226

johanj skrev:

Jag har använt mig av POR15 köpte då av den svenska återförsäljaren. Blev väldigt nöjd mer resultatet, slitstarkt som tusan!
Men jag hade inte kvar den bilen någon längre tid, så vet inte riktigt hur det håller sig i längden.
Men jag tror nog att det är något av dom bästa skydden du kan få tag på!

EDIT: Kollade nu på gammal bilder och ser att jag hade lite problem! Den svarta färgen blev flammig efter den torkat. Jag fick en burk Black Coat efter att jag pratat med återförsäljaren,  som jag penslade på och sedan var det fint igen ICQ/ab Vet inte hur det kunde bli så?

Ja, nu blev man ju plötsligt fundersam?! Default/hmm

Miche: Ja, ja, jag får väl prova färgen då…

http://farm6.static.flickr.com/5138/5488292860_c9759de294_b.jpg
Så var det då till att traska ut i gryningen för att hitta en lämplig metallbit att testa POR 15 på. Och för att Bengt inte ska tro att vi har barmark utanför Ullared ännu så kom denna bild på vår ”gammel-ståva” med. Där i hörnet vid snickarboden/vagnsskjulet står…

http://farm6.static.flickr.com/5057/5488292868_5fff17261c_b.jpg
…den metallbit jag tänker använda. En bit räls från den smalspåriga järnvägen, kallad ”Pyttebanan”, som en gång gick genom byn Floastad där vi bor idag.

http://farm6.static.flickr.com/5256/5488292872_1cbc5619ff_b.jpg
Japp – så här ser rälsstumpen ut i profil ICQ/ab !

http://farm6.static.flickr.com/5295/5488292874_e1f79c2538_b.jpg
Det är vinter och det har varit minusgrader ca 4 månader i sträck, så därför misstänker jag på goda grunder att metallbiten är rätt kall och knappast idealisk att måla på. Alltså lägger jag den på ’upptining’ framför en bygglampa ICQ/ad .

http://farm6.static.flickr.com/5052/5488292876_896a1af894_b.jpg
Här är en bild på anledningen till vår tillfälliga trångboddhet. Hondan fick ett rådjur i fronten ICQ/ac . Det stackars djuret avled direkt och bilens plastfront trasades sönder, liksom motorhuv och ena strålkastare. Bilen är 19 år gammal och därför måste vi laga den själva…

Nu får metallen ligga här och värma upp sig någon timma innan jag förbereder den för en behandling med POR 15.

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

227

Mats W skrev:

Jag skrev inte ut summan för att skryta att jag gjort någon vidare god deal, utan mer som ren "konsumentinformation" egentligen - i fall någon annan går i köptankar menar jag. ICQ/ab

det jag menade var att för 1500 kan det inte bli fel, hade du pröjsat 4000 så känns det som att det borde finnas andra alternativ... ICQ/ab  men bara rostätare på biltema i samma mängd är ganska många hundralappar, lite primer, tja, detta är ju inte mycket dyrare än värsta budgetalternaivet...

om det flammiga, jag läste lite om detta POR för ett tag sen och jag har för mig det inte är tänkt att vara täcklack utan målas över, nåt om UV-tålighet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

228

Hur gick det Mats...Fick ni karossen att passa riktigt på plattan?

229

Varit utför att det blivit flammigt om man lagt på för mycket så det tagit för lång tid att torka, inte er färg då utan annan.

230

stickan skrev:

Hur gick det Mats...Fick ni karossen att passa riktigt på plattan?

Nej – det vill säga inte ännu ICQ/af

På detta projekt finns hur mycket som helst att göra och dokumentera, så vi har valt att ligga lågt lite till medan vi tar tag i andra åtgärder helt enkelt.

Det hela känns lite gåtfullt och vi har dessutom en 65:a länkpinnebottenplatta för referens och där är måtten lika med kulbultsramhuvudet. Jag följer med intresse ditt projekt (2332 med sprut på vwtyp1-forumet ICQ/ad ) , stickan, men hade hoppats att du skulle ge oss svaret innan vi satte kapen i vår kaross ICQ/ad !

Om man tittar på http://www.vwtyp1.com/teknik/ framkommer en intressant uppgift:

vwtyp1.com skrev:

1957
Ch.nr. 1-1 600 440 (31.07.1957) Fram och bakrutan blir större, gasrullen byts ut mot gaspedal. Kraftigare ramhuvud och större bromstrummor.

Jag kan inte för mitt liv begripa hur någon kan säga att en ovalkaross är ’bolt-on’ på en 58:a och nyare platta. Vår kaross är kärnfrisk och aldrig rostlagad, ändå är det passform fiskmås (för att låna Miches uttryck) Default/yikes

Jag har visserligen dessutom  en 55:a och en 51:a jag skulle kunna mäta på också, men då måste jag skruva ner dem och det känns som onödigt bara för en sådan skitsak som att ta mått på ramhuvudet ICQ/ac .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

231

Mats W skrev:

Nu får metallen ligga här och värma upp sig någon timma innan jag förbereder den för en behandling med POR 15.

ICQ/ad Typiskt mig, tidsoptimist. Klart att jag inte hinner förrän ikväll ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

232

Jag fixade ju till allt så att karossen passade. Jag bytte trösklar och främre hörnen i hjulhusen bak (som tar i för er) + fästena i bakre hjulhusen med karossen på plattan.
Det enda jag behöver ta bort 2-3 mm på är dom rundade hörnen på fästena fram eftersom dom nu rider lite lätt på ramhuvudets övre kant. Jag kan sätta dit framvagnsstommen och ta några bilder om du vill kolla.

233

Mats W skrev:

Skämt åsido. Vi har en ny golvhalva ditsatt (Klokkerholm/Brasilien), där tänker vi slipa av all färg. Övriga plattan är epoxygrundad och det tror vi går bra att måla ovanpå Default/hmm .

Någon annan som provat?


Jag har prövat att måla en plåt ren golvplatta som inte var rengjord med marine clean och metalready endast avtvättad med thinner före målning med por15 och jag fick lacksläpp i flagor, så med tanke på att epoxyn redan finns där nöj dig med det eller lacka med annan färg än por15 tror jag är klokast.

En sak till  Mats när du testar ikväll, locken på burkarna är dritt och de måste förslutas ordentligt så mitt tips är fixa en extra burk som är lätt att öppna & stänga och pytsa över por15 i den istället.


Sä här såg min burk efter jag öppnat den första gången..


http://img135.imageshack.us/img135/9951/porprodukterna.jpg

//micke

If it sounds good it is good!

234

stickan skrev:

Jag fixade ju till allt så att karossen passade. Jag bytte trösklar och främre hörnen i hjulhusen bak (som tar i för er) + fästena i bakre hjulhusen med karossen på plattan.
Det enda jag behöver ta bort 2-3 mm på är dom rundade hörnen på fästena fram eftersom dom nu rider lite lätt på ramhuvudets övre kant. Jag kan sätta dit framvagnsstommen och ta några bilder om du vill kolla.

Mycket gärna ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

235

Beetle66 skrev:

Jag har prövat att måla en plåt ren golvplatta som inte var rengjord med marine clean och metalready endast avtvättad med thinner före målning med por15 och jag fick lacksläpp i flagor, så med tanke på att epoxyn redan finns där nöj dig med det eller lacka med annan färg än por15 tror jag är klokast.

En sak till  Mats när du testar ikväll, locken på burkarna är dritt och de måste förslutas ordentligt så mitt tips är fixa en extra burk som är lätt att öppna & stänga och pytsa över por15 i den istället.

Ok. Så POR15 utan grund funkar alltså inte. Jag ska testa på den epoxylackade halvan vi skar bort så får vi se hur det lirar med det som grund.

Hur lång tid tog det innan du fick lacksläppet/flagorna, Micke?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

236

fast jag kan ha fattat fel det jag läste, men är det inte så att por15 målas på typ ytrost och inte på ren plåt, att det är tanken och det är det som den fäster och är gjord för... ???  Nåja, blir spännande att se testet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

237

POR15 ska användas tillsammans med Marine Clean och Metal Ready. Annars är det rätt värdelöst.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

238

Tämligen omgående, använd engångshanskar när du testar färgen sitter något nittons om du får den på huden. ICQ/ab

//micke

If it sounds good it is good!

239

…fortsättning:

Ciao! ICQ/ag

Laboratorio Città-sul-fiume l'onore di introdurre:

http://farm6.static.flickr.com/5052/5489892500_7f4acfa33a_b.jpg
Il professore di svetsico et fotografico: Giovani Ponte di Vino

http://farm6.static.flickr.com/5293/5489296725_80de64dfbe_b.jpg
Il maestro di bla-bla: Dottore Massimo di persona!

http://farm6.static.flickr.com/5095/5489296903_880fe3aa3a_b.jpg
Jag skriver inte bara på forum, utan även på…

http://farm6.static.flickr.com/5214/5489297119_7836a505f6_b.jpg
…bottenplattor. Ordning och reda! ICQ/ab

Meningen är att vi ska testa lite olika former av underarbeten och tejpar därför upp fyra olika områden:

