126

Ok, ja, jag fick förlänga mina iallafall...

Såg en Mazda reklam där de minskar vikt genom att minska på varje komponent och skruv... Känns som att bubblan urspringskonstruktion kanske inte var optimerad så, men antalet delar och antalet funktioner varje del har är verkligen optimerat. Tex bakvagnen är ju otroligt "enkel" mot många andra konstruktioner jag sett. Inte enkel i hur det är konstruerat, men enkel i det att allt fyller minst en funktion och många saker fyller flera funktioner.

Att minska vikten på en skruv om många skruvar används gör faktiskt ganska mkt totalt för "fabriken", om man räknar på antalet skruvar per fordon och antalet fordon per år så blir det snabbt stora vikter totalt... I andra "vågskålen" ligger ju standardisering, dvs så få artiklar som möjligt och att man helst inte ska kunna sätta fel skruv på fel ställe, dvs moment och skruvlängder skall helst vara samma för samma gänga iallafall i samma område.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

127

johan_l skrev:

Ok, ja, jag fick förlänga mina iallafall...

Sitter det inte sådana på din split också då, eller var det ännu tidigare bilar som Bengt åsyftade? Jag tänker iaf kolla på min 51:a i morgon när det ljusnat och jämföra ICQ/ab .

Och så dags för en …fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777591.jpg
Spindlarna på vår inköpta färdigsänkta och 3” avsmalade framvagn känns mer än lovligt glapp. Inte så konstigt, med tanke på att dessa båda skruv fattas…

…men inte hjälper det att sätta bultar här och dra åt som Sören. Det visar sig att själva tapparna är slitna och ’juckar’ mer än de ska. Alltså måste nya monteras, men dessa nya är så pass tajta i passformen så det arbetsmomentet får Andreas göra på sin praktikplats. Därför troligtvis blir det ingen fotodokumentation av just det momentet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777595.jpg
Vi beslutar oss för att skruva av bromssköldar och spindlar för att byta ut tapparna mot nya som inte glappar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777596.jpg
Här har vi skruvat loss spindeln. Och vi kan mäta cambervinkeln ICQ/ab !

Så här benämns cambervinklarna:
http://www.usedtiredeals.com/images/helpPosNegCamber.gif

Men: Hur mycket camber ska man egentligen ha på en länkpinneframvagn? Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777597.jpg
Här är bultarna med cambershimsen utplockade. På vänstersidan satt fyra shims (distansbrickor) på var sida om bärarmen på den övre medan den undre hade två inre och sex yttre. Hur vet man vad som är rätt?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777600.jpg
Här syns hur vi går tillväga när vi mäter cambern på framvagnen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/777598.jpg
…och skjutmåttet visar 7mm negativ camber.

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

128 Senaste redigerad av Peter S (2011-02-21 23:50:39)

Camber är inget man ställer på en en ledbultsframvagn (länkpinne i folkmun).
På den nyare kulbultsvarianten finns ju en "excenterhylsa/kona" för detta, men på de tidigare är det "stelopererat".
7mm är det normala "idealiska" måttet. Det skall vara en diff mellan övre och undre bärarm.

Det stora antalet shims är för att kunna kompensera för de toleranser som finns mellan de övre och undre torsionsröret/bärarmen så att det inte blir brytningar i ledbultarna där dessa spänns åt.

En verkstadshandbok beskriver detta utförligt (sidan 103 i just den du hade köpt på Tradera f.ö.  ICQ/ab, har en likadan)
Vid 7mm skall 5 shims läggas på varje sida om spindeln (totalt 10 per ledbult).
Är måttet mindre eller mer skall shims flyttas från in- eller utsida, men de får aldrig bli färre än tre på någon sida.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

129

Finns en länk till T-häftet på thesamba på den how-to jag slängde upp på framvagnssänkning, men har man monterat armarna så det redan är 7 mm är man ju hemma. ICQ/ab  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=561

10 per bult tror jag är om man INTE har tätbrickor, då motsvarar tätbrickorna 2st shims om jag minns rätt, men det står i den tabellen...  ICQ/ab  alla nyare bilar har väl tätbrickor?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

130

Tack Peter och Johan ICQ/ag !

