51

Superintressant ämne det här!

Jag har väl en del mer eller mindre stolliga funderingar....  ICQ/ag

I ett par toppar jag fixade till för ett par år sen så fräste jag ventilsätena (3 vinklar, Neway-fräsar, tror de är 30,45,70 grader) och lade då tätytan ganska långt ut på ventiltallriken, och vidgade kanalen under sätet med 70 graders fräsen. Tanken var att ventilen skulle "skugga" kanalen mindre. Slipade även av ventilerna på skaftsidan så jag fick en mjuk rundning ut till tätytan. Är det rätt eller fel tänkt? (I övrigt var motorn ganska original)

Om man byter ventilstyrningarna, är det då bra att ta bort "aluminiumknölen" runt avgasstyrningen så att det ser ut mer som i insugskanalen? Påverkar säkert livslängden på grund av sämre kylning, men jag tänker att om det halverar livslängden så att de bara håller 5000 mil, så räcker det ändå för många års hobbykörning....

Hur stora bör "klämytorna" i förbränningsrummet vara för en motor där fokus ligger 60-70% på driftsekonomi och 30-40% på effekt (dvs en vardagsmotor)? Jag gissar att ett förbränningsrum utan klämytor ger bättre flöde och fyllnadsgrad, medan klämytorna ger bättre förbränning och driftsekonomi?

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

52

Topplocket på din bild har ju kvar den "kanten" på ca 1,5mm höjd som cyl tätar mot (som du inte tänkt plana bort ?)
Tidigare toppar (pre 71?) har ju inte den, utan slät yta, alltså stor squish-spalt, likaså eftermarknadstoppar..
Varför gjorde VW så? Och är det inte bättre effektmässigt (kompr) att plana bort den?

53

mettis skrev:

Topplocket på din bild har ju kvar den "kanten" på ca 1,5mm höjd som cyl tätar mot (som du inte tänkt plana bort ?)
Tidigare toppar (pre 71?) har ju inte den, utan slät yta, alltså stor squish-spalt, likaså eftermarknadstoppar..
Varför gjorde VW så? Och är det inte bättre effektmässigt (kompr) att plana bort den?

Det är inte fel att ha kvar en del av den kanten 
Eller om man planar ner ytan  sen tar lite  innan för tätnings ytan
Det är mycket nya rön om detta för att få bränsle blandningen lika fet i hela förbrännings rummet
Dom fränaste killarna som jagar Hk dagarna i ända har vinkel på klämkanten
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

54

Hella skrev:

Superintressant ämne det här!

Jag har väl en del mer eller mindre stolliga funderingar....  ICQ/ag

I ett par toppar jag fixade till för ett par år sen så fräste jag ventilsätena (3 vinklar, Neway-fräsar, tror de är 30,45,70 grader) och lade då tätytan ganska långt ut på ventiltallriken, och vidgade kanalen under sätet med 70 graders fräsen. Tanken var att ventilen skulle "skugga" kanalen mindre. Slipade även av ventilerna på skaftsidan så jag fick en mjuk rundning ut till tätytan. Är det rätt eller fel tänkt? (I övrigt var motorn ganska original)

Om man byter ventilstyrningarna, är det då bra att ta bort "aluminiumknölen" runt avgasstyrningen så att det ser ut mer som i insugskanalen? Påverkar säkert livslängden på grund av sämre kylning, men jag tänker att om det halverar livslängden så att de bara håller 5000 mil, så räcker det ändå för många års hobbykörning....

Hur stora bör "klämytorna" i förbränningsrummet vara för en motor där fokus ligger 60-70% på driftsekonomi och 30-40% på effekt (dvs en vardagsmotor)? Jag gissar att ett förbränningsrum utan klämytor ger bättre flöde och fyllnadsgrad, medan klämytorna ger bättre förbränning och driftsekonomi?

