1 Senaste redigerad av Stefan F (2013-04-07 22:04:52)

På allmän begäran (nåja...) tänkte jag duplicera min tråd på vwtyp1.com hit. Nu
kommer jag inte att ta med alla kommentarer, men ni som har gjort inlägg i den
tråden känner säkert igen er och jag tackar för alla goda råd. Vissa av er finns
här på Boxerville, andra inte. Vill man läsa originaltråden med alla inlägg så finns
den på http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=20307

Here we go...


Eftersom det här "lilla" projektet har hållit på i mer än 10 år (jisses vad tiden går...)
så tänkte jag plåga er lite med vad jag har gjort. En stor del av tiden har ägnats
åt att samla delar (och framförallt - pengar! T4-delar är dyra...) men nu börjar
de flesta bitarna ramla på plats. Intresset för den här konverteringen väcktes
när jag läste om en amerikan, Joe Cali, som med relativt enkla medel hade byggt
om en T4-maskin till stående fläkt och skohornat in den i en typ1-folka.
Beställde hans manual, och på den vägen är det... (första upplagan kom redan
1994, 18 år sedan!)

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4070607.jpg
http://www.nextgen-usa.com

(och innan någon börjar klaga på att jag skriver "T4" istället för "typ4" så... Ja, jag vet att T4
är 4:e generationens Transporter/Buss. Men jag tänker ändå skriva T4 i resten av
den här texten, så det så...  ICQ/ae )

Så här såg den alltså ut när jag hämtade den på skroten:
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/T4-start.jpg

Den var STOR! Den fyllde ju nästan upp släpet på bredden! Som synes så hade den
varit kopplad till en automatlåda, inget svänghjul utan en plåtskiva på vevaxeln +
en momentomvandlare. En dag senare var den befriad från allt vad (rostiga) kåpor
hette och den började mer se ut som en vanlig VW-snurra. Om än lite biffigare...
Motorn är ett CV-block, dvs. 1971cc (94x71mm) och kommer från en -81 buss.
Lågkomp kolvar, små ventiler (37,5x33mm) och den svindlande effekten av c:a 75hk

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4060606.jpg
Såg ju inte så kul ut,eller hur? Läste på ordentligt på http://www.tunacan.net/t4/
och http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=1 och såg då att den vassaste T4:an
var den som hade suttit i Porsche 914, där topparna hade 42x36mm ventiler. Så det
blev något liknande:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/topp.jpg
Fast jag valde 42x37mm istället, plus att topparna (o blocket) var grundligt rengjorda.
Nya styrningar var också ett måste, dels pga. att de gamla var helt slut, dels för att
de nya ventilerna i rostfritt stål hade 8mm spindeldiameter.

Blocket är alltså ur CV-serien, dvs. det har inget löst lock för vevhusventilationen
utan den delen är sluten och måste fräsas bort för att ge stöd för den nya generatorfoten.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4290053.jpg
Passade på att göra en ny anslutning för vevhusventilationen, eftersom det kommer att
bli tätt under den nya generatorfoten.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/TIV_1.jpg
Köpte lite smått o gott från CSP i Tyskland, bl.a. en kolv- o cylindersats, 215mm lamell,
remskivorna och hela deras konverteringssats för kylningen.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4290044.jpg
Så här hamnar fästblocket för generatorfoten i blocket. Det fixeras med skruvar i kortsidorna.
Därefter skruvas foten fast uppifrån.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4290051cop.jpg
Provmontering på det i övrigt tomma blocket. Såg bra ut...  Default/af
Här har även adaptern för oljekylaren monterats, det är en vanlig T1 adapter som passar perfekt
på T4:ans ordinarie plats för oljekylaren.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1157.jpg
Dags att stoppa in sånt som ska vara inuti blocket!
Kamaxeln är en Web Cam #73 på 262 grader och 10,8mm lyft. Att kammen inte har den röda
inkörningsgeggan beror på att det hade Jonas Linder varit vänlig nog att göra i förväg. Köra in
den, alltså...  ICQ/af   (den har tidigare suttit i Jonas gröna 03:a med turbomotor med MS för er som kommer ihåg den)

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1577.jpg
Oljekylaradaptern i närbild. Fast jag tror nog det blir måttbeställda slangar med pressade kopplingar istället för vanlig tryckslang med slangklämmor.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1575.jpg
Anslutningen för oljekylaren är en vanlig hållare från en T1. Jag tog bort pinnskruvarna från blocket och bytte ut dem på hållaren.
Varför? Jo, T4-kylaren är två rader bredare än sin T1-kusin och skruvarna är motsvarande längre. Slanganslutningarna är gängade med 3/8" NPT-gänga.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1574_1.jpg
De ursprungliga oljekanalerna gängades o pluggades, hållaren kommer ju inte att sitta fast i blocket, bara i fläktkåpan.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1159.jpg
215 mm koppling med tillhörande svänghjul (tack Mettis!) passar direkt utan att man behöver
gå lös på kopplingskåpan med slipmaskin.
Hmm... vem har lagt avgashuset till en Garret T25 där på bänken?   ICQ/af

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1160.jpg
O för de som inte vet hur man fäster svänghjulet vid vevaxeln på en T4:a så visas det här.
Ja, de sitter faktiskt så där tätt. Å andra sidan behöver man inte en herre-jösses-momentnyckel
för att dra dem med rätt moment. Till skillnad från T1, då... ICQ/ae

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P3260595.jpg
Om vi hoppar över till oljesystemet så tänker jag använda en sån här adapter  från Biltema.
Den har uttag för fyra olika givare, och utöver oljetemp o tryck (och eftersom det kommer att bli
MegaSquirt på den här maskinen) så tänkte jag placera tempgivaren till MS här också.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4160609.jpg
Oljekylaren orsakade en del huvudbry. Ska man följa manualen så får man bredda 'doghouse' för att
få plats med T4-kylaren. Det medför att även den del som leder bort kylluften från oljekylaren måste
breddas och det blir problem med att få täckplåten mellan motor o kaross att passa. Efter lite letande
o funderande kom jag fram till att flera personer (på ShopTalkForums) har använt en T1-kylare utan
att få värmeproblem. Förmodligen är det ganska logiskt, en motor i en tung buss eller pickup behöver
en större kylare, men sätter man den motorn i en lättare bil räcker det med en mindre kylare. Dessutom
rymmer T4:an närmare en liter mer olja. Så det var bara att sätta tillbaka originalpinnskruvarna igen...

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2159.jpg
Fast så här ska det nog inte se ut för att få ett bra flöde genom oljekylaren...   ICQ/am     Sabla eftermarknadsskit!
En snabb titt på originalkåpan visar att den plåten ska sitta rakt och bara lämna en liten spalt mellan kylaren
och fläktkåpan. Som den här ser ut så är det bortåt 1cm bred glipa längst ner.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4160608.jpg
Tog upp hålen för anslutningarna genom fläktkåpan. Anslutningarna som syns på bilden kommer att bytas mot
två korta rörbitar för att få samma längd på anslutningarna. Mellan dessa och oljekylaradaptern blir det
tryckslang med pressade kopplingar.

Funderade en stund på att använda innanmätet i värmekamrarna som avgasrör.
Ägnade några timmar åt att med vinkelslip ta bort den stora aluminiumklump som
utgjorde värmeflänsar(?), men det visade sig vara ett arbete i onödan.

