226

Barndoor51 skrev:

Oj! Kanske dax att ta tag i skrivandet igen då? Har ju lite som ligger o bubblar...... ICQ/af

Tack själv Opec! Alltid välkommen! Även om det bara är för genomresa.....
Men det är en som saknar dig här hemma  ICQ/ad

Roligt att höra ICQ/ag camping i din trädgård med andra ord.
Din sambo? Katten? den okluvna vedhögen? Default/yikes

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

227

Japp. Trädgården är välcampad av flera nordbor på genomresa ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

228

-YNNNFFF.....!!!

Jag är pur färsk på BV, men vilken tråd....!!! Hamnade på den och läst från sidan 1 till 10 på ett bräde....!!!
SNACKA om kunskap...!!! Jag är impad och behöver en intimare kontakt med er pga anledning!

RESTERANDE idioti - att öfver hufvudtaget genomföra dylikt - är väl antagligen medfödd - eller...!!!???
Keep It Up...!!! Världen behöver idioter - mig inräknat...!!!  Default/lol

229

Jaha idag vart jag sååå garagesugen av någon anledning ICQ/ag

Egentligen inte av någon anledning alls, men eftersom det varit så förtvivlat kallt i några dagar nu så vet jag inte vad som hände? Kanske var det att jag såg på termometern att det bara var -7 grader ute och att det vore lite mysigt och inventera av lite Barndoorprylar inför -55a pickisens hemkomst? Vad vet jag vad som hände?

Men när jag kom in i garaget så var det MINST minus-15 grader där inne!! Sjukt kallt minst sagt Default/yikes

Efter att jag hittade de pickisgrejerna jag funderat var jag lagt så for det något konstigt igenom huvudet......en tanke alltså, inget annat!

Började plocka lite stolpar o klämmor o mellanvägg o tröskel o sen blev det som det blev  ICQ/ab

Det verkar som om delarna passar riktigt bra ihop. Jag avslutade med att lägga en rak profil uppe på alla stolparna (ingen bild tyvärr) och det glappade inte ett dugg! Riktigt kul faktiskt  ICQ/ag

Det är vid sådana här tillfällen man upptäcker att man har alldeles för få svetstänger! Ska nog se till att uppgradera med ett helt gäng sådana så snart som möjligt.

Ursäkta om bilderna är lite suddiga, men det var så kallt att det inte gick att hålla mobilen tillräckligt stilla  ICQ/ae

Post's attachments

IMAG0142a.jpg, 49.8 kb, 800 x 478
IMAG0142a.jpg 49.8 kb, 211 downloads since 2012-02-05 

IMAG0145a.jpg, 40.73 kb, 478 x 800
IMAG0145a.jpg 40.73 kb, 221 downloads since 2012-02-05 

Bengt i Sala

230

Ser lovande ut!

231

När får du hem pickupen?? ICQ/ab

232

Oj oj oj oj... Vad mer kan man säga? Råkade klicka på nya inlägg, såg ett skelett av en förmodad buss och en intressant läsning! Detta måste följas var första tanken! En sträckläsning senare så är man här och bara väntar efter mer! Abstinensen efter luftkylt har aldrig varit större efter att ha läst om era tankar, er fasination av att hitta just RÄTT delar för just RÄTT buss och en grym dokumentation när ni faktiskt får gjort allting! Grym läsning och grymt eggande!!

Var en halvsekund ifrån att lägga upp en blocketannons på min Passat och allt man äger innan jag tänkte efter.. Jag får nog läsa lite mer av era uppdateringar så kanske jag vågar göra det, utan att tänka efter! ICQ/ag

Tills dess, grymt bra jobbat gubbar! Fortsätt i rätt linjer! ICQ/ab

233

Här ligger vi i ser jag ICQ/ad Ska ta o göra ett ryck med 51an!

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

234

Imponerande! ICQ/ab

Var kommer plåten från? Den är ju inte grön. ICQ/ab

"Pimped by Nature"

235

Visst är det mysigt att vara i garaget när andan faller på. Mycket trevligt Bengt!
Snart blir det mildväder igen... då finns det inga ursäkter  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

236

Underbart - favvotråden är tillbaka! Som vi har väntat. Det här är ett helt galet projekt, så posta gärna fler bilder. Skäm bort oss!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

237

Thomas Å skrev:

Imponerande! ICQ/ab

Var kommer plåten från? Den är ju inte grön. ICQ/ab

Nos ICQ/ad

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

238

Härligt Bengt! ICQ/ab När det blir lite varmare och ljusare ser jag fram emot att se "The Bus" i verkligheten ICQ/ag

