Jag tänkte börja visa vad jag och Mats W gjorde på 80 talet.
Av dessa bilar blev det en Typ 3 cabbe.
Forts följer om ni vill att jag och Mats skall fortsätta och posta bilder och skriva lite text till bygget.
/Stefan
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW type 3 Cabriolet bygge 1984-85
Jag tänkte börja visa vad jag och Mats W gjorde på 80 talet.
Av dessa bilar blev det en Typ 3 cabbe.
Forts följer om ni vill att jag och Mats skall fortsätta och posta bilder och skriva lite text till bygget.
/Stefan
Diggar skarpt meckar gropen
Tillbaks till 80 talet.
1983 fick jag och min kompis Mats W en ide vi skulle göra en cabriolet. eller var det redan 1982 iden dök upp.
Vi skaffade i alla fall 2st varianter en 68:a
och en 72:a
dom var inte i bästa skick. Vi betalade 400 kr och 500 kr för de.
mer bilder
det kommer vi drar lite på det
Tjohej på er alla VW-fans! De gamla rävarna proudly presents: Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, del I
Nu tänkte allts ’gubbarna’ berätta lite mer om sina egna små bidrag till VW-hobbyn, så som den tedde sig innan tyskstukade Passater och liknande tog över
Året är 1983 och jag och min polare Stefan hade ett spännande projekt i Stefans föräldrars garage. Vi hade gjort upp en pakt om att hjälpa varandra med våra olika bilprojekt, vilket vi också gjorde fram till 1990 då jag skaffade ett gammalt hus som krävde all min lediga tid under flera år…
Av dessa fyra bilar skulle det bli en Total inköpssumma 3 200 kr. OBS, krocken är arrangerad!
Front, dörrar och framvagn från 72:an i havreåkern, övrig kaross och inredning från 72:an på gården, bottenplatta och växellåda/pendelaxel från 68:an och en 1800-motor från 412:an. Låter det rörigt? Lugn, det blev värre än så, så småningom ! Fram till vintern 82/83 hade det varit omöjligt att besiktiga ombyggda bilar hos SBP, men nu kom det nya regler om amatörbyggda och ombyggda bilar. Marknaden dammsögs snabbt på vettiga rostfria VW-bubblor som byggdes om till Beach-Buggys.
Värmekanalerna ersatta med bastanta rör från gamla trafikskyltar ( - ”motortrafik förbjuden”, närmare bestämt - ) med gula stolpar och dessutom en kraftig fyrkantsprofil längs kanten på bottenplattan som svetsades fast i karossen.
Jag och Stefan valde dock en annan väg, inspirerade av möjligheten att bygga och besiktiga en egen Cabriolet! Att vi inte utgick från en notch, berodde helt enkelt på att vi inte hittade något lämpligt objekt och att vi båda tyckte att fastbacken hade en så ful bakända utan taket kvar. Dessutom hade vi ju flera ’varrar’ så det föll sig rätt naturligt. MEN vår kompisar var VÄLDIGT skeptiska ska ni veta…
Det högtidliga taklyftet!!!
Stefans farsa tillhörde också de skeptiska, men när han såg att det började likna något så började han också ’hänga’ i garaget. Han arbetade som plåtslagare på en firma i Falkenberg, och hans erfarenhet hade vi mycket nytta av. Stefan läste 4-årig teknisk linje i Halmstad och lyckades göra hållfasthetsberäkningar (eller var det en klasskompis?) som vi utgick ifrån vid bygget, och som SBP svalde med hull och hår!
Underredet sprutades med epoxitjära och målades sedan i glada kulörta färger.
Nu började kompisarna också ’hänga’ i garaget. ”Wow, det här kanske blir en cool bil i alla fall”. Vi var ju inte sena att utnyttja situationen. Våra polare fick stå och grovslipa karossen m.m. i utbyte mot utsikten att få åka med till sommaren…
Epoxitjäran måste förtunnas ordentligt för att kunna sprutas på, därför gällde det ju att ha ordentlig skyddsutrustning! (Det är undertecknad som fånar sig framför kameran.)
Att lacka utan skyddsmask var inte roligt, men det var vad jag gjorde med detta underrede. Men så fort det var färdigt så stack jag och handlade en halvmask som jag tog på mig när jag lackade min egen Fastback 67:a samma vår.
Våren 1984: Första gången på hjul, och jag mekar bromsar i Stefans primitiva smörjgrop (en vattenbrunn med golv ovanför vattenytan…)
Dörrarna måste ju vara öppningsbara för att brudarna lätt ska kunna komma in bilen, förstår ni väl. Ingen enkel ’kiruna-cab’ här inte!!
