51

Sen var det dax att isolera ljuddämparen med gullfiber platta.

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2077.jpg

det tryckes in så mycket som det gick av gullfiber plattan som delades så den fick plats mellan rören

52

Stefan T skrev:
kimboow skrev:

bilen rullar väl redan ?

tror den jag såg i emmaboda 2008  ICQ/ab

eller är jag helt fel ute ?  ICQ/ad


Helt rätt den är ute men det kan vara kul att lägga ut lite i taget så alla blir lite mer nyfikna och spännande


Kommer att post lite till om en stund

Jag kollade in den där med.. kul bygge

53

Nästa steg blir att fixa gavlar

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2080.jpg

Gavlarna har fått "vänd plåtar" för att bli lite halare

54

Stefan T skrev:

Gavlarna har fått "vänd plåtar" för att bli lite halare

"Halare" ?

Menar du bättre flöde då eller?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

55

Mats W skrev:
Stefan T skrev:

Gavlarna har fått "vänd plåtar" för att bli lite halare

"Halare" ?

Menar du bättre flöde då eller?

jepp

56

Gavlarna svets in

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2081.jpg

Som alla ser kommer är ut/ingångarna 4 kantiga

57

Avgasröret ut testas

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2082.jpg

Andreas(Mats W son) håller det för se ett prov.

58 Senaste redigerad av Stefan T (2011-02-24 19:14:32)

Här har collectorn kommit på

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2086.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2088.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2089.jpg

Här kan man se systemet från olika vinklar

Ljuddämparen har kommit på för se hur den hamnar och vad för röddragning som behövs

59

Här har rören tillkommit till ljuddämparen

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2090.jpg

Här extraktorgrenröret betat och klart

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2092.jpg

Ljuddämparen har också blivit klar

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2093.jpg

Nästa post kommer att handla lite om motor bygget.

60

jäklar va seriöst och snyggt. roligt att se att bilen fortsätter att föräldlas 25 år efter ni satte tänderna i den första gången...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

61

johan_l skrev:

jäklar va seriöst och snyggt. roligt att se att bilen fortsätter att föräldlas 25 år efter ni satte tänderna i den första gången...


Det var kul att någon gillade mitt bygge.

62

Stefan T skrev:
johan_l skrev:

jäklar va seriöst och snyggt. roligt att se att bilen fortsätter att föräldlas 25 år efter ni satte tänderna i den första gången...


Det var kul att någon gillade mitt bygge.

Gillar!! det är ju skitfränt ICQ/ag  ICQ/ag

63

vill inte dissa dig.. och troligen håller din dämpare jättebra!!!

En kompis byggde en 4 kantig ljuddämpare.
den blev som en ljud förstärkare. och sprack i hörnorna.. han gjorde en ny rund den höll
I ditt fall, då den e välgjord och snygg, hoppas jag den håller.. han hade 0.7 mm "rostfritt stål" till sin.. och en 2.2 liter voflo motor..
vanlig issolering tenderar att smulas sönder och blåsas bort.. ofta lindar man gallerväggen med rostfri stål ull sedan en absorbent för att inte den skall blåsas bort.finns i lösvikt som används till hoj ljud dämpare.  man gör ena gaveln demonterbar så man kan stoppa om dämparen efterhand den blåses ur..

härmed slut med messersmith inlägget.. hoppas det fungerar precis som du tänk dig !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64 Senaste redigerad av Stefan T (2011-02-26 16:36:19)

michaelth skrev:

vill inte dissa dig.. och troligen håller din dämpare jättebra!!!

En kompis byggde en 4 kantig ljuddämpare.
den blev som en ljud förstärkare. och sprack i hörnorna.. han gjorde en ny rund den höll
I ditt fall, då den e välgjord och snygg, hoppas jag den håller.. han hade 0.7 mm "rostfritt stål" till sin.. och en 2.2 liter voflo motor..
vanlig issolering tenderar att smulas sönder och blåsas bort.. ofta lindar man gallerväggen med rostfri stål ull sedan en absorbent för att inte den skall blåsas bort.finns i lösvikt som används till hoj ljud dämpare.  man gör ena gaveln demonterbar så man kan stoppa om dämparen efterhand den blåses ur..

härmed slut med messersmith inlägget.. hoppas det fungerar precis som du tänk dig !!


Enda stället det var problem var att den sprack vid svetsen vis infästningen av utlopps röret.
Detta avhjälptes med att svetsa ett stag mellan inloppsröret och utloppsröret.

65

Dax för motorn

Tyvärr har jag inte bilder på alla moment i bygget av motorn.

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000256.jpg

Topparna har portas och fått nya ventiler i storleken 42/36 istället för original 41/34.
Dom är rejält portade i avgaskanalerna och har fått 8 mm styrningar istället för original 9mm

66

Riktigt fränt bygge som är kul att läsa om. Keep it up! ICQ/ab

67

Mer om motor bygget

Jag hade skaffat en godis till den

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000249.jpg

Motorn blir nu lite större från original 93x66 till 96x78
Den har fått en strokervev och ny cylindrar med 96 mm borr kolvarna är smida JE med kolvbulten väldigt högt stakarna är h-stakar typ 1 5.4".

forts följer

68

Den har fått en ny kam en web 494 med 280 graders duration och mindre bascirkel

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000250.jpg

Ytterligare en bild från från i hopsättningen

Jag var tvungen att slipa lite i toppen av blocket för att få frigång för stakarna.

Det kommer mera

69

Jag skaffade ett nytt svänghjul från en wbx med 228mm koppling
Jag lättade det lite lagom 1 kg eller något i den stilen i ytterkanten.

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000251.jpg

en bild på mej medans jag jobbar med motorn.

70

Skaffade weber 44 idf med insug till motorn

Dom kapade av lite så att förgasarna ej skulle slå i kanten till motorluckan

Dom fick också portning

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000252.jpg

Nu börjar det bli dax för kåporna

71

Nu börjar jag med kåporna

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000270.jpg

Här har avgassystemet och en dal av kåporna kommit på typ 4:an

72

vad har du doppat avgassystemet i? eller är det lackat?
Fränt bygge

73 Senaste redigerad av Stefan T (2011-03-03 18:05:09)

johan81 skrev:

vad har du doppat avgassystemet i? eller är det lackat?
Fränt bygge


Det är betat rostfritt ( betbadet består av bland annat salpetersyra och fluorvätesyra)

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2092.jpg

74 Senaste redigerad av putte (2011-03-04 11:41:29)

Stefan T skrev:

Nu börjar jag med kåporna

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/P1000270.jpg

Här har avgassystemet och en dal av kåporna kommit på typ 4:an

Nu blev jag besviken.. har följt tråden med spänning så upptäcker jag att du inte lackar kåporna ROSA...  Jag hade ju sett fram emot en frän rosa motor.. ICQ/ac

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

75

putte skrev:

Nu blev jag besviken.. har följt tråden med spänning så upptäcker jag att du inte lackar kåporna ROSA...  Jag hade ju sett fram emot en frän rosa motor.. ICQ/ac

Default/lol

ICQ/ad Ja, vad hade man inte gjort om detta var på 80-talet...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>