För när väl all aluminium var avlägsnat visade sig rören vara helt olika varandra.
Förmodligen var den ena värmekammaren original medan den andra var en
eftermarknadsprodukt. Originalet hade fyrkantiga rör inuti aluminiumdelen, medan
den andra hade vanliga, runda, rör.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/avgas1.jpg
Eftermarkandsvarianten...


http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/avgas3.jpg

Okortade skulle de ha tagit en massa plats, så...
(här syns också skillnaden mellan originalrören till höger o eftermarknadsvarianten till vänster)

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/T4_J-tubes.jpg

..det blev de här istället. I rostfritt stål från "Turbo-Thomas" (http://www.turbothomas.com)
Dyra? Ja, men Mr. TurboThomas är en hejare på att svetsa rostfritt  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-02 21:45:04)

Monterade fläktkåpan med tillhörande generator. Kan inte direkt påstå att jag är imponerad av
tyska CSPs glasfiberkåpor, passformen lämnar en del övrigt att önska. Ingen "fingerspitzengefül"
där, inte...  ICQ/ac
Kunde dessutom snabbt konstatera att det inte gick att behålla spjällen o termostaten. Spjällarmen
på höger sida krockar med tändstiftet på 1:ans cylinder. Illa...

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P5040612.jpg

Det var ganska stora glipor mellan fläktkåpa o kåporna över cylindrar/toppar.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P5040615.jpg

Hur tänkte de här??? Den röda linjen visar pressningen på fläktkåpan (som passade jättebra
mot T1-plåtarna), den gröna hur glasfiberkåporna är gjutna. Vadå passform? Fick peta ner
en tätningslist från Clas Ohlson för att få det något så när tätt.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P5040616.jpg
Tryckte dit högersidans ersättningsrör (eller vad man nu ska kalla dem...). Vänstersidan krävde lite filande
på en av flänsarna för att passa (något som jag påtalade för Mr.TurboThomas...), den satt inte riktigt
rakt på röret.
http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P5040618.jpg
Dessutom var flänsarna betydligt tunnare än originalen, här blir det till att tillverka någon sorts distans mellan
mutter o fläns.

Här blev det lite problem  ICQ/ac .  Det visade sig att pressade slangkopplingar med
NPT-gänga inte precis var standardvara hos slangfirmorna. Efter besök hos både Hiflex
och Hydroscand kunde jag konstatera att ingen av dem kunde lösa det här.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P5050622.jpg

Kopplingen till adaptern i motorblocket gick förmodligen att fixa, men det verkar bara
finnas raka kopplingar. Eftersom slangarna kommer att gå en liten båge runt fördelaren,
hade jag tänkt mig två 45-graders kopplingar men dessa verkar bara finnas för vanlig
rörgänga (UNF) eller metriska dito.

Det blev lite stiltje i projektet då det visade sig inte bara vara gängorna som hade betydelse.
Kopplingen mot röret tätar med en kona som ska passa mot en motsvarande koning i röret.
Vilket mina rör förstås inte hade...   ICQ/ac

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2280.jpg

(Originalet till höger, det modifierade till vänster)
Fick hjälp att svarva en 60-gradig kona på rörets insida i den ända som hade rörgänga. Den
andra änden har ju NPT-gänga och ska skuvas in i den modifierade oljekylarhållaren. Jämför
man med två kopplingshalvor så är ju tätytorna betydligt större på dessa, men då pratar vi
ju om hydraulkopplingar med betydligt högre tryck än vad motorns oljepump kan prestera. Den
vänlige mannen på Hydroscand var iaf övertygad om att det skulle räcka.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2282.jpg

Så var det dags att fabricera slangarna, den änden som ska sitta i blocket har ju utvändig NPT-gänga
och där kommer kopplingen att sitta fast på slangen. Den andra änden, den med rörgängan, är ju däremot
inte fixerad på slangen. Men då blev kopplingens vridning på slangen tvungen att vara exakt rätt, eftersom
den inte går att vrida när den väl var pressad. Lösningen blev en tvådelad koppling med en rak del i slangen
och en vinklad del mot röret.
Slangen är för övrigt stålomspunnen PTFE ("teflon") av den mer flexibla typen.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2285.jpg

Och så här ser det ut monterat på motorn. Eftersom NPT-kopplingarna bara fanns i en rak modell, satte
jag dit de 45-gradiga mellanstyckena som jag hade tänkt använda från början. Fast då var det inte slangar
med pressade kopplingar som var planerat, utan vanlig oljeslang med slangklämma. Fast det här blev ju
betydligt snyggare!   ICQ/af
(och för den skarpögde betraktaren: Nej, jag har inte limmat fast en rotor på remskivan, motorn står på högkant
med svänghjulet neråt...)

Skulle tro att Mr. "Turbo-Thomas" har ett longblock som mall, men att han inte har tänkt på att man
måste kunna dra åt muttrarna på de färdiga rören. Röret är aningen ocentrerat på flänsen, hade det varit
på rätt ställe hade det inte varit något problem. I alla fall om man hade använt en tunn hylsa. Men som
det är nu är det omöjligt att trä en hylsa över muttern.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P8170929.jpg

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/P8170927.jpg

Lite paus igen...  ICQ/ac

Men jag har iaf fixat  till oljestickan. Originalet är jääääättelångt och satt bakom en lucka till nummerplåten.
Mätte den för skojs skull, och den var över 50cm lång.  ICQ/ag

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2410.jpg

Efter lite mätande kom jag fram till att den ska vara 22cm från det att den kommer ut ur röret,
så den kapades för att passa det måttet. Kapade även av den översta sektionen av röret och
hårdlödde ihop bitarna.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2411.jpg

Jag vinklade den översta delen en aning så att själva oljestickan går fritt från blocket

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2414.jpg

Fast jag behöver nog fixera den synliga delen av röret på något vis, det vill gärna följa med
upp när man drar upp oljestickan. Men det finns ju en gjuten kant på blocket man kan utnyttja
för detta.

Det här blir ju inte så bra...   ICQ/ac

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2415.jpg

Oljekylarens utblås hamnar ovanför 3:ans tändstift, obra!

Konsulterade "The Upright Conversion Manual" igen, och bestämde mig för att följa anvisningarna där.
Efter lite mätande kunde jag konstatera att utblåset var större än vad maximal slang var. Eftersom jag
tänker använda original T1-oljekylare, och kåpan över doghouse är drygt 60mm bred, fick det måttet
bi styrande. Köpte en 60mm alu-slang och en 2,5" avgasdel på Mekonomen.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2422.jpg

2,5" är ju 63,5mm så slangen passade naturligtvis inte. Så jag slitsade upp röret med vinkelslipen och tog
bort en del material.

Svetsade ihop röret igen och slipade till det.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2423.jpg

Kapade av den del av röret som skulle användas och måttade ut på kåpan var den skulle sitta

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2427.jpg

Tog upp ett hål i kåpan för röret

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2429.jpg

Kapade upp kåpan enligt anvisningarna (måtten stämde inte sådär jättebra...)

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2430.jpg

Efter lite klippande o bockande såg den ut så här, och kanterna svetsades ihop

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2432.jpg

Punktade ihop bottenfogen

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2435.jpg

Svetsade dit rörbiten från insidan

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2438.jpg

Kvar att göra är att måla den och täta med karosskitt, samt göra en liknande operation
på den vänstra "hyllan" i motorrummet.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-01 23:54:37)

Sådär, lackad, tätad o klart!

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2443.jpg

Kunde nästan ha varit originalutförande...   ICQ/af   Fick göra en liten
ursparing i fläktkåpan för slangen, det blev lite tajt med platsen där.

Det blev iaf väldigt gott om plats runt tändstiftet.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2451.jpg

Dags att fixa anslutningsröret på den vänstra motorrumshyllan

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2452.jpg

Jo, jag vet att det inte ser så prydligt ut just nu...  ICQ/ae  Ska även ta upp ett
hål på något lämpligt ställe för kabelstammen till MegaSquirt.

Kunde inte låta bli att provmontera förgasarna  ICQ/ag

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2453.jpg

De hamnar väldigt nära fläktkåpan, ska prova med de andra insugen
(de med spridarfästena) för att se hur det ser ut.

Passade på att dra fram kabelstammen till MS genom passagen i höger innerskärm.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2454.jpg

Inne i bilen:

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2456.jpg

Fast då upptäckte jag att den blev klämd av dynan till baksätet, så det var bara  att
dra tillbaka den igen. Som tur var så fanns det ett hål lagom stort för kabelstammen
lite längre ner, så det var bara att lirka in den där istället.