  • POR15 med både rostskydd och avfettning

  • POR15 med endast rostskydd

  • POR15 med endast avfettning

  • POR15 med thinnertvätt

http://farm6.static.flickr.com/5091/5489893324_9125d93e72_b.jpg
Rälsbiten slipas av med 50-papper på halva ovansidan.

http://farm6.static.flickr.com/5293/5489893618_711fcba0f0_b.jpg
Andra halvan lämnar vi orörd för att jämföra resultatet.

http://farm6.static.flickr.com/5174/5489297931_a07aecd688_b.jpg
Som referens maskar vi i ena ändan för att inte behandlingen ska kunna bita där.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

240

http://farm6.static.flickr.com/5019/5489298191_456f3f4695_b.jpg
Så plockar vi fram avfettningen – Marine Clean ICQ/ab . Det hade så klart underlättat om texten varit på svenska, eller åtminstone på engelska Default/hmm … Vi väljer att spä ut lösningen med vatten 1+4.

http://farm6.static.flickr.com/5214/5489298457_009004d902_b.jpg
Vi sprutar på medlet på både rälsstump…

http://farm6.static.flickr.com/5140/5489894674_e4632e8655_b.jpg
…och de rutor vi märkt ”MC” (MarineClean).

Medlet ska verka under 15 minuter…

http://farm6.static.flickr.com/5098/5489894944_a78bafe56d_b.jpg
…och under tiden plockar vi fram lite thinner…

http://farm6.static.flickr.com/5180/5489895110_2f72c5208c_b.jpg
…som vi rengör den sista av de fyra rutorna med.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

241

http://farm6.static.flickr.com/5099/5489895316_b018fac80e_b.jpg
När de 15 minuterna gått bär vi ut hett vatten i garaget och…

http://farm6.static.flickr.com/5140/5489299445_d2752af9c6_b.jpg
…tvättar av allt Marine Clean med riklig mängd vatten…

http://farm6.static.flickr.com/5097/5489895752_7afcca5dca_b.jpg
…följt av torkning. ”Dry thoroughly” säger de på Youtube-klippet jag postade igår och…

http://farm6.static.flickr.com/5257/5489895966_39781d77fc_b.jpg
…detta tar vi bokstavligt. Fram med värmepistolen ICQ/ag !

http://farm6.static.flickr.com/5216/5489300145_79620b6972_b.jpg
Glöden från pistolen speglar sig i den nakna metallen. Nog ska det bli torrt alltid ICQ/ad !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

242

http://farm6.static.flickr.com/5211/5489896502_8fa02c5248_b.jpg
Vi maskar över en bit som referens innan vi…

http://farm6.static.flickr.com/5094/5489896850_bb45820230_b.jpg
…plockar fram nästa preparat – Metal Ready.

http://farm6.static.flickr.com/5015/5489301001_f7b3de9703_b.jpg
Proceduren upprepas…

http://farm6.static.flickr.com/5218/5489301249_0c7720eb69_b.jpg

Medlet ska sitta på i 30 minuter och får inte torka ut – då måste man duscha på ytterligare. Efter tvätt och noggrann torkning är det dags att plocka fram:

http://farm6.static.flickr.com/5095/5489301511_73ccf8f4fa_b.jpg
POR15 ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

243

http://farm6.static.flickr.com/5016/5489301721_3fdfe81195_b.jpg
En ännu längre tysk text. Jag kan tyda små bisatser som ”nervensystems” och ”tödlich” Default/yikes !

Efter tips från Micke (aka Beetle66) tar jag fram kirurghandskarna och förvandlas till:

http://farm6.static.flickr.com/5291/5489897998_0097d7da31_b.jpg
Massimo il pittore ICQ/ad !

http://farm6.static.flickr.com/5251/5489898244_e4814d82f3_b.jpg
Det bräckliga locket öppnas mot all förmodan utan nämnvärd åverkan av en rutinerad hand ICQ/ad

http://farm6.static.flickr.com/5133/5489302505_b98ea788d2_b.jpg
Snålgeten i målartagen: ”Även färgen i locket ska målas ut” ICQ/ae

http://farm6.static.flickr.com/5099/5489302769_1af26279aa_b.jpg
Pronto! Dvs. färdig med första strykningen.

Vi håller ca 10 grader varmt i garaget och när färgen inte klibbar längre är det lagom med nästa strykning. Det lär ju ta åtskilliga timmar…

http://farm6.static.flickr.com/5252/5489899042_7cf2329849_b.jpg
…så vi återförsluter färgburken, stoppar penseln i thinner och avvaktar ICQ/an .

