1

Började den här tråden på MB och han rädda den innan allt sket sig...

Har byggt på denna bilen av och till i flera års tid. Det var tänkt att det skulle vara klart på nåt år men det har varit så mycket annat att göra, köpt hus, fixat till en 1303 åt tjejen, en buss renovering m.m

Bilen i det skick som ja köpte den. En orginal -59a i rätt så bra skick, ingen extrem rost...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/1.jpg

Först så byggde jag en jigg för att få nåt å lägga takbiten mot

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0901.jpg

sen var de bara å börja mäta å kapa för att få dit taket från en -49a  !!!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0931.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/3.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/4.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Barabrnnafast.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/5.jpg

Det var inga svårigheter få i splitrutan, gjordes på en kväll.

Eftersom man ser direkt om det är en fejk split så jagade ja rätt på framruta å instrumentpanel från en -55a för att få till ett zwitter utseénde.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/6.jpg

Bättre å mäta 2ggr å kapa 1, men jag måste ha mätt 100ggr innan ja satte kapen i bilen !
Kapade bort i omgångar, började med torkarplåten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Torkarpltenborta.jpg

Sen fanns det ingen återvändo, bara att kapa på...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT1060.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Sickenmissskullehamindrerutasbidded.jpg

Sen var det en massa spänna, trycka, dra för att få det på plats

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/TryckSpnnDraPressasvetsa.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Bttregrtyvrrickef.jpg

För att lättare få dit rutan så fick jag kapa bort knäplåten, fick även kapa bort hörnet på ena sidan på instrumentbrädan för att de skulle passa

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT1095.jpg

Skillnaden på -59 å -55

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Knpltsskillnader.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/7.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/8.jpg

2

Fick en -60a soltaks bil på köpet när ja köpte -59an, den var totalt söderrostad så ja kapade av taket på den !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0559.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0696.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/10.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Urkapadsoltaksram.jpg

Inte så mycket kvar av orginal taket
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT1441-1.jpg

Å efter en liten stund med svetsen så bidde det så här...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/11.jpg

Hittade en tjomme som sålde ett par icshias luckor (eller hur fan de stavas)

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/13.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/13b.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/14.jpg

Ville inte ha en sne hängande huv så ja köpte nyare gångjärn med fjäder.
Tog bort fjädern å ersatte med dämpare, fixade en lite "coolare" look genom att borra hål överallt...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2062.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2095.jpg

Byggde 1 rattstång av 2...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2557.jpg

Å då tog den i tanken så ja fick höja den 20 mm

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT1571.jpg

3

Har fixat löstagbar mellanplåt

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2302.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2331.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2631.jpg

Ska laga rosten i trösklarna, ersätter bortrostad värmekanal med värmarslang som ja ska koppla på en gammal Saab fläkt som kommer ligga under baksätet.
Tanken är att starta fläkten med "orginal" värmevred på kardantunneln. Ska bara para ihop vredet med en strömbrytare....

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2235.jpg

En IRS bakvagn att para ihop med plattan

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2893.jpg

16" att ha bak hade ja förut, men 14" som ja tänkte ha fram är nyköpta.
Bakfälgarna ska dock breddas rejält....

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2898.jpg

Lite nya bra å ha saker till bilen !!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT3734.jpg

Har fixat båda trösklarna nu å lagt i slang. Rost fanns de gott om !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT3991.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT3993.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4146.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4179.jpg

Har även fått lite nya prylar som ska hamna på bilen vad det lider

5-bults typ 3 bromsar...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4173.jpg

Hjärtbaklysen...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4108.jpg

Mycket tidig provmontering av Porsche fläkt.
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4309.jpg

Den kommer senare att hamna på 2 liters motorn som för stunden sitter i den här skönheten som nog blir ett kommande projekt...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT2438-1.jpg

De som hänt sen sist är rostlagning under tanken å vid reservhjulsbaljan, massor av rostlagning faktiskt...