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_2457.jpg

Kabelstammen är f.ö. köpt från DIY-autotune, kostar lite drygt 60$ och är ung. 3.5m lång. Det bästa med
den är att alla individuella kablar är snyggt o prydligt uppmärkta.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-02 21:48:26)

Lite MegaSquirt-relaterade bilder:

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/inj_boss.jpg
CNC-bearbetade spridarfästen i aluminium för insvetsning, har gängat lock och behöver inte en konventionell fuel-rail.

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1794.jpg
Hade ett par extra T4-insug kvar efter en felleverans från tyska CSP + de T4-insug som jag fick med förgasarna.
Dessa var dock lite kortare än det på bilden, så jag började jobba med de långa istället. Först måttade jag ut ungefär
var de skulle sitta, och försökte rikta dem så de sprutade mot ventilens baksida o inte på väggarna i röret. Kollade
med lång blyertspenna och när jag var nöjd borrade jag ett hål där spridarspetsen borde hamna.

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1798.jpg
Gjuten aluminium var väldigt lättborrat!  ICQ/ag

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1817.jpg
Borrade en serie hål utmed omkretsen, tog bort det grövsta med en sticksåg och filade ner det sista för hand

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1818.jpg

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1823.jpg
Sedan var det bara att märka upp med massor av tunna linjer o streck för att markera det slutliga läget

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2142.jpg
Visst blev det snyggt? Men så var det ju också en lärare i svetsteknik på en yrkesskola som gjorde jobbet...  ICQ/af

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2144.jpg
Med o utan locket monterat. Genom att vända locket (och spridaren) ett halvt varv kan välja om man vill ha kontakterna uppåt eller nedåt.

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2148.jpg
Fast med alla rördelar byggde det snabbt på i sidled. Lite väl mycket för att det skulle bli bra...  ICQ/ac

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/P5040621.jpg
Så lösningen just nu är att T-rören sitter på 90-graders adaptrar och spridarkontakterna är riktade neråt.
Ändå blir hela paketet knappt 30mm bredare än vad som får plats i motorrummet, så det blir att göra en liten utbyggnad i innerskärmarna.

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/P3280598.jpg
Från ett tidigare tillfälle med v. sida insug provmonterat

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-02 00:03:09)

Jag hittade dem på nätet (förstås...  ICQ/ab  ) när jag surfade runt på alternativ till
MegaSquirt. Inte för att jag hade tänkt skaffa något annat, var bara lite nyfiken på
vad som fanns därute. http://www.sdsefi.com/eic.html är adressen till sidan, ett kanadensiskt
företag faktiskt. Spridarfästena finns i både stål o aluminium för att passa olika typer av insug.

Kupningen på fästets nedre del stämde rätt bra med rörets krökning, inget överflödigt material som
behövde tas bort iaf. Visst, man kan säkert hålla på o putsa med roterande fil o fylla ut den lilla springan
med kemisk metall, men det kändes som lite överkurs just nu... ICQ/ab

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_1811.jpg

Ett par bilder till:

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2464.jpg
Sett från andra hållet

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2471.jpg
Bygger lite i sidled, som sagt...

Spridarna är "vanliga" Bosch röda från en SAAB Turbo av någon modell. Finns lite då
och då på Tradera. Vill minnas att jag gav runt 400:- för alla fyra + frakt.
Rördelarna har jag beställt från Hansen Racing genom Mekonomen = ingen fraktkostnad  ICQ/ag

Så var den då på plats för första gången:

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2481.jpg

Kunde raskt konstatera att det kommer att krävas en del plåtkirurgi för att
få plats med såväl avgassystem som insugen med spridarfästena.
Den var ovanligt bökig att få dit, höll precis på att ge upp när den plötsligt
(efter närmare en timme...)  gled på plats.
Däremot var det enklare att nå justerskruvarna på förgasarna än vad det
var på T1:an.