Dörrarna på plats och den mycket primitiva sufflettställningen provmonterad. Vindrutan satt i under hela bygget. Backluckan uppsvetsad från div. skrotbitar men med gångjärn från en fastback och nederdel från Variant. Ljuddämparen på 1800:an var stor och biten bakom stötfångaren var rutten, så den skar vi helt enkelt bara bort för att allt skulle få plats!
Det regnar på VWästkusten. Det blåser på VWästkusten. Dygnet runt. Året runt. Alltså måste vi ha ett tak på vår cabbe, det insåg vi båda i ett tidig skede av bygget. Men nu började det bli vår och saven steg både här och där om ni förstår vad jag menar . Alltså blev det en ’raggarlösning’ med en demonterbar suffletställning klädd med vitt konstläder och en bakruta från bilen vi kapat. Vi sköt in rutor från en tidigare skrotad DKW F12 som sidorutor, medan vi behöll rutorna i dörrarna. Needless to say: Taket höll inte tätt!!
Maskat och klart för lack!
När våra polare gjort sitt med slipning och spackling skred jag till verket med färgsprutan. Denna gång lackade vi med tvåkomponents lack utomhus. Jag hade dock valt en ’snabb’ blandning så färgen hade nästen torkat innan den landade på bilen. Grym apelsinlack med andra ord …
Stefans lillasyrra Agneta ’hänger’ med mig när diverse kablar ska dras inför första provturen med ’cabben’!
Handen på hjärtat, visst är tjejer lite gulliga; de dissar dig och fnyser när du ligger med din skitiga overall i garaget, men så fort bilen har fått LACK så börjar även de ’hänga’ i garaget!! Är det fler än jag som gjort denna erfarenhet genom åren?
Stilstudie på två nyrenoverade VW’s sommaren 1984.
Båda bilarna var höga som hus, men det var faktiskt inget vi reflekterade speciellt mycket över då. Cabben gick som ett skott med 85-hästaren, men behövde lite detaljarbete för att kunna fungera som den ’brudmagnet’ vi hade tänkt oss! Tilläggas kan att det dröjde inte länge innan både växellåda och koppling började protestera mot kraften i 1800:an…
Bilen skulle ju användas och det blev så att ’vi piffade upp den’ efter hand. Jmfr profilen med min fastback i bakgrunden.
Vi kände oss som kungar på vägen 1984, och tjejerna bönade och bad om att få åka med oss – eller hur Stefan? . De ’riktiga’ raggarna blev sura och det hände ibland att stämningen blev hotfull när vi snurrade på stan i vår VW, men det här var vår särklassigt bästa raggarbil: Sommaren 1984!!
Stefan torrkör vår uppcabbade typ 3:a sensommaren 1984, bilen är färdig!?
Bilen var nu färdig i vår omgivnings ögon, men jag och Stefan hade större planer för vårt projekt och höstlöven hade knappt börjat falla till marken innan vi på nytt satte vinkelslipen i bilen. Så fortsättning följer …
Här tycker jag att du Stefan kan komma med lite input om du vill och kanske några bilder från ditt fotoalbum, så kör vi år 1985 en annan dag, OK?
oj, kolla in -72:an i början.. va den såg rostig ut redan efter 10 år...
oj, kolla in -72:an i början.. va den såg rostig ut redan efter 10 år...
Vanvård i kombination med att ha rullat på VWästkusten året runt De bilar som överlevt tills idag har haft pedantiska ägare eller rullat norr om Dalälven
Jag har en jämförelse bild till dock är den kanske inte den bästa
Vi var ute och en massa på stan med vår VW cabbe och brudarna bad om att få åka med.
Jag har även bygg bild till från 1984 när jag och Mats står och grejar med cabben
Här syns lite av förstärkarna nederkanten dessa förstärkningar är 30x70x3 och gjorda av ihop svetsade L-järn.
Som den tidigare bilden
Som visar röret från vägmärket som är 2" iso (60.5x 3,??)
Bottenplattan och och karossen är hopsvetsade med förstärkningarna för att stabilisera karossen.
hehe kul att se
4st bilar
Tuff tuff tuff!!
så såg min ut oxå ,men jag tog en mgb cabställn.
Kan jag få lite mer detaljbilder är du bussig..cabförstärkning..framför baklucka..överdel på rutan?
tackarobugar...(har du kvar bilen? vet du var den finns ;ev regnr...kanske ngn vill sälja...
Jag tycker de är så toksnygga så..tom ballare än en porsche 911 cab jag har i garaget...
Tuff tuff tuff!!
så såg min ut oxå ,men jag tog en mgb cabställn.
Kan jag få lite mer detaljbilder är du bussig..cabförstärkning..framför baklucka..överdel på rutan?
tackarobugar...(har du kvar bilen? vet du var den finns ;ev regnr...kanske ngn vill sälja...
Jag tycker de är så toksnygga så..tom ballare än en porsche 911 cab jag har i garaget...
Hehe, ja man var ju rätt ensam om stuket . Det hade naturligtvis varit smartare att ta en suflettställning från en "riktig" cab, men ekonomin satte stopp där just då eftersom jag låg i lumpen och Stefan gick på gymnasieskolan...
Bilen finns kvar idag hos Stefan - men är väldigt ombyggd mot vad du ser på bilderna här. Jag tror knappast att vi har fler bilder på version1.0 så att säga .
Tuff tuff tuff!!
så såg min ut oxå ,men jag tog en mgb cabställn.
Kan jag få lite mer detaljbilder är du bussig..cabförstärkning..framför baklucka..överdel på rutan?
tackarobugar...(har du kvar bilen? vet du var den finns ;ev regnr...kanske ngn vill sälja...
Jag tycker de är så toksnygga så..tom ballare än en porsche 911 cab jag har i garaget...
Jag har kvar bilen och vad jag vet har vi inga fler bilder av ver 1.0
dock skall vi posta mer bilder på vad som händer senare
Mats är mycket bättre an jag på att skriva så han får börja på nästa blad av detta bygge
Mats är mycket bättre an jag på att skriva så han får börja på nästa blad av detta bygge
Stefan är bara blygsam, men han vet att jag snickrat på en tråd och den kommer här :
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, del II
Alltså lite ”reader's digest” som en fortsättning… Visserligen hade jag och Stefan en bil med ’attityd’ , men också i ärlighetens namn ett VW med dålig plåtpassning, taskig lack och ett helhetsintryck av ”yx-bygge”…
Vi testade olika höjd på den choppade vindrutan, detta var för mycket, men ser ju ballt ut iaf…
Vår cabbe som bara rullat en sommar var alltså i våra ögon inte helt lyckad utseendemässigt så vi rev den igen på hösten. På önskelistan stod sänkt tak, sänkt framvagn, riktig sufflettställning, tuffare fälgar m.m. En fräsch inredning stod också på programmet.
Vi ville ha bort ventilationsrutan, så fönsterhissar från en Datsun Hardtop sattes runt om.
Plötsligt hade jag och Stefan satt ribban ganska högt kände vi, med mer avancerade tekniska lösningar och till och med visst krav på finish på grejerna. Det blev mycket arbete, med det var också mycket lärorikt. Det är kul att lista ut lösningar och konstruktioner, att skissa och bygga, riva och bygga om igen o.s.v.
Vintern 84/85: Fönsterhissar och cab-ställning färdiga.
Sufflettställningen och fönsterhissarna bak var svåra både att tillverka och att få att fungera som vi ville. Vindrutan var också sänkt 2½ tum (63 mm) och vi behövde flera försök för att kapa ner ett glas som passade och som inte sprack vid monteringen.
Vi ville att suffletten skulle gå djupt ner i karossen á la USA-bilar, och inte ligga ovanpå som de isolerade tyska suffletterna.
Plötsligt hade vintern övergått i vår, och vi fick som vanligt bråttom igen i garaget.
Stommen till suffletten är klar, likaså har bilen ny design av bakskärmar runt bakluckan. Däremot står bara stommen till den nya handknackade bakluckan färdig jämte bilen på denna bild.
En ny baklucka knackades också fram. Formen bestämdes av formen på det DKW F12-tak som vi skar plåt ur. Men det blev väl rätt hyfsat tyckte vi då.
Hålen i fronten lade vi igen för en renare look.
Det var Stefan som svetsade medan jag formade plåt och tänkte på olika lösningar, vilka dock Stefan ofta hade ännu bättre!! Vi arbetade på bra med olika talanger som verkade komplettera varann.
1800-motorn målades i moderiktig färg!
Va f*n, rosa?? Detta var på 80-talet, kom ihåg det!!
Grundlack våren 1985.
Hmm, pendelaxel? Javisst, detta var dagarna innan jag kraschade med min Fastback
VW:n lackades utomhus, men nu med riktigt hyfsat resultat (övning ger färdighet som det heter).
Vi kompromissade fram en egenkomponerad mintgrön nyans (själv ville jag helst haft den aprikosfärgad, men Stefan lade då in sitt veto). Löven hade spruckit ut och nu var det verkligen ont om tid till årets cruising-säsong!
Stefan kopplar nödvändig el för säsongens första provtur.
Bilen var ju besiktigad och vi ville bara ut och åka. En IRS bakvagn från min krockade fastback hann vi sätta dit också – men inredning då? Glöm det! Vi hade ju takchoppat bilen så vi fick sätta dit låga stolar från en Volvo 142:a för att inte få all fartvind rätt i ansiktet !
Batteriet är dött! ”Vi bogserar igång skiten, jag vill prova nu!” Stefans farsa ser skeptisk ut…
All plast i inredningen målades vit och vi planerade för helvit inredning och vitt tyg på suffletten.