Det satt som sagt bara 8 shims när vi rev ner framvagnen, men jag vet inte vad en 'tätbricka' är, hur menar du Johan? Default/hmm

Har även kollat efter styrstopp på min 51:a, och där sitter inga långa bultar som håller bromsskölden - inget styrstopp där alltså...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

131

jo längst mot armen sitter en bricka som ser annorlunda ut, med en fasning för en oring och några små nabbar som passar in i länkarmen. den är troligen till för att det inte ska komma ut onödigt mkt fett mot armen? Tyvärr tror jag inte de finns att köpa löst. Jag är själv lite i samma sits att ha ok länkpinnar men slarvat bort lite shims och tätbrickor, men jag tar nog från en annan framvagn och monterar 10st istället.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

132

Förresten så kan/ska man ju mäta camber åxå, för de kan ju vara "fel" i den, som PeterS skrev, "stelopererade" cambern och då har man ju lite trubbel så att säga... Dock tror jag en vanlig folka med standardmotor och standarddäck är rätt okänslig så länge det inte avviker FÖR mycket. Som med toe-in, är det bara lite toe-in så funkar det... Men man ska inte glömma toe-in i bak för pendelaxlelkonstruktionen kan väl klättra lite om det är fel där...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

133

johan_l skrev:

Förresten så kan/ska man ju mäta camber åxå, för de kan ju vara "fel" i den, som PeterS skrev, "stelopererade" cambern och då har man ju lite trubbel så att säga...

Ja, det var min grabb och hans morbror (Stefan T) som rev i den andra sidan (höger) när jag var upptagen med annat, men när jag inspekterade och mätte lite snabbt så var cambern +/- 0mm vilket inte är helt lyckat Default/yikes .

Jag har ingen aning hur dessa herrar satte shimsen, och jag är tveksam till om 'mekanikerna' som gjorde arbetet har någon aning heller ICQ/ae . Varken Stefan eller Andreas (min grabb) är så mycket för varken att läsa manualer eller att kontrollmäta, medan jag är noggrann nästan "in absurdum" ICQ/ad ...

Just nu sitter karossen på och vi har ingen möjlighet att riva framvagnen denna vecka på grund av akut platsbrist i vårt garage.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

134

Mats W skrev:
johan_l skrev:

Förresten så kan/ska man ju mäta camber åxå, för de kan ju vara "fel" i den, som PeterS skrev, "stelopererade" cambern och då har man ju lite trubbel så att säga...

Ja, det var min grabb och hans morbror (Stefan T) som rev i den andra sidan (höger) när jag var upptagen med annat, men när jag inspekterade och mätte lite snabbt så var cambern +/- 0mm vilket inte är helt lyckat Default/yikes .

Jag har ingen aning hur dessa herrar satte shimsen, och jag är tveksam till om 'mekanikerna' som gjorde arbetet har någon aning heller ICQ/ae . Varken Stefan eller Andreas (min grabb) är så mycket för varken att läsa manualer eller att kontrollmäta, medan jag är noggrann nästan "in absurdum" ICQ/ad ...

Just nu sitter karossen på och vi har ingen möjlighet att riva framvagnen denna vecka på grund av akut platsbrist i vårt garage.


Vi satte shimsen lika dant på båda sidor det var 7mm där &:så

135

Det brukar vara svårt att få rätt camber på en länkpinne-framvagn.Många försöker flytta brickorna för att tvinga fram rätt camber men resultatet blir bara att allt kärvar å går tungt.
Många gånger så lyckas man få rätt camber på ena sidan medans man på den andra sidan bara får 0-camber. Lycka till i alla fall.. ICQ/ab

136

Var kanske lite luddig i mitt svar, styrbegränsningen med skruven satt inte på alla bilar utan det fixade verkstaden på dom som behövde det, bifogar ett servicemeddelande från april -50. Min -52 har det men hittade de inte på någon av dom andra som jag har här.
http://www.langaryd.nu/modeller/upload/data/styrbegr%E4nsare.jpg

Köp en renoveringssats till länkpinnarna så får man nya brickor av rätt antal, tätningsbrickor, oringar o naturligtvis pinnarna o bussningar. Behöver du låna mätjigg så finns det men det går ju som du gjort också.

137

Hej Mats!
Jahar skickat mail till dig angående delar som ligger här och skräpar. Hör av dig så fort du kan.
MVH. Toremark

138

Stefan T skrev:
Mats W skrev:
johan_l skrev:

Förresten så kan/ska man ju mäta camber åxå, för de kan ju vara "fel" i den, som PeterS skrev, "stelopererade" cambern och då har man ju lite trubbel så att säga...

Ja, det var min grabb och hans morbror (Stefan T) som rev i den andra sidan (höger) när jag var upptagen med annat, men när jag inspekterade och mätte lite snabbt så var cambern +/- 0mm vilket inte är helt lyckat Default/yikes .

Jag har ingen aning hur dessa herrar satte shimsen, och jag är tveksam till om 'mekanikerna' som gjorde arbetet har någon aning heller ICQ/ae . Varken Stefan eller Andreas (min grabb) är så mycket för varken att läsa manualer eller att kontrollmäta, medan jag är noggrann nästan "in absurdum" ICQ/ad ...

Just nu sitter karossen på och vi har ingen möjlighet att riva framvagnen denna vecka på grund av akut platsbrist i vårt garage.


Vi satte shimsen lika dant på båda sidor det var 7mm där &:så

ICQ/af

Skönt att höra, Stefan!

Jag var lite fundersam, men då hade ni läst i verkstadshandboken ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

139

stickan skrev:

Det brukar vara svårt att få rätt camber på en länkpinne-framvagn.Många försöker flytta brickorna för att tvinga fram rätt camber men resultatet blir bara att allt kärvar å går tungt.
Många gånger så lyckas man få rätt camber på ena sidan medans man på den andra sidan bara får 0-camber. Lycka till i alla fall.. ICQ/ab

Intressant info, stickan. Men enligt Stefan och min grabb mätte uppenbarligen båda sidor 7mm när allt kom omkring...

Vi får hålla tummarna att den inte blir lika tungstyrd som en gammal SAAB 99:a jag hade en gång ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

140

Bengt H skrev:

Var kanske lite luddig i mitt svar, styrbegränsningen med skruven satt inte på alla bilar utan det fixade verkstaden på dom som behövde det, bifogar ett servicemeddelande från april -50. Min -52 har det men hittade de inte på någon av dom andra som jag har här.

Köp en renoveringssats till länkpinnarna så får man nya brickor av rätt antal, tätningsbrickor, oringar o naturligtvis pinnarna o bussningar. Behöver du låna mätjigg så finns det men det går ju som du gjort också.

Aha Bengt, det förklarar varför jag inte hittade på min heller då.

Vi köpte en komplett sats på Dalhems (trodde vi), men där ingick bara pinnar, bussningar och shims men varken tätningsbrickor eller oringar ICQ/ad ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

141

stickan skrev:

Det brukar vara svårt att få rätt camber på en länkpinne-framvagn.Många försöker flytta brickorna för att tvinga fram rätt camber men resultatet blir bara att allt kärvar å går tungt.
Många gånger så lyckas man få rätt camber på ena sidan medans man på den andra sidan bara får 0-camber. Lycka till i alla fall.. ICQ/ab

med alla sänkta och kortade framvagnar kan man nog anta att alla dessutom inte satt rören helt 100 rätt, om rören får ett vinkelfel kan man ju sätta armarna rätt med shimsen och få ett camberfel. Alternativt är väl något krokigt, nån arm som fått sig en hurring...

