mycket trevligt. blir ju en überseriös installation där inget lämnas till slumpen . jag gillart som faaan!!!!
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
mycket trevligt. blir ju en überseriös installation där inget lämnas till slumpen . jag gillart som faaan!!!!
Nja, 'überseriös' var väl att ta i...
Vill bara inte att den ska dö direkt av värmeslag. Så jag försöker efterlikna typ1-plåtarna så långt det går, men det är attans vad tid det tar med alla småplåtar. Bilen står dessutom åt fel håll i garaget, borde ha backat in den för tre år sedan
O trångt är det oxå...
Så här blev det när plåten var färdig, nu är den sprutad med zink-primer och ska lackas med värmebeständig färg
Den vinklade delen (som svetstången håller i) är ett värmeskydd för oljetemp- och tryckgivare som sitter lite väl nära vänstersidans avgasrör.
Som bonus fick ni se lite av mitt röriga garage oxå... 
Börjar känna mig färdig med den bakre plåten. Då är det bara att plocka ur motorn igen då, för att komma åt den främre plåten...
Fast man börjar ju bli van vid det här laget....
Snyggt Stefan - snart nog är rummet tätt! Och sedan...rätt vad det är så är det dags ?-)
snygga plåtar.. men din soptunna..sådant får mig att se rött..
papper i en plast säck fattar du hur bra sådant brinner.
. snälla allt lättbränbart i plåt tunna med lock..
Om man sett en sopsäck fatta eld... slutar man med att förvara sådant i ett garage där det svetsas.... sorry oftopic men jag var tvungen..
Om man sett en sopsäck fatta eld... slutar man med att förvara sådant i ett garage där det svetsas.... sorry oftopic men jag var tvungen..
Inget att vara sorry för, jag uppskattar dina råd. Nu har jag visserligen inte svetsat precis i närheten av sopsäcken, och svetsjobb är aldrig det sista som utförs om kvällarna, men du har absolut en poäng där. Såg att Jula hade en tunna i plåt för 349:-, får bli något åt det hållet.
Snyggt Stefan - snart nog är rummet tätt! Och sedan...rätt vad det är så är det dags ?-)
Det kommer iaf närmare...
Väntar just nu på ett nytt gasreglage från LogMech (a.k.a. Göran Lundgren) eftersom det mer konventionella reglaget med en massa länkarmar bara passar till den ena uppsättningen insug. Naturligtvis inte till de som jag har försett med spridarfästen... Men jag tror mer på svensk kvalité än amerikanskt halvfabrikat 
Fast helt tätt blir det tyvärr inte, det är lite öppningar runt insugen som är rätt knepiga att täta. Men de stora ytorna är iaf täckta.
Gasreglaget från Logmech dök upp igår - verkligen gediget arbete!
Fast jag tror jag ska se om det inte går att få ditt korgmuttrar på insidan av fläktkåpan, istället för plåtskruv.
Pillade lite med det nya gasreglaget, fixade armarna på förgasarna
(motor för den villrådige, BÅDE förgasare och insprutning
)
Long time, no update...
Nåja, nu sitter den på plats igen efter sju sorger o åtta bedrövelser. Bestämde mig för tre dagar sedan att det var dags att hänga dit den igen. Problemet var bara att den inte riktigt ville glida på plats, trots tre(!) timmars idoga försök. Den kom nästan in, men när det var sådär tre centimeter kvar tog det tvärstopp. Det konstiga var att ingenting var ändrat sedan jag tog ur den senast, och förra gången gled den snällt på plats utan problem. Provade att höja den, sänka den, tippa den neråt, luta den uppåt, vrida den åt vänster, vrida den åt höger. Men nej, den gick bara inte in. Gav upp, plockade ner den och lossade tryckplattan och kollade om lamellen gick att trä på ingående axeln. Vilket den naturligtvis gjorde utan problem... Skruvade ihop allt igen och 20 minuter senare satt motorn på sin plats. Märkligt. Funderande en stund över tingens inneboende ondska, men kom fram till att det inte var någon idé
. Skaffade en fläktrem på Biltema, det visade sig att deras 62-900 passade alldeles utmärkt, så någon mer än dubbelt så dyr rem från tyska CSP behövde inte införskaffas. Kan tillägga att Biltemas rem också är "Made in Germany", så det är inget billigt Kina-skräp. Nu är det "bara" resten kvar, i form av förgasare, gasreglage och div. el som ska kopplas. Har funderat lite över den kommande konverteringen till insprutning, har fått lite tips o idéer om anslutningar av spridarna, men har inte bestämt riktigt hur jag ska göra. Återkommer... 
Det där har jag oxå drabbats av. Något drog åt handbromsen och jag kunde inte hitta varför. Det brukar hjälpa att snurra på veven så brukar den halka in som på en gammal men icke. bara at börja om utan att hitta något och vips så var den på plats.
Mmm... visst är det märkligt? Innan jag lossade tryckplattan så kollade jag centreringen av lamellen (visuellt), och den såg ok ut. Den passade ju perfekt förra gången, så jag begriper inte varför den trilskades den här gången. Nåja, nu sitter den iaf på plats och där lär den få stanna ett tag
Om den inte mår dåligt o börjar spy olja eller något annat obehagligt... 
Hällde i drygt 3.5 liter olja + fyllde oljefiltret. Inga läckor so far... Ska kolla hur det ser ut imorgon, om det fortfarande är torrt under motorn är det kanske dax att köra runt den på startmotorn o se om oljetryckslampan slocknar... 
Satte dit insugen med tillhörande förgasare, fy f-n så trångt det är
. Typ 4-insugen har ju 4 muttrar som ska dras åt, och det är inte ett dugg bättre med plats än med typ1-motorn på plats (trots de generösa öppningarna i innerskärmarna
)
Jaha, nu blev det ju en hyfsat lång paus, om än en smula ofrivilligt
Tanken var ju att den skulle vara körbar till sonens skolavslutning, men Mr. Murphy tyckte tydligen något annat
. Problemet finns beskrivet på en annan plats här på Boxerville (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9867), men verkar nu vara löst. Förhoppningsvis. Så med lite mera medvind är det kanske snart dax för en uppstart... 
Deadline'n till sonens skolavslutnng sprack ju totalt, så tempot avstannade ju en smula... mest småpill kvar. Ägnade mig åt gasreglaget från Logmech, men fick inte riktigt till det. Gasvajern var helt enkelt för kort
Så för att vara säker på att spjällen öppnas som de ska beställdes en ny vajer från Dalhems. Tog till en smula för säkerhets skull, den nya vajern är egentligen till en typ2 och 1 meter(!) längre än typ1-diton. Men det blir bra, då har man lite klippmån... 
ja ge nu inte upp på slutklämmen vi (tror det e många med mig) vill se denna i full fläng!!
jobba jobba jobba..
vilket jag iofs oxå borde göra..
ja ja .. detta blir säkerligen skiiitbra.
gillar gasreglaget.. fundera på att göra ett sådant själv.. måste gå.. 
Sådär ja, nu finns det lite mer justermån på gasvajern...
Köpte ett par pluggar till fläktkåpan samtidigt
Men då de hade exakt samma diameter som utblåsen i kåpan blev det ju lite knepigt att få dit dem.
Lösningen blev att svetsa fast ett par plåtremsor på insidan, plus några små svetspärlor på kanten. Nu sitter de fast alldeles tillräckligt utan att använda någon av de fula plåtskruvarna som följde med
Och eftersom allt finns på bild så har det ju bevisligen hänt 
Länge sen du uppdaterade nu. Hur går de för dig?
Tappade lite motivation o fart iom krånglet med oljepumpen. Nu är det iofs löst (tror jag...) så det borde ju bara vara att sätta igång igen. Var i Östersund för en vecka sedan och passade då på att köpa lite AN-kopplingar o slang an de trevliga killarna på H2M Racing
Var på skroten häromdagen o fick tag på kontaktdonet till TPS'en (vilket ju inte var alltför svårt - sitter i varenda 740 med insprutning...) så det går lite sakta framåt. Senaste dagarna har ägnats åt att få fruns vita Audi 80 -92 i besiktningsbart skick, den ska avyttras så snart det bara går. Så det händer lite, men det händer sakta...
Men jag får väl ta mig i kragen o komma igång, har bara 2v semester kvar!
Kämpa på. min semester slutar nu
projektet med att sänka min tog längre tid än jag väntat då det visade sig att jag va tvungen att byta alla styrstag då de va sopor
. så de är bara o vackert vänta till grejerna kommer. mätte lite på hur det kommer bli och kom fram till att i fullt utsträckt läge kommer jag ha hjulet 4 cm nedanför skärmkanten 
Mmm... sen har jag ju en kuggstångsstyrning från en -75:a som ska dit, skivbromsar ska monteras bak, bygga om fjäderbenen med smalare fjädrar, få snurr på sprutet, osv. osv... Det gäller att prioritera rätt... 
Inga jätteframsteg, även om jag blev liiite mer taggad av ett par bilder som "Oboymannen" visade
Har pillat lite med AN-kopplingarna och fördelningsblocket som jag köpte i Östersund (som förberedelse för insprutningen):
Det kommer att bli separata slangar till varje spridare istället för de T-kors med slang imellan (ligger bakom fördelningsblocket) som jag hade från början.
Har även fixat vakuumslangarna till MAP-sensorn på v. insug.
Det kommer bli helt grymt bra de där. 
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.