(från mb:"He-Who-Must-Not-Be-Named")
STEG 1
Startade med en blästrad framvagn.
STEG 2
Tillverkade en utdragare till lagren av en bricka och gängstång.
STEG 3
Typ 1 sänksatserna, där den ena är urslipad för T2:s grövre torsionsrörs diameter. Kostar 350spänn du kan köpa sänkningssatser till typ2 men då kostar det 1200:- istället!
STEG 4
Här syns skillnaden, före och efter urslipning av brickorna bättre.
STEG 5
Här syns hur mycket framvagnen kortades. Skarven vill man ju inte ha i mitten då biten som håller fjädrarna skall kunna löpa fritt, så det blev till att mäta både en och två gånger innan man kapade. Man kan ju inte korta de nyare framvagnarna ute i ändarna på grund av lagerbanorna så det blir lite mer mek.
STEG 6
Efter att ha knackat in mittsektionerna en bit in i röret (vilket också pressar ut försänkningarna i röret som håller mittsektionen på plats), kapas spåret för skruven i sänksatsen upp, här fick det kluras lite då jag även flyttat upp framvagnen i ramen på min buss.
STEG 7
När framvagnen och sänkningsbrickorna svetsats, var det dags att kapa bort tornen i ytterändarna. Ett riktigt "skitgöra". Men skall man vara fin..
STEG 8
När allt överflöds material slipats bort från rören, skars de nya sidostyckena ut och borrades. De här är borrade både för split och bay ramen.
STEG 9
Färdigsvetsat, fjäderpaket samt styrstag kortade (använder det som är justerbart i båda ändar samt ett likadant från en skrotad framvagn).
STEG 10
lackera i någon fin kulör.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW




