51

Byta instrumentpanel - Del 3:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748177.jpg
Här är svetsen under vindrutan i överkant färdig.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748808.jpg
Här på högersidan är passformen som sämst. Vi sticker in ett kopparrör i spalten och punktar fast mot A-stolpen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748809.jpg
Bild från en annan vinkel. Här fattas det mycket material Default/hmm ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

52

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748810.jpg
...men eftersom brädan även är för smal (!) på denna sida kan vi lösa problemet genom att sätta dit en plåtbit i ytterkanten...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748811.jpg
...som vi sedan smärglar ner till bra passform...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748812.jpg
...och slutligen helsvetsar.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

53

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748813.jpg
Det fattas även material vid övre dörrgångjärnet, så vi lägger dubbel plåt också där.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748814.jpg
På denna bild syns det tydligt hur stort spalten är som vi nu åtgärdar ICQ/an .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748815.jpg
Efterhand så har vi helsvetsat rubbet...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749054.jpg
..och ”simsalabim” så är äntligen höger sida färdigslipad ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

54

Vänster sida har betydligt bättre passform och mindre spalt. Här blir det en ”vanlig” 3-stegs procedur:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748816.jpg
1. Inpassning

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748817.jpg
2. Svetsning

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749055.jpg
3. Slipning

Nu tror jag äntligen vi är färdiga och nöjda med bytet av instrumentbrädan ICQ/ag .

Nästa moment blir slipning och mer slipning - samt troligen ett försök till ombyggnad av ramhuvudet från kultbult- till länkpinneinfästning...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

55

Mats W skrev:
Johan W skrev:

(2010-11-26 20:27:54) sjyst ICQ/af
ram huvudet finns ju att köpa men det är nog mindre jobb att byggaom än panelen ICQ/ab

(2010-11-26 22:56:13) Tack Johan ICQ/ab !
Jo, ramhuvudet finns att köpa - men eftersom det är grabben som är den som står för detta bygge med de pengar han tjänat under skolloven så håller vi en rätt stram budget. Dessutom är det ju lärorikt att försöka fixa saker och ting med egna idéer och tekniker ICQ/ad

Mats W skrev:
johan_l skrev:

(2010-11-27 08:18:11Jag är imponerad av hastigheten i ert arbete. Trevligt med många bilder, jag har ju tänkt att byta bräda från oval till split och även endel andra moment ni gjort ska jag göra med mitt splitprojekt... bara att min garagetid är så begränsad... Men kanon med bilder både för att fundera på hur man ska kapa/svetsa samt inspiration!

Ramhuvud, måste ju finnas massor av ramhuvuden som folk slänger när de håller på och bökar med gamla skrotbubblor som går att få gratis. Ramhuvuna känns ju rätt rejäla, så jag förstår inte riktigt hur de kan rosta bort med mindre än att hela resten av bilen har återgått till moder jord...

Sonen din kommer ju få en riktigt cool ride! Ni har tur båda två som delar intresse! ICQ/ab

(2010-11-27 19:03:21) Det är faktiskt riktigt kul att dela intresse med sin grabb

Mats W skrev:
vw raggarn skrev:

(2010-11-27 14:16:17) jävlar vilket jobb

(2010-11-27 19:03:21) Äh, det är bara kul ICQ/ag

Dagens uppdatering handlar om hur man kan montera en länkpinneframvagn (link- & kingpin) på en bottenplatta avsedd för kulbultsframvagn (balljoint) utan att byta ramhuvud ICQ/ab . Detta kan kanske betraktas som ett omotiverat företag, men med en fin nyrenoverad bottenplatta som utgångspunkt kände vi att vi inte vill börja om på nytt, om ni fattar…

Lite fakta då:

http://img295.imageshack.us/img295/6417/beampicssj4.jpg

Den nyare varianten (kulbult) tar absolut större plats. Det så kallade cc-måttet på de båda torsionsrören skiljer 30mm, hålen för fastskruvningen mot ramhuvudet är lika breda men skiljer 20mm i cc-mått. Det kommer att bli ett ordentligt pusslande för oss med andra ord Default/hmm !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749681.jpg
(Vår bottenplatta från ’69, liggandes uppochner)

Genom jämförande studier har jag kommit fram till att det övre fästet är identiskt för alla typ-1 modeller med båda typer av framvagn, däremot bygger ramhuvudet för kulbult 30mm längre ner än på motsvarande länkpinneförsedda bilar.

