76

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752582.jpg
Givetvis får vi gänga om hålet för säkerhets skull (även här är det fråga om fingänga)!

Vi är noga med att lossa enbart på de yttre splinesen när vi demonterar svärden. Vi var inte så noga med det förra sommaren när vi sänkte vår Fastback med påföljd att den har betänklig slagsida Default/hmm

http://img511.imageshack.us/img511/436/sacc88nkningstabellds9.jpg
Nu är det dags att plocka fram en bra sänkningstabell. Dessutom på svenska så att man kan begripa vad det står ICQ/ab!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752584.jpg
Vi upptäcker att det är svårt att märka ut originalläget så vi väljer att mäta från golvet istället. Och med hjälp av tabellen ovan så kan vi konstatera att höjden vi väljer (170mm ner golvet) är en sänkning med ca 120mm – vilket motsvarar 2 hack på de yttre splinsen ICQ/ae !

Eftersom vi inte sänker ”mer” än två hack yttersida så räknar vi med att bilen ändå inte slår i övre genomslagsklacken vid belastning och att vi därför inte behöver kapa ur svärdet i överkant.

Idag har jag också varit på Dalhems och handlat lite grejer så att vi snart kan färdigställa bottenplattan ICQ/ae . Fråga: Jag fick ju tips här i tråden att det vore lämpligt att ta bort den svarta färgen på den golvhalvan som blivit bytt - vad kan vara en lämplig metod?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

77

Mats W skrev:
Johan W skrev:

(2010-12-06 20:49:33) :? är du helt 100 på det [att vi inte behöver kapa ur svärdet]..............min 65a slårigenom hela tiden och den är bara sänkt 1½

men det ser kanske ser annorlunda på en 68

(2010-12-06 22:24:39) Tack för tipset Johan - jag har i detta fall ingen egen erfarenhet att falla tillbaka på utan har endast gått på vad andra har beskrivit, bla annat i stickyn ”Hur du sänker din VW bak” på Meanbugs forum. Där skrev OldeschoolvwKanske ska tilläga att urkapandet av torionsarmen endast behvs om man ka sänka mer än 2 hack utvändigt. ICQ/ab ” Och ännu har vi inte satt ihop någonting som inte är lätt att lossa - så det är väl bara att skära på då, eller?! ICQ/ab

Mats W skrev:
johan_l skrev:

(2010-12-06 22:30:33) Vad är det för dimension på de där [bulten som håller framvagnsbalken i ramhuvudet], för mina är kass och jag är osäker på vilken av alla långa bultar i lådorna det skall vara, låter ju inte så tokigt att införskaffa en gängtapp av rätt dimension innan heller... Men utan facit blir det ju lätt tokigt...

(2010-12-07 08:45:36) Jag har varit ute och fotat lite ICQ/ad
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752823.jpg
M12-bult, 90mm lång, med M12 x 1,5 gängor och 19mm bultskalle ICQ/ab

johan_l skrev:

(2010-12-07 09:27:40) Kalas! Supertack!

Bör nämligen finnas iallafall 2st bultar liggande då jag satt dit längre på ghian iom sänkt framvagn castershims... men när gängen i hylsorna är dåliga har jag inte bara velat kötta på med en bult jag är osäker på är rätt... tror jag både har rost och färg i gängen, fick ju byta några av hylsorna från ett annat ramhuvud då de var avkapade på min split för framvagnen hade de använt till att dra stockar på, den var fortfarande ”i drift” i bra skick och jag såg den men fick den ej...

å min mening var nog lite fel meningsbyggnadsmässigt, ber språkpolisen om ursäkt i förväg... ICQ/ag

Johan W skrev:

(2010-12-07 10:28:18) det är ju så enkelt att ta bort [svärden] så det kan du ju prova dig fram (dra inte fast skärmen är ju lättare utan) kör man på plana vägar kanske det inte gör något, men jag tror att om man sänker 2 splines utan att kapa på dom som är tidiga 60tal iaf så får man inte ner den tillräkligt och får ingen fjädringsväg om man är några stycken i bilen så jag skulle nog ta bort 1” men prova så får vi reda på hur det är när man har högre krav typ fjädring

Mats W skrev:

(2010-12-07 22:03:19) Hmm, får se hur det blir - skära?, inte skära?, skära?, inte skära?...

