1 Senaste redigerad av AlexN (2011-12-12 21:45:00)

En bubbla från 50-talet vill man ju ha. Så tänkte starta en tråd om mitt nya projekt!

Har köpt en 59 av opec här på forumet som han tog med sig ner till Bengt i Sala idag.

Satt och skissa lite i skolan häromdagen på hur man kanske skulle vilja ha den:)

http://forumbilder.se/images/d04201165858Pe7f9.jpg

Har inte sett den än med egna ögon så vet inte riktigt vad det kommer bli av den.

Kan ju i alla fall börja projektet med att planera projektet "hämta den".
Jag och Göran tänkte köra upp till Sala nästa helg.
Tanken är att sova över någonstans i krokarna samt göra studiebesök hos ortens vw-nördar:)
Så vad måste man se på en weekend i Sala?

2

1 studiebesök är ju redan planerat. Alex vi måste planera lite nu. Snygg skiss förövrigt.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3 Senaste redigerad av AlexN (2011-12-12 22:17:30)

Sådär ja! då står pärlan i garaget hemma i Ullared efer en mycket lyckad helg!

Jag och Göran körde upp till Sala tidigt lördag morgon. Nästan framme i Sala står det plötsligt någon tjomme i en vw buss och vevar för fullt med sökarlyktan på taket, bara att svänga av och köra efter. Efter en liten stund närmar vi oss en gård där vi direkt ser att vi kommit rätt! Hela gården full med vw i alla dess former! Väl där blir det rundvisning och både jag och Göran blir övertalade om att en 16 tums syncro enkelhytt är den nya drömmen! Efter detta kör vi upp till en annan tjomme i Sala som råkar ha en alldeles förträfflig 59a stående som vi lägger på nya dubbdäck på och lastar upp på trailern. Sedan blir det ytterligare någon timmes vw tjöt innan vi är för hungriga och kör ner till hotellet i västerås. In på första bästa mcdonk o käka sig mätt bara för att en kvart senare komma in på hotellet och få reda på att kvällsbuffen fortfarande är öppen, bara att fylla upp igen och sedan ner på bishops för ett par finöl. sen sov man gött efter den dagen!
På söndagen blir det upp till Sala igen för att hämta släpet och snacka lite mer vw. Sedan kommer frågan: har ni åkt barndoor buss grabbar? nää.... vadå.... fem minuter senare är vi ute o glider i 51an i ett soligt sala! Fan vad grymt:)
Sedan rullar vi söderut igen. knappt kommna till Västerås svänger en ny tjomme upp framför oss i en vw och drar igång saftblandaren på taket. Bara att följa efter igen för att lasta bubblan full med bussfälgar.. såna där med ankfötter på skulle visst vara nåt extrar bra:)
Sen hem och lasta av bilen i Ullared och vidare mot Halmstad. Väl hemma halv 10 på kvällen håller inte bruden alls med om att det är dags att uppdatera boxerville... jaja... får väl bli idag istället:)

Lastad och klar. kallt o jävligt dom har det där i norrland;)

http://forumbilder.se/images/7d1220111013517969.jpg

Ja vad är det då för nåt jag släpat hem?
Arne heter den i alla fall för det står det ju på namnskylten!

http://forumbilder.se/images/101220111006295d46.jpg

Sparat att öppna sista luckan tills vi kom hem... spännande.. jo men ser ju helt ok ut!

http://forumbilder.se/images/5e122011100806e7c9.jpg

Lite torrkörning får det bli i alla fall:)

http://forumbilder.se/images/f2122011100916818a.jpg

Vw sjukan steg 2 uppnådd!

http://forumbilder.se/images/a21220111010072d0f.jpg

Får dra dit till helgen igen och gå igenom och inventera lite nogrannare vad det är man köpt men hittils är jag mycket nöjd och har gott hopp om att åka 59 till våren:) Tack för en underbar helg alla inblandade vw vänner!

4

Tack själv(a)!

Jag har ju stått och "morgonkikat" på din 59a i en vecka och kan bara hålla med om att du har haft tur med ditt bilköp  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Grattis med den. Den var ju bara så jäkligt långt borta...

