Ok, ja, jag fick förlänga mina iallafall...
Såg en Mazda reklam där de minskar vikt genom att minska på varje komponent och skruv... Känns som att bubblan urspringskonstruktion kanske inte var optimerad så, men antalet delar och antalet funktioner varje del har är verkligen optimerat. Tex bakvagnen är ju otroligt "enkel" mot många andra konstruktioner jag sett. Inte enkel i hur det är konstruerat, men enkel i det att allt fyller minst en funktion och många saker fyller flera funktioner.
Att minska vikten på en skruv om många skruvar används gör faktiskt ganska mkt totalt för "fabriken", om man räknar på antalet skruvar per fordon och antalet fordon per år så blir det snabbt stora vikter totalt... I andra "vågskålen" ligger ju standardisering, dvs så få artiklar som möjligt och att man helst inte ska kunna sätta fel skruv på fel ställe, dvs moment och skruvlängder skall helst vara samma för samma gänga iallafall i samma område.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
.

!
.
. Varken Stefan eller Andreas (min grabb) är så mycket för varken att läsa manualer eller att kontrollmäta, medan jag är noggrann nästan "in absurdum"
...