1

Har fått ännu ett "Enligt trafikregistret har du en transporter - sälj den till mig" brev.

Såna här brev ger mig två reaktioner:

1. Lite nyfiken, vem är det här?
Samt
2. Samma känsla som att bli kontaktad av en telefonförsäljare dvs. lite lätt irriterad. (Här vaknar även den griniga motorhistoriken i mig)  Default/lol  ICQ/af

Så för att gå vidare på den första reaktionen: Vem är Lars Neuffer? Han har adress i  Hallanäs Kvarn, Hyltebruk, Femsjö.

2

Lars er Tysker driver mest med Karmann og t25 hytte og han kan svensk han har sommer stugo

Mags

3

http://www.karmann-ghia.org/photo2/neuff.jpg
http://www.karmann-ghia.de/

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
"Lars is a well respected member of the VW community."

Allt enligt google så jag vet inget...

4

Har mailat med honom för ett par år sedan, verkade ok, har aldrig träffat honom fast han har stuga i närheten.

5

vitadex skrev:

Har fått ännu ett "Enligt trafikregistret har du en transporter - sälj den till mig" brev.

Såna här brev ger mig två reaktioner:

1. Lite nyfiken, vem är det här?
Samt
2. Samma känsla som att bli kontaktad av en telefonförsäljare dvs. lite lätt irriterad. (Här vaknar även den griniga motorhistoriken i mig)  Default/lol  ICQ/af

Så för att gå vidare på den första reaktionen: Vem är Lars Neuffer? Han har adress i  Hallanäs Kvarn, Hyltebruk, Femsjö.

svar till 1;
En Volkswagenhandlare/samlare som verkar vara trevlig då man talar med honom. ICQ/ab

kommentar till 2;
Metoden med brev till alla som har en avställd bil av visst märke och fabrikat tillämpas av de flesta utländska uppköparna. Ett brev kan man svara på eller ignorera på ett lätt sätt. Eller så blir man lättad av att någon är intresserad av skrotet man har hemma!! Default/lol

Den andra metoden, som oftast tillämpas av icke-europeiska uppköpare, företrädesvis från Afrika, är jobbigare att råka utför, för den består av ett antal upprepade telefonsamtal från tjatiga och tjattrande typer, av vilka jag råkar ut för ett par samtal i månaden ifrån! ICQ/ac  Default/yikes  ICQ/am  ICQ/ad

Allt detta beror på att vi bor i ett av de öppnaste landen i världen, där man med några musklick/telefonsamtal eller brev till våra myndigheter kan få tillgång till datalistor över tänkbara objekt/offer i en uppköpskampanj. ICQ/an

Sverige uppfattas av övriga Europa som lite efterblivet då det gäller priser på äldre fordon, och den "obegränsade" tillgången på objekt gör att seriösa och oseriösa uppköpare ständigt gör sina räder mot oss stackare som har avställda fordon häckandes i buskarna. ICQ/ac

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6

Jag har också i för ett par dagar sen fått ett brev från lars neuffer, och det verkade vara min early bay han syftade på. känns som att dom trålar ordentligt om dom skickar brev till alla som har en avställd vw.
Tycker väl att de e ok om man är ute efter en bil till sig själv men att göra det med enda syfte att tjäna pengar på det är rätt fult gjort....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

7

vitadex skrev:

Kompisen fick ett liknande brev i veckan, då han har en EH bay och en DH bay i registret.
Jag sa åt han, ovetande vem denna Lars är, att "det låter som en handlare!" Vilket det nu verkar vara.

Inte för att det är nått fel på att fråga folk om dom vill sälja. ICQ/ab

Att leva på en Ö är att aldrig ha ryggen riktigt fri.

8

Varför är det fel att köpa bilar för att tjäna pengar? Jag har aldrig förstått den inställningen.

Jag har träffat Lars Neuffer och jag uppfattar honom som väldigt trevlig och seriös. Han har bl.a. snokat reda på på en av tre Typ 34 prototypcabbar. Han har nog försett många Karmann Ghia-renoverare med NOS-delar så hans snokande kommer hobbyn tillhanda i slutändan. Jag tycker att det är bra att hans verksamhet finns, många bilar och delar skulle gå till metallåtervinning annars.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Varför är det fel att köpa bilar för att tjäna pengar? Jag har aldrig förstått den inställningen.

Jag har träffat Lars Neuffer och jag uppfattar honom som väldigt trevlig och seriös. Han har bl.a. snokat reda på på en av tre Typ 34 prototypcabbar. Han har nog försett många Karmann Ghia-renoverare med NOS-delar så hans snokande kommer hobbyn tillhanda i slutändan. Jag tycker att det är bra att hans verksamhet finns, många bilar och delar skulle gå till metallåtervinning annars.

Det är ju så att andras vinster sticker i ögonen, särskilt på de som själv tycker sej aldrig få en del av kakan. Folk tycks tro att det är gratis att flå land o rike runt o sen ha mage att ta ut betalning för det också....

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Sålde min -64 buss till Neuffer 2000, den såldes vidare ill Richie King. Har även handlat ghia grejer av honom. Seriös handlare.

11

Konstigt att jag, som har ett antal bayar avställda inte fått brev.....

