26

Hur länge kan man tro att denna 3 vinkelsäte yta håller.. (hur långt är ett snöre ;-) blir inte ventilen varmare/mer slitage, när avlednings ytan minskar till ventilsätet.

Om man nu har helt nya toppar/ventiler/fjädrar. är det förmodligen nyttigt att göra detta..
Hur mycket pengar kan det handla om.. frågar då jag har nya upptagna "originaltoppar" för"94" cyl till en blivande 1915 i mitt fall körmotor.. ??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

michaelth skrev:

Hur länge kan man tro att denna 3 vinkelsäte yta håller.. (hur långt är ett snöre ;-) blir inte ventilen varmare/mer slitage, när avlednings ytan minskar till ventilsätet.

Om man nu har helt nya toppar/ventiler/fjädrar. är det förmodligen nyttigt att göra detta..
Hur mycket pengar kan det handla om.. frågar då jag har nya upptagna "originaltoppar" för"94" cyl till en blivande 1915 i mitt fall körmotor.. ??

"Avledningsytan" minskar inte givet du menar kontaktytan.
Däremot mjukar du upp vinklarna på var sida kontaktytan så luften har lättare att passera.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

28

michaelth skrev:

Hur länge kan man tro att denna 3 vinkelsäte yta håller.. (hur långt är ett snöre ;-) blir inte ventilen varmare/mer slitage, när avlednings ytan minskar till ventilsätet.

Om man nu har helt nya toppar/ventiler/fjädrar. är det förmodligen nyttigt att göra detta..
Hur mycket pengar kan det handla om.. frågar då jag har nya upptagna "originaltoppar" för"94" cyl till en blivande 1915 i mitt fall körmotor.. ??

Med 1.5 mm kontakt yta  minst 5000 mil på en motor som inte varvas massa och hyfsat hårda fjädrar Med std fjäder (30 kg i inspännings tryck mer mil ) Ventilen går kallare än med utslagna säte 
Varv är det som dödar och varvstopp 
Priser det PMar man om men så många kr är det inte 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Går över till avgassidan
Gjorde rent kontakt ytan sen mätte man bredden den var 2.8 mm och från fabriken skall den vara 1.5mm
Sen var det rigga upp toppen i bänken och köra ett drag Men så kul var det inte Får mecka lite till med  bänken
Men fick ut lite siffror  men efter man alltid brukar börja på den sidan så har jag inte kört en orörd std topp på många år
Det är bara se på resultatet  o skaka på huvudet så hur illa det var
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250723_131040.jpg, 421.51 kb, 904 x 1200
IMG_20250723_131040.jpg 421.51 kb, 18 downloads since 2025-07-23 

IMG_20250723_141921.jpg, 642.95 kb, 1594 x 1200
IMG_20250723_141921.jpg 642.95 kb, 17 downloads since 2025-07-23 

IMG_20250723_141942.jpg, 681.12 kb, 1594 x 1200
IMG_20250723_141942.jpg 681.12 kb, 22 downloads since 2025-07-23 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

Tar ett tag till med avgas kanalen
Jag gjorde två saker en tre vinkel fräsning  sen fick ventilen en omgång med olika vinklar och radie på insidan
Det blev ok till 6 mm sen svimmar flödet
När det blir så blir det  högt mot tryck och det skapar väldigt mycket värme i kanalen
Skulle tro det var en tanke vurpa när man gjorde på det viset och Vw motorer är ökända för tappa avgas ventiler och onormalt slitage på avgas styrningar
Som tur är många eftermarknads toppar annan utformning på avgas kanalen till det bättre
Klassik line är en riktig bra produkt på den biten
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250724_113507.jpg, 341.95 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_113507.jpg 341.95 kb, 19 downloads since 2025-07-24 

IMG_20250724_114956.jpg, 546.83 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_114956.jpg 546.83 kb, 27 downloads since 2025-07-24 

IMG_20250724_131753.jpg, 764.24 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_131753.jpg 764.24 kb, 18 downloads since 2025-07-24 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

31 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-07-25 22:32:28)