MVH: Hella

Det med klämkant beror hur mycket komp o varvtal man vill ha max på  Även bränsles förbrännings hastighet som avgör utformning o bredd
Om man tittar i en motor från 2000 talet så är väldigt mycket arbete i ett förbrännings rum med högkomp och förbrännings hastighet så man utnyttjar bränslet till max  för att få ner förbrukningen  Då är det väldigt mycket fokus på tändningen att den har mycket tändenergi så det bränner ut det bränslet som kommer in i motorn  ( inga blå bosch spolar där Dom räcker inte änns för en cylinder  i dagens bilar Dom är minst 2gånger kraftigare per cylinder )

Knölen och styrningar
Bara styrningen har samma länd som std eller någon mm kortare  Styrningens länd är avgörande för att den skall transportera bort värmet in i alun i toppen   
Som jag skev motstånd  i avgas kanalen skapar mer värme Varje grad i C men kan få ner är bra
Men det är väldigt få i bilvärlden som mäter ( bara under test under motorns prov fas)  Men tittar man på ett flygplan så får man inte flyga om man inte har temp mätare i avgassystemet
för i den världen justerar man bränsle blandning efter avgas tempen

Det med kanten på insidan på ventilen att ta bort den är jätte bra för minska förlusten på flödet
En tävlings ventil har inget sådant men i en vanlig motor är det för dyrt att göra den bearbetningen
En biltillverkare är snål  och det fungerar

Många gånger räcker det byta till ett fri flödande avgassystem så går tempen ned

/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

55

Hej Micke.
Vad menar du med vinkel på klämkanten?
Om en blå Bosch används, vad kan man uppnå på en renoverad 1600 med en bättre tändspole?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

56 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-08-12 20:20:33)

Mogge skrev:

Hej Micke.
Vad menar du med vinkel på klämkanten?
Om en blå Bosch används, vad kan man uppnå på en renoverad 1600 med en bättre tändspole?
/Mogge

På engelska heter squish kant som brukar man säga men på svenska klämkant
Att ge in sig på vinklar på klämkanten är den högre skolan av förbrännings teknik  om  man vill ha ut det sista lilla ponnyn
Det brukar kräva mycket labb i bromsbänken
I stället för en rak klämkant fräser man den kanten i vinkel typ grader eller mer från klämkanten ner till förbränningsrummet
En rak klämkant funkar för 99% av motorbyggarna

Det är inte bara tändspolen det är även hur mycket volt som generatorn  ger ut som gör hur mycket ström man ur spolen
Effekt kanske en halv hk Med standard komp volym Men då måste det vara rätt gap på tändstiftet och bågen på stiftet sitta på rätt ställe i förbrännings rummet  Är detta inte rätt kan man tappa mer effekt

Ps den volymen i Förbrännings rummet  är för man skulle kunna köra på bränsle med  87 oktan
Var smart och höj kompet så det blir bra förbränning av 95 oktan  då kommer effekten  som ett brev på posten
minst 8 gärna 8,5 då kommer ännu bättre med en bättre spole
Man får fräsa  ner toppen med   1-1.4 mm  så händer det saker  med förbränningen o motorn mår som en prins
Som en vw motor är den  nästan som en luft pump när det är tillverkad för lågoktanigt bränsle ( Mycket snabbare förbrännings hastighet på den typen av bränsle )
Bara för info har dagens bilmotorer ett komp förhållande runt 10.5-11 på  en std bil typ volvo eller vw golf
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

57

Bra förklarat som vanligt, du skämmer bort oss Micke.

Du berörde det här med tändstift, det finns ju vanliga stift med olika värmetal, Platinastift och Iridium.
Vilka rekommenderas till en VW-boxer?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

58

vwato skrev:

Bra förklarat som vanligt, du skämmer bort oss Micke.

Du berörde det här med tändstift, det finns ju vanliga stift med olika värmetal, Platinastift och Iridium.
Vilka rekommenderas till en VW-boxer?

I min lista står Denso, Nippondenso men även B5H5, kan B5H5 vara NGK?

Är också nyfiken på rekommenderade tändstift till:
Standardmotor?
Milt trimmad motor?
100 hk med större volym?

