Mats W skrev:johan_l skrev:(2010-11-27 08:18:11Jag är imponerad av hastigheten i ert arbete. Trevligt med många bilder, jag har ju tänkt att byta bräda från oval till split och även endel andra moment ni gjort ska jag göra med mitt splitprojekt... bara att min garagetid är så begränsad... Men kanon med bilder både för att fundera på hur man ska kapa/svetsa samt inspiration!
Ramhuvud, måste ju finnas massor av ramhuvuden som folk slänger när de håller på och bökar med gamla skrotbubblor som går att få gratis. Ramhuvuna känns ju rätt rejäla, så jag förstår inte riktigt hur de kan rosta bort med mindre än att hela resten av bilen har återgått till moder jord...
Sonen din kommer ju få en riktigt cool ride! Ni har tur båda två som delar intresse! 
(2010-11-27 19:03:21) Det är faktiskt riktigt kul att dela intresse med sin grabb
Mats W skrev:vw raggarn skrev:(2010-11-27 14:16:17) jävlar vilket jobb
(2010-11-27 19:03:21) Äh, det är bara kul 
Dagens uppdatering handlar om hur man kan montera en länkpinneframvagn (link- & kingpin) på en bottenplatta avsedd för kulbultsframvagn (balljoint) utan att byta ramhuvud
. Detta kan kanske betraktas som ett omotiverat företag, men med en fin nyrenoverad bottenplatta som utgångspunkt kände vi att vi inte vill börja om på nytt, om ni fattar…
Lite fakta då:

Den nyare varianten (kulbult) tar absolut större plats. Det så kallade cc-måttet på de båda torsionsrören skiljer 30mm, hålen för fastskruvningen mot ramhuvudet är lika breda men skiljer 20mm i cc-mått. Det kommer att bli ett ordentligt pusslande för oss med andra ord
!

(Vår bottenplatta från ’69, liggandes uppochner)
Genom jämförande studier har jag kommit fram till att det övre fästet är identiskt för alla typ-1 modeller med båda typer av framvagn, däremot bygger ramhuvudet för kulbult 30mm längre ner än på motsvarande länkpinneförsedda bilar.
Baja-/offroad snubbarna på kan köpa/tillverka en sådan här adapter för sina byggen:

Men eftersom den flyttar hela framvagnen framåt så fungerar det ju inte på en gatbil
…
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>