en kollega till mig som ett tag jobbade extra med racing (tror det främst var varvtidsanalys och justeringar därefter) tyckte, när jag frågade om inställning av camber, toe-in osv, att det inte är så jäkla noga på en sådan hobbybil bara marginalen var åt rätt håll... och som jag skrev tidigare, när man tex försöker justera toe-in inser man hur liten justering eller ändring som ger ett stort "utslag". Därmed inte sagt att köregenskaper i allra högsta grad kan påverkas av felaktiga inställningar, men jag tror det är mer viktigt att det inte är "fel" än att det är helt rätt om ni är med på hur jag resonerar...  Thesambas T-häften är iallafall ett utmärkt rättsnöre för vilka toleranser man ska hålla sig inom. Klarar man det men är fel inom det intervallet är det nog bara att le och se glad ut... Iallafall för oss som åker på några träffar och åker och fikar på söndagar...

Jag har en känsla av att rätt många folkor är ihopskruvade utan några kontollmätningar och justeringar alls... Många verkar bygga ganska yxigt, och det funkar ju ändå. Även om man ibland undrar hur... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

142

8inches skrev:

Hej Mats!
Jahar skickat mail till dig angående delar som ligger här och skräpar. Hör av dig så fort du kan.
MVH. Toremark

Hej Roffe!

Visst tusan, så var det ICQ/ab !

Jag ringer dig i morgon, OK? Måste nämligen kila ut med hundarna - hustrun står och väntar på mig ICQ/ae !

Vi hörs!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

143

johan_l skrev:
stickan skrev:

Det brukar vara svårt att få rätt camber på en länkpinne-framvagn.Många försöker flytta brickorna för att tvinga fram rätt camber men resultatet blir bara att allt kärvar å går tungt.
Många gånger så lyckas man få rätt camber på ena sidan medans man på den andra sidan bara får 0-camber. Lycka till i alla fall.. ICQ/ab

med alla sänkta och kortade framvagnar kan man nog anta att alla dessutom inte satt rören helt 100 rätt, om rören får ett vinkelfel kan man ju sätta armarna rätt med shimsen och få ett camberfel. Alternativt är väl något krokigt, nån arm som fått sig en hurring...

en kollega till mig som ett tag jobbade extra med racing (tror det främst var varvtidsanalys och justeringar därefter) tyckte, när jag frågade om inställning av camber, toe-in osv, att det inte är så jäkla noga på en sådan hobbybil bara marginalen var åt rätt håll... och som jag skrev tidigare, när man tex försöker justera toe-in inser man hur liten justering eller ändring som ger ett stort "utslag". Därmed inte sagt att köregenskaper i allra högsta grad kan påverkas av felaktiga inställningar, men jag tror det är mer viktigt att det inte är "fel" än att det är helt rätt om ni är med på hur jag resonerar...  Thesambas T-häften är iallafall ett utmärkt rättsnöre för vilka toleranser man ska hålla sig inom. Klarar man det men är fel inom det intervallet är det nog bara att le och se glad ut... Iallafall för oss som åker på några träffar och åker och fikar på söndagar...

Jag har en känsla av att rätt många folkor är ihopskruvade utan några kontollmätningar och justeringar alls... Många verkar bygga ganska yxigt, och det funkar ju ändå. Även om man ibland undrar hur... ICQ/ab

Jo funkar gör det ju för det mesta även om man bara drar ihop det, men ska man långköra så märker man ganska väl om en bil är väl injusterad o glappfri, blir mycke mer avslappnad o trevligare körning än om du måste ligga o passa o korrigera bilen hela tiden ICQ/ag

144

Bengt H skrev:
johan_l skrev:
stickan skrev:

Det brukar vara svårt att få rätt camber på en länkpinne-framvagn.Många försöker flytta brickorna för att tvinga fram rätt camber men resultatet blir bara att allt kärvar å går tungt.
Många gånger så lyckas man få rätt camber på ena sidan medans man på den andra sidan bara får 0-camber. Lycka till i alla fall.. ICQ/ab

med alla sänkta och kortade framvagnar kan man nog anta att alla dessutom inte satt rören helt 100 rätt, om rören får ett vinkelfel kan man ju sätta armarna rätt med shimsen och få ett camberfel. Alternativt är väl något krokigt, nån arm som fått sig en hurring...