ICQ/ab

Förmodligen går han inte på de som har för många..... ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

12

Köpte en hel del NOS delar av Lars när min Ghia gjordes iordning och han är bra att göra affärer med. Min erfarenhet. Har handlat av honom vid senare tillfälle också med samma bemötande, trevligt!
Kan nämna i sammanhanget att jag själv använde mig av den metod som åsyftas när jag köpte min första Chevy -61:a, frågan är ju fri så varför inte?

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

13

Fick jag ett sådant brev skulle jag skicka tillbaka det till avsändaren utan porto så dom skulle behöva hämta ut och betala, gör precis samma med oadresserad reklam när idioterna stoppar det i lådan trots ingen reklam tack skylt..  Default/lol

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

Handla med bilar är väl OK, det är de som kör med osjyssta metoder, luras med pris / värde och vad de ska ha bilen till som jag tror upprör mest. Jag unnar de som handlar med bilar / delar att tjäna pengar, det är troligen rätt mycket slit och inga jättesummor och det är väldigt bra att de finns... Sen är det trist att bilarna går utomlands, men det är ju inte handlarnas fel utan ofta att köpare villiga att betala inte finns här...

Dvs om nån sätter ut sin bil tillsalu på blocket, inte får den såld och sen nån köper och exporterar... är det nåt fel med det? Nej...

Om nån ringer upp en gubbe och säger att hans lyxbuss är värd 2.000 SEK och han vill själv köpa och renovera den för han alltid sökt en sådan, men istället sätter ut den på en internationell sajt veckan efter för 100 gånger mer... DÅ är det helt klart icke hederligt beteende...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

johan_l skrev:

Handla med bilar är väl OK, det är de som kör med osjyssta metoder, luras med pris / värde och vad de ska ha bilen till som jag tror upprör mest. Jag unnar de som handlar med bilar / delar att tjäna pengar, det är troligen rätt mycket slit och inga jättesummor och det är väldigt bra att de finns... Sen är det trist att bilarna går utomlands, men det är ju inte handlarnas fel utan ofta att köpare villiga att betala inte finns här...

Dvs om nån sätter ut sin bil tillsalu på blocket, inte får den såld och sen nån köper och exporterar... är det nåt fel med det? Nej...

Om nån ringer upp en gubbe och säger att hans lyxbuss är värd 2.000 SEK och han vill själv köpa och renovera den för han alltid sökt en sådan, men istället sätter ut den på en internationell sajt veckan efter för 100 gånger mer... DÅ är det helt klart icke hederligt beteende...

x2

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16

Köpte nya bakskärmkanter av Lars till min (fd.) Typ-34. Mycket bra kvalitet... (ot..)  ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

johan_l skrev:

Hur Faan ska vi då ha råd med våran hobby??
Är ju på gamla gubbars bilar vi tjänar pengar som vi sen plöjer i bilarna.....

18

X2, visst vi kan väll kanske köpa volvos och kränga, men faktum är ju att vi kan vw"s och dess värde. plus att man har kontakter inom branchen bytes affärer osv... ICQ/ab

19 Senaste redigerad av KdF Kundendienst-Berater (2012-02-25 18:30:01)

Sverige är ff ett fritt land (hur länge till?? Default/hmm ) så det är bara att köpa å sälja för fulla muggar.

Om man får en pryl såld så har man förmodligen varit för billig
Om man trögar med att köpa en pryl, å den sedan säljs till någon annan... ICQ/ad  so what?
Om man inte får en pryl såld så är man för dyr på just den prylen/det finns för många prylar och för få köpare.

Om man försöker å sälja en pryl i Sverige (det finns några som inte gett upp ännu ICQ/am ) å det är iskallt, men den sen säljs utomlands,  ICQ/ad vem bryr sej??

Har ni förresten tänkt på att skiten vi håller på med faktiskt kommer från utlandet i begynnelsen, å egentligen bara har latat sig i Sverige nåra år, för att sedan återvända hem till ursprungskontinenten...

Sverige töms på Prylar som ingen vill betala för, det är den enkla marknadskraftsfilosofin, SO WHAT?? Default/lol  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

20

helmut skrev:

Ironi? Om inte, en ärlig affär behöver nödvändigtvis inte vara en dålig affär. De som är duktiga kan nog göra bra affärer utan att luras... Köp till bra pris, fixa till, sälj dyrare... men luras inte... svårare än så är det väl inte? Att ljuga är inte OK. Att göra ett bra köp är OK. What goes around comes around...

Alla är väl glada att fynda, det är ok, man kan med gott samvete betala "marknadspris" utan att för den skull betala samba/ebay/traderapris, men att luras närmar man sig telefonförsäljare som lurar på gamla skitavtal eller väskryckare för all del...

21

Annars ett tips att göra ännu mer lättförtjänta pengar...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7470

22

Han kan ju få komma och köpa min dubbelhytt om han bjussar bra ICQ/ab

23

Tror jag körde förbi hans hus idag. En snygg fet gul trävilla på en kulle med sjöutsikt över en av fem sjöar i Femsjö. En dh syncro stod det på gården. Fin bil, ex-brandförsvarsbil.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Min fråga är : var är Lars neuffer ICQ/ab
Jag har mailat honom flera gånger dom senaste månaderna utan att få svar.
Han ska tydligen vara den enda som nytillverkar clips till yttre dörrlisten på lowlight ghian.
Jag behöver såna clips, men trots flera( trevliga) mail på två olika adresser så svarar han inte?

Jag får kanske skriva "transporter 4sale" i menurutan på mailet ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"