51

Junte skrev:

varifrån är kamlagerna? (kamlagrena??)
jag hade stora problem vid hopmonteringen av min 2332:a pga fel mått på kamlager från silverline.
slutade med att jag körde in kammen med carborundum, "västeråsmetoden".
återkom för detaljer.

Ursäkta stickan för tråd kapningen
om det var axiala lagert ja ena gången är dom trånga
Men det står i boken man skall slipa dom på en glasskiva med vatten papper  till man uppnår ett mellanrum mellan kam o lager på 0.05 mm
Det är flera fabrikat som blir lite förstora  K&S är det enda som håller ok mått Så ett tag på glas skivan så är man hemma
Men dom är det tre dubbla priset

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

Fortfarande inte nöjd med kamlagringen. Axialspelet är nu bra efter lite nötande och jag har även putsat lagerhalvorna lite lätt invändigt med 1200-papper och olja. Det går lite lättare men fortfarande alldeles för tungt för att jag ska vara nöjd.
Det enda avvikande jag hittat är att min nya kam är 0,02 mm tjockare där lagren sitter än en helt ny och oanvänd VW original-kam. Det skulle ju kunna påverka om toleranserna på lagren också är åt fel håll.

53

stickan skrev:

Fortfarande inte nöjd med kamlagringen. Axialspelet är nu bra efter lite nötande och jag har även putsat lagerhalvorna lite lätt invändigt med 1200-papper och olja. Det går lite lättare men fortfarande alldeles för tungt för att jag ska vara nöjd.
Det enda avvikande jag hittat är att min nya kam är 0,02 mm tjockare där lagren sitter än en helt ny och oanvänd VW original-kam. Det skulle ju kunna påverka om toleranserna på lagren också är åt fel håll.

Ett tips
Lägg en liten linjal på axial lager när det är monterat  (Silverline) brukar bli lite koniska tyvärr
Sen tar man ur lagert och stommen går tillbaka
Ibland är inre radien för liten och rider på lager bocken
Ja det är sur tid att göra om   men därför är det bara K&S  eller Mahle som jag sätter in ( dubbla priset )
Det finns en sak till med Silverline Dom är förmjuka i lager matrialet  (las babbis ) Även där är det skillnad i hårdhet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

54

Jag ska kolla lite till innan det blir nya lager. Jag har i alla fall konstaterat att min nya originalkam går betydligt lättare med hopdraget block än min nya lite större kam.