Här klär jag suffletten med vitt markistyg. Min röda Fastback i bakgrunden har fått släppa bakvagnen till cabben.
Inredningen blev nog faktiskt aldrig riktigt färdig detta år, vi var alltför åksugna för att hinna med det.
Funktionen på suffletten demonstreras här och min Fastback skymtar till vänster framför pendelaxeln som bytts mot IRS på cabben.
Vi monterade Empi 8-spoke under sommaren och överhuvudtaget var finishen mycket bättre på bygget, samtidigt som vi ändå tillät oss ’röja’ lika våldsamt i bilen som under sommaren innan.
Stolta ägare/byggare till Sveriges enda(?) VW 1600 Cabriolet sommaren 1985!
Bilen kompletterades även med en sportratt i trä och mera inredning efter det att denna bild togs. Vi var med på bild i tidningen Bilsport när de gjorde ett ’gatbilsreportage’ i Halmstad under sommaren 1985. Livet lekte! !
Tvätt inför kvällens cruising… Min lillbrorsa hjälper till med att torka rutor.
Vi satte dessutom på en slät främre stötfångarskena också lite längre fram. Under presenningen i bakgrunden slumrar min krockade fastback.
BR #3 1986.
Bilen väckte hyfsat mycket uppmärksamhet i Mantorp och tidningen Wheels publicerade en bild på bilen, mej och Stefan med namn och allt. LYCKA!
På hemväg från BugRun #3, med många nya idéer i skallen som jag skulle överföra till min avställda fastback, men det får ni läsa mer om i en annan tråd… (OBS - detta är min avatar dessutom!)
När jag behövde stålar till en insats på min lägenhet, så köpte Stefan ut min andel i cabben hösten 1986. Sedan körde han själv bilen till 1992, då den ställdes av.
Den återuppstod dock våren 2008, men nu med trimmad motor och 5-växlad Porsche 914-låda.
Det är dock en story som Stefan själv får skriva!
Förlåt en felaktighet taket chopades inte 2,5cm utan 2,5"(63mm). och bilen ställdes av först 1992
pga att framvagnen hade fått rostskador i ena länkarnslagringen
Här sitter jag och skall skruva ut IRS bakvagnen ur den röda fastbacken
Här är både den röda fastbacken och cabben innan bakvagnen byttes efter lack.
Förlåt en felaktighet taket chopades inte 2,5cm utan 2,5"(63mm). och bilen ställdes av först 1992
pga att framvagnen hade fått rostskador i ena länkarnslagringen
Ja - du har bra mycket bättre koll på allt sådant, nu är det rättat !
Jag såg plötsligt på bilderna att garaget vuxit ut något av dessa båda år. Var det din farsa som tvingades bygga ut när vi hade projektet utspritt över hela verkstaden ?
Stefan T skrev:Förlåt en felaktighet taket chopades inte 2,5cm utan 2,5"(63mm). och bilen ställdes av först 1992
pga att framvagnen hade fått rostskador i ena länkarnslagringenJa - du har bra mycket bättre koll på allt sådant, nu är det rättat !
Jag såg plötsligt på bilderna att garaget vuxit ut något av dessa båda år. Var det din farsa som tvingades bygga ut när vi hade projektet utspritt över hela verkstaden ?
Farsan och jag byggde ut garaget sommaren 1984 för att vi ockuperade lite mycket av det.
Som ni ser försvinner även granhäcken i bakgrunden våren 1984.
1986 satte vi dit fram kofångare på cabben
Här en när jag och några kompisar hade åkt till en sjö att bada en varm sommar kväll.
Här kommer en bild serie tagna sommaren 1985 av Typ 3 cabben
Dom är tagna vid bellforsen kraftverksdamm som ligger som Ätran flyter igenom.
Här kan man se hur sufletten fungerar.
Underbar projekttråd och fantastiskt att bilen finns kvar. Hur många 80-talsprojekt gör det? Det här är verkligen kulturhistoria och vem skulle inte vilja ha en rosa motor i sin bil?
Bilen ställdes av 1992 pga att framvagnen hade fått rost skador i ena länkarms bussningen.
Efter 15 års förvaring i lada så har den blivit lite dammig.
Dax att börja tänka på att hitta på något med den
Bilen ställdes av 1992 pga att framvagnen hade fått rost skador i ena länkarms bussningen.
Efter 15 års förvaring i lada så har den blivit lite dammig.
Dax att börja tänka på att hitta på något med den
Absolut !!! ett styck kulturarv var rädd om den
Framvangs balken behövdes bytas som tur var hade vi sparat lite vw delar från 80 talet
Jag fick laga denna men den var i alla fall inte helt sönder som den gamla
Här är lite framvagns bitar. så det är bara att ta dom bästa att sätta ihop.
forts följer
Boxerville » Projekt » VW type 3 Cabriolet bygge 1984-85
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.