns mera jobb på bilen då det känns som de här kommer ta ett tag...