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

6

Tack för ankfötterna! Kvack!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Kråkfot alex - kråkfot. Men fågel som fågel ICQ/ab

Nice att det nu blev Arne på bubblan. Vi ses i veckan

Medlem i Halmstad Luftkühlers

8

Ja du har gjort ett riktigt bra köp ICQ/ag Fälgar gör halva bilen det ser jag ju nu när du bytt..
Vad roligt att höra att du fortfarande är nöjd.. Hoppas det håller i sig..
ICQ/ag  Kommer följa din tråd från och med............................................. nu.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

9

Det verkar hänga ett rådjur i ditt garage...

nice bil föresten!

10

anders bergh skrev:

nice bil föresten!

Haha!
Nu satt man frukosten i halsen!

Förövrigt, schysst bil. Var själv lite sugen på den innan! ICQ/ab Lycka till med projektet!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

11

anders bergh skrev:

nice bil föresten!

Vem vill inte hänga i garaget?:)

12

Att hänga i garaget har fått en helt ny innebörd ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

13

Najs 59:a lika som min... & lika färg ICQ/ab
Till & med extra tillbehör som galonklädsel !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

14

Gött med en till 59a! klädseln har ett par hål så en ny galonklädsel hade suttit som en smäck:)

Hur många 59 or finns här på boxerville?

Hade varit gött med någon i närheten så man kunde åkt o kikat på hur det skall se ut när den är klar!

15

Alex's skrev:

Gött med en till 59a! klädseln har ett par hål så en ny galonklädsel hade suttit som en smäck:)

Hur många 59 or finns här på boxerville?

Hade varit gött med någon i närheten så man kunde åkt o kikat på hur det skall se ut när den är klar!

Hmm ja det är ju en bit att åka upp hit ;P men sala var ju bara några mil ifrån i alla fall ICQ/ag
Funderar du nått så kan jag alltid knäppa kort på det du behöver se/veta.

tjopp !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

16

opec skrev:

Att hänga i garaget har fått en helt ny innebörd ICQ/ae

Haha   Default/lol

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

17 Senaste redigerad av AlexN (2011-12-19 17:56:06)

Var hemma i helgen och rotade runt lite mer i bubblan. Tänkte se om det var nån snurr på motorn så köpte mig ett batteri. tji fick jag för det satt ingen startmotor i såg jag sen. Fick lossat frambromsarna så den rullar lätt nu i alla fall. bakbromsarna vart det ju inget problem med för de hade visst någon plockat.

Han fick inta pallbocksläge i alla fall:
http://forumbilder.se/images/731920115020976dd.jpg

Golvet är rikgtigt fint i alla fall:)

http://forumbilder.se/images/71192011507466518.jpg

Började svetsa lite rost runt ramhuvudet

http://forumbilder.se/images/a3192011508498c0d.jpg

inga såna snygga pressningar som det skall vara egentligen men man kan inte få allt här i världen.

http://forumbilder.se/images/92192011509575458.jpg

Motorn är en utbytesmotor i alla fall. finns det något sätt att identifiera när den är renoverad?
http://forumbilder.se/images/dc192011554422bf6.jpg

Nu är det jakt på lite delar som gäller..

18

Det är ingen 30hk motor väl? Jag har också en -59 men det är gjutet generatortorn på den motorn.. Eller fanns 30hk motorn med båda?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

19

Redwee220 skrev:

Det är ingen 30hk motor väl? Jag har också en -59 men det är gjutet generatortorn på den motorn.. Eller fanns 30hk motorn med båda?

Bokstaven D framför motornummret säger att det är en 34 hk, krumeluren framför D:et är utbytessymbolen.
30 hk fanns endast med fast generatortorn.

När utbytesmotorn är tillverkad kan jag inte säja, har ingen datering på utbytesnummren.

20

"BLÅ ARNE" var ju i riktigt gott skick!! ICQ/ae  ICQ/ae  Å du är redan igång med fixningar!! ICQ/ag
Imponerande entusiasm, å stort grattis till ett mycket trevligt objekt!!

