Superintressant ämne det här!
Jag har väl en del mer eller mindre stolliga funderingar....
I ett par toppar jag fixade till för ett par år sen så fräste jag ventilsätena (3 vinklar, Neway-fräsar, tror de är 30,45,70 grader) och lade då tätytan ganska långt ut på ventiltallriken, och vidgade kanalen under sätet med 70 graders fräsen. Tanken var att ventilen skulle "skugga" kanalen mindre. Slipade även av ventilerna på skaftsidan så jag fick en mjuk rundning ut till tätytan. Är det rätt eller fel tänkt? (I övrigt var motorn ganska original)
Om man byter ventilstyrningarna, är det då bra att ta bort "aluminiumknölen" runt avgasstyrningen så att det ser ut mer som i insugskanalen? Påverkar säkert livslängden på grund av sämre kylning, men jag tänker att om det halverar livslängden så att de bara håller 5000 mil, så räcker det ändå för många års hobbykörning....
Hur stora bör "klämytorna" i förbränningsrummet vara för en motor där fokus ligger 60-70% på driftsekonomi och 30-40% på effekt (dvs en vardagsmotor)? Jag gissar att ett förbränningsrum utan klämytor ger bättre flöde och fyllnadsgrad, medan klämytorna ger bättre förbränning och driftsekonomi?
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)