1

Håller ju som bekant(?) på med att stoppa in en tvåliters typ4-maskin i min 1303:a (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001). Har kommit så långt att motorn är på plats och jag har hällt i närmare 4 liter olja. Har kört runt den på startmotorn (utan tändstift) men får inte upp oljetrycket, dvs. varningslampan slocknar inte. Filtret är helt fyllt med olja, så pumpen fungerar iaf så långt. Har kollat följande:

Oljetryckskontakten - testad med tryckluft och den bryter när den utsätts för tryck
Reduceringsventilen - löper fritt i loppet och kolven är vänd åt rätt håll (det finns bara en på CV-blocken)
Kulventilen i filterhållaren - sitter där den ska och kan öppnas om man trycker på den
Olja i topparna - lossade v. ventilkåpa, snustorrt.
Givaradaptern mellan filtret o hållaren - tog bort den och satte filtret direkt på hållaren, gjorde ingen skillnad.

Så vad kan det vara? Motorn är helt torr under, det finns inga läckor på slangarna till oljekylaren eller några andra synliga läckor. Oljan kommer ju bevisligen fram till filtret, men varför stiger inte trycket så pass mycket att varningslampan slocknar? Får inget utslag på oljetrycksmätaren heller (visserligen en billig Biltema-variant, men den funkade senast). Kan det vara själva pumpen? Det är originalpumpen, men den verkade inte sliten och den hade väldigt lite repor på insidan. Alla förslag mottages med tacksamhet...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2

Ev kanske din pump inte är primad med olja, detta skulle kunna avhjälpas genom en rejäl dos via något lämpligt hål i galleriet (om sådant finnes) vänta en stund o sedan försök igen...

Annars skulle ett luftläckage i pickupen (jag tänker här svampen i typ 1, typ 4?) kunna förhindra att pumpen primas?

Det senare skulle kunna vara allvarligt om det inte åtgärdas.

mina 5 öre.

S

3

Prova att tömma filtret. Finns de som påstår att man INTE ska fylla filtret med olja. Jag har aldrig haft det problemet med jag har läst om andra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Nja, pumpen går inte torr iaf. Jag har en sådan här adapter mellan filtret och filterhållaren:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2986.jpg

Den rymmer väl c:a 1 dl. olja, för när jag lossade filtret rann det ut uppskattningsvis så mycket, och filtret var helt fyllt. Väldigt kladdigt blev det i alla fall...  ICQ/ac
Kan pumpen ändå vara sliten, trots att den såg ok ut inuti?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

kolla om pumpen pumpar ta bort olje filtret
Jag har råkat ut för att filtret är tätt som får man inte ut olja i stystemet
HUR mycke spel var det i mellan pump o pumplock
Om du är smart så kolla om det är någon olja i pumpen man brukar smörja dreven innan man startar
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

kolla om pumpen pumpar ta bort olje filtret
Jag har råkat ut för att filtret är tätt som får man inte ut olja i stystemet
HUR mycke spel var det i mellan pump o pumplock
Om du är smart så kolla om det är någon olja i pumpen man brukar smörja dreven innan man startar
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Jag fick inte heller upp mitt oljetryck när jag skulle provstarta 1641:an. Hade olja överallt, fungerande oljetryckskontakt men inget oljetryck. Jag provade efter ett tips på Samba, att byta till ett rejälare oljepumpslock och en tunnare oljepumpspackning. Sagt och gjort - voilá. Oljetryck efter 3-4 sekunder på starten. Kan detta hjälpa dig, måntro?

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

8

Ska ställa en bunke under filterhållaren ikväll o köra runt den utan filtret. Pumpar olja gör den nog, annars vet jag inte var det som rann ut kom ifrån...  ICQ/ab

9

Sjekk om oljetrykksbryteren slår inn på rett trykk. På min gamla Audi fantes 2 brytere, en for lavt trykk og en for høyt trykk. Hvis du har en for høyt trykk (høyt turtall) vil den ikke slukke på tomgang.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

10

Sten vW skrev:

Ev kanske din pump inte är primad med olja, detta skulle kunna avhjälpas genom en rejäl dos via något lämpligt hål i galleriet (om sådant finnes) vänta en stund o sedan försök igen...

Annars skulle ett luftläckage i pickupen (jag tänker här svampen i typ 1, typ 4?) kunna förhindra att pumpen primas?

Det senare skulle kunna vara allvarligt om det inte åtgärdas.

mina 5 öre.