en kollega till mig som ett tag jobbade extra med racing (tror det främst var varvtidsanalys och justeringar därefter) tyckte, när jag frågade om inställning av camber, toe-in osv, att det inte är så jäkla noga på en sådan hobbybil bara marginalen var åt rätt håll... och som jag skrev tidigare, när man tex försöker justera toe-in inser man hur liten justering eller ändring som ger ett stort "utslag". Därmed inte sagt att köregenskaper i allra högsta grad kan påverkas av felaktiga inställningar, men jag tror det är mer viktigt att det inte är "fel" än att det är helt rätt om ni är med på hur jag resonerar...  Thesambas T-häften är iallafall ett utmärkt rättsnöre för vilka toleranser man ska hålla sig inom. Klarar man det men är fel inom det intervallet är det nog bara att le och se glad ut... Iallafall för oss som åker på några träffar och åker och fikar på söndagar...

Jag har en känsla av att rätt många folkor är ihopskruvade utan några kontollmätningar och justeringar alls... Många verkar bygga ganska yxigt, och det funkar ju ändå. Även om man ibland undrar hur... ICQ/ab

Jo funkar gör det ju för det mesta även om man bara drar ihop det, men ska man långköra så märker man ganska väl om en bil är väl injusterad o glappfri, blir mycke mer avslappnad o trevligare körning än om du måste ligga o passa o korrigera bilen hela tiden ICQ/ag

Så är det ju faktiskt. Det är inte många som åker långfärder i sin gamla VW:s och då känns det ju kanske som om det inte är så noga.

Men jag menar, att om man ändå - som vi gör nu - är och river i bitarna så kan man lika gärna åtminstone försöka göra det rätt och bra från början ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

145

I USA där man fortfarande kör Formel Vee med dom äldre framvagnarna så använder man snedborrade ledbultsbussningar för att få till cambern. Man kunde åxå rigga upp framvagnen i en press å så böjde man rören i stommen det lilla som behövdes för att få rätt camber.
Men det är nog inget som du tänker göra... eller hur Mats? ICQ/ab

146

Nääh - det verkar ju riktig 'over-kill' på en bil som inte ska köras på bana Default/hmm . Men det var lite kul att veta hur tävlingsåkarna brukar göra ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

147

Mats W skrev:
8inches skrev:

Hej Mats!
Jahar skickat mail till dig angående delar som ligger här och skräpar. Hör av dig så fort du kan.
MVH. Toremark

Hej Roffe!

Visst tusan, så var det ICQ/ab !

Jag ringer dig i morgon, OK? Måste nämligen kila ut med hundarna - hustrun står och väntar på mig ICQ/ae !

Vi hörs!

148

Djäkligt kul att följa den här tråden. Otroligt jobb ni lägger ner. Sålde verkligen karossen till rätt person. Har samlat på mig lite delar sen vi sågs, så förhoppningvis kommer det en projekttråd framöver (eller två). Väntar bara på att snön ska tina bort. Jobba på nu.

149

8inches skrev:

Djäkligt kul att följa den här tråden. Otroligt jobb ni lägger ner. Sålde verkligen karossen till rätt person. Har samlat på mig lite delar sen vi sågs, så förhoppningvis kommer det en projekttråd framöver (eller två). Väntar bara på att snön ska tina bort. Jobba på nu.

Tack ICQ/ag !

Ser verkligen fram mot att få en litet paket snart ICQ/ae . Det lät som om du själv har några roliga projekt på gång och det ska bli kul att kika in när du börjat dina trådar ICQ/ad !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

150

Jag ropade in ett par pilar på Tradera förra månaden:

http://images.tradera.com/290/116214290_2.jpg
Jag har testat dem, och de funkar kanon ICQ/ag !

Men jag kom plötsligt att tänka på en sak: Bilen har identitet som en 69:a och går bilen att besiktiga med pilar Default/hmm ? Bilen får 12V elsystem, men med ett motstånd ska vi kunna använda dem ändå.

Någon som vet?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>