239

Michos Miche skrev:

Härligt Bengt! ICQ/ab När det blir lite varmare och ljusare ser jag fram emot att se "The Bus" i verkligheten ICQ/ag

Du kan väl höra av dig! Jag tror jag har en NOS plåt som du behöver..... ICQ/ag

Bengt i Sala

240

Idag var det ju plusgrader hela dagen  ICQ/ab

Hade bestämmt mig för att sätta ihop frontbalken medelst självborrande plåtskruv för att på så sätt lätt kunna korrigera om grejerna inta lirar ihop ordentligt.

Men det ena gav det andra så jag fortsatte att plocka på lite grejer för att kunna se om man hade hamnat rätt? Och det verkar som om det mesta hamnar där det ska, visst blir det att korrigera såklart, men än så länge känns det bra  ICQ/ag  ICQ/ag

Post's attachments

IMAG0152a.jpg, 125.3 kb, 800 x 478
IMAG0152a.jpg 125.3 kb, 224 downloads since 2012-02-12 

IMAG0153a.jpg, 119.22 kb, 800 x 478
IMAG0153a.jpg 119.22 kb, 238 downloads since 2012-02-12 

IMAG0154a.jpg, 147.95 kb, 800 x 478
IMAG0154a.jpg 147.95 kb, 215 downloads since 2012-02-12 

IMAG0155a.jpg, 124.05 kb, 800 x 478
IMAG0155a.jpg 124.05 kb, 220 downloads since 2012-02-12 

Bengt i Sala

241

Fan va Gött, hoppas det blir fler helger med plusgrader

242

Du har rätt så många svetstänger va  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

243

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Bengt i Sala

244

Vilket jobb ni gör! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

245

Nu är det väl äntligen dax att skriva om någe vettigt! Eller hur?
Jag har tyvärr slut på svetstänger.......så nu får jag gräva lite i arkivet :-)

Det som jag nu ska berätta utspelade sig för ganska precis två och ett halvt år sedan....
Demian ringde mig en eftermiddag och funderade om jag ville följa med och kolla på en 53a Barndoor som stod på en gård utanför Enköping.
Och när det gäller Barndoors så behöver man ju inte fråga mig två gånger direkt :-D
Vi sammanstrålade på en numera nedlagd mack, och vad jag minns så blev vi: Demian, Mats, Nicko med sin son.....var vi fler så får jag be om ursäkt för seniliteten som kommer krypande.

Väl framme så står den där i bortre änden av gårdsplanen :-)
En gul och svart skönhet som bara väntar på att få smaka asfalt igen!!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00464a.jpg

Då ägaren till Barndooren, vi kan väl kalla honom "Zündfolge" ;-) Tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att rangera om Barndooren och se till att den kommer in under tak innan den blir "upptäckt" av fler VW-nördar.
Efter att vi fått fram den en bit på grusplanen så var det dags för Gudstjänst.....alliallah hej o hå va fint all ska gå! VW VWare Meed eeer!! ekade det över nejden.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00467a.jpg

När knäböjningarna var över så knuffades Barndooren in i ladan.
Och där var det sedvanlig husesyn på loftet för att kolla in diverse bra och ha saker.
Jag blev alldeles till mig av att hitta två mars-51 märkta Barndoorfälgar i ganska bra skick!
De rättmärkta fälgarna som jag hade på min 51a vid denna tidpunkt var väldigt ovala/kantiga och inte ett dugg trevliga att köra med egentligen....enda fördelen var väl att man fick gratis massage när man tog en åkrunda :-)
Så nu för tiden så gliiider man fram i trafiken med runda och fina fälgar :-) Tack för att jag fick köpa dom av dig "Zündfolge".
Och som sig bör när det "regnar manna så har den fattige ingen sked"....Jag hade åkt på VW-äventyr med TOM plånbok!! Hur kan det bara bli så? Varför lär man sig aldrig att se till att man iaf har någon femhundring med sig!?
Som tur var så var ju Mats med och hälpte till med det ekonmiska, tack Mats!