S

Typ 4 motorn är känslig om man drar skruven till oljesilslocket för hårt (ska dras med lågt moment enligt instruktionsboken). Har för mig att om den dras för hårt kan "sugröret" från sumpen till pumpen lossna med resultatet att oljepumpen drar tjuvluft.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

11 Senaste redigerad av Stefan F (2012-06-01 20:35:32)

Firken skrev:

Typ 4 motorn är känslig om man drar skruven till oljesilslocket för hårt (ska dras med lågt moment enligt instruktionsboken). Har för mig att om den dras för hårt kan "sugröret" från sumpen till pumpen lossna med resultatet att oljepumpen drar tjuvluft.

Jo, det känner jag till. Har läst det både på STF och på http://tunacan.net/t4/tech/case.htm. Den ska dras med 12 Nm enligt tabellen i "How To Rebuild Your Aircooled VW-Enginge". Men tack iaf.

12

Tog bort filtret och ställde en bunke under, det kommer rejält med olja från pumpen. Börjar misstänka att filtret har ett finger med i spelet...  ICQ/ac   Ska prova imorgon med ett (dyrt) märkesfilter.

13

Ok, det dyrare filtret (Bosch) från Mekonomen gjorde ingen skillnad  ICQ/ac   Filtret fylls med olja, men fortfarande inte tillräckligt tryck för att varningslampan ska slockna. Tog bort temp-adapterhållaren  också för att eliminera ev. konstigheter därifrån. Gjorde som väntat ingen skillnad. Tog bort oljetrycksgivaren och körde något varv med startmotorn - olja bubblade upp nästan direkt. Så olja pumpas runt, men med otillräckligt tryck. Nu är det snart bara pumpen kvar...  typ4-pumpen skiljer ju sig en hel del från typ1:an, den har inget yttre lock utan locket sitter på insidan med 4 muttrar. Har sett att man kan modifiera en typ1-pump om man slipar ner den delen som sticker ut  på baksidan + lite på själva drivningen. Schadekpumpar verkar rekommenderas, finns det något företag på nära håll som säljer dessa?

14

Stefan F skrev:

Ok, det dyrare filtret (Bosch) från Mekonomen gjorde ingen skillnad  ICQ/ac   Filtret fylls med olja, men fortfarande inte tillräckligt tryck för att varningslampan ska slockna. Tog bort temp-adapterhållaren  också för att eliminera ev. konstigheter därifrån. Gjorde som väntat ingen skillnad. Tog bort oljetrycksgivaren och körde något varv med startmotorn - olja bubblade upp nästan direkt. Så olja pumpas runt, men med otillräckligt tryck. Nu är det snart bara pumpen kvar...  typ4-pumpen skiljer ju sig en hel del från typ1:an, den har inget yttre lock utan locket sitter på insidan med 4 muttrar. Har sett att man kan modifiera en typ1-pump om man slipar ner den delen som sticker ut  på baksidan + lite på själva drivningen. Schadekpumpar verkar rekommenderas, finns det något företag på nära håll som säljer dessa?

Dalhems har en Schadek som passar.Dom har även en Melling stålpump.

15

stickan skrev:

Hmm... hittar bara aluminiumpumpar från Bugpack och Empi i Dalhems webbkatalog. Är det någon av dem som säljs under annat namn? En Melling-pump har jag i typ1:an men den får nog sitta kvar där. Den är ju dessutom i stål (eller var det gjutjärn?) och känns lite knepigare att bearbeta.

16

Har du provat att byta oljetrycksgivare?Även om den bryter när du kör tryckluft så kan den vara paj och inte bryta vid det låga tryck som det blir på startmotorn(0,2-0,5bar).Orginalgivaren bryter vid 0,15-0,25bar,dom brukar vara märkta på givaren,kolla din märknig innan du byter pump  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

17

Stefan F skrev:
stickan skrev:

Hmm... hittar bara aluminiumpumpar från Bugpack och Empi i Dalhems webbkatalog. Är det någon av dem som säljs under annat namn? En Melling-pump har jag i typ1:an men den får nog sitta kvar där. Den är ju dessutom i stål (eller var det gjutjärn?) och känns lite knepigare att bearbeta.

Nr 111-115-107AKHD Har jag köpt där och den har varit schadek. Mellingpumpen jag köpt har nummer 3034-10.Det är en gjutjärnspump och behöver ingen bearbetning för att passa i 2-litersmotorn.

18

Patte skrev:

Har du provat att byta oljetrycksgivare?Även om den bryter när du kör tryckluft så kan den vara paj och inte bryta vid det låga tryck som det blir på startmotorn(0,2-0,5bar).Orginalgivaren bryter vid 0,15-0,25bar,dom brukar vara märkta på givaren,kolla din märknig innan du byter pump  ICQ/ab

Det har jag iofs inte provat, men jag får inget utslag på den extra oljetrycksmätaren som jag har. Båda funkade på typ1:an, så det verkar ju lite märkligt att båda två skulle sluta fungera samtidigt. Nu vet jag iofs inte konditionen på originalpumpen eftersom jag aldrig har startat den här motorn förut, den kan ju ju vara sliten... Fast den såg helt ok ut inuti med bara lite svaga repor. Men jag ska kolla givaren igen, tack för tipset!