/M

59

Det med stiftens värmetal
Detta beror på vilket komp förhållande man har i motorn
Man skall alltid ha det varmaste värmetalet man kan ha
Detta har inget med effekt att göra det är hur förbrännings tempen i förbrännings rummet
Material i ett tändstift  Vad leder strömmen bäst
Men det som är mycket viktigt är att utformningen på bygel och elektrod hur det sitter i förbrännings rummet
Det är bara skruva in ett tändstift i toppen se hur det ser bäst ut i förbrännings rummet Det skall vara utanför gängan på toppen
Även där är det utformningen på förbrännings rummet som avgör
Sen finns det färgmärkning på bokstäver och Nr  Där är en viktig sak SVART text  är det som gäller  Blå/Grön är det motstånd inbyggt i dom
Då är dom avstörda för elektronik = mindre ström ut i elektroden
Denso eller NGK Jag gillar båda två     Idag är är det mest Ngk för min del Dom är lättare läsa av hur mycket tändning man har på bygelen
Förbränngen ser man på porslinet hur blandningen är ( detta är ofta överkurs för den vanliga motor dåren )
Ja jag har lambda sonder på varje cylinder och avgas temp men stiften åker ur några gånger på en dag för att läsa av tändning o blandning
detta är på E85 men det funkar lika bra med bensin
MEN det är NYA stift varje helg i bland varje dag så dom INTE är förorenade av OLJA
OLJA och för FET blandning dödar stiften
Ofta har man ett dåligt tändsystem som inte bränner bort och bränslet tränger in i porslinet o då blir det kortslutning i stiftet
Då är det något skit fabrikat tycker den som har råkat ut för detta o då skall man ha ett annat fabrikat
Till 99% är det inte stiftets fel det är fel på gubben som har satt dit dom i en motor som läcker igenom olja i förbrännings rummet( kolvringar) eller att det är tändproblem  eller inte bränsle systemet är rätt kalibrerat i blandning
Brukar säga så här köp inte 4st stift köp 8 eller 12 st ( brukar vara bättre pris att köpa en låda )
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

60 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-08-19 23:08:08)

Det med kamaxlar och kamkort
Hur läser man av ett kamaxel kort frågar jag er där ute  Väldigt viktig info hur körbarheten  och effekten är
Foto Nr 3 är en kamaxel gradskiva som man gradar in kamelen  med
Lägger ut 3st kort 
Foto Nr2 är två olika kamaxlar
Nr 1 är en kamaxel
Sen lägger jag ut lite siffror på en kamaxel TDC 19 -ABDC 48   BDC 55- ATDC 12 Vilken kamaxel är  detta
Det är inga lyft höjder bara dom hårda vinklarna som avgör
Det som jag är ute efter vilken  har bäst körbarhet =vrid moment
vilken är det mest  effekt på högsta varvtalet
Ni kan börja fundera lite och återkomma med svar
Kul att man får fundera lite ute i stugorna
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250819_133440.jpg, 705.48 kb, 1594 x 1200
IMG_20250819_133440.jpg 705.48 kb, 19 downloads since 2025-08-19 

IMG_20250819_133510.jpg, 730.97 kb, 1594 x 1200
IMG_20250819_133510.jpg 730.97 kb, 18 downloads since 2025-08-19 

IMG_20250819_133544.jpg, 644.96 kb, 1594 x 1200
IMG_20250819_133544.jpg 644.96 kb, 14 downloads since 2025-08-19 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

61

Är det ingen  som har något förslag
Det med kamaxel går runt 720 grader är en tips
En av dom är NR2  hos vw handlarna
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

62

Det där kan jag inte ens gissa på.
/Mogge

63

Mogge skrev:

Det där kan jag inte ens gissa på.
/Mogge

All info finns på detta Gradskivan
Graderna är inskrivna i korten eller som skev i texten
Att jag tjatar är för att inte gå på en nit hur man väljer kamaxel
För att skulle tro mer än 50% över kammar sin  motor mot vad toppen klarar hantera
Då går inte motorn gött den kan blir trött och man lider o funderar varför blev det inte som tänkt
/// M