När Demian och Nicko tyckte att det var dax för hemfärd, det började ju trots allt skymma lite och Nicko hade ju sin son med sig som behövde komma hem och sova.
Men Gårdsägaren tyckte verkligen inte att denna trevliga VW-afton skulle ta slut redan, så efter att Demian och Nicko farit så blev det bara jag och Mats kvar.
Nu blev det en tur upp på loft nr2! Och där började "Zündfolge" att plocka fram en massa NOS inredningspaneler till 60-tals kleinbussar och visade det ena roliga efter det andra!
I botten av högen började det skymta lite plåtdelar! Han sliter fram den ena Barndoorstolpen efter den andra!! Nu börjad det snurra runt en del i Bengts huvwud!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00471a.jpg

Sist i botten så kommer följande fram....

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00469a.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00473a.jpg

NU Blev det svettigt!!
Framför näsan på mig så ligger det ett NOS ultratidigt "dogleg".....och en hel hög med tidiga stolpar!
Som ni ser så är den främre delen av "doglegget" utformat helt olika de som är gjorda efter våren 1951.
De andra grejerna var: en höger skittidig A-stolpe, en halv höger B-stolpe, en komplett höger C-stole samt en komplett vänster B-stolpe.
Och alla plåtarna är för bussar med lastdörrarna på höger sida, alltså skulle de passa vår 50a alldeles utmärkt tyckte jag.

Den observante har säkert redan konstaterat att dessa plåtar är grundade  en röd färg! Och det gör väl dessa plåtar till sånnadäringa "klåpperhålm" eller vad de heter, NOS VW plåtar ska väl vara gråa?
Visst är det så, men det finns tydligen undantag med allt här i VW världen. flera av mina NOS prylar har haft denna röda färg, bland annat den bakre delen av 50a ramen som var NOS hade denna röda trevliga färg.

Undrar hur många sådana röda plåtar man låtit ligga kvar på diverse veteranmarknader i tron att det vart dåliga "klåkkerholm"......hemska tanke :-(

Jaha! Åter till loftet.
jag stog och höll i plåtarna krampaktigt!! Och försökte att övertala "Zündfolge" att dessa unika plåtar verkligen skulle passa en 50a som jag hade hemma.
Jag hade redan med mitt kroppspråk förbrukat mina möjligheter att försöka verka måttligt intresserad av plåtarna....eller hur Mats?
Men det fanns inte en chans att han skulle sälja plåtarna till mig! Han hade ju ett Barndoorobjekt som han behövde dessa delar till.
Jag försökte lirka lite att "dessa delar passar ju inte ens på din 53a" försökte jag stamma fram medan "paniken" började växa sig starkare och starkare och mitt krampaktiga grepp runt "doglegget" blev bara starkare, jag tänkte att: jag släpper inte taget! Jag började se mig omkring efter flyktvägar......

Mats som stått med hakan i backen! Som aldrig sett en så exalterad människa i hela sitt liv var till slut tvungen att avbryt matchen! Han ville åka hem!
Jaha! Så sakterliga så började jag inse att dessa plåtar skulle bli kvar på loftet......
Men jag fick ju tag på två trevliga fälgar till min 51a iaf :-)

Jag förstår ju "Zündfolge" fullt ut! Att det kommer någon pajsare och tycker att han ska sälja allt till honom!
Känner inte honom, vet inte alls vem det är, snackpåse! "har stött på sånna förr"

Klart man blir misstänksam! Eller hur "Zündfolge"? ;-)

Fortsättning föjler.......

Bengt i Sala

246

Väntar med spänning å en burk tomfisk,  :d

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

247

Vet du när på våren 1951 som dogleg ändras?

Är det sådant dogleg på din -51:a?

"Pimped by Nature"

248

Tyvärr så är det ingen som vet när dogleggsen blev "hela".
Det finns ju inte speciellt många olagade bussar att titta på heller....
Så det kan ju lika gärna vara på hösten 51? Men min teori är att det var på våren så länge, tills det dyker upp annan information.

Bengt i Sala

249

Jag blev så glad efter att ha kollat igenom "was anders wurde" efter ändringar på bussar.
Jag hittade en rad där det stod något om att höger och vänster täckplåtar ändrades till ett helt stycke vid chassienummer 20-010422...

Men säg den glädja som varar.....
Tonny på barndoor.dk skrev på thesamba.com att han hade bildbevis på att buss nr 20-010960 verkar ha detta framskärmstema.

Jaja! Jakten på mer information fortskrider  ICQ/ag

Bengt i Sala

250

I förmiddags kom det en liten leverans från Michos miche  ICQ/ag

Tack som fan! ICQ/ae

Post's attachments

20120126061.jpg, 96.64 kb, 800 x 450
20120126061.jpg 96.64 kb, 224 downloads since 2012-02-17 

Bengt i Sala