Begriper dock inte hur man ska kunna få  motorrummet tätt från varmluft, det
kommer inte att bli lätt...
Märkte också att de undre motorfästena verkar kortare än T1:an, muttrarna gick
bara på ett par varv innan det tog stopp.

Det blir onekligen lite tajt mellan avgassystemet och karossen...

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2482.jpg

Och det blir till att såga bort en motsvarande bit på högersidan för att ljuddämparen ska få plats  ICQ/ac
Det är alltså ett Typ2-avgassystem jag har köpt (för Typ-4 motor) och utan att ha provat med mellanplåten
så anar jag att det är mer utrymmesproblem på G...
Rören kommer att ligga bara några mm från insidan av skärmen, ska vi gissa på att färgen kommer att bli missfärgad
på skärmens utsida pga. värmen?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-02 00:08:02)

Åkte till min närmaste Mekonomen-butik o inhandlade 1 st ljuddämpare ("Simons"), 1 stegmuff och
en 60-graders rörböj. Med rabatten på Mekonomenkortet hamnade det på precis 500:-
Får kapa o modifiera stegmuffen lite, men dämparen ryms iaf inom h. karosspets.

Något åt det här hållet får det bli:

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2492.jpg

Stegmuffen kapades och ska svetsas ihop igen, samt svetsas ihop med flänsen

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_2494.jpg

Ska kapa bort den övre sektionen vid den svarta linjen.

Dessutom borde man kunna ta bort 10mm på ljuddämparens anslutningsrör (båda sidorna)
för att spara utrymme. Det böjda slutröret ska förstås inte se ut så där, det ska kortas
i båda ändorna. Återstår att se hur mycket mellanplåten måste modifieras...

Det blev inte så mycket kvar till sist...  ICQ/ab

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2499.jpg

och med dämparen lite kortad på v. sida fick hela paketet nätt o jämnt plats

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2496.jpg

Utblåset från oljeylaren
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2503.jpg

Bortsett från att det inte riktigt får plats under mellanplåten, så blev det rätt ok
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/IMG_2506.jpg

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2504.jpg

Fixade till oljepåfyllningen, tyckte att tyska CSPs rörbit för närmare 800 spänn + svindyr frakt var på gränsen
till ocker   ICQ/ac   Undrar förresten varför de envisas med att skicka allt som paket med bilfrakt? Små, lätta, delar
borde utan vidare kunna skickas med post, men det har de tydligen inte upptäckt...

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2507.jpg

Kapade av originalröret och hårdlödde/svetsade fast det på flänsen. Försåg det med en botten också... Default/af

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2508.jpg

Blev rätt ok när det var på plats.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2509.jpg

Lustig detalj: Det var först när jag gjorde rent den övre delen som jag såg att den bestod av två delar och
att den inre kunde dras upp en bra bit. Det var förstås för att det skulle vara enklare att fylla på olja där
den ursprungligen satt bakom nummerplåtsluckan på bussen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Trevligt att se dig här ! Och framför allt kul å se motor projektet ...

West Coast Volks
Attitude is everything !

8 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-02 00:15:12)

Någon på Shoptalkforums var vänlig nog att posta den här bilden som förslag på hur man
tätar motorrummet vid den här sortens konvertering.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/assembly-detail.jpg

Om någon vill ha bilden i originalstorlek så finns den här.

Verkar som om man har lite metallslöjd framför sig...  ICQ/af

En dag kom en plåt med Bussgods... ICQ/ag
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2535.jpg
...av den senare, lite utbyggda, modellen.
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2538.jpg
Lite enklare att jobba med, i och med att den sitter längre ut från avgassystemet så är det inte dubbla plåtar.
Får se vad man kan göra med den...

Funderade lite på hur man ska fixa monteringen av TPS'en till MS.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2570.jpg
Spjällaxeln är ju avfasad på båda sidorna, så det borde ju gå att utnyttja. Hittade en liten hylsa med två skruvar som skulle kunna funka.
Fast spjällaxeln har någon mysko(?) 7mm gänga och hylsan var bara knappt 6mm invändigt, så jag borrade upp den så den passade.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2575.jpg

Fast jag ska nog korta av hylsan lite, så att TPS'en inte kommer så långt ut. Ska byta de vanliga M3-skruvarna mot stoppskruvar istället.
Man skulle förstås kunna hårdlöda ihop muttern med hylsan, men när väl TPS'en är på plats kan det ju ändå inte röra sig axiellt.
Kvar att göra är att fixa själva plåtfästet för TPS'en, + en liten mellanaxel, men det borde inte vara så komplicerat.

Vet inte om det är den slutgiltiga lösningen, men det är den utbyggda plåten från -75 som gäller tills vidare.
Den har iaf gott om plats för ljuddämparen, men det är fortfarande lika trångt vid rören på v. sida ICQ/ac
Håller på att snygga till den och lägger igen öppningarna för avgaspiporna. Har tagit bort plåtkanalen
för tätningslisten eftersom jag har tätningen på luckan istället.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2584.jpg

Här ska öppnas i motorrummet:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2583.jpg

Kommer att trycka ut sidan lite i hjulhuset så det blir lite mer plats för spridare/rör/slangar.
De halvcirkelformade markeringarna är för att spridarfästena inte ska ta i hyllan. Hade man
tänkt på det tidigare skulle förstås spridarna placerats lite annorlunda, men nu sitter de ju där de sitter...

Fixade lite med mellanplåten, båda hålen igenlagda och spacklade/slipade. Har kapat av kanterna så att den
bara sticker ner 7-8mm, ska förmodligen använda Dzuz-fästen för att hålla den på plats.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P4220985.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Fick tag på någon sorts sandwich-liknande skiva i soprummet(!) på jobbet.
Två pappskivor med någon sorts skum imellan. Perfekt att göra mallar av.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2815.jpg

Har inte bestämt mig för hur stort urtag jag ska göra för remskivan, T1 har ju en
rejäl balja runt den. Fast där finns ju också en liten plåt som sitter på blocket,
får fundera lite...

Hmm... Typ4-blocket måste vara längre än Typ1. Den hamnar (lite oväntat) nära mellanplåten.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2826.jpg

Nåja, efter lite mätande och trimmande på mallen blev väl resultatet rätt ok.
(vänster sida får bli en egen bit av mallen) Lite finlir återstår.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2828.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Ser mycket trevligt ut nu när det börjar närma sig "slutet" vad hoppas du o landa på effektmässigt ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

11

Wow vilket jobb
Tummen upp !!

70:a Cab, Gazzer, Variant

12

Ja håller med Erco ! Shit vilket grymt jobb !  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

13

Kanonkul bygge, ser fram emot fortsättningen...  ICQ/ag

Formel Vee Dolling

14

Vilken härlig tråd..all heder åt din dokumentation,rena drömmen för de som gått i samma tankar och nu kan se hur man gör.. ICQ/ab Kör på!

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Tack, tack! Jo, det kommer mer bilder snart. Tyvärr behagade routern till bredbandet att dö utan
förvarning, så just nu använder jag telefonen som språngbräda  ICQ/ac   Inte helt idealiskt om man vill
ladda upp bilder...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

16

riseabove skrev:

Ser mycket trevligt ut nu när det börjar närma sig "slutet" vad hoppas du o landa på effektmässigt ?

Jag hoppas också att slutet är nära, haha!  Nä, jag vet faktiskt inte vad effekten kommer att hamna på. Det är ju inte
så mycket gjort med den mer än större ventiler och en annan kam. Tanken var ju (och är fortfarande...) att hänga på
lite andningshjälp i form av en liten turbo (Garret GT25). Den har ju fortfarande originalkomp med de där skålformade kolvarna,
så effekten (utan turbo) lär ju inte bli så hisnande. Först o främst ska den rulla igen, och absolut senast till skolavslutningen.
Sonen går ut gymnasiet och måste förstås hämtas på ett ståndsmässigt sätt... ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

17

Aaaah ja .. andningshjälpen kan jag ju tycka är lite klent tilltagen . gt25 aggregatet kommer bygga mycket avgasmottryck . bättre med ett med lite större avgashus så inte så mycket av värmen stannar i motorn. speciellt inte med våra motorer.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

18

Ja här lämnas ingen detalj åt slumpen, noggrannhet på hög nivå ICQ/ae

Vart fick du tag på 37mm avgasventil? Visste inte att det fanns  ICQ/ag

Fat chick fanatic

19

Ventilerna köptes på http://www.sivalves.com/onlinecatalog.html
Det var Jonas&Jonas som skulle beställa därifrån, så jag hakade på.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

20

riseabove skrev:

Aaaah ja .. andningshjälpen kan jag ju tycka är lite klent tilltagen . gt25 aggregatet kommer bygga mycket avgasmottryck . bättre med ett med lite större avgashus så inte så mycket av värmen stannar i motorn. speciellt inte med våra motorer.

Aha... ok!  Det ska jag ha i åtanke, tack för tipset. Har du något förslag på ett mer rimligt aggregat?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

21

Stefan F skrev:
riseabove skrev:

Aaaah ja .. andningshjälpen kan jag ju tycka är lite klent tilltagen . gt25 aggregatet kommer bygga mycket avgasmottryck . bättre med ett med lite större avgashus så inte så mycket av värmen stannar i motorn. speciellt inte med våra motorer.

Aha... ok!  Det ska jag ha i åtanke, tack för tipset. Har du något förslag på ett mer rimligt aggregat?

td04-16t är ju populära i volvokretsar när man vill upp till 260-270 hästar och lär ju flöda tillräckligt för en 2 liters typ4 utan för mycket mottryck.. själv kommer jag köra en td04-13t från en V70 2.5t . blev så för min del då den var gratis ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

22

Tänkte läsa färdigt en bok jag har här hemma men detta var mycket roligare!  ICQ/ag  Tack för riktigt riktigt intressant läsning!

Mot Hessisch 2017!

23 Senaste redigerad av Stefan F (2012-02-04 21:50:33)

Jaha, 529:- fattigare och en Netgear-router rikare är inte längre Internet avskuret från undertecknad  ICQ/ae
Har några fler bilder att visa:

(Mallen till) plåten mellan kylkåpan på h. sida o den främre plåten, sedd uppifrån
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2981.jpg

Gjorde ett litet fäste till den stora plåten
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2988.jpg

Insåg att kablarna till bakljusen behövde flyttas
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2987.jpg

Monterade tempgivaren till MS (efter att ha gängat om hållaren till M12x1,5)
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2986.jpg

Lufttempgivaren fick ta plats i locket till till höger luftfilter
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2984.jpg

Var tvungen att testa lite hur 17"-fälgarna jag köpte förra vintern kommer att se ut på bilen
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2994.jpg

Nu är däcken som sitter på (205/40x17) helt fel, och bilen är upplyft på domkraften, så det kommer ju
inte att se ut så där på riktigt  ICQ/ad
Bilen ser ju dessutom helt tokblank ut, vilket inte riktigt är fallet efter snart tre år i garaget...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

24

Fälgarna är förresten "ACE Monaco" 7,5x17" med ET 35mm. Trodde först att jag skulle behöva spacers
för att fälgarna skulle gå fritt, men bak var inga problem. Snarare tvärtom, de sticker ut aningen för långt
från skärmkanten  ICQ/ac   Fram tar de i fjädern, men det anade jag innan. Andra fjäderben  med mindre diameter
kommer att lösa det problemet  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

25

Stefan F skrev:

Fälgarna är förresten "ACE Monaco" 7,5x17" med ET 35mm. Trodde först att jag skulle behöva spacers
för att fälgarna skulle gå fritt, men bak var inga problem. Snarare tvärtom, de sticker ut aningen för långt
från skärmkanten  ICQ/ac   Fram tar de i fjädern, men det anade jag innan. Andra fjäderben  med mindre diameter
kommer att lösa det problemet  ICQ/ad

Bultcirkel 4x100 ??

Formel Vee Dolling