Post's attachments

IMG_20250819_133544.jpg, 644.96 kb, 1594 x 1200
IMG_20250819_133544.jpg 644.96 kb, 16 downloads since 2025-08-21 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

64

Lägger ut dom 4 kamaxlarna som jag valde ut
Så det skall bli lite lättare att tala o vilken som är mest vridmoment  eller den som är brutals i varvtal
Även kamaxel nr 2  listan  hos svenska handlare
Kom med förslag    och varför den är bäst
KAMAXELEN ÄR DEN VIKTIGASTE SAKEN I MOTORN  om det skall fungera bra med Hk eller Vridmoment
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250820_231221.jpg, 631.26 kb, 1594 x 1200
IMG_20250820_231221.jpg 631.26 kb, 18 downloads since 2025-08-21 

IMG_20250821_175546.jpg, 383.3 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175546.jpg 383.3 kb, 16 downloads since 2025-08-21 

IMG_20250821_175603.jpg, 384.75 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175603.jpg 384.75 kb, 15 downloads since 2025-08-21 

IMG_20250821_175632.jpg, 364.61 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175632.jpg 364.61 kb, 14 downloads since 2025-08-21 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

65

Hej
Då gissar jag den 4e med 448 i lyft är värst och den med 2a med mindre lyft och kortare duration har mest vrid  ICQ/bw
/Mogge

66

Mogge skrev:

Hej
Då gissar jag den 4e med 448 i lyft är värst och den med 2a med mindre lyft och kortare duration har mest vrid  ICQ/bw
/Mogge

Tyvärr har det inget med lyft höjd  Det är lite andra saker som gör detta
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

67

Efter som en kamaxel  går 720 grader ( Halva motor varvet ) ( man  är riktigt noga så delar man upp varje varv i 4 delar på varje fas  på 720 grader har man 8 olika faser  Därför la jag ut graderings skivan som man har när man ställer in kamaxelen  från TDC
Gör man inte så vet man inte om kam eller kamdrev är rätt i grader Där är första felet man gör
Med den detaljen är viktigast  för man har varit med att hålen kontra kamdrev är 3-4 grader fel Det går att kasta in kamaxel i motorn
Hoppas alla vet vad 1 grad fel kan göra  eller om man vill justera in kamaxel typ 3 grader backad  för att ändra hur den funkar Man kan ändra så motorn tar sig fortare  eller högre upp bara genom flytta kamaxel 1-3grader fram eller bakåt 
Så är det graderna som är viktigaste tiderna hur körbarbarheten blir
Lägger in några bilder hur mycket över lappet är på dessa kammar
Det är det vad som bestämmer  hur mycket komp som kamaxelen släpper ut och var körbarheten är
Har aldrig haft någon w110 eller tänkt mig använda en sådan så jag har intet sådant kamkort 
Om man har mycket öppnings tid på avgas sidan måste man ha ett bra avgassystem som har mycket sug verkan så kamaxelen gör sitt jobb att tumma förbrännings rummet från avgaser och drar med sig färska gaser från insug pulsen
Det med lyft som Mogge sa måste kanalen flöda så mycket på den lyfthöjden Om inte så är det ingen ide ha så mycket lyft för det blir som man stoppar ut handen när man vevar ner vindrutani 120kmt  då blir det stopp i insugs pulsen den går i runt 650-850 kmt in i förbrännings rummet
Då är det bättre att ha två grader längre öppet tid på insugs tiden på kamen
Det kan vara väldigt svårt att förstå att luften går så fort
Ibland kan man få luften gå upp i överljuds hastighet (1230 kmt Mach1)  då tror man att man hör ventilerna men det är ljudvågor från pulserna ( det är inte bra men man då blir det tryckvågor som det blir stopp på pulsena )
Det med avgas ljud är att det är är över ljud som avgaserna når och man får ljud bang som det blir av strits flygplan som går över 1230 kmt (Mach 1 )   
Skulle tro det börjar bli svårt att förstå nu Men är det funkar blir det gas växling  då blir det fart på motorn
Får man balans på insug o avgas kan man lätt hitta 10+ gratis hästar
Mogge jättebra du ställer frågor  hoppas det är flera för frågar man inte blir man inte klokare   
Kommer mer om om insug och länder
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250821_175536.jpg, 346.25 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175536.jpg 346.25 kb, 14 downloads since 2025-08-22 