Gjorde plats för en till bromsolje behållare

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4584.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4719.jpg

Fick ett paket från Brasilien!!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4895.jpg

Å de som står på tur är att bygga om bakluckan till ett split-cab utseende...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT4899.jpg

4

Finns inte så mycket att visa när man bara håller på med rostlagning. Men nu är det iaf istortsätt klart, ett par hål kvar på ramhuvudet å lappa bara.

Största biten å byta var högerbak.
Det var oxå den enda biten som jag behövde köpa, resten knackade jag till själv.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT5251.jpg

Fick hem ett paket ifrån USA för några veckor sedan med nya lager och IRS fästen ! ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSC_0074.jpg

Nu har det äntligen hänt nåt som är värt att visa ! Har IRS konverterat plattan...

Bakvagnens årsmodell är okänd. Det enda jag vet är att det är en AT låda.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0265.jpg

Så jul ledigheten börjades med att plocka bort allt ifrån den och bygga ett par jiggar så att fästena hamnar på rätt ställe...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0329.jpg

Sen var det "bara" att kapa hål i plattan, montera jiggen med det nya fästet å börja svetsa Default/big_smile

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0334.jpg

Byggde om svärden så de passade ihop med IRS armarna. Det översta är orginalet som satt på den avkapade bakvagnen. Skiljer en del i längd...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0359.jpg

Sen kunde jag montera de "nya" svärden och sätta dit växellådan. Genomslagsgummina ska kapas bort helt sen, finns ju iaf inget att slå upp i...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0442.jpg

Drivaxlarna hamnade riktigt nära!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0446.jpg

Å eftersom det inte alltid är bra när det är tajt ICQ/ae så jackade jag ur lite ur ramen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0461.jpg

Hoppas att detta räcker...
 
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0463.jpg

För ett tag sedan så köpte jag några rostfria M12 vantskruvar på en firma som har bilar som tema...
Dom är för korta för det som jag tänkte ha dom till så det blev till å kapa å skarva.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT5229.jpg

När jag blev nöjd med längden på dom så kunde jag börjat bygga fästen för staga upp bakvagnen. Fästena för de 2 främre vantskruvarna är lösa en stund till, måste mäta på karossen så det inte tar i någonting där. När jag vet exakt var de hamnar så ska även dom "vantarna" kapas och skarvas

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0487.jpg

Blev klar med de kraftigare växellådsfästet ikväll !

Orginal och det nya

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0516.jpg

Fick hem en del prylar i veckan, bland annat nya "gummin"

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0514.jpg

Provmonterat och klart !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0525.jpg

Blev tvungen att byta mina tidiga typ3 bromsar mot en uppsättning nyare som är större  :twisted:
Trummorna satt fast nåt övergrönjävligt, men med med en sjujäkla avdragare så gick det att övertala dom att lossna..!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0530.jpg

Snygga trummor!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0531.jpg

efter 1,5 år så blev det i helgen äntligen dags att testa om plattan och karossen fortfarande passade ihop efter all svetsning ! Å det gjorde det...

Nu ska jag passa in karossen som den ska vara och sen ska jag borra/gänga trösklarna.
Kände dock att jag var tvungen att provmontera skärmar å huvar för att se på ett ungefär hur bilen komer se ut när den blir klar om allt för lång tid...

Såg när jag fick på framskärmarna att dom var olika breda, så de måste jag få tag på ett par andra.
Bakskärmarna ska fyllas ut bättre sen....

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0040.jpg

Känns som det behövs en sänkning...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0041.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0045.jpg

5

Kände att jag hade lite väl mycket orörd plåt på bilen så jag blev tvungen att sätta kapen i den igen...  :twisted:   

På BugRun förra året så köpte jag denna motorluckan från någon nyare buss, letade efter en lucka ifrån en Bay men ingen hade någon till salu.

Tänkte att det kunde vara bra med servicelucka i bilen, bra mycket lättare å justera koppling, meka startmotor eller drivaxlar.

