1

Jag funderar på att köpa mig en brandsläckare till bussen, det känns som en rätt nödvändig investering faktiskt!

Så det jag undrar är vilken typ är bäst?

Skum? Pulver? finns ju några att välja på!

-65 Splitpanel
-71 Typ 181
-70 Baypanel

2

Pulver tar ALL typ av eld, säkrast.. men ett helvete att sanera.

skum funkar vid brand i tyg, trä och plast, sämre vid kabelbrand

kolsyra funkar fint vid kabelbrand, inte lika bra vid bensin eller brand i tyg, trä och plast.

Jag skulle nog välja pulver.. även om den är jobbig att sanera.. inte kul om det brinner i bensin/olja och det inte går att få släckt.

3

Tack för info! ICQ/ab

Jag sanerar hellre än låter det brinna! så det får nog bli en sån!

-65 Splitpanel
-71 Typ 181
-70 Baypanel

4 Senaste redigerad av MrPete (2013-05-19 10:43:45)

Lugnt! jag släckte själv en brand i golfen med pulversläckare, när jag svetsade igen reservhjulsbaljan.. det var visserligen under bilen, men det gick att få bort nästan allt. Inne i bilen eller motorrum är det ju lite jobbigare.. men om det har brunnit vill man nog ändå montera ur och plocka isär det mesta.

Pulver är det enda vettiga valet i en bil skulle jag säga, eftersom man inte får ha tex halon (sabbar ozonskiktet) som annars är i särklass bäst och inte förstör bilen.

5

Jag tänkte på en sak.. kan man inte ha ett sprinklersystem i bilen med svetsgas.. dvs en inert gas.. Då blir det ju enkelt och billigt, dessutom slipper man någon större sannering av släckmedel.

6

2kg bör väl räcka, funderar på att köpa 2 st ifall det är någon annan som är i nöd oxå!

här är en från jula, sen tänkte jag köpa gul färg och duscha på så att dom matchar bussen!
http://www.jula.se/brandslackare-design-2-kg-442036

-65 Splitpanel
-71 Typ 181
-70 Baypanel

7

Bör ha minst 2 st då en kan ta slut när det fortfarande brinner..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8

vi hade en brand i en landrover på jobbet och den började brinna i kupefläkten, jag tror att man tömde 8 st 6kg släckare i den innan man fick dit våran brandkår som hade vatten..har det tagit sig lite går det jävligt med släckmedel innan det slocknade.. en liten vink bara... heta arbeten kräver ju minst 2st 6kg släckare

9

visst att 6kg släckaren är bätte men dom är ju stora och otympliga.. äh, det blir nog 2 st 2kg så köper man sig lite tid iaf!

-65 Splitpanel
-71 Typ 181
-70 Baypanel

10

me liten släckare är man framme fortare & de är ju nog så viktigt...
Släckte en rejäl motorbrand i min bay med en 2kg....
Å då han ja hoppa in i polarns bil å åka hem å hämta släckarn å tillbaks Default/lol
Nu sitter de en bakom förarstolen i bussen ...

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

11

Edström skrev:

me liten släckare är man framme fortare & de är ju nog så viktigt...
Släckte en rejäl motorbrand i min bay med en 2kg....
Å då han ja hoppa in i polarns bil å åka hem å hämta släckarn å tillbaks Default/lol
Nu sitter de en bakom förarstolen i bussen ...

Skönt att höra att 2kg funkar bra! Åker nog o fixar i veckan ICQ/ab

-65 Splitpanel
-71 Typ 181
-70 Baypanel