IMG_20250821_175616.jpg, 349.48 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175616.jpg 349.48 kb, 15 downloads since 2025-08-22 

IMG_20250821_175646.jpg, 332.51 kb, 904 x 1200
IMG_20250821_175646.jpg 332.51 kb, 17 downloads since 2025-08-22 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

68

Det där med kamaxlar är en vetenskap som jag aldrig fördjupat mej i. Oftast så har jag använt de kombinationer som andra har använt med bra resultat. Till min 2724 oxyboxer så lät jag tex Johannes Persson specialslipa en kam och det blir säkert bra.
En sak som jag kommer ihåg från Formel Vee-tiden är att många av de omslipade kamaxlarna som användes krävde ventilspel upp till 0,45 mm för att funka optimalt och det har väl åxå med öppningstiderna att göra.

69

stickan skrev:

Det där med kamaxlar är en vetenskap som jag aldrig fördjupat mej i. Oftast så har jag använt de kombinationer som andra har använt med bra resultat. Till min 2724 oxyboxer så lät jag tex Johannes Persson specialslipa en kam och det blir säkert bra.
En sak som jag kommer ihåg från Formel Vee-tiden är att många av de omslipade kamaxlarna som användes krävde ventilspel upp till 0,45 mm för att funka optimalt och det har väl åxå med öppningstiderna att göra.

Jag snackade lite med Gösta rusta om det
Man  fick högre cylinder tryck på det viset
För då lurade man över lappet   på det viset   
Tyvärr har man inte haft en sådan kam så man kunde köra den i en kam doktor
Johannes är jäkligt duktig på kamaxlar 
Stickan har du fått något tips på avgas länden till den stora motorn så kamen funkar med varvtalet  eller räknar du själv på länderna på primär rören
Samma med insugs länd kontra puls  på max vrid o varvtal  om så fall andra eller 3 pulsen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

70

"Det med lyft som Mogge sa måste kanalen flöda så mycket på den lyfthöjden"

Min naiva uppfattning är att man bör flöda toppen innan man väljer lyft.
Det kanske inte spelar någon roll på en moderat trimmad motor eller en motor där man väljer vrid framför höga varv, typ en bussmotor?
Så, ska man alltid flöda en topp för att veta vad den ger?
/Mogge

71

PPRMicke skrev:
stickan skrev:

Stickan har du fått något tips på avgas länden till den stora motorn så kamen funkar med varvtalet  eller räknar du själv på länderna på primär rören
Samma med insugs länd kontra puls  på max vrid o varvtal  om så fall andra eller 3 pulsen
/// Micke

Hej
Räknar man längden från avgasventilen till kollektorn eller till utblåset?
/Mogge

72 Senaste redigerad av stickan (2025-08-24 09:37:03)

PPRMicke skrev:
stickan skrev:

/// Micke

Gösta och jag experimenterade en del med omslipade kamaxlar från Rune Nyström i Formel Vee-motorer. Värdet från kompprovet blev överraskande mycket högre när vi ökade ventilspelet från 0,10 till 0,45. Det var nog många som använde gamla omslipade kamaxlar utan att öka ventilspelet. Eftersom de var slipade för ett spel på 0,45 så blev funktionen inte så bra med 0,10 spel. Jag kommer ihåg att Micke Nyrönen i Åmot körde en av Göstas Nyström-kamar i sin apparat men vet inte nåt om resultatet.
Jag har inte kommit så långt att jag funderat på avgassystem till motorn. Vi får se när jag kommer dit.
/Stickan

73

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
stickan skrev:

/// Micke

Hej
Räknar man längden från avgasventilen till kollektorn eller till utblåset?
/Mogge