Hej på er alla
Det med att prova o testa är inte det lättaste när man har en ide och inte har test utrustning och mycket tid
i en bromsbänk eller flödes bänk
Så många gånger man har varit i bromsbänken och kört saker och kunden har har haft en målsättning att det lämnar X effekt o kunden är väldigt besviken på sifforna ger  ( no bullshit bänken )
Man måste vara ödmjuk inte tro det ger massa effekt
Därför försöker man hjälpa med tips o tricks 
Det jättebra  att försöka  men det  inga lätta saker det där med topplock minsta fel flilngen i locke kan vara mindre bra på fel ställe
Ja det finns you tube att se på  men har man alla saker som behövs
Fortsättning  följer på avgas kanalen som många inte talar om Bara insug o det blir jätte bra på filmen
Sen är det mera saker som behövs göras  för det skall bli jättebra 
Detta skapas av hur man får mixen av bränslet ner i förbränningens rummet PS  bränslet är 7gånger trögare än luft     
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

32

Intressant med all kunskap du delar, så tack Micke, har en fråga om olika material i ventiler, vad gör det för skillnad förutom pris?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

33

Fortsätter med  avgas kanalen
I en kanal är radien kung när det gäller flöde
Den kanten som jag pekar på är kritisk efter den är skarp som en kniv
en sådan kant gör det blir en begränsning av 50%  av flödet på grund av trycket som riktar sig nedåt och stänger halva kanalen av tryckvågen
Men har man en radie fil och slipar en radie runt kanten  så försvinner tryckvågen och luften går rätt väg ut i kanalen
Ett Ps eftermarknads topparna är mycket bättre ä VWs på avgas kanalen
Det är jättesvårt att ta foto på radien men med fingertoppen känner man skillnaden att det är en mjuk kant
Så ser ni på diagrammet att  flödet fortsätter att öka med massa % men man får vara väldigt försiktig där
Kanske lite överkörs men man brukar räkna med ett förhållande  med 1.65 mellan avgas mot insug för det skall bli riktigt bra med effekt
Inga frågor Det bör vara  massor på detta Inga frågor är fel
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250724_132224.jpg, 645.3 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_132224.jpg 645.3 kb, 23 downloads since 2025-07-25 

IMG_20250724_132331.jpg, 319.37 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_132331.jpg 319.37 kb, 21 downloads since 2025-07-25 

IMG_20250724_133340.jpg, 423.37 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_133340.jpg 423.37 kb, 22 downloads since 2025-07-25 

IMG_20250724_135406.jpg, 724.19 kb, 1594 x 1200
IMG_20250724_135406.jpg 724.19 kb, 20 downloads since 2025-07-25 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

34

Micke,
Jag är säker på att vi är många som följer med stort intresse.
Men det är säkert fler som jag som följer och försöker få allt på plats innan vi ställer frågor.
Men intresset finns, var så säker.
/Micke W

Från: Tranås Småland

35

Ja - här är en  ICQ/ab 

MiWi skrev:

Micke,
Jag är säker på att vi är många som följer med stort intresse.
Men det är säkert fler som jag som följer och försöker få allt på plats innan vi ställer frågor.
Men intresset finns, var så säker.
/Micke W

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

36

Tar lite om kanaler och vilket förhållande mellan insug och avgas '
Om ni räknar insug dividerat med avgas   så får man en siffra På dessa 35.5 / 32  får man 1.10 kanske inte är det bästa förhållandet
Men allt går att lura när luftströmmen är hög  ( det med kort och lång radie
Men kan man mäta vad det är i verkligheten som  det är på dessa är man uppe i ett förhållande  på 1.41  med dom sista modifieringarna ( det gr att få ut mer men då är dubbla jobbet )  ( vet att nascar har 1.58 mellan insug o avgas sidan
Då kommer bli mycket vrid och effekten  kommer automatiskt 
När man höga lufthastigheter med småkanaler får man en väldigt trevlig motor även om det är en frän kamaxel
Men det är massor av tid och fila på rätt ställe
Matrial som krävs fördet  när man är och gräver i toppen
Det som är tråkigt är att vissa toppar på avgas är D port och den kräver mer arbete med radie filning ( efter marknads är mindre arbete )
När man började arbeta i flödes bänken för 20 år sedan var det många saker som förändrades  att man trodde det funkade på ett sätt men ack vad fel man hade
Men det är bara att kämpa på om man vill fila i toppar 
Tyvärr finns det saker att köpa som inte håller måttet  med förstora ventiler på båda  sidorna  men dom är rena racing saker för höga varvtal typ över 7000n varv
Jag skulle aldrig köpa en topp utan flödes siffror

/// Micke

Post's attachments

IMG_20250725_113022.jpg, 322.75 kb, 904 x 1200
IMG_20250725_113022.jpg 322.75 kb, 23 downloads since 2025-07-26 

