1

(från mb:"He-Who-Must-Not-Be-Named")

STEG 1
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam1.jpg
Startade med en blästrad framvagn.

STEG 2
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam2.jpg
Tillverkade en utdragare till lagren av en bricka och gängstång.

STEG 3
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam3.jpg
Typ 1 sänksatserna, där den ena är urslipad för T2:s grövre torsionsrörs diameter. Kostar 350spänn du kan köpa sänkningssatser till typ2 men då kostar det 1200:- istället!

STEG 4
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam4.jpg
Här syns skillnaden, före och efter urslipning av brickorna bättre.

STEG 5
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam5.jpg
Här syns hur mycket framvagnen kortades. Skarven vill man ju inte ha i mitten då biten som håller fjädrarna skall kunna löpa fritt, så det blev till att mäta både en och två gånger innan man kapade. Man kan ju inte korta de nyare framvagnarna ute i ändarna på grund av lagerbanorna så det blir lite mer mek.

STEG 6
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam6.jpg
Efter att ha knackat in mittsektionerna en bit in i röret (vilket också pressar ut försänkningarna i röret som håller mittsektionen på plats), kapas spåret för skruven i sänksatsen upp, här fick det kluras lite då jag även flyttat upp framvagnen i ramen på min buss.

STEG 7
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam7.jpg
När framvagnen och sänkningsbrickorna svetsats, var det dags att kapa bort tornen i ytterändarna. Ett riktigt "skitgöra". Men skall man vara fin..

STEG 8
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam8.jpg
När allt överflöds material slipats bort från rören, skars de nya sidostyckena ut och borrades. De här är borrade både för split och bay ramen.

STEG 9
http://www.meanbugs.com/howto/baybeam/beam9.jpg
Färdigsvetsat, fjäderpaket samt styrstag kortade (använder det som är justerbart i båda ändar samt ett likadant från en skrotad framvagn).

STEG 10
lackera i någon fin kulör.

2

Typ-2 satserna är så billiga idag så det lönar inte sej att strula med typ-1 satser längre.. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Hebster52 skrev:

Typ-2 satserna är så billiga idag så det lönar inte sej att strula med typ-1 satser längre.. ICQ/ad

didnt know

4

Hebster52 skrev:

Typ-2 satserna är så billiga idag så det lönar inte sej att strula med typ-1 satser längre.. ICQ/ad

Var hittar man billigast sådana? Har sett att Paruzzi har för ca 700:-

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

5

Bra initativ , men det kanske vore bäst att kopiera bilderna och lägga upp dom på en annan server så dom inte försvinner.

6

Franke skrev:

Bra initativ , men det kanske vore bäst att kopiera bilderna och lägga upp dom på en annan server så dom inte försvinner.

på sätt o vis. Vill inte trampa någon på tårna genom att sno bilderna för att lägga på annans server. Så om det är någon som har liknande bilder själv så kontakta mig så fixar jag upp de på annan server och länkar in dom. iom att det är egentligen egendom av mb om jag kan mina näträttigheter rätt.

7

anders bergh skrev:
Franke skrev:

Bra initativ , men det kanske vore bäst att kopiera bilderna och lägga upp dom på en annan server så dom inte försvinner.

på sätt o vis. Vill inte trampa någon på tårna genom att sno bilderna för att lägga på annans server. Så om det är någon som har liknande bilder själv så kontakta mig så fixar jag upp de på annan server och länkar in dom. iom att det är egentligen egendom av mb om jag kan mina näträttigheter rätt.


Den sopan har skrotat alla våra bilder, så att sno några av honom är inte mer än rätt!!!  ICQ/am

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8 Senaste redigerad av oldeschoolvw (2011-02-04 21:18:04)

Guiden ovan fotades och skrevs av Micke Brolin ifrån karlstad om jag inte är ute och cyklar...så det är nog ingen fara att kopiera bilderna

Proud member of Sun City Aircoolers

9

Kalle skrev:
Hebster52 skrev:

Typ-2 satserna är så billiga idag så det lönar inte sej att strula med typ-1 satser längre.. ICQ/ad

Var hittar man billigast sådana? Har sett att Paruzzi har för ca 700:-

Paruzzi är nog dom billigaste just nu.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Ja, det var jag som gjorde den guiden, och Martin som lade upp den med min tillåtelse.
Bara kul att den kom upp här också  ICQ/ab

Mvh
Micke Brolin

11

In på how-to's?  ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Hej, jag skall köpa en sådan sänksats till min bay, så fort ja förstår hur det fungerar, så kan nån förklara hur framvagnen blir lägre av att svetsa ditt den där sänknings satsen, jag blir galen när jag inte kan lista ut det!!  ICQ/an

13

Det är ju alltid svårt att veta hur mycket förkunskaper du har när man ska svara, men jag vet att jag frustrerad satt i samma sits för många år sen. Förstod inte hur fjädringen på en folka fungerade!

Det sitter bladfjädrar inne i rören som vrids med bärarmarnas roterande rörelse allteftersom spindlarna längst ut rör sig upp och ner pga ojämnheter eller belastning. Dessa fjädrar är fästa inne i centrum av rören i en rejäl metallklump som i sin tur är "nitad" i rören så att den är fix. Vid montering av sänkningssatser, svetsas på utsidan om rören, i centrum mitt för de två klumparna, de två taggiga brickorna på var sitt rör. Klumpen är frigjord så att den nu kan röra sig fritt i röret, men en skruv som är gängad i klumpen sticker ut genom ett avlångt hål mitt i de taggiga brickorna och kan då låsa mot brickan med en ytterligare bricka men med ett hål istället för den avlånga "slits" som den fatsvetsade brickan har. På så vis låses skruven av den "yttre" brickan, mot den inre, som ju är fastsvetsad, så att klumpen är fix igen. Släpper man på den låsande muttern på skruven, kan den "yttre" brickan frigöras, klumpen är nu rörlig och en ny inställning av framvagnens höjd kan göras.

Så i princip kan man sänka genom att bara vrida mittklumpen och svetsa fast allt i ett nytt läge, men då har man det inte justerbart och det är mer än en lyxig option. Det kan vara riktigt svårt att veta exakt hur hög bussen blir med en given vridning av mittklumpens läge, likaledes kanske man byter däck, eller på annat sätt modifierar bussen vid ett senare tillfälle så att framvagnens höjd behöver justeras.

Fråga på om det var ngt du inte förstod!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

jaja, började nog förstå nu, men så att jag har allt på klart, ennu en sak:
http://www.bugbite.se/reppics/low-13.jpg   på bilderna är det ju bara att svetsa dit sänk satsen, men skall man själv skära upp de avlånga hålena och svetsa dit en skruv på det inre röret?

15

Skruven finns redan från fabrik, fast man brukar ersätta den med en längre (men den ingår i sänksatspaketet), men således finns alltså redan gängan i klumpen, dock måste du ta upp det avlånga hålet själv. Storleken för detta kan man ju ritsa upp med hjälp av sänksatsens "taggbricka" som mall.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16 Senaste redigerad av Hebster52 (2011-04-07 20:27:26)

Och som nog nämnts redan tidigare så är inte centrumklumpen lös bara med att skruva lös dom utan dom är även svetsade på tre ställen runtom rören. Finns nåra olika metoder för att lösgöra dom från rören.

Hur som helst så måste klumpen lösgöras och knackas åt sidan så blir det lättare att slipa upp hålen avlånga.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Rennsport%20Doppel/DSC_3127.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36