På allmän begäran (nåja...) tänkte jag duplicera min tråd på vwtyp1.com hit. Nu
kommer jag inte att ta med alla kommentarer, men ni som har gjort inlägg i den
tråden känner säkert igen er och jag tackar för alla goda råd. Vissa av er finns
här på Boxerville, andra inte. Vill man läsa originaltråden med alla inlägg så finns
den på http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=20307
Here we go...
Eftersom det här "lilla" projektet har hållit på i mer än 10 år (jisses vad tiden går...)
så tänkte jag plåga er lite med vad jag har gjort. En stor del av tiden har ägnats
åt att samla delar (och framförallt - pengar! Typ4-delar är dyra...) men nu börjar
de flesta bitarna ramla på plats. Intresset för den här konverteringen väcktes
när jag läste om en amerikan, Joe Cali, som med relativt enkla medel hade byggt
om en Typ4-maskin till stående fläkt och skohornat in den i en typ1-folka.
Beställde hans manual, och på den vägen är det... (första upplagan kom redan
1994, 26 år sedan!)
Så här såg den alltså ut när jag hämtade den på skroten:
Den var STOR! Den fyllde ju nästan upp släpet på bredden! Som synes så hade den
varit kopplad till en automatlåda, inget svänghjul utan en plåtskiva på vevaxeln +
en momentomvandlare. En dag senare var den befriad från allt vad (rostiga) kåpor
hette och den började mer se ut som en vanlig VW-snurra. Om än lite biffigare...
Motorn är ett CV-block, dvs. 1971cc (94x71mm) och kommer från en -81 buss.
Lågkomp kolvar, små ventiler (37,5x33mm) och den svindlande effekten av c:a 75hk
Såg ju inte så kul ut,eller hur? Läste på ordentligt på http://www.tunacan.net/t4/
och http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=1 och såg då att den vassaste Typ4:an
var den som hade suttit i Porsche 914, där topparna hade 42x36mm ventiler. Så det
blev något liknande:
Fast jag valde 42x37mm istället, plus att topparna (o blocket) var grundligt rengjorda.
Nya styrningar var också ett måste, dels pga. att de gamla var helt slut, dels för att
de nya ventilerna i rostfritt stål hade 8mm spindeldiameter.
Blocket är alltså ur CV-serien, dvs. det har inget löst lock för vevhusventilationen
utan den delen är sluten och måste fräsas bort för att ge stöd för den nya generatorfoten.
Passade på att göra en ny anslutning för vevhusventilationen, eftersom det kommer att
bli tätt under den nya generatorfoten.
Köpte lite smått o gott från CSP i Tyskland, bl.a. en kolv- o cylindersats, 215mm lamell,
remskivorna och hela deras konverteringssats för kylningen.
Så här hamnar fästblocket för generatorfoten i blocket. Det fixeras med skruvar i kortsidorna.
Därefter skruvas foten fast uppifrån.
Provmontering på det i övrigt tomma blocket. Såg bra ut...
Här har även adaptern för oljekylaren monterats, det är en vanlig T1 adapter som passar perfekt
på T4:ans ordinarie plats för oljekylaren.
Dags att stoppa in sånt som ska vara inuti blocket!
Kamaxeln är en Web Cam #73 på 262 grader och 10,8mm lyft. Att kammen inte har den röda
inkörningsgeggan beror på att det hade Jonas Linder varit vänlig nog att göra i förväg. Köra in
den, alltså... (den har tidigare suttit i Jonas gröna 03:a med turbomotor med MS för er som kommer ihåg den)
Oljekylaradaptern i närbild. Fast jag tror nog det blir måttbeställda slangar med pressade kopplingar istället för vanlig tryckslang med slangklämmor.
Anslutningen för oljekylaren är en vanlig hållare från en Typ1. Jag tog bort pinnskruvarna från blocket och bytte ut dem på hållaren.
Varför? Jo, Typ4-kylaren är två rader bredare än sin Typ1-kusin och skruvarna är motsvarande längre. Slanganslutningarna är gängade med 3/8" NPT-gänga.
De ursprungliga oljekanalerna gängades o pluggades, hållaren kommer ju inte att sitta fast i blocket, bara i fläktkåpan.
215 mm koppling med tillhörande svänghjul (tack Mettis!) passar direkt utan att man behöver
gå lös på kopplingskåpan med slipmaskin.
O för de som inte vet hur man fäster svänghjulet vid vevaxeln på en Typ4:a så visas det här.
Ja, de sitter faktiskt så där tätt. Å andra sidan behöver man inte en herre-jösses-momentnyckel
för att dra dem med rätt moment. Till skillnad från Typ1, då...
Om vi hoppar över till oljesystemet så tänker jag använda en sån här adapter från Biltema.
Den har uttag för fyra olika givare, och utöver oljetemp o tryck (och eftersom det kommer att bli
MegaSquirt på den här maskinen) så tänkte jag placera tempgivaren till MS här också.
Oljekylaren orsakade en del huvudbry. Ska man följa manualen så får man bredda 'doghouse' för att
få plats med Typ4-kylaren. Det medför att även den del som leder bort kylluften från oljekylaren måste
breddas och det blir problem med att få täckplåten mellan motor o kaross att passa. Efter lite letande
o funderande kom jag fram till att flera personer (på ShopTalkForums) har använt en Typ1-kylare utan
att få värmeproblem. Förmodligen är det ganska logiskt, en motor i en tung buss eller pickup behöver
en större kylare, men sätter man den motorn i en lättare bil räcker det med en mindre kylare. Dessutom
rymmer Typ4:an närmare en liter mer olja. Så det var bara att sätta tillbaka originalpinnskruvarna igen...
Fast så här ska det nog inte se ut för att få ett bra flöde genom oljekylaren... Sabla eftermarknadsskit!
En snabb titt på originalkåpan visar att den plåten ska sitta rakt och bara lämna en liten spalt mellan kylaren
och fläktkåpan. Som den här ser ut så är det bortåt 1cm bred glipa längst ner.
Tog upp hålen för anslutningarna genom fläktkåpan. Anslutningarna som syns på bilden kommer att bytas mot
två korta rörbitar för att få samma längd på anslutningarna. Mellan dessa och oljekylaradaptern blir det
tryckslang med pressade kopplingar.
Funderade en stund på att använda innanmätet i värmekamrarna som avgasrör.
Ägnade några timmar åt att med vinkelslip ta bort den stora aluminiumklump som
utgjorde värmeflänsar(?), men det visade sig vara ett arbete i onödan.
För när väl all aluminium var avlägsnat visade sig rören vara helt olika varandra.
Förmodligen var den ena värmekammaren original medan den andra var en
eftermarknadsprodukt. Originalet hade fyrkantiga rör inuti aluminiumdelen, medan
den andra hade vanliga, runda, rör.
Eftermarkandsvarianten...
Okortade skulle de ha tagit en massa plats, så...
(här syns också skillnaden mellan originalrören till höger o eftermarknadsvarianten till vänster)
..det blev de här istället. I rostfritt stål från "Turbo-Thomas" (http://www.turbothomas.com)
Dyra? Ja, men Mr. TurboThomas är en hejare på att svetsa rostfritt
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville