DavidN skrev:Jag har en 1600 motor som jag köpte för något år sedan. Tanken är att plocka i denna i min 65a då den nuvarande 1200a börjar bli lite risig. Motorn "ser" bra ut och går ju runt men har stått i bra många år. Så min tanke är ju att plocka isär hela motorn och rengöra den och sen sätta ihop den nya packningar och allt genomgånget.
Dock så blir ju detta den första motorn jag håller på med och jag är ju inte så jätte duktig på motorer i övrigt. Men man måste ju börja nånstans
.
Så min fråga är ju hur jag går tillväga, vad bör jag tänka på? Finns det nån bra ordning att plocka isär den på? vad för speciella verktyg behöver jag? osv.
Vad bör jag kolla innan jag plockar isär den? Mätta axial spelet? Hur gör jag detta enklast? och varför gör man detta? 
Mycket frågor och konstigheter. Men tacksam för all hjälp jag kan få 
Ett annat sätt att se på saken är, är den inte uppglappad så i med den och kör, visst kan nåt ha torkat så den börjar pissa olja men... sen övar du på 1200an...
Är 1600 tillräckligt sliten för att du ska börja vilja byta grejjor så blir det varken litet eller billigt jobb... Bättre då att köra den så länge den håller och ladda upp för en riktigt renovering...
Har mekat väldigt lite motor, men kört på "likmotorer" - min oval har en motor som jag fick gratis eller hur det nu var, den har hållit hur bra som helst i nu 15 år förutom att första turen till bugrun (morgonen efter motorn monterades) så pissa den ut olja genom en ventilkåpa... å andra sidan har en annan 1600 med utbytesblock både pissat olja i lagringen bakom svänghjul och uppglappad... Går motorn runt och inte är uppglappad, visst det kan ta slut efter ett tag... Motorerna är ju så gamla nu att skicket är rätt svårt att sia om, men konstigt nog hänger många ihop på nåt sätt... innan man river isär dem. De lärde här kan säkert säga hur ofta ett block behöver bearbetas och hur ofta det "bara är att sätta ihop och byta en packning". Tyvärr tror jag det sistnämnda är lite som att vinna på bingolotto...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)