Jag har en växelspak liggandes här i "norrland" till en 59-60 om det finns behov ff.

Kötta på!! ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

21

Jullov och på väg till garaget:)
http://forumbilder.se/images/2b2220111023589419.jpg

Väl där kom jag fram till att det sitter en 12v generator på bilen.. Så vad sitter det då för svänghjul på fundera jag på så plockade ur motorn också.. ett 6volt svänghjul fann jag. Även fördelaren som satt på ser ut som nåt skumt hittepå: dubbla uttag på vaccum grejjen, och tre extra stift så man kan ansluta någon extra kontakt. kändes inte som något som bör sitta på en 1200 original i alla fall?

Blev väldigt trött på motorn och körde ut den ur garaget så jag slipper se den på ett tag! blir kanske min 1600 enkelport istället.

Men nu är frågan: ska man köra på 6 eller 12 volt?
läget är: har 12 volts generator, 12 volts laddrelä, 6 volts startmotor, olika svänhjul med 6 eller 12 v tänder att välja mellan. i stort sett alla glödlampor är pajj så behöver ändå bytas.

Känns som det blir i stort sett lika mycket jobb vilket man än väljer att köra på så vilket väljer man?

@roger: är nog ett av de minsta problemen att svetsa ihop växelspaken igen. men tack ändå!

22

fan, ja måste fråga! är du möjligen från Säter, Skäve eller Gustafs i dalarna? Tycker mig känna igen dig från skoltiden. Annars är du väldigt lik en annan  ICQ/ab

23

Andreas skrev:

fan, ja måste fråga! är du möjligen från Säter, Skäve eller Gustafs i dalarna? Tycker mig känna igen dig från skoltiden. Annars är du väldigt lik en annan  ICQ/ab

Nä du, all skola jag har gått i har varit antingen i Ullared eller Halmstad.. Så tydligen finns det en till så fager pajk som mig ICQ/ab

24

haha, ja så må vara ICQ/ag

25

Alex's skrev:

Men nu är frågan: ska man köra på 6 eller 12 volt?
läget är: har 12 volts generator, 12 volts laddrelä, 6 volts startmotor, olika svänhjul med 6 eller 12 v tänder att välja mellan. i stort sett alla glödlampor är pajj så behöver ändå bytas.

Jag stod inför samma dilemma när jag byggde min Typ 1 -58 förra vintern. Eftersom din bil är snarlik min, en 59:a så finns det egentligen bara två problem med att bygga om till 12v, och det är att få torkarna och pilarna att fungera. Jag valde det senare alternativet och körde 12v av den enkla anledningen att jag hade ett gäng 12v batterier stående och allt annat liggande.
Jag hade precis som dig en 34 hk utbytesmotor att leka med. Startmotorn körde jag 6v och original svänghjul, och det har fungerat bra hela sommaren.
Men angående torkarna så började jag att bygga om en armatur som skulle hålla en torkarmotor från en 1302. Jag vet inte varför, men lathet gjorde nog att jag aldrig byggde färdigt den. Jag jobbade ganska mycket under den perioden och fick inte så mycket gjort i garaget. Men det var likadan inkoppling till båda torkarmotorerna, så den biten ska nog inte vara något större problem. Det får bli att göra klart det i vår om jag har bilen kvar.
Angående pilarna skaffade jag förkopplingsmotstånd till tändspolen till Volvo 240, men gjorde aldrig något mer än att prova dem, så den biten lämnar jag öppet så länge. Den högra pilen fungerade bra, medan den vänstra bara ville hoppa fram lite då och då. Dessutom blev motståndet ganska varmt, så där måste det forskas mer.

Laddrelä var det inga större problem att koppla in 12v, när det är dags för dig att göra det om du väljer 12v kan du kika hur jag gjorde.

Så det är egentligen enligt mig hugget som stucket vilket du väljer, men hade jag haft ett fräscht 6v batteri hade jag kört på det med facit i hand.

Lycka till! ICQ/ab