Baja-/offroad snubbarna på kan köpa/tillverka en sådan här adapter för sina byggen:
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/2690090.jpg
Men eftersom den flyttar hela framvagnen framåt så fungerar det ju inte på en gatbil ICQ/ac

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

56

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749682.jpg
(Vår uppochnervända bottenplatta med 3” kortad länkpinne som inte alls passar – dvs. inte passar ännu ICQ/ad )

Två lösningar återstår: antingen byta ut ramhuvudet eller anpassa det befintliga – vi kör på det senare…

…och sätter kaptrissan i ramhuvudet med friskt mod ICQ/ag !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749683.jpg
Det känns lite grymt på plattan som ju är riktigt fin – men der är ju nödvändigt om man vill kunna toksänka sin folka, eller hur ICQ/ab ?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749684.jpg
Så här ser den utskurna undre biten ut från insidan. Hålsågen har skadat tappen som håller framvagnen på plats ICQ/ac .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

57

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749685.jpg
Vi borrade ut tappen som håller framvagnsbulten med en vanlig hålsåg som vi kylde med WD40 enligt denna metod. Det var även så vi borrande nya hål 20mm närmare det översta hålet – ja, plattan ligger ju uppochner ICQ/ad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749686.jpg
Eftersom skillnaden i cc-mått inte är densamma på infästning som på framvagn måste även tappen flyttas…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749687.jpg
…och tänka sig – ett litet test mot framvagnen visar att det blev riktigt bra ICQ/ag !!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

58

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749688.jpg
Den skadade tappen får nytt material påsvetsat runt om.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749689.jpg
Med ögonmått ser detta bra ut – MEN det finns ännu en faktor att ta hänsyn till nämligen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749690.jpg
castervinkeln, vilken vi mäter upp med hjälp av ett vattenpass…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

59

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749691.jpg
…som är försedd med en gradskiva. 80° på den okapade sidan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749692.jpg
…överförs till motsvarande lutning på sidan som vi skurit i. Det måste väl blir rätt då Default/yikes ?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749693.jpg
Träning ger färdighet ICQ/ab – det är delvis därför vi gör oss allt detta besvär – och den andra biten vi skär ut blir dels inte alls lika skamfilad av hålsågen…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

60

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749694.jpg
…dels blir snitten när vi skär ut också betydligt snyggare ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749695.jpg
Äntligen! Vi kan nu för första gången provmontera framvagnen ICQ/ag !!

Det har varit en spännande dag i garaget – men kallt, med flera vändor in i stugvärmen. I Ystad hade ju Rogge fått 45cm snö i natt så vintern är verkligen här på allvar även i södra Sverige.
Det ska bli kul att återvända ut i garaget i morgon och se om vi inte kan få till det här riktigt bra till slut.

Jonas.O skrev:

(2010-11-27 19:20:11) Detaljrika steg för steg bilder, sånt gillar vi ICQ/ab ....mycket bra tråd det här och hoppas det går bra med ombyggnaden ICQ/ae

Mats W skrev:
vw raggarn skrev:

(2010-11-27 23:53:20) [det jag skrev] det var en komplimang

(2010-11-28 05:47:08) Tackar ICQ/ag !

Mats W skrev:
Jonas Rehn skrev:

(2010-11-28 06:26:04) Nice!

Varför både coiloverdämpare och torisionsfjädring?

Ingen kritik bara nyfikenhet! ICQ/ab

(2010-11-28 11:50:00):D

Det är inga coilovers, Jonas - det är stötdämpare till en moppe. Det är Rogga som konstruerat denna framvagn med lägre torn avsedda för spiltdämpare. Lars Moberg körde med denna framvagn på sin 64:a innan och som jag förstod det så satte han dit dessa dämpare för att SBP inte skulle bli allt för griniga vid besiktningen ICQ/ad !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749892.jpg
Jag glömde posta bild igår på hur det nya fästet ter sig ut från baksidan…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

61

Eftersom arbetet igår var ett första försök kan vi nu med vår erfarenhet mer i detalj visa hur vi går tillväga när vi fixar även andra sidan ICQ/ad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749893.jpg
Ur den urkapade biten ska vi som ett första steg kapa bort 30mm…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749894.jpg
…för att sedan kapa runt…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749895.jpg
…och slutligen lossa tappen som håller framvagnen…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

62

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749896.jpg
…eftersom denna måste ”återställas” något – närmare bestämt 10mm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749897.jpg
1Efter fixering med svetstång…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749898.jpg
…svetsas biten fast – och som vanligt är kopparbiten med oss där spalten känns för bred ICQ/ad !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

63

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749899.jpg
Så är blir resultatet på baksidan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749900.jpg
…och så här ter det sig ut framifrån ICQ/ag .

