26

En sak som är problematisk när man bygger motor med större borr än 94 mm är att man får fixa nya verktyg och jiggar för att de gamla är för små.
jag har just beställt en ny ventilfräs som jag kommer att behöva när jag formar förbränningsrummen. Jag håller även på att tillverka en adapter som gör att jag kan använda min vanliga flycutter när jag ska sänka anliggningsytan för cylindrarna i topparna. Sen finns det ju annat att göra åxå när man har ett gammalt hus med stor trädgård.  ICQ/ab

27

Nu är min adapter färdig så nu ska jag kunna fräsa ner anliggningsytan för cylindrarna tills jag får den komp jag vill ha.

Post's attachments

Adapterplatta.jpg, 246.14 kb, 1600 x 1200
Adapterplatta.jpg 246.14 kb, 28 downloads since 2025-08-06 

28

Jag har nu fräst ner första förbränningsrummet dit jag ville komma till att börja med. Kompet blev nu  ca 10,5 och tar jag ner 1 mm till så hamnar jag på 11,4 vilket jag siktat på att utgå ifrån. När jag rundat av alla vassa kanter så kanske jag hamnar på ca 11,0.

Post's attachments

Oxy 1.jpg, 186.56 kb, 1600 x 1714
Oxy 1.jpg 186.56 kb, 21 downloads since 2025-08-21 

29

Inspänningshöjden måste ju åxå stämma. Detta billiga verktyg från Temu gör jobbet utan problem efter vissa justeringar så det passar mina behov. Jag ligger rätt nära i höjd just nu, men behöver ta bort 0,3 mm till för att det ska bli perfekt.

Post's attachments

Innspänning.JPG, 197.09 kb, 1600 x 1606
Innspänning.JPG 197.09 kb, 21 downloads since 2025-08-23 

30

Det har tyvärr inte hänt så mycket mer. Jag har fått till ett förbränningsrum i grova drag som sen ska finjusteras tills jag är nöjd och sen så är det ju 3 till att fixa. Just nu väntar jag också på vevstakar som det var några veckors leveranstid på. Jag behöver ju stakarna för att se hur mycket jag måste svarva ner cylindrarna.

31

Hej , fin motor .. Påbörjar en 2742 ccm straks ..

Mvh

JETech , S. Halland

32

erich skrev:

Hej , fin motor .. Påbörjar en 2742 ccm straks ..

Mvh

Härligt.Då kan vi spåna lite framöver.

33

Plockade lite på mina hyllor idag och hittade en torrsumpspump som jag köpte på ebay för 10-15 år sen för 45 USD.
Jag trodde inte att den skulle passa på oxyn men den satt som en smäck med std remskiva. Så nu lutar det åt torrsumpsmörjning.

Post's attachments

torrsump.JPG, 195.83 kb, 1600 x 1628
torrsump.JPG 195.83 kb, 17 downloads since 2025-09-29 

34

Fick E-mail från Tyskland igår angående mina vevstakar och de är fortfarande restnoterade.  ICQ/ac

35 Senaste redigerad av vwato (2025-10-12 11:45:08)

Finns det något alternativ eller är det bara att vänta, vad ingår när man beställer vevstakar?

Ja just, en fråga till, vågar man verkligen ha remdrift på oljepumpen?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

36

Man får vevstakar med bultar. Har man tur så väger de ungefär lika mycket annars så får man fixa det själv. Det finns ju möjlighet att beställa stakar i USA med det blir dyrare än i Tyskland pga dyr frakt och kan ta väldigt lång tid att få hem.
Jag har aldrig sett en remdriven oljepump till en luftkyld VW-motor och skulle nog tveka att använda den om den fanns.

37

Okey, då kan det vara värt att vänta.

Det var jag som missuppfattade ditt inlägg, trodde du tänkte driva den med remskiva, men den fick plats trots remskivan.  ICQ/bk

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

38

vwato skrev:

Okey, då kan det vara värt att vänta.

Det var jag som missuppfattade ditt inlägg, trodde du tänkte driva den med remskiva, men den fick plats trots remskivan.  ICQ/bk

Många gånger när man byter till torrsumpspump så måste man byta remskivan till en pytteliten för att pumpen ska få plats så jag blev positivt överraskad när den passade mot std remskiva.

39

Under tiden som jag väntar på vevstakarna så har jag tänkt pressa i bussningarna för typ1-lyftarna. Eftersom jag saknar verkstadspress så får jag ta det jag har dvs min PortoPower. Det sägs ju att nöden är uppfinningarnas moder. ICQ/ag
Jag måste bara svetsa ramen jag pressar mot lite bättre eftersom den bara är punktsvetsad nu.

Post's attachments

Pressverktyg.JPG, 168.26 kb, 1600 x 1171
Pressverktyg.JPG 168.26 kb, 15 downloads since 2025-10-26 

40

ICQ/ay inget är omöjligt.. bara olika svårt.... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

stickan skrev:

Under tiden som jag väntar på vevstakarna så har jag tänkt pressa i bussningarna för typ1-lyftarna. Eftersom jag saknar verkstadspress så får jag ta det jag har dvs min PortoPower. Det sägs ju att nöden är uppfinningarnas moder. ICQ/ag
Jag måste bara svetsa ramen jag pressar mot lite bättre eftersom den bara är punktsvetsad nu.

Trodde du värmde blocket ( 70c)  och la bustningen i kylen
Då går det väldigt lätt
Har för mig att T-P rekommenderar det
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

42

Jag ska värma blocket till 80 grader som rekommenderat. Kan ju även frysa bussningarna men det blir ju ett jävla springande eftersom det är långt mellan garaget och frysen. ICQ/ab