Man räknar från CC på ventilen  till insticket på kollektorn
på primär rören   
Det med kollektorn  finns det olika lösningar på vinkelen  runt 15 grader är ett vanligt mått så suget blir bäst av avgas pulsen
Då när det funkar så är det överlappet på kamen som suger från insug fyller förbrännings rummet med färsk luft blandning
så får man ut det som kamen är gjord för
Men ett dåligt länd rör med dålig kollektor tappar man effekt   Då får man mot puls
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

74

Mogge skrev:

"Det med lyft som Mogge sa måste kanalen flöda så mycket på den lyfthöjden"

Min naiva uppfattning är att man bör flöda toppen innan man väljer lyft.
Det kanske inte spelar någon roll på en moderat trimmad motor eller en motor där man väljer vrid framför höga varv, typ en bussmotor?
Så, ska man alltid flöda en topp för att veta vad den ger?
/Mogge

Nja det med flöda är bra så man vet begränsningen på kanalen
Det är alltid  fördel att tänka vrid på moderat varvtal på kamvalet
Samma med kamval inte för höga lyft för eller överlapp  (det blir väldigt stora belastningar från kam  till ventil
Sen är det med komp förhållande som är viktigt för körbarhet så man får cylindertryck då får man också bra genomströmning i kanalen  ( mer vacuum
En stackas buss går trögt av all vind som den skall flytta ( tyngre än en bubbla) då behöver den vara råstark så man åker gott
Man vill ALDRIG varva för då går bitarna sönder fortare   
Sen vet jag inte vad du menar varva i min värld är det över 6500 varv och uppåt
En folkvagns motor var byggd för jobba mellan 2500 -4000 varv kan man hålla sig där så håller dom ihop länge
  Vill man ha den sådan får man gå in på kamaxel specana se vilket varvtal kamaxelen arbetar bäst på  typ som 2500 till 4000
Då gäller det inte ha förstora ventiler så man tappar gashastighet ( läs vridmoment )
Detta gäller aven avgas sidan så vida det inte är en typ 4 motor som man får lura efter som avgas kanalen är bedrövlig dålig
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

75 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-09-04 22:56:09)

Hej på er
Tar lite om insugs länder 
Efter som det är pulser i ett insugnings rör som blir av vacuumet som skapas av motorns insugnings fas
Det vanligaste för min del är räkna på 3 pulsen
Många förstår inte hur hög hastighet det är på luften när man suger in  i förbrännings rummet 
Mach 1 är över ljuds hastighet = 1234.8 Kmt som är 343 M/s
Ett bra tal är 0.65-0.45 Mach i kanalen och det är   221-153 M/s  ( för onödigt vetande är det 66.7 M/s när man kör i 240 Kmt )
Skulle man stoppa in fingren i kanalen under gång kommer man bryta av fingren
Det går att få överljuds hastighet i flödsbänken då stallar luften  så det är inte bra på insugs kanalen
Men i avgaskanalen får man Mach 1 och mera  därför får man avgas ljud
Nog med sådant 
Vi säger att man räknar med 2 pulsen i länd då räknar man ut detta på detta sättet
3350000 delat med  maxvarvtalet =?      med insugs länden till toppen av förgasaren eller tratt
3 pulsen  2460000 delat med max varvtal =?
Exp 2460000/ 3500 varv = 702 mm 
Bara räkna länden på ett standad insug från ventil cc till toppen av förgasaren  så stämmer det riktigt bra
Många missar den saken o motor kanske går jätte bra över 6500 varv men dåligt under detta varvtalet
Då går det jobba med längre tratttar till man hittar körbarheten
Men att köra på gatan kan vara svårt att tro och känsla
Om man har lagt ut en massa pengar på motorn och inte har kört den i bromsbänken och testat ut sådan sak
Kan det vara bort slända tusenlappar och effekt  Ps en Hk brukar kosta runt 1500-2000 kr
En racing Hk på en frän motor  kan kosta 10000 kr eller mer ( en sug 250-300 hk motor)
///Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke