1

Har sagts många gånger men lika hemskt varje gång man ser filmer och bilder på bränder  ICQ/ac
Det är nog bra att bli påmind så här inför säsong så kolla upp och se till att allt sitter och är fräscht  Default/hmm


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ca/03/3e/ca033e65889bfd12218c94077dbf516e.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1118946.jpg
http://www.ratwell.com/images/FireBus2.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1038241.jpg

2

En brandsläckare i kupén är nog ingen dum idé! Blir att sätta upp på att-göra-listan.

3

Bilder man skulle ha uppsatta i garaget..minns när jag jobbade på ett ställe där vi hade ett snickeri och där justersågen hade en bild med en itusågad hand på en rostfri bricka på utsugskåpan..gjorde alltid att man tänkte 2 ggr innan man sågade något..nackdelen var att man nästan alltid var lätt illamående när man sett bilden,men det var det värt!De här bilderna blir man också lite illamående av.. ICQ/ac

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Kroffe skrev:

En brandsläckare i kupén är nog ingen dum idé! Blir att sätta upp på att-göra-listan.

Den ska inte ens hinna hamna på to-do listan.. Branssläckaren ska direkt in i bilen.. Kan rädda både levande och döda ting..   ICQ/ad

5

Några trådar i frågan om bensinslang och brandsläckare:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26853
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17822
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=33502
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18004
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26288

6

Det gäller bara att ha rätt typ av släckare och sen att man har en tillräckligt stor. Jag har lyckats släcka en bildbrand som precis brutit ut, det gäller att vara snabb och ha mycket att släcka med.

Enligt Räddningstjänsten är just bilbränder en av de svåraste att släcka då det är så mycket gifter i en bil. Oftast går de inte att släcka med en handsläckare.

Men en 2-4 kgs pulversläckare i bilen är ju en billig försäkring.

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

7

Har ingen bil som går ännu.. därav ska den in på att göra listan.. INNAN den kommer ut på vägen ICQ/ab

8

Frugan hade en soltakare från 1963 en gång. Två gånger fick den förgasarbrand.

Första gången vid en liten provtur, snaps i förgasaren o utan luftfilter....kan säga att motorrummet brann frriskt.

Andra gången skakade nippeln på inkommande bränsle ur sitt läge i förgsaren, under färd....resultat: pumpen fyllde motorrummet medd bensin, jag körde vidare på bensinen i flottörhuset 30 sek för mycket. Motorn dog, då antändes gaserna i motorrummet o en 3 meters låga sköt ut i luftgallrret över motorrluckan. Det brann än friskare än förra gången....min lilla släckare hade ingen chans. Brankåren kom o räddade bilen. Jag rev ur inredningen mest att jag väntade på dom...onödigt att låta en fin inredning bli rökskadad.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9 Senaste redigerad av michaelth (2015-02-19 12:23:18)

Ja förlita er inte på en 1 eller 2 kilos släckare.. Har släkt ett par bilbränder.. Och när det är hett och soppan rinnertill vill man ha mer.. Ett enkelt val.. På jobbet har alla i personalen gått brandsläcknings utbildning med pulver kolsyra brandfilt.. En utbildning alla borde genomgå.

Hemma har jag 3styck 6kilos pulver och 3brandfiltar.. Varav 2av varje i garaget vid dörrarna..i mina luftkylda vw har jag minnst en 2kilo i cupen.oftast kompleterad med ytterligare en större. Dvs lättåtkommligt. För när det brinner går det fort!!göm dom inte under soffan bak eller i bagaget. Fast även vattenkylda bilar brinner. Har släckt 2, opel kadett och volvo duett..+en kabelbrand i en alfa..så eld skall man ha respekt för.. Jag tror inte man skall förlita sig på en liten slinga i motor rummet bara, då det ju kan brinna på andra ställen oxå
När vi bygger polisbilar har dom alltid 2släckare.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Automatisk brandsläckare, rätt så billiga - om men räknar med vad det annars kan ställa till med... ICQ/ab

http://www.vwaircooledworks.co.uk/Fire- … ystem.html

Post's attachments

VW Aircooled Works.jpg, 97.83 kb, 736 x 550
VW Aircooled Works.jpg 97.83 kb, 378 downloads since 2015-02-19 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

11

michaelth skrev:

När vi bygger polisbilar har dom alltid 2släckare.

Är det polisen i Blekinge då?

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

12

En anekdot insprierad av bilderna och filmen på brinnande vw typ 2 i tidigare inlägg:

Jag var en gång ambulansvårdarestudent, nån gång i slutet av 1970-talet var jag placerad på en brand- och ambulanstation i O-län.

Gubbarna hade varit ute på en skogsbrand och satt i bastun. Då kom två pryo-elever inrusande och sade att det luktade brandrök i vagnhallen.
- klart det gör, vi har ju våra larmkläder hängandes där, sade brandförmannen och skickade ut pryo-eleverna för att putsa på chefsbilen istället....

När vi kom tillbaka med ambulansen så ser vi att de båda pryoelverna och en kontorist hade fått upp porten och rullade ut en brinnande dubbelhyttspickis ur vagnhallen. Samtidigt som vi hjälpte till att tömma ambulansens pulversläckare över en brinnande ebersbrächer kom gubbarna springande ut ur bastun med endast en handuk om livet....
Synd att det inte fanns mobiltelefonkameror på denna tiden.

Då hade SOS-larm ropat ut dem på ett automatlarm... Det lät ingefär så här:
-Automatlarm på Xxxxxx-gatan 3, jag tror att ni känner till den adressen, ja repeterar automatlarm på Xxxxxx-gatan, ni behöver inte åka så långt denna gången...."

Bilen gick att rädda, den blev bara ordentligt svedd i lacken, men ebern var ju naturligtvis förstörd.
Detta larm var ju något man senare inte gärna pratade om, därför berättar jag inte att det var i en av Bohusläns större kustkommuner Default/yikes .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Sen har vi ju den här härliga videon, inget ont som inte har nått gott med sig... blev hårdare än nånsin men är väl inget man ska sträva efter  ICQ/ae

14

Verkade inte slanggrejen grym som det länkades till i babblet härom veckan?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

15

Default/yikes  ICQ/ac
http://www.vdubxs.com/the-road-trip-end … JosWT.dpbs

http://www.vdubxs.com/wp-content/uploads/2015/03/bus_fire_01.jpg

16

Det finns en lowtechlösning som borde funka i ett motorrum. Elide fireball, aktiveras av eld och "exploderar" med släckmedel.

Jag tänker mig att man skulle kunna ha den på batterihyllan i en buss tex.
Vore smidigt om man hittade en mindre variant.

Sen om det är en bra lösning vet jag ej, men det är en intressant tanke. Och grabben på bilden ser ju nöjd ut.

http://3.imimg.com/data3/KH/QN/MY-4998969/abc-dry-poweder-afo-fire-extinguisher-ball-fire-alarm-250x250.jpg


http://www.elidefire.com/image/Elide-Fire-Ball-bene1.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

17

Ps. Jag har tre släckare i bussen.

Har haft två eldsvådor i veteranbilar. En bubbla (bränslerelaterat och klantigt,missade en slangklämma när jag "bara" skulle flytta den ett par meter). Och en gång ett elfel i en 6v ford. Elfelet var läskigt för kortslutningen antände kablarna i bilen igen och igen när man väl fått den att slockna.  Sen dess har jag snabbpoler på batteriet, då jag fick stå med skiftnyckel och skruva poler i ett brinnande motorrum samtidigt som jag höll elden nere med släckaren.

Skruva , släck, skruva släck osv..

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

18

Här finns det några fler funderingar angående brandsläckningssystem http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=33502

19 Senaste redigerad av mettis (2015-03-22 23:15:21)

Det jag tycker är viktigast när "det luktar bränt" är att bryta huvudströmmen !
Även om branden är bränslerelaterad får man snabbt problem med kortslutning ?

I min Cal-Looker har jag huvudbrytaren sticker fram under baksätet, så jag kan sträcka in armen och nå den under färd.
Eftersom att den är kopplad mellan batteri och laddrelä (sitter under baksätet på en -66:a) var det bästa stället.

På mitt "nya" bygge har jag flyttat batteri (och laddrelä) till bagageutrymmet fram, och satt huvudbrytaren undertill...

http://i.imgur.com/tG1LDQU.jpg

20

Ja,man vill ju inte vara med om detta..som att mista en nära anhörig,man vill inte tänka tanken ens.. ICQ/ac

Post's attachments

burn.2.jpg, 224.67 kb, 500 x 337
burn.2.jpg 224.67 kb, 390 downloads since 2015-03-30 

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

21

Skulle starta upp bussen och vända den på gården, innan start böjde jag på alla slangar. Två gick av/sprack. Dessa byttes för 5-6år sedan.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

22

Dalkarl skrev:

Skulle starta upp bussen och vända den på gården, innan start böjde jag på alla slangar. Två gick av/sprack. Dessa byttes för 5-6år sedan.

Biltema?

23

kan omöjligt vara biltemas slangar om dom hållit i 5-6 år?  Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

24

HenrikL skrev:
Dalkarl skrev:

Skulle starta upp bussen och vända den på gården, innan start böjde jag på alla slangar. Två gick av/sprack. Dessa byttes för 5-6år sedan.

Biltema?

Då de monterades innan jag köpte bussen så vet jag inte. Men nu hittade jag ett nummer som mycket riktigt pekar på biltema....

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/0D31EA63-A7BB-47AD-9A2D-D14940CDF05A.jpg

Står det så här på slangen, byt innan nästa start.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

25

swedol säljer en slang med denna beskrivning:


ETANOL- /OLJESLANG
En allround etanol/oljeslang för de flesta applikationer. Mycket väder och ozonbeständig. Tål bensin, blyfri bensin, etanol (RME), olja, hydraulolja, motorolja, råolja, fotogen, diesel, citydiesel, glykol, alkohol och rapsolja. Arbetstemp -40°C - +60°C. Arbetstryck 10 bar. Sprängtryck 40 bar.


Den tänker jag köpa i morgon, borde vara safe. Nån som testat just den?

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV