1

Jag lägger nu upp en tråd om bygget av en stor (101,6 x 84) oxyboxer.
Jag hoppas att detta kan inspirera andra att bygga en stor motor.
Bygges på block från 2,1 l Wasserboxer med bortkapade vattenmantlar.

Norsk vev med 84 mm slag
Svänghjul för 215 mm kopling balanserat ihop med veven
101,6 mm cylindrar med JE kolvar
CB H-profil stakar
Autocraft 910 toppar 40 x 50 ventiler med 1,4 vippor
Specialslipad kamsats från JPM
Jag håller just nu på med bearbetning av blocket och bilder kommer efter hand.

2

Oj oj oj oj, kaxig kombination!!  ICQ/ay
Kommer följas med stort intresse.

3

Spännande. Ska bli väldigt intressant att läsa om detta motorbygge

4

Kul med motortråd, kul med oxyboxer, kul med storkubik...
Detta kommer följas med spänning

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Oxyboxer har varit ett drömprojekt jag gärna skulle byggt. Länge... men mängden maskinjobb avskräcker.. så blir ql att se.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Nerfräsningen av lyftarhålen klart och bussningarna för typ1 lyftare ska tryckas i efter rengöring

Post's attachments

WBX 5.JPG, 332.58 kb, 1600 x 1200
WBX 5.JPG 332.58 kb, 37 downloads since 2025-03-27 

7

bygger också en/två oxyboxer  på 2.1 block, har du fräst bort 7mm för lyftarna? tänkte använda PT lyftarbussningar på mina

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Yes. 7 mm

9

Upptagning och däckning av hålen för cylindrarna.

Post's attachments

WBX 4.JPG, 170.11 kb, 1600 x 1763
WBX 4.JPG 170.11 kb, 34 downloads since 2025-03-28 

10

Kul du lägger ut  allt arbete som krävas att det skall bli en luft motor
Det finns en sak som  man undrar som vad är max varvtal 
Varför man frågar det är för dom stakarna med 5/16 skruv ( har förbrukat ett gäng sådana och har även haft tur när man har
öppnat och skruven har sträckt sig )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Varför man frågar det är för dom stakarna med 5/16 skruv ( har förbrukat ett gäng sådana och har även haft tur när man har
/// Micke

Jag har kollat och CB verkar inte ha 5,7" stakar som jag behöver. Vad jag än köper så kommer de att ha 3/8 bultar. Kamaxeln jag fått slipad av Johannes ska ge effekt upp till 6000 v/m.

12

En första koll på hur cylindrarna sitter i hålen. De passar även i toppen.  Ett senare problem är att cylindrarna är ca 24 mm för långa och måste svarvas ner.

Post's attachments

WBX 2.JPG, 219.56 kb, 1600 x 1200
WBX 2.JPG 219.56 kb, 50 downloads since 2025-03-28 

13

Raptor kamsats

Post's attachments

Raptor kamsats.JPG, 171.11 kb, 1600 x 1200
Raptor kamsats.JPG 171.11 kb, 34 downloads since 2025-03-29 

14

stickan skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Jag har kollat och CB verkar inte ha 5,7" stakar som jag behöver. Vad jag än köper så kommer de att ha 3/8 bultar. Kamaxeln jag fått slipad av Johannes ska ge effekt upp till 6000 v/m.

Hej Stickan
Det med stakar o hur mycket M sek som det blir på 84 mm vev
Då skulle jag välja Scat  ( Nästan som en carilo Men det går nästan att få dom så starka )
runt 270 amrikanska  pengar eller så köper man hos CSP i tyskland
Men med så satans stora ventiler och 6000 varv  är en gåta för min del
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15 Senaste redigerad av stickan (2025-05-30 11:48:27)

PPRMicke skrev:
stickan skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Hej Stickan
Det med stakar o hur mycket M sek som det blir på 84 mm vev
Då skulle jag välja Scat  ( Nästan som en carilo Men det går nästan att få dom så starka )
runt 270 amrikanska  pengar eller så köper man hos CSP i tyskland
Men med så satans stora ventiler och 6000 varv  är en gåta för min del
/// Micke

Hej Micke!
Motorn kommer med största sannolikhet att avge sin högsta effekt vid betydligt lägre varv.Om den sen varvar 6000 får vi se senare, men det är inte ett måste.
//Stickan

16

Inte så lätt att hitta Scat stakar till rimligt pris. Stakarna är billigast i USA, men med 25% moms och drygt 2000 spänn i frakt så är det billigaste alternativet CSP i Tyskland.

17

Har borrat upp och gängat för de extra pinnbultarna. Har för tillfället gängat direkt i blocket, men ska sätta i lösgängor så snart jag har fyllt på i mitt sortiment.

Post's attachments

WBX 6.JPG, 149.62 kb, 1600 x 1728
WBX 6.JPG 149.62 kb, 42 downloads since 2025-04-04 

18 Senaste redigerad av stickan (2025-04-09 09:41:35)

Jag har börjat att fila lite på ena toppen. Tänkte göra klart första förbränningsrummet för att få ett hum om vilket komp jag ska ha.
Har börjat med att sänka läget för ventilfjädern i toppen 2 mm.

Post's attachments

WBX 7.JPG, 173.12 kb, 1600 x 1364
WBX 7.JPG 173.12 kb, 40 downloads since 2025-04-09 

19 Senaste redigerad av vwato (2025-04-09 19:49:59)

Gillar vad jag ser och läser, följer slaviskt.  ICQ/ay

Riktigt fascinerande maskinjobb, men var kommer all kunskap ifrån gällande vad man ska göra och kanhända undvika när det gäller modifiering av en oxyboxer, finns det någon utförlig handbok eller vad?

En fråga till, vad har du för maskinpark som kan utföra alla dessa moment?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

20

Det finns många forum där man kan få info tex Samba. Sen så har jag jobbat med luftkylda vw-motorer till och från i 60 år. Jag har inga märkvärdiga maskiner. Bara en svarv och en gammal bänkborrmaskin som jag byggt om med starkare motor till en fräs för block och toppar.

21

Just nu så har jag kört fast lite och väntar på delar som inte fanns i lager. Återkommer.

22

Då har jag äntligen fått mina restnoterade shims så att jag kan börja labba lite med inspänningshöjden.

Post's attachments

Oxy 1.JPG, 184.93 kb, 1600 x 1678
Oxy 1.JPG 184.93 kb, 30 downloads since 2025-05-22 

23

Kul att bygget uppdateras, följer intresserat!  ICQ/ay

24

När man bygger en lite ovanligare motor så uppstår det alltid problem med olika delar. Först så ska man hitta vad man behöver och sen så får man vänta i evigheter på delarna.
Vissa företag i USA verkar villja tjäna pengar på frakten också. Hittade packningarna mellan toppar/insug hos AA i USA. Packningarna kostar 190 kr och sen vill de ha 2500 i frakt. Samma företag ville ha 5000 i frakt för kolv/cylindersatsen vilket också var hutlöst. Hittade sen samma sats hos ett annat företag som skickade den ganska tunga lådan till Sverige för 500 spänn!
Igår så fick jag hem mina avgasventiler. Jag kan nu göra i ordning ett förbränningsrum i de ganska grovt tillyxade topparna så att jag får ett hum om komp och vändhöjd.

25

Fräser ventilsäten i det första förbränningsrummet. Trots att jag har 6 mm längre ventiler så får jag sänka ventilen rejält för att få rätt inspänningshöjd på fjädern. Blir mycket jobb när man köper Amerikanska "gördetsjälvtoppar"

Post's attachments

toppar 1.jpg, 325.84 kb, 1600 x 1598
toppar 1.jpg 325.84 kb, 24 downloads since 2025-07-06