Problemet var att den orginal är liiiite för stor föra att vara bolt on...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0048.jpg

Bara att kapa bort all onödig plåt !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0081.jpg

Sen var det bara att svetsa ihop "hörnen" för att få den lagom stor

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0078.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0079.jpg

Nästa steg var att krympa ramen/hålet tills de blev ett litet fint hål som passar luckan

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0085.jpg

Efter att ha kapat hål i bilen och punktat fast hålet så blir det så här bra !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0102.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0104.jpg

Kopplingsarmen går fri, men inte mycket så jag ska jacka ur lite ur kanten på undersidan av luckan för att vara på den säkra sidan...

Fixade till en urjackning så att kopplingsarmen inte ska kunna fastna, och motsvarande i luckan så de går fint å stänga...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0114.jpg

Nästa steg blir att montera karossfästena i hjulhusen som var sönderrostade. Utnyttjade rasterna på jobbet till att göra ett par nya i 2mm plåt.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0123.jpg

Hittade lite mera rost på bilen när ja låg under å spacklade runt serviceluckan, svårt som fan å komma åt att slipa under plåtarna som sitter på sidan av motorn.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0180.jpg

Så jag tog å slipade bort alla svetspunkter å tog bort dom..

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0201.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0189.jpg

Svetsade dit en ny kant

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0198.jpg

Sen så svetsades lite gänggods fast i hjulhuset, några hål borrades å gängades.
Å nu så har jag löstagbara plåtar !
Kan nog komma bra till pass om det ska i någon större motor...  Default/af

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0203.jpg

Saab fläkten som jag tänkte lägga under baksätet skippade jag då jag fick en mindre och bättre fläkt av en polare. Lättare å få plats med och skulle fläkten paja så är de enklare att få tag på en ny.

Svetsade ihop ett fläkthus av aluminium som skruvas fast i golvet bakom förarasätet.
När jag kopplade ihop fläkten provisoriskt blev jag förvånad över hur bra min idé funkade, blåste riktigt bra framme vid rutan !  ICQ/ag
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0363.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0360.jpg

Insug till vänster och utblås till höger. Kommer att bli mycket slang under baksätet !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0358-1.jpg

Har även äntligen svetsat i cab gallren i luckan.
Passade oxå på att såga lite x-tra hål i luckan, 4st 60mm hål blev det. Om det behövs vet jag inte men det kan nog inte göra någon skada...
Om inte annat så tycker iaf jag att det ser coolt ut !  :twisted:

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0368.jpg

Distans till plåten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0370.jpg

Efter att ha kapat bort alla plåtbitar som var i vägen för OPW så ser dörren ut så här

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0450.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0452.jpg

Flyttade 2 fästen ifrån mina donator dörrar som kom från en -65a och byggde 1 eget

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0515.jpg

Med mekanismen på plats så blev det så här

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0516.jpg

Ville inte förstöra glasrutorna så jag byggde en provmonterings ruta i aluminium

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0453.jpg

Fönstervevs placeringen är inte på samma ställe i dörrarna, men det är ingenting som jag kommer lägga ner nån energi på.
Jag har nämligen ett par såna här som ligger och väntar !!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0507.jpg

Öppnade VW vevmekanismen för att komma åt drevet

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Fnstervevinnanmte.jpg

Det gick inte att svetsa fast drevet i elhiss drevet ifrån Toyota eftersom det var något härdat skit, så jag plockade isär motorn och fick hjälp av en arbetskompis med att svarva nya elhissdrevgrunkor... som jag kunde skruva fast VW dreven i !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0547.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0541.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0544.jpg

Kapade lite i skenan till fönstermekanismen för att kunna få motorn längst ner i dörren, enklare å montera där

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0615.jpg

Nästan klart, ska bara få till vinkeln på motorn så att drevet kommer mitt i mekanismen. Motorn orkar iaf lyfta rutan utan problem... !!!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0621.jpg

Mera bra å ha saker...

En 5/205 skivbromssats med sänkspindlar ifrån CB och en Kränghämmare för kortad framvagn !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN1649.jpg

En hastighetsmätare från en 356:a

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN1788.jpg

Å en växelspak...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2001.jpg

Blev tvungen att ställa i den i bilen för att se hur de kommer bli  Default/af

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2009.jpg

Rev ner en gammal framvagn som bara låg och väntade i ett hörn...
Den var inte i det bästa skicket, men det var iaf inga rosthål på den

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2753.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2767.jpg

Plockade isär den

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2779.jpg

Skar bort insidan på tornen för att de inte ska ta i karossen och kapade bort fästet för stötdämparen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2840.jpg

Nytt fäste

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2853.jpg

Förstärkning av innanmätet

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2861.jpg

Nya insidor

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2844.jpg

Å lite lättning...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2873.jpg

Kortar den 2" bara för att de ska funka med mina sänkspindlar och kränghämmaren

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2897.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3517.jpg

Klar !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3532.jpg

Bromssköldarna till Typ3 bakbromsarna behövde liiite kärlek..

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0376-1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0377-1.jpg

Dom fick tillbringa natten i ett rostlösande bad

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0398-1.jpg

Å blev efter lite stålborstande så här fina

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0388.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0411-1.jpg

Gravrost

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3476.jpg

Svets

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3484.jpg

Fick tillverka egna plåtflärpar till justeringen å sen var dom som nya !!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3489.jpg

Gångjärnen till motorluckan såg så tråkiga ut där dom låg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3493.jpg

Ena klar

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3501.jpg

Nu så matchar dom resten av bilen !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3512.jpg


Nu har jag fått ordning på dörarrna med OPW, det enda som fattas är ett par små fina strömbrytare så att rutan inte går att köra för högt eller för lågt så att motorn pajar. Blev en hel del att kapa och ändra för att inte mekanismen från -65 skulle skrapa i rutan...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5459.jpg

-356 mätaren  jag köpte passar inte direkt i ovalens instrumentbräda

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5436.jpg

Skrotade en -58 på semester så där kom den perfekta hastighetsmätar donatorn

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5434.jpg

Plocka isär den helt

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5437.jpg

Efter att ha kapat sönder bakstycket ifrån -58an så är det bara att kapa lite på -356 mätarens monterings plåt för att sen svetsa ihop dom..

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5454.jpg

Snabb provmontering!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5449.jpg


Går alltför sakta framåt men jag har iaf fått användning för borrmaskinen...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5463.jpg

Handbromsen i orört skick

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5466.jpg

Visste inte att Hella gjort handbromsar, trodde dom bara gjort lysen.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5468.jpg

Och efter lite mätande å borrande så blev de så här! ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5472.jpg

Dax att göra färdigt mellanplåten bak, hålet för stingern blev bara grovt uppsågat för nåra år sedan... :roll:

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5494.jpg

slaktade en rostig donator mellanplåt

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5491.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5493.jpg

Klart

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5507.jpg

Huvlås på W-luckan

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0399.jpg

Bagageöppnare

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5500.jpg

Solenoiden monterad ihop med ett huvlås från en typ 3-a

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5503.jpg

Har även fixat till knappen som ska starta fläkten i bilen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5511.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5508.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5515.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5517.jpg

Kommer sitta där värmekammarvredet brukar sitta, skillnaden är att man nu ska trycka istället för vrida...

Nu så har jag kapat lite mera, inte så mycket som är orört på bilen nu...!  ICQ/ag

Först skissa lite grovt

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5521.jpg

Sen är det dax att sätta kapen i bilen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5528.jpg

Svetsa en ram runt hålet

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5534.jpg

Tillverka ett par plåtar att täcka över hålen med sen så är det klart.
Kommer underlätta förgasar justeringar å tändstiftsbyten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5543.jpg

Den kortade framvagnen kom väldigt nära karossen, å det känns bättre att kapa nu än när den är nylackad....

Orginal

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5551.jpg

Kapa ur området där stötdämpartornen logger nära karossen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5566.jpg

Knackade lite på en passande plåt, gjorde en mall av en planka med snefrästa kanter

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5572.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5573.jpg

Å med lite värme blev det så här

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5547.jpg

Test

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5552.jpg

Kapade bort kanten på insidan ifrån orginalet och svetsade fast den på den nya plåten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5558.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5560.jpg

Insidan

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5598.jpg

Klart !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5675.jpg

Hann även med att köpa en motor idag, kommer ifrån en VW 412a. Motorkod W = 80 hk orginal  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5654.jpg

Det fanns plats för flera hål i gångjärnsfästena till bakluckan så då måsta jag ju göra flera...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5679.jpg

Snyggade till gaveln

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5684.jpg

Mycket bättre !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5741.jpg

Plåtkanten som håller huvlisten slipade jag bort för länge sedan för att få bort all rost, nu i helgen var det dags att fixa en ny list

Gardinstång

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5696.jpg

Klyvd gardinstång

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5699.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5706.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5735.jpg


Nån fiffig uppfinnare har någongång installerat en ventil under splitrutorna, men eftersom jag inte hade lust att ha den kvar så svetsade jag igen hålen efter den...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/asrgs.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/PICT0881.jpg

Det är inga bekymmer att spackla insidan, men för att få till utsidan bakom gallret så blev jag tvungen att kapa bort mitten biten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5777.jpg

Varken kul att slipa eller spackla här innanför, tur det finns mera jobb på bilen då det känns som de här kommer ta ett tag...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5783.jpg

6

Rostlagat bägge dörrarna. Likvärdigt skick på båda två, bara hörnen som var dåliga.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5812.jpg

Använde plåt som jag kapat bort från bilen förut ICQ/ag

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5817.jpg

Efter att allt var svetsat så ställde jag dörrarna i rostborttagare för att få bort all rost i alla små skrymslen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5838.jpg

Sen var det dags för skärmarna, dom kommer ifrån -60an som jag tog soltaket ifrån så det var hål för blinkers på dom. Så fram med svetsen igen...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5853.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5975.jpg

Ska köpa runda tutgaller för rätta split utseendet så de gamla hålen svetsades igen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5861.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5908.jpg

Listhålen borttagna samt diverse små skavanker på huven fixade

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5919.jpg

Måste ha fått nån smäll på handtaget någongång då det satt snett, syns sprickbildning..

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5931.jpg

Efter riktning samt svetsning så sitter handtaget mycket bättre...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5960.jpg

Bakskärmarna är provmonterade samt hål för hjärtlysena borrade

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6048.jpg

Och nu pågår de tidskrävande arbetet med att slipa bort all gammal färg och spackla där det behövs...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN5978.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6061.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6056.jpg

7

kul att man får följa detta bygge igen

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Det är inte dåligt vad jobb du lagt ner på den bilen. Tycker det är jävligt kul att se alla dina finurliga lösningar och ser fram mot att få följa resten av bygget!

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

9

Riktigt fränt bygge.. Måste kolla igenom noggrannare senare, smarta lösningar som jag vill använda ICQ/ab

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

10

Tackar, kul att fler än jag gillar den!

Kan ärligt säga att det är mera jobb gjort på bilen än jag hade tänkt från början, blir lätt så.... ICQ/af

11

Jag kanske skrev det redan i din MB-tråd - men det tål att upprepas: Du har verkligen snygga/coola detaljer på ditt bygge. En perfekt inspiration om man känner sig "garagetrött" någon dag ICQ/ad !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12

Mats W skrev:

Jag kanske skrev det redan i din MB-tråd - men det tål att upprepas: Du har verkligen snygga/coola detaljer på ditt bygge. En perfekt inspiration om man känner sig "garagetrött" någon dag ICQ/ad !

ICQ/ab  Tackar..!

13

Bilen och jobbet du lagt ner e grymt..Ser fram emot när den står på hjul....Nylackad sänkt å jävlig.
skulle haft sprut å Turbomacka  ICQ/ab
skulle lagt lika mycket jobb på ytterdörren hahaha

14

John skrev:

Bilen och jobbet du lagt ner e grymt..Ser fram emot när den står på hjul....Nylackad sänkt å jävlig.
skulle haft sprut å Turbomacka  ICQ/ab
skulle lagt lika mycket jobb på ytterdörren hahaha

Tackar...!
Turbo vore skoj! men det blir nog på nån annan bil, tur man har lite objekt som väntar...
En turbo oval är inget omöjlig i framtiden  ICQ/ag

Tyckte du det var kallt ? Det var ju + grader när du var på besök!
Värre när termometern visar detta!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN2886.jpg

Som det gamla talesättet lyder: En viking fryser inte! (så jag förstår om du gjorde det...  Default/lol )

15

Det har förövrigt inte hänt särskilt mycke i garaget då jag varit sjukskriven å legat hemma nåra veckor!
En del får -30års kris, jag fick vattkoppor...  ICQ/an  Default/hmm

Har köpt tutgaller å sågat hål i skärmarna

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6090.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6102.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6106.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6101.jpg

Epoxy grund så jag kan lacka på när det blir dags

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6096.jpg

16

Vore kul att se hur du gjorde hålen för tutgaller... har funderat på hur man bäst gör dem...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

johan_l skrev:

Vore kul att se hur du gjorde hålen för tutgaller... har funderat på hur man bäst gör dem...

51mm hålsåg och sticksåg på vänster skärmen och på höger skärm så borrade jag 3-4st 2mm hål på rad sen ner med mora kniven å skära bort kanterna, avsluta med en liten fil för att få fina kanter....  ICQ/af

18

3st 16" fälgar från Tradera kom till sitt nya hem i veckan...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6142.jpg

19

Behövde spackla ovansidan på bromsoljeburkarna för att få dom fräscha

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6145.jpg

Skärmarna färdigspacklade

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6147.jpg

Epoxygrund på G...  ICQ/ag

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6153.jpg

Lackade båda sidorna

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6160.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6156.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6155.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6164.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN6165.jpg

Nu blir det förhoppningsvis lite mera tid till att vara i garaget, har varit alldeles för lite där i år.
Det finns ju ett par saker till att spackla å lacka innan bilen är klar.... Default/hmm

20

fruktansvärt kul projekt att läsa om och att se på! ICQ/ag
som tidigare sagt, härliga och coola lösningar!  ICQ/ag
detta vill vi se mera av! ICQ/ab

VolksWagen, Its not about miles per hour, its about smiles per mile!!

21

as coolt. känns som denna låtens text passar väldigt bra in http://www.youtube.com/watch?v=rWHniL8M … re=related ICQ/ag

22

Swampen skrev:

fruktansvärt kul projekt att läsa om och att se på! ICQ/ag
som tidigare sagt, härliga och coola lösningar!  ICQ/ag
detta vill vi se mera av! ICQ/ab

Tackar!


mr_nickee skrev:

as coolt. känns som denna låtens text passar väldigt bra in http://www.youtube.com/watch?v=rWHniL8M … re=related ICQ/ag

Hahaha, klockren låt!   ICQ/ag

23 Senaste redigerad av michaelth (2011-03-21 22:57:17)

vill inte va negativ då du gör ett skit trevligt jobb.. men.. som alltid.. hur funkar det att spackla/ måla på ovansidan av bromsvätske behållarna.. broms vätska e ju ett mycket effektiv färgbortagnings medel.. ICQ/ac  funderade själv om man kanske skulle pulverlackera dylika behållare..
hoppas jag har fel.. dom e ju målade på något sätt från början..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Oljan ska ju vara på insidan av burkarna å där är det inte målat, så det borde funka tycker jag....  ICQ/af
Å som sagt så är dom har ju varit lackade förut.

Å inte lät du negativ, måste ju kunna fråga...  ICQ/ab
Håller pulverlack bättre mot bromsolja??

25

sätt en volvo-plastbehållare direkt på huvudcylindern (se min howto i howto)  ICQ/ab och skit i bromsburkarna. De är ett jäkla slabb att hålla på med...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)