Nu är det väl äntligen dax att skriva om någe vettigt! Eller hur?
Jag har tyvärr slut på svetstänger.......så nu får jag gräva lite i arkivet :-)
Det som jag nu ska berätta utspelade sig för ganska precis två och ett halvt år sedan....
Demian ringde mig en eftermiddag och funderade om jag ville följa med och kolla på en 53a Barndoor som stod på en gård utanför Enköping.
Och när det gäller Barndoors så behöver man ju inte fråga mig två gånger direkt :-D
Vi sammanstrålade på en numera nedlagd mack, och vad jag minns så blev vi: Demian, Mats, Nicko med sin son.....var vi fler så får jag be om ursäkt för seniliteten som kommer krypande.
Väl framme så står den där i bortre änden av gårdsplanen :-)
En gul och svart skönhet som bara väntar på att få smaka asfalt igen!!

Då ägaren till Barndooren, vi kan väl kalla honom "Zündfolge" ;-) Tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att rangera om Barndooren och se till att den kommer in under tak innan den blir "upptäckt" av fler VW-nördar.
Efter att vi fått fram den en bit på grusplanen så var det dags för Gudstjänst.....alliallah hej o hå va fint all ska gå! VW VWare Meed eeer!! ekade det över nejden.

När knäböjningarna var över så knuffades Barndooren in i ladan.
Och där var det sedvanlig husesyn på loftet för att kolla in diverse bra och ha saker.
Jag blev alldeles till mig av att hitta två mars-51 märkta Barndoorfälgar i ganska bra skick!
De rättmärkta fälgarna som jag hade på min 51a vid denna tidpunkt var väldigt ovala/kantiga och inte ett dugg trevliga att köra med egentligen....enda fördelen var väl att man fick gratis massage när man tog en åkrunda :-)
Så nu för tiden så gliiider man fram i trafiken med runda och fina fälgar :-) Tack för att jag fick köpa dom av dig "Zündfolge".
Och som sig bör när det "regnar manna så har den fattige ingen sked"....Jag hade åkt på VW-äventyr med TOM plånbok!! Hur kan det bara bli så? Varför lär man sig aldrig att se till att man iaf har någon femhundring med sig!?
Som tur var så var ju Mats med och hälpte till med det ekonmiska, tack Mats!
När Demian och Nicko tyckte att det var dax för hemfärd, det började ju trots allt skymma lite och Nicko hade ju sin son med sig som behövde komma hem och sova.
Men Gårdsägaren tyckte verkligen inte att denna trevliga VW-afton skulle ta slut redan, så efter att Demian och Nicko farit så blev det bara jag och Mats kvar.
Nu blev det en tur upp på loft nr2! Och där började "Zündfolge" att plocka fram en massa NOS inredningspaneler till 60-tals kleinbussar och visade det ena roliga efter det andra!
I botten av högen började det skymta lite plåtdelar! Han sliter fram den ena Barndoorstolpen efter den andra!! Nu börjad det snurra runt en del i Bengts huvwud!

Sist i botten så kommer följande fram....

NU Blev det svettigt!!
Framför näsan på mig så ligger det ett NOS ultratidigt "dogleg".....och en hel hög med tidiga stolpar!
Som ni ser så är den främre delen av "doglegget" utformat helt olika de som är gjorda efter våren 1951.
De andra grejerna var: en höger skittidig A-stolpe, en halv höger B-stolpe, en komplett höger C-stole samt en komplett vänster B-stolpe.
Och alla plåtarna är för bussar med lastdörrarna på höger sida, alltså skulle de passa vår 50a alldeles utmärkt tyckte jag.
Den observante har säkert redan konstaterat att dessa plåtar är grundade en röd färg! Och det gör väl dessa plåtar till sånnadäringa "klåpperhålm" eller vad de heter, NOS VW plåtar ska väl vara gråa?
Visst är det så, men det finns tydligen undantag med allt här i VW världen. flera av mina NOS prylar har haft denna röda färg, bland annat den bakre delen av 50a ramen som var NOS hade denna röda trevliga färg.
Undrar hur många sådana röda plåtar man låtit ligga kvar på diverse veteranmarknader i tron att det vart dåliga "klåkkerholm"......hemska tanke :-(
Jaha! Åter till loftet.
jag stog och höll i plåtarna krampaktigt!! Och försökte att övertala "Zündfolge" att dessa unika plåtar verkligen skulle passa en 50a som jag hade hemma.
Jag hade redan med mitt kroppspråk förbrukat mina möjligheter att försöka verka måttligt intresserad av plåtarna....eller hur Mats?
Men det fanns inte en chans att han skulle sälja plåtarna till mig! Han hade ju ett Barndoorobjekt som han behövde dessa delar till.
Jag försökte lirka lite att "dessa delar passar ju inte ens på din 53a" försökte jag stamma fram medan "paniken" började växa sig starkare och starkare och mitt krampaktiga grepp runt "doglegget" blev bara starkare, jag tänkte att: jag släpper inte taget! Jag började se mig omkring efter flyktvägar......
Mats som stått med hakan i backen! Som aldrig sett en så exalterad människa i hela sitt liv var till slut tvungen att avbryt matchen! Han ville åka hem!
Jaha! Så sakterliga så började jag inse att dessa plåtar skulle bli kvar på loftet......
Men jag fick ju tag på två trevliga fälgar till min 51a iaf :-)
Jag förstår ju "Zündfolge" fullt ut! Att det kommer någon pajsare och tycker att han ska sälja allt till honom!
Känner inte honom, vet inte alls vem det är, snackpåse! "har stött på sånna förr"
Klart man blir misstänksam! Eller hur "Zündfolge"? ;-)
Fortsättning föjler.......
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet