1

Jag har en 1600 motor som jag köpte för något år sedan. Tanken är att plocka i denna i min 65a då den nuvarande 1200a börjar bli lite risig. Motorn "ser" bra ut och går ju runt men har stått i bra många år. Så min tanke är ju att plocka isär hela motorn och rengöra den och sen sätta ihop den nya packningar och allt genomgånget.

Dock så blir ju detta den första motorn jag håller på med och jag är ju inte så jätte duktig på motorer i övrigt. Men man måste ju börja nånstans ICQ/ab.

Så min fråga är ju hur jag går tillväga, vad bör jag tänka på? Finns det nån bra ordning att plocka isär den på? vad för speciella verktyg behöver jag? osv.

Vad bör jag kolla innan jag plockar isär den? Mätta axial spelet? Hur gör jag detta enklast? och varför gör man detta? ICQ/ag

Mycket frågor och konstigheter. Men tacksam för all hjälp jag kan få ICQ/ab

2

Har du bestämt dig att ta isär finns ingen anledning att kolla något speciellt - du lär få anledning att återkomma  ICQ/ad

Vevaxelns axialspel (ca 0,1mm) brukar folk kolla genom att "rycka" i remskivan, känns det stort bedöms motorn vara slut....
Och det är ju klart, om bakre ramlagret (som har en fläns + shims mot svänghjulet) glappat upp sig i blocket är det så, men det kan ju annars vara lagret som naggats eller felshimsat...eller ? När man rivit ser man !

Du kan plocka isär utan specialverktyg, men för att sätta ihop behöver du lite mera, t ex momentnyckel och kolvringsverktyg - går ju att tillverka själv...

3

DavidN skrev:

Jag har en 1600 motor som jag köpte för något år sedan. Tanken är att plocka i denna i min 65a då den nuvarande 1200a börjar bli lite risig. Motorn "ser" bra ut och går ju runt men har stått i bra många år. Så min tanke är ju att plocka isär hela motorn och rengöra den och sen sätta ihop den nya packningar och allt genomgånget.

Dock så blir ju detta den första motorn jag håller på med och jag är ju inte så jätte duktig på motorer i övrigt. Men man måste ju börja nånstans ICQ/ab.

Så min fråga är ju hur jag går tillväga, vad bör jag tänka på? Finns det nån bra ordning att plocka isär den på? vad för speciella verktyg behöver jag? osv.

Vad bör jag kolla innan jag plockar isär den? Mätta axial spelet? Hur gör jag detta enklast? och varför gör man detta? ICQ/ag

Jag kan starkt rekommendera:

1) Videoserien "Bug me" http://www.bugmevideo.com/
2) Boken "How to Keep Your Volkswagen Alive 19 Ed: A Manual of Step-by-Step Procedures for the Compleat Idiot" av John Muir

i ovannämnd ordning. Avsnittet i "Bug me" där han plockar isär en motor och monterar den igen är oslagbar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

mettis skrev:

Har du bestämt dig att ta isär finns ingen anledning att kolla något speciellt - du lär få anledning att återkomma  ICQ/ad

Vevaxelns axialspel (ca 0,1mm) brukar folk kolla genom att "rycka" i remskivan, känns det stort bedöms motorn vara slut....
Och det är ju klart, om bakre ramlagret (som har en fläns + shims mot svänghjulet) glappat upp sig i blocket är det så, men det kan ju annars vara lagret som naggats eller felshimsat...eller ? När man rivit ser man !

Du kan plocka isär utan specialverktyg, men för att sätta ihop behöver du lite mera, t ex momentnyckel och kolvringsverktyg - går ju att tillverka själv...

I ovannämnd "Bug Me" video används ganska enkla kolvverktyg, som tång till fjäderbrickor och enkel verktyg till kolvringarna.
Däremot använder han en fin momentnyckel, vore bra att ge här olika förslag på bra märken och priser.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

DavidN skrev:

Ett annat sätt att se på saken är, är den inte uppglappad så i med den och kör, visst kan nåt ha torkat så den börjar pissa olja men...  sen övar du på 1200an...

Är 1600 tillräckligt sliten för att  du ska börja vilja byta grejjor så blir det varken litet eller billigt jobb... Bättre då att köra den så länge den håller och ladda upp för en riktigt renovering...

Har mekat väldigt lite motor, men kört på "likmotorer" - min oval har en motor som jag fick gratis eller hur det nu var, den har hållit hur bra som helst i  nu 15 år förutom att första turen till bugrun (morgonen efter motorn monterades) så pissa den ut olja genom en ventilkåpa... å andra sidan har en annan 1600 med utbytesblock både pissat olja i lagringen bakom svänghjul och uppglappad...  Går motorn runt och inte är uppglappad, visst det kan ta slut efter ett tag... Motorerna är ju så gamla nu att skicket är rätt svårt att sia om, men konstigt nog hänger många ihop på nåt sätt... innan man river isär dem. De lärde här kan säkert säga hur ofta ett block behöver bearbetas och hur ofta det "bara är att sätta ihop och byta en packning". Tyvärr tror jag det sistnämnda är lite som att vinna på bingolotto...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Tack för alla svart! ICQ/ab

Kan ju vara ett alternativ att göra som du säger johan_l, bara kanske plocka ner halva motorn då det läcker ganska bra från stöttstångsrören.

Får ser hur det blir när jag får tummen ur och börjar göra något  Default/lol

7

Om du nöjer dig med att plocka av toppar o cylindrar, så är det ett bra tillfälle att kolla ventilstyrningarna?
Det "vanligaste VW-raset" beror ju på glappa styrningar, som medför att en ventil (3:ans..) utmattas och går av...

8

markera upp vipparna, stötstängerna osv så du sätter tillbaka på samma ställe. Det kan underlätta en del.

Annars är det bara på det. Jag kunde inget om motorer. Nu vet jag iaf i stora drag hur motorn funkar. "Men det betyder ju inte att den funkar ändå"  *host*

9

Lite noggrannhet med att fotografera,märka upp osv är inget fel,men det gäller nog först och främst att våga..sen upptäcker man att det är ganska kul..man ska hursomhelst aldrig vara rädd att fråga här på forumet,det är många som kan mycket och
gärna delar med sig som tur är...Läs gärna lite böcker i ämnet,köpte själv "How to rebuild your Volkswagen air-cooled engine",tyckte den var bra...Lycka till! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..