Ett uppenbart problem i detta läget är att ramhuvudet kommer att bli lägre en framvagnen, och det känns ju knappast helt ok. Lösningen måste bli att knacka ner detta område och så att säga jämna ut det, men det ber jag att få återkomma till.

Ramhuvudet är i nuläget som sagt väsentligt lägre än framvagnen. Detta måste åtgärdas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750350.jpg
Vi börjar med att skära av främre plåten i jämnhöjd med undre plåten och smärglar ner de sista millimetrarna för att få bättre precision…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

64

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750351.jpg
…eftersom vi vill att svetsarna ska släppa hela vägen utan att fördenskull skada hasplåten.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750352.jpg
Sedan lägger vi diagonala snitt på båda sidor…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750353.jpg
…och även på de båda pressningarna mitt under ramhuvudet…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

65

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750354.jpg
...samt trycker ner plåten och fixerar med en skruvtving innan vi svetsar fast den i framkant igen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750355.jpg
Ytterligare några snitt görs med vinkelslipen...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750356.jpg
...och när detta är färdigt så knackar vi ner de yttre pressningarna mot mitten.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

66

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750357.jpg
Här ser man bättre hur vi valt att lägga de olika snitten, och vi har efter diverse tillskärning och anpassning av flikarna som blev kvar börjat punkta bitarna på plats igen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750358.jpg
Här är högra sidan helsvetsad…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750359.jpg
…och här är hela undersidan helsvetsad.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

67

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750360.jpg
En kontroll mot vattenpasset visar att vi slimmat ramhuvudet ordentligt ICQ/ag !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750361.jpg
Efter en omgång med smärgelskiva…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750362.jpg
…så är undersidan färdig för grundmålning.

Nu återstår det att laga och lappa där det fattas bitar i framkant, samt att svetsa fast tapparna som håller framvagnen på baksidan av ramhuvudet.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

68

johan_l skrev:
Mats W skrev:
johan_l skrev:

(2010-11-29 16:37:53) Jävligt smutt! Vart bilen ”automatiskt sänkt” nu eller bygger det nya ramhuvudet bara nedåt?

Man får väl hoppas att SPB inte tittar på denna sida, tror de inte gillar när man ”bygger om” bärande detaljer, å andra sidan så kanske de i realiteten skiter i det när det är rejält gjort.

(2010-11-29 16:48:10) Äh, de kommer nog inte märka att något är ändrat när vi är färdiga. ICQ/ab

Jag vet inte riktigt om jag förstod din fråga rätt Johan - men kultbultarna har samma läge på övre torsionsröret som länkpinnarna, dock sitter det nedersta 30mm längre ner, och det är ju därför vi måste göra denna operation. Det som skiljer är alltså att de nyare endast bygger nedåt.

(2010-11-30 07:38:13)

precis, det var min fråga. När jag tänker efter inser jag att det inte spelar någon roll, men hade ni flyttat det övre fästet nedåt borde framvagnen höjts... nåja, det är väl få som vill... ICQ/ab

Vi har nu i stort sett lagt sista handen vid arbetet att bygga om bottenplattan från kultbult till länkpinne ICQ/ag .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750788.jpg
Eftersom det första snittet vi gjorde på denna operation blev i yxigaste laget, överväger vi att smärgla ner hela kanten ett par-tre millimeter.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750789.jpg
Sagt och gjort – vi ritar en linje från höger till vänster och släpper loss ICQ/ae !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750790.jpg
En kontroll med vattenpasset visar att vi klarat hålla en relativt rät linje åtminstone…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

69

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750791.jpg
Här är undersidan nästan färdig – ”bara” slipning återstår Default/hmm .