Fyra timmar senare är lagret så pass torrt att vi lägger på ett andra skikt med POR15. Vid denna tidpunkt kan jag inte se att något flagat, rest sig eller blivit flammigt. Men efter något dygn kan kanske saker och ting börja visa sig.

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

244

Haha, fick mig en chock när jag såg bilderna på hantverkarna och sen texten på italienska  Default/lol

Underbart att du orkar göra ett helt sånt här reportage så en annan vet vad man ska handla sen ICQ/ab Hoppas du hyrde in en hel jury också som betygsatte efter smak, lukt och konstistens! ICQ/ad Och Sverker Olofsson som får slänga det som inte blev bra i soptunnan ICQ/ad

245

Ha,ha det var ett roligt och vetenskapligt reportage kul att se att ni har glimten i ögat grabbar buona fortuna!

//micke

If it sounds good it is good!

246

Michos Miche skrev:

Haha, fick mig en chock när jag såg bilderna på hantverkarna och sen texten på italienska Default/lol

Underbart att du orkar göra ett helt sånt här reportage så en annan vet vad man ska handla sen ICQ/ab Hoppas du hyrde in en hel jury också som betygsatte efter smak, lukt och konstistens! ICQ/ad Och Sverker Olofsson som får slänga det som inte blev bra i soptunnan ICQ/ad

Ja, vi var helt enkelt på det humöret. Det är lättare att arbeta om man har kul ICQ/af

En lite konstiga sak bara. Jag tyckte inte att de luktade nästan någonting - det kändes mycket märkligt Default/hmm

Eller så är det mitt luktsinne som är helt avtrubbat efter alla år ICQ/ae

Beetle66 skrev:

Ha,ha det var ett roligt och vetenskapligt reportage kul att se att ni har glimten i ögat grabbar buona fortuna!

He he, både glimten i ögat och lågan i hjärtat om du förstår ICQ/ad . Det  ska bli spännande att kolla hur resultatat ser ut om en stund ICQ/ag .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

247

Säger det igen, underhållande tråd och nu med humorinslag, ICQ/ab  men ni har mer energi än en duracellkanin, tänk om man hade det! Kul att se denna test, det jag saknar är en rostig yta på en mjuk plåt som man kan böja och se om färger sprätter av, har sett olika lack tex på "nyare" bilar som lackats "på fabrik" där vissa verkar vara sega och klara en rejäl bula eller krock/skrapvåld medans andra verkar vara spröda och spricka istf att töja sig och böja sig med...

Samtidigt verkar detta med färg vara skitsvårt, tex ford som gör rätt många bilar har ju under många år misslyckats att lacka sina bilar med lacksläpp som följd. Många lackade plastdelar har färg som släpper om man kör högtryck för nära. Och detta är färg som applicerats på en fabrik!

Sen nyanser på färger, jag har varit inblandad i det på jobbet och det är HELT SJUKT hur lång tid det tar från att först välja färger med olika ljusförhållanden, glanstal, hållbarhet (matta lacker klarar tex lägre krafter map skruvförband) samt matchning av tex våtlack, pulverlack och plast, textruren på plasten, tester av lack på olika material, likare för lacker och material, sen färgrecept, målningsrobotar, ja, det verkade vara ett oändligt jobb att införa en ny kulör...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

248

johan_l skrev:

Säger det igen, underhållande tråd och nu med humorinslag, ICQ/ab  men ni har mer energi än en duracellkanin, tänk om man hade det! Kul att se denna test, det jag saknar är en rostig yta på en mjuk plåt som man kan böja och se om färger sprätter av, har sett olika lack tex på "nyare" bilar som lackats "på fabrik" där vissa verkar vara sega och klara en rejäl bula eller krock/skrapvåld medans andra verkar vara spröda och spricka istf att töja sig och böja sig med...

Ja, det blev möjligen lite överdrivet - men gjort är gjort ICQ/ad .

Vi hittade inget rostigt & böjbart inne i garaget just nu, eftersom vi har en såpass frisk bil som projekt. De gamla bitarna brukar vi köra till skroten med jämna mellanrum.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

249

PeCe skrev:

POR15 ska användas tillsammans med Marine Clean och Metal Ready. Annars är det rätt värdelöst.

/ P

1-0 till dig PcCe ICQ/ab ! Så här ett halvt dygn efter målning verkar det verkligen som om provytan behandlad enligt trestegsmetoden ser bäst ut ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

250

http://img848.imageshack.us/img848/396/passningkaross1.jpg
Så ser det ut fram på min ovalkaross på 69 platta. Som du ser finns det gott om plats för gummit åxå och springan för gummilisten mellan främre torpedplåt och plattan är nu perfekt.
Ska bara ta bort nån mm där det är tight mellan kaross och ramhuvud.