Håller ju som bekant(?) på med att stoppa in en tvåliters typ4-maskin i min 1303:a (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001). Har kommit så långt att motorn är på plats och jag har hällt i närmare 4 liter olja. Har kört runt den på startmotorn (utan tändstift) men får inte upp oljetrycket, dvs. varningslampan slocknar inte. Filtret är helt fyllt med olja, så pumpen fungerar iaf så långt. Har kollat följande:
Oljetryckskontakten - testad med tryckluft och den bryter när den utsätts för tryck
Reduceringsventilen - löper fritt i loppet och kolven är vänd åt rätt håll (det finns bara en på CV-blocken)
Kulventilen i filterhållaren - sitter där den ska och kan öppnas om man trycker på den
Olja i topparna - lossade v. ventilkåpa, snustorrt.
Givaradaptern mellan filtret o hållaren - tog bort den och satte filtret direkt på hållaren, gjorde ingen skillnad.
Så vad kan det vara? Motorn är helt torr under, det finns inga läckor på slangarna till oljekylaren eller några andra synliga läckor. Oljan kommer ju bevisligen fram till filtret, men varför stiger inte trycket så pass mycket att varningslampan slocknar? Får inget utslag på oljetrycksmätaren heller (visserligen en billig Biltema-variant, men den funkade senast). Kan det vara själva pumpen? Det är originalpumpen, men den verkade inte sliten och den hade väldigt lite repor på insidan. Alla förslag mottages med tacksamhet...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

Fortfarande så lyser varningslampan och motorn är snustorr utvändigt. Inga synliga läckor. Oljefiltret fylls, jag lossade t.o.m. den övre pluggen på bilden och det kommer olja där också (det är den kanalen som leder in i motorn från filtret).