19

Och för alla som nu undrar hur en typ4-pump ser ut - ni behöver inte ligga sömnlösa längre  ICQ/ab

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3099.jpg

Den har alltså inget yttre lock, utan pumpen måste plockas ur blocket för att kunna demonteras. Locket sitter på pumpens insida och hålls på plats med 4 muttrar.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3100.jpg

Locket är tätat mot pumphuset med en O-ring, och axeln till det undre drevet sitter i locket.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3101.jpg

och så här ser det ut med locket bortlyft. De två "öronen" som sticker ut från pumphuset kan man använda för att enkelt få loss det från motorblocket, bara att använda två kraftiga mejslar så kommer det ut utan problem.

20

stickan skrev:

Nr 111-115-107AKHD Har jag köpt där och den har varit schadek. Mellingpumpen jag köpt har nummer 3034-10.Det är en gjutjärnspump och behöver ingen bearbetning för att passa i 2-litersmotorn.

Märkligt att Dalhems tycker att den absolut inte passar till 1,7 - 2,0  ICQ/ab  Däremot har de inte några sådana invändningar mot Melling-pumparna...
Jag tog loss både typ4:ans pump och Melling-pumpen på typ1:an, den senare sträcker sig ung. 1,5mm längre in i blocket (och pga. större drev räcker förstås inte pinnskruvarna) men den verkar ändå gå fritt från kamdrevet (även om den hamnar väldigt nära...)
Nu minns jag inte riktigt vad det var för skillnad på pumpar upp till -71 och till de senare årsmodellerna? Skulle ovanstående pump (111-115-107AKHD) passa i min typ4 utan alltför mycket besvär?

21

Stefan F skrev:
stickan skrev:

Märkligt att Dalhems tycker att den absolut inte passar till 1,7 - 2,0  ICQ/ab  Däremot har de inte några sådana invändningar mot Melling-pumparna...
Jag tog loss både typ4:ans pump och Melling-pumpen på typ1:an, den senare sträcker sig ung. 1,5mm längre in i blocket (och pga. större drev räcker förstås inte pinnskruvarna) men den verkar ändå gå fritt från kamdrevet (även om den hamnar väldigt nära...)
Nu minns jag inte riktigt vad det var för skillnad på pumpar upp till -71 och till de senare årsmodellerna? Skulle ovanstående pump (111-115-107AKHD) passa i min typ4 utan alltför mycket besvär?

Ja,enl Dalhems gamla papperskatalog så ska den passa...

22

Nej, det har jag inte gjort. Ska se om jag kan låna en manometer och en slang.

23

Igår bestämde jag mig för att flytta över Melling-pumpen från typ1:an. Pinnskruvarna var som sagt för korta, men det följde ju med längre till pumpen så det var inget problem. Problemet blev istället att få bort originalen på typ4:an  ICQ/ac   Två av dem gick hyfsat lätt att få väck, de andra två satt som berget. Använde det beprövade tvåmutter-tricket, men det kändes som om jag närmade mig materialets sträckgräns när jag drog muttrarna mot varandra. Fick loss dem till sist, tack o lov.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3105.jpg

Fem skruvar i kamdrevet, men pumpen gick i alla fall fritt från drevet. Det uppstod iaf inga märken efter något varv med startmotorn...

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3106.jpg

Den något fetare Mellingpumpen på plats.

Hjälpte det då? Inte ett skit... ICQ/am  Fortfarande så lyser varningslampan och motorn är snustorr utvändigt. Inga synliga läckor. Oljefiltret fylls,  jag lossade t.o.m. den övre pluggen på bilden och det kommer olja där också (det är den kanalen som leder in i motorn från filtret).
Begriper inte det här... pumpen pumpar bevisligen olja, men med ett för lågt(?) tryck. Kan inte komma på någon missad inre detalj som skulle kunna orsaka någon intern läcka av en sådan kaliber heller. Börjar kännas en smula hopplöst...  ICQ/ac

24

har´du tagit bort reduceringskolven och kollat så den inte sitter fast i botten läge 
Om den har fasnat i botten läge så får du inget tryck
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

Ska det verkligen vara packning mellan block och pump? Jag har en bil modell gammal och inte VW och MED packning inget/dåligt tryck. Utan packning fungerar det däremot perfekt. Packningen är hårtunn men det räckte för att sänka oljetrycket. Provade med två olika pumpar - samma resultat.

Utan packning - tryck. Med - kass/noll