I kväll har jag varit i garaget på egen hand, Andreas har repat med sitt band No eXit (där han sjunger och spelar bas).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752909.jpg
I förrgår monterade Andreas av styrsnäckan från kulbultsframvagnen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752910.jpg
…och snyggade till den med lite färg. Men eftersom den inte ville torka i kylan tog vi in den i boningshuset över natten – gissa om mamma blev förtjust ICQ/ad ?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752911.jpg
Styrlederna är vad jag arbetar med idag. De sitter verkligen som berget :? och dessutom är ju två vänster- och två högergängade, så det gäller att tänka till så att man inte drar sönder något. En stoooor skiftnyckel är mitt arbetsredskap.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

78

Jag har kollat lite på andra som byggt och har förstått att storleken på tapparna skiljer i dimension. Men jag gör även en annan upptäckt…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752912.jpg
…styrstängerna till länkpinneframvagnen är koniska i ändarna och med en konisk mutter som pressar ihop röret med hjälp av fyra slitsar. På kulbulten är det ju endast ett spår och en klämma i varje ända som nyper åt spindellederna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752913.jpg
Här ser man att tapparnas grovlek skiljer…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752914.jpg
…14mm mäter den nyare (som ju passar på styrsnäckan – men inte på spindlarna)…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752915.jpg
…medan den äldre endast mäter 12mm på grövsta stället.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

79

Den logiska slutsatsen blir ju då att det räcker att byta ut endast de yttre styrlederna och behålla de inre (mot styrsnäckan). Men så gör jag en annan ”upptäckt”…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752916.jpg
…nämligen att avståndet mellan bromssköld och styrledshållaren på spindlarna skiljer Default/yikes . Länkpinnen mäter 70mm…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752917.jpg
…medan kulbulten mäter 85mm på samma ställe. Intressant! Det kan ju innebära att styrstagen är kortare på kultbults- än på länkpinnebilarna?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752918.jpg
Nyfiken som jag är så provar jag – och mycket riktigt, visst verkar den äldre modellen (som ligger löst över) vara ca 15mm längre?!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

80

Jag beslutar mig för att provmontera stagen utan att korta dem…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752919.jpg
…men först drar jag upp gängorna så att det inte ska gå så trögt. Det är M14 x 1,5 på både de gamla och nya stagen. OBS! Jag har märkt ut den vänstergängade ändan med blå tejp så att jag inte i ett ögonblick av sinnesförvirring får för mig att köra in gängtappen även där och sabba vänstergängorna ICQ/ad !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752920.jpg
Här är allt provmonterat ICQ/ag !

Efter att ha mätt lite på toe-in så kan jag inte begripa att man med denna operation alls skulle behöva göra sig besväret att korta styrstag från en kulbultare om man monterar dem på en 3” avsmalnad länkpinneframvagn. Eller är jag helt ute och cyklar? (Som brasklapp vill jag nämna att spindlarna fortfarande är löst monterade - så glapp saknas sannerligen inte!)

Sedan funderar jag dock på om man inte måste vända (”flippa”) det längre högra styrstaget ute vid spindeln för att undvika att staget tar i bensintanken vid fjädringsgenomslag, eller hur ska man tänka i det fallet? Det innefattar ju då konisk brotschning av spindeln underifrån – och man vill ju inte göra bort sig på sådana dyra delar :? …

Mats W skrev:
m.helsing skrev:

(2010-12-08 20:07:57) Väldigt imponerande tråd , det är liksom ” How to do it for VW rookies ” ( och för alla andra som ändå inte erkänner sin okunskap.. ICQ/ad

Är du månntro lärare Mats ?

(2010-12-08 20:56:02) Åh, tack ICQ/ag ! Jag kallar det ”learning-by-doing”. Jag/vi har börjat från scratch och provar oss fram. Om någon annan kan dra lärdom är det bara en bonus ICQ/ad . Men jag är också tacksam om ni rutinerade VW-mekare kommer med lite input så att vi inte gör helt galet ICQ/ab !

Mats W skrev:
Robert K skrev:

(2010-12-08 20:42:45) Ja, fantastisk tråd! En eloge och hatten av samt lite till. ICQ/ab

(2010-12-08 20:57:07) Kul att du vill följa vårt arbete ICQ/ag !

Mats W skrev:
ika skrev:

(2010-12-08 20:50:01) Du får nog betänka att toe-in ändras en hel del då du lägger på karossen och får ”normal vikt”.Sen kan du nog räkna med att bärarmarna bak kommer ta i stoppklackarna. Har inte vart med om att det inte gör det vid sänkning 2 hack.

(2010-12-08 21:02:48) YES, ika - precis sådana inlägg som jag vill ha ICQ/ab ! Du tror att vi blir tvungna att kapa styrstagen iaf då :?  Och det där som skrivs i stickyn om att man inte behöver kapa svärden bak verkar ju flera vara skeptiska emot. Hmm, ska vi testa ändå och motbevisa allas farhågor – eller följa råden och kapa ur lite - det är den stora frågan just nu...

crazyweed skrev:

(2010-12-11 23:13:11) testa utan att kapa först, nu när du släppt alla bultar så går det ju fort å fixa senare om det skulle ta i.

Mellan diverse annat arbete (rengöring, slipning och målning) beslutar vi oss för att provmontera karossen med gummikuddar och allt idag ICQ/ab :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754036.jpg
Karossgummina mäter 10mm.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

81

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754037.jpg
De borde passa utmärkt eftersom fästet sticker upp 3mm…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754038.jpg
…vilket på dessa infästningar sedan underifrån…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754039.jpg
…motsvarar tjockleken på karossplåten.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

82

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754040.jpg
Men – när vi lägger gummina på plats…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754041.jpg
…svävar karossen högt ovanför bottenplattan Default/yikes .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754042.jpg
Närmare bestämt 13mm. Hur ska vi lösa detta?

Om vi klyver gummina så kommer karossen att ligga dikt an mot ovansidan av ramhuvudet. Alltså måste antingen karossfästena eller ramhuvudet modifieras. Vilket det blir får vi väl begrunda medan vi äter en eller ett par bullar ICQ/ad. Likadant med urkapning eller inte på svärden bak...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

83

Tack för att du tog dig tid att lägga upp projektet igen. Ser fram emot slutresultatet.

84

j:son skriver: (2010-12-13 10:47:12) Ser grymt ut!
Måste bara fråga, vad är det för kamera/utrustning du använder?
Alltid grymt skarpa bilder.

Mats W svarar: (2010-12-13 14:35:15) Kul att du kikar på min projekttråd, j:son!

*Lite OT* - men ändå ICQ/ad Kameran är en 5 år gammal Pentax Optio S5z inhandlad på GeKås i Ullared för en spottsyver. Maken till kamera får man leta efter! Den har varit i golvet >100 gånger och tagit över 13000 bilder men är still going strong ICQ/ab .

http://images.trustedreviews.com/images/article/inline/1768-2.jpg
Så med tanke på denna enkla utrustning är det väl både kamera och fotograf som bidrar till bildkvalitén gissar jag (lite blygsamt)...

j:son svarar: (2010-12-13 14:59:47) Skickligheten sitter helt klart i den som håller kameran. ;-)
Thumbs up på hela bygget. Kommer bli grymt.

Mats svarar: (2010-12-13 20:04:25) ICQ/ag

Det verkar vara bl.a. falsen överst på ramhuvudet som spökar när karossen inte vill ner tillräckligt :? …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754499.jpg
Mätning på 69-plattan – 14mm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754500.jpg
Mätning på en 65-platta som vi har som referens – 10mm. Alltså verkar det skilja även här på kultbult och länkpinneplattorna (eller är det bara rost och gammal underredsmassa som lurar ögat)?!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

85

Erik skrev:

Tack för att du tog dig tid att lägga upp projektet igen. Ser fram emot slutresultatet.

Danke Erik! Börjar få lite ont i rumpan, men tråden ska upp i förmiddag ICQ/ae !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

86

De karossgummin vi inhandlat är alla 10mm tjocka, men hur rimmar det egentligen med verkligheten? För att skapa någon slags uppfattning mäter vi…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754501.jpg
…ner till fästet på framvagnen genom hålen i bagageutrymmet – 9mm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754502.jpg
OK. Låt oss tänka: 9mm minus plåttjocklek 3mm ger 6mm kvar. Ett ’halvt’ karossgummi kommer alltså inte att räcka till om vi inte slipar bort material i överkant på ramhuvudet ICQ/ad !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754503.jpg
Vi klyver karossgummit på mitten vilket alltså tjocklek på 5mm.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

87

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754504.jpg
Tappen på framvagnen kommer då att sticka upp 8mm, då behöver vi lägga brickor emellan om vi inte väljer att kapa den 3mm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754505.jpg
För att få upp den tolerans som krävs för frigång mellan kaross och ramhuvud mäter vi upp…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754506.jpg
…och jackar ur i ovankant av ramhuvudet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754507.jpg
Nu mäter jacket mindre än 8mm…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/754508.jpg
…och karossen svävar efter denna operation ”endast” 8mm ovanför bottenplattan ICQ/ag !

En spalt på 8mm minus gummitjockleken på listen mellan bottenplatta och värmekanaler borde väl ligga inom toleransnivån, eller?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

88

Mats W skrev:
johan_l skrev:

(2010-12-13 20:14:01) Det är mycket kul att följa en så väldokumenterad och ofta uppdaterad tråd, verkligen kul! Gör att man tittar in på meanbugs lite oftare än vanligt! Keep up the good work!

(2010-12-13 21:35:40) Dina ord värmer, Johan ICQ/ad . Men faktum är att jag tycker att det är både lärorikt och intressant att dokumentera - man kan väl se det som en slags reflektion där man försöker lära sig av sina misstag och förstå vad man själv åstadkommit. Jag har byggt på en del projekt under åren men ibland har det gått så fort att man glömt hur/vad man gjort, och då har man väl egentligen knappast lärt sig någonting - varken av sina misstag eller goda idéer...

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

(2010-12-13 20:43:03) Nej gummilisten bygger inte 8 mm, ni måste ner mycke mer tyvär. Det är bra att ha lite justeringsmån där fram också, höjden på dörrarna vid B stolpen kan man ibland justera lite med hjälp av gummimellanläggen vid framvagnen. Hänger dom ner kan man minska tjockleken o tvärt om (naturligtvis med nya dörrsprintar). Kör hårt ICQ/ag ICQ/ag

(2010-12-13 21:35:40) :? Det blir ju inte lätt direkt, Bengt. Men vi kör hårt iaf ICQ/ag ! Och tack för tipset att justera dörrarna med hjälp av gummimellanläggen ICQ/ab !

Måste vi ändå bygga om karossfästena bakom reservhjulsbaljan trots allt då? Jag ser detta som enda lösningen om vi inte ska köra helt utan karossgummina där framme.

Mats W skrev:
Robert K skrev:

(2010-12-13 22:39:33) Jobbar du som kirurg? Apropå bildkvaliteten och att vara stadig på handen. ICQ/ab Inte fuskar du väl med stativ?

(2010-12-14 07:00:54) Kirurg? Med så skitiga naglar - knappast ICQ/ad ! Och inte använder jag stativ i verkstan heller - Andreas säger bara: ”Håll still nu då, gubbe” ICQ/ab  !

Men jag börjar känna mig lite frustrerad nu - varför går inte karossen att få närmare bottenplattan ICQ/ac ? Jag trodde att det är ”One year fits all” när det gällde den detaljen!?

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

(2010-12-14 08:30:23) Några funderingar, kan det va så att det är något spök med kombinationen ramhuvud från kulbult och länkpinneframvagn?? Det ser ju ut som framvagnen sitter för högt...kan du sänka karossfästet på framvagnen??

Om framvagnen sitter för högt finns risken att rattstången tar i rattstångsröret också.

(2010-12-14 11:49:22) Jag får ut och mäta på vår 65-platta i eftermiddag och kolla detta - måste bara skotta fram den under snön ICQ/ae !

Mats W skrev:
Mohawk skrev:

(2010-12-14 15:50:38) Låter som att du blir en vältränad gubbe med.

(2010-12-15 21:53:26) Du skulle bara veta, Jonas... Tennisarmbåge fick jag nog på kuppen - och så ska det komma mer i natt, suck...

Mats W skrev:
Stefan T skrev:

(2010-12-15 17:01:53) Nu har du fått en ny forum kompis i din svåger och garage polare som målar och luktar illa i garaget.

/Stefan

(2010-12-15 21:42:12) Välkommen ICQ/ag Jo - fy vad det stinker om dig ICQ/ad , hehe...

Mats W skrev:
Rogga skrev:

(2010-12-15 18:08:06)     Jag kan av egna erfarenheter säga att en ovalkaross inte ens passar på en -61:a platta..... i ditt fall sitter fästet i bakre hjulhus för lågt, men det har du redan fixat. och det är ett glapp på ca 2cm...... framvagnen sitter för högt på en kulbultare(ca 1cm) och ni måste göra om fästerna fram under huven sen passar inte rattstången rakt av mellan länkpinne och kulbult. kommer nu inte ihåg riktigt varför men troligast var det längden som skiljer sig......

(2010-12-15 21:49:18)
Men Rogga - det kunde du väl berättat med en gång, så hade jag sluppit grubbla hela nätterna på detta ICQ/ad ! Tack för infon, jag har kontrollmätt mellan en 65:a och vår 69:a och det skiljer också i höjd men endast 4mm.

OK det blir till att skära i ovalen lite då ICQ/ae (synd bara att den är så fantastiskt fräsch - nästan lite synd att skära känns det som...). Vi får väl kolla lite på rattstången med misstänker jag. Inte bara längdmässigt, utan det känns som att den även hamnar för högt upp nämligen :? ...

Mats W skrev:
johan_l skrev:

(2010-12-15 20:24:49) En extrasänkning på 1 cm då borde ju vara välkommet av många, om man nu är villig att mickla lite med karossens infästning i fram... ICQ/ag Men så kluriga ni varit hittils verkar det ju inte som något problem...

(2010-12-15 21:51:17) Exakt min grabbs kommentar: ”Bilen kommer ju att bli en hel centimeter lägre än alla andras!Default/lol

Stefan T skrev:

(2011-01-02 14:16:41)     Jag var med och byggde lite på Ovalen

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/760266.jpg

Vi tog bort trumman och fälgen så så att vi kunde rulla på grejerna

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/760267.jpg

Här sitter Andreas på sin låda.

Sen avfettade han den.

/Stefan

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

89

Stefan T skrev:

(2011-01-09 16:38:21)     Andreas var ute och jobbade på sin bubbla och jag hjälpte honom lite

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/762846.jpg

Vi satte ihop framvagnen efter byte av bussningarna och spindel bultarna

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/762847.jpg

Det blev 5 skims över allt det var 7mm skillnad mellan armarna

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/762849.jpg

här med styrstagen i.

Mats skriver säkert lite mer an jag hoppas att det räcker

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

90

Johan W skrev:
Mats W skrev:
Johan W skrev:

(2011-01-09 17:00:44) huvud saken att det går framåt. sitter mats och pillarnavel lr tur att någon visar bilder på det som föregår ICQ/ad

(2011-01-10 10:19:38) Yes, jag hamnade i ”grötkoma” under helgerna och kände att Stefan kanske kunde hjälpa Andreas medan jag varit på rehabilitering ICQ/ad !

(2011-01-10 11:26:51) Default/lol

millstream skrev:
Mats W skrev:
millstream skrev:

(2011-01-10 12:00:27) Mats W:
Ja, jag gjorde det för några år sedan men bilen är inte klar ännu. Jag ska göra en extra koll av infästningen för säkerhets skull.
/Anders

(2011-01-10 12:07:47) Jag förstår... Jag är väldigt nyfiken av vad du kommer fram till ICQ/ab !

Det var ju Rogga som som bidrog med en liten brasklapp, när han postade några inlägg upp: ”Jag kan av egna erfarenheter säga att en ovalkaross inte ens passar på en -61:a platta..... i ditt fall sitter fästet i bakre hjulhus för lågt, men det har du redan fixat. och det är ett glapp på ca 2cm...... framvagnen sitter för högt på en kulbultare(ca 1cm) och ni måste göra om fästerna fram under huven. sen passar inte rattstången rakt av mellan länkpinne och kulbult. kommer nu inte ihåg riktigt varför men troligast var det längden som skiljer sig......

(2011-01-11 07:23:04) Mats W:
Jag kollade och såvitt jag kan se ser det rätt ut. Dörrarna passar inte perfekt men är heller inte injusterade.
/Anders

johan_l skrev:

(2011-01-10 20:20:34) Gillar er tråd och ert projekt skarpt! Kul att det går framåt! Ska prenumerera på denna tråd för det är faktiskt en av de bästa trådarna här...

Måste ju finnas massor med folk som bytt till nyare chassi, gäller nog bara hitta rätt tråd för att få svar, fast ni verkar ju klura till allt ändå så jag är inte orolig för att ni ska få till det! ICQ/ab

Apropå att jag smygstartade projekttråden på boxerville-forumet 2011-02-02:

Mats W skrev:
stickan skrev:
johan_l skrev:

(2011-02-08 09:21:46) Du verkar ha lite arbete med att lägga upp allt på nytt, du har inte hittat nåt sätt att kopiara från cachade?

tex
http://webcache.googleusercontent.com/s … .google.se 

Blir nästan lite förbannad när jag tänker på allt jobb folk lagt på trådar på MB som nu är "borta" - eller de finns ju säkert kvar bara det att de inte går att komma åt...

Kul att du bemödar dig att lägga upp det igen för det var ju en intressant och väldokumenterad tråd!

(2011-02-08 09:34:55) Kan bara hålla med! Jag läste varje uppdatering i den här tråden på MB.

(2011-02-08 11:51:38) Thanks boys ICQ/ag , det känns bara så tröööödigt att lägga upp allt igen, så därför får det bli en kort resumé istället Default/hmm .

Det är mycket roligare att lägga upp bilder efterhand, i realtid så att säga ICQ/ab .

Och just i skrivande stund händer det faktiskt ändå ingenting med ovalen eftersom vi lagar upp en krockskadad Honda Civic som MÅSTE bli klar snarast och har klart högre prioritet än Bubblan - that's life ICQ/ad ...

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

( 2011-02-08 14:42:40) Också läst denna tråd från början på MB, imponerad att ni hinner med att skriva om ert projekt också själv hinner jag bara med att skruva lite då o då ICQ/ad . Ett stort plus är din fina bildkvalite, ser fram mot återstarten med bygget igen.

(2011-02-08 15:53:26) Tack Bengt, dina ord sporrar oss ICQ/ag !

Puh, tala om bauta-postning! ICQ/ad

Nu tar jag ledigt ett par dagar för vila och återhämtning. Har även varit i Borås – of Course ICQ/ab – och kommit hem med lite matnyttigt till projektet! Thanks P-I ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Men * BEWARE * :
Fortsättning följer…ICQ/ae

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

91

Mats W skrev:

Disclaimer:
Detta har kanske stigit mig åt huvudet, men det verkar så här i efterhand som att åtskilliga VW-nördar (både som smygläsare och som flitiga postare) verkligen följde vår projekttråd på Meanbugs-forumet, och i relativt hög grad uppskattade den för detaljrikedomen i såväl text som bild och kanske inte minst för att jag blottat min okunnighet (läs: vetgirighet) genom att dokumentera sådant som alla som mekar ’borde’ veta. Jag har därför arbetat med att återskapa tråden bit för bit och är nu äntligen färdig ICQ/ag

Jag har även sparat alla inlägg och kommentarer ICQ/ae

PEACE
http://volkswest-store.co.uk/images/peace_vw.png
ICQ/af

Kul att tråden inte försvann!  ICQ/ab

återstår det bara att komma ut i garaget igen och börja skruva... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

92

Vilket jobb du lägger ner på din / eran tråd  ICQ/ag
Det uppskattas bra jobbat!

93

Nu fick du all gammal text och bild från meanbugs

Även mina bilder och lite till

94

Kul läsning!   ICQ/ab

"Pimped by Nature"

95

Usch vad seriöst och fint projekt Mats! Jag skäms ju att visa upp mina. Är riktigt avundsjuk på den här bilen ska du veta! Fast om 20 år kanske jag också är där... ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110216232.jpg

Så där såg det ut när jag fick gänga om ett hål i veckan  på The Blue Slug, jämför med ditt...

96

johanj skrev:

Vilket jobb du lägger ner på din / eran tråd  ICQ/ag
Det uppskattas bra jobbat!

Tack Johan - jag följer din tråd med ICQ/ad ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

97

johan_l skrev:

Kul att tråden inte försvann!  ICQ/ab

återstår det bara att komma ut i garaget igen och börja skruva... ICQ/ad

Så sant, så sant Johan! Men vi har redan gjort mer än vad som syns i tråden, men det ska ju skrivas och postas upp här också ICQ/ad

Vi smider hela tiden på planer och funderar ut lösningar ICQ/ae fast det inte syns här... Men tack för att du peppar oss ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

98

Det är bra att ni redan stött på alla problemen efter som jag har ett liknande projekt under planering.
Tack för en bra tråd som följs noga.

99

Stefan T skrev:

Nu fick du all gammal text och bild från meanbugs

Även mina bilder och lite till

Ja med det var en drygt arbete - jag klurade aldrig riktigt ut ett effektivt sätt att 'tvätta' källkodens alla mysko tecken, tabbar och radbrytningar, så det var hårtICQ/ad ), manuellt arbete att återskapa det hela...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

100

Thomas Å skrev:

Kul läsning!   ICQ/ab

Schysst att du uppskattar våra tabbar och framsteg ICQ/ae  ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>