Nu vet vi plötsligt inte vad vi ska ta itu med härnäst: Fortsätta med chassit, räta ut ett par bulor vi upptäckt på karossen eller snygga till växellåda och motor.

(OBS – en riktig ’cliffhanger’, eller hur? ICQ/ad

Lite bilder från det mycket korta garagepasset igår kväll. När vi grundat plattan...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751318.jpg
...och vänder på den igen så upptäcker vi...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751319.jpg
...mer rost ICQ/ac .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

70

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751320.jpg
Och här är det svårt att komma åt och slipa Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751321.jpg
...men vi svetsar ändå...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751322.jpg
...och efter slipning så blir resultatet så här ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

71

Mats W skrev:
steffo skrev:

(2010-12-02 17:49:16) Fint jobbat ICQ/ab

(2010-12-03 14:47:50) Tack Steffo ICQ/ag

Mats W skrev:
johan_l skrev:
Rogga skrev:

(2010-12-03 18:51:05) den svarta grundfärgen på nya golvhalvan menar han.... ICQ/ag

(2010-12-03 19:59:50) Jo, precis, har för mig att de hette IGP, nå sydamerikanskt (brasse?) bolag som gör skitplåt. Mina var lite sladdriga men som sagt perfekt passform. ICQ/ab

(2010-12-03 22:06:08) Aha - nu trillade polletten äntligen ner ICQ/ad

Mats W skrev:
Mohawk skrev:

(2010-12-03 23:17:39) Jäkla vilket jobb ni lägger ner, bra jobbat. Får snart bli en rundresa in i de djupa skogarna ICQ/ab

(2010-12-04 08:20:22) Du är välkommen på studiebesök Jonas ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752562.jpg
När vi vänder på bottenplattan kommer vi åt att åtgärda hålet efter den gamla bultningen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752563.jpg
Plåten i ramhuvudet är här 5mm tjock, och tyvärr har vi inget material liggandes i samma dimension…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752564.jpg
…så vi använder oss av de bitar vi skurit ut ur framsidan som mäter 3mm i grovlek istället. ICQ/an

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

72

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752565.jpg
Vi formar till en bit som ska passa…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752566.jpg
…i hålet och sparar en flik som ett ”gångjärn”…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752567.jpg
…vilket vi enkelt bryter loss när vi väl punkat biten på plats ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

73

I detta läge monterar vi även framvagnen för att vara helt säkra på att den passar innan

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752568.jpg
…vi helsvetsar runt bulthålet (men då med bulten urskruvad igen). Vi väljer att lägga rejält med svets för att i någon mån kompensera för den klenare dimensionen av plåt jämfört med originalet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752569.jpg
Eftersom vi svetsar med hög styrka så finns det risk att gängorna tagit skada varför vi drar igenom gängorna med en gängtapp (OBS 1,5 fingänga!).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752570.jpg
Efter slipning…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752571.jpg
…monterar vi framvagnen och lägger även på karossen. Här har vi en höjd på 14cm obelastad fram, men vi skruvar sedan ner den till 11cm. Vi får se vilken höjd vi väljer till slut. Det beror lite grann på var vi hamnar på bakvagnen också ju.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

74

När ändå bottenplattan är skild från karossen är det ju lika bra att passa på att justera höjden i bakkant också?! Därför skulle väl detta avsnitt egentligen handla om sänkning av bakvagn, MEN en bult rök av ICQ/ac så det kommer mest att handla om detta)…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752583.jpg
Eftersom detta med sänkning finns beskrivet lite överallt så hoppar vi raskt över till det moment då bärarmen/svärdet släppt med en smäll och fallit ner mot golvet. Vi mäter här 50mm ner till golvet – vilket alltså i vårt fall är är originalhöjd.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752577.jpg
Men till vänstra locket till torsionsstavarna har ena bulten har dragits av! Det är klart att alltid något ska strula…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752578.jpg
…men vi letar upp en ny mutter som vi gängar på så gott det går, sedan startar vi upp svetsen…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752579.jpg
… och värmer på så mycket vi vågar med MIG-svetsen och när vi är färdiga glöder hela härligheten ICQ/ab !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752580.jpg
När det svalnat av en stund tar vi ringnyckeln, smörjer med WD40 och ’juckar’ fram och tillbaka ICQ/ae .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752581.jpg
Voilá! Bulten kommer ut ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>