IMG_20250725_121048.jpg, 689.82 kb, 1594 x 1200
IMG_20250725_121048.jpg 689.82 kb, 17 downloads since 2025-07-26 

IMG_20250725_121359.jpg, 407.63 kb, 904 x 1200
IMG_20250725_121359.jpg 407.63 kb, 19 downloads since 2025-07-26 

IMG_20250725_130453.jpg, 591.66 kb, 1594 x 1200
IMG_20250725_130453.jpg 591.66 kb, 19 downloads since 2025-07-26 

IMG_20250725_134844.jpg, 599.32 kb, 1594 x 1200
IMG_20250725_134844.jpg 599.32 kb, 21 downloads since 2025-07-26 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

37

Väldigt intressant, särskilt om ventiler och säten!
ICQ/bf  ICQ/ay

38

Stort tack att du delar med dig av dina kunskaper på ett väldigt bra sätt, har följt dina tidigare trådar också!

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

39

vwato skrev:

Intressant med all kunskap du delar, så tack Micke, har en fråga om olika material i ventiler, vad gör det för skillnad förutom pris?

Ja det är hållbarhet  som är skillnaden 
Sen är bättre värme avlednings förmågan typ en RF ventil 
Men det finns en sak man bör vara noga med med RF ventiler som lite större spel i ventilstyrningana så inte ventilen skär
Om vi tar det med styrning och smörjning 
Man bör hona hålet så  det finns repor som oljan hänger kvar i styrningen
Jag tar inte upp det med titan ventiler
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

Tar lite om den viktigaste biten i en motor
Förbrännings rummet
Ett Förbrännings rum bör vara väldigt jämna  ytor  sen skall
Kanterna i förbrännings rummet ha mjuka kanter för slippa spikningar och man kan köra med lite högre tändning (+ effekt)
Man får även lite mer flöde i insug och avgas sidan
Lägger ut en bild efter jag pundade förbrännings rummet
Ett diagram med total flödet på avgas sidan
Med dessa siffror på avgas kanalen  så kan man ut MYCKET effekt ur motorn
Nu kan man ha en kamaxel som lyfter mer än 9,5 mm på ventilen 
Ett diagram till från första flödningen  till sista så man ser skillnaden
Man kan se sifforna på vänster sida 
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250728_125938.jpg, 463.99 kb, 904 x 1200
IMG_20250728_125938.jpg 463.99 kb, 20 downloads since 2025-07-29 

IMG_20250728_133251.jpg, 602.37 kb, 1594 x 1200
IMG_20250728_133251.jpg 602.37 kb, 19 downloads since 2025-07-29 

IMG_20250728_141347.jpg, 672.74 kb, 1594 x 1200
IMG_20250728_141347.jpg 672.74 kb, 25 downloads since 2025-07-29 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

41

Det med förbrännings rum
PÅ många motorer med stötstång  har men något som kallar Wedge utformning som även Vw har
Det bygger på att ventilerna är vinklade  sen hur utformningen på kläm kanter skiller det sig lite
Pundade ihop en  förbrännings rum med lite nyare tänk och förbrännings utformning än man gjorde på 70 talet
Dom stora killana som bara jagar hästar  dagarna i ända  kom fram att
Det blir mer flöde sen mixar sig bränslet bättre och mer Effekt  högre cylinder tryck och trycket kommer mer i centrum på kolven
Som bonus blev det högre hastighet på förbränning med mindre bränsle

Post's attachments

IMG_20250729_123123.jpg, 471.35 kb, 904 x 1200
IMG_20250729_123123.jpg 471.35 kb, 16 downloads since 2025-08-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

42

Tar lite om CBs Wedgs förbrännings rum  som kom på 90 talet
Det är riktigt stora klämkanter  om det är rätt eller fel får dom visa männen diskutera
Jag är inte över förtjust i dessa  Ofta har man mycket skarpa kanter och det är ingen fördel
Lägger in en bild som förbrännings rummet är röd markerad runt hela förbrännings rummet  putsar man av det som är röd målat så brukar dom funka bättre med mindre risk att spika
Kommer en bild till var dom brukar spika ( svarta märke )
Nästa bild är hur man kan för brättena flödet och risken på spikningar  Det Gröna området skall vinklas eller tas bort då händer det saker som är positiva
Tyvärr är det inte bara att sätta dit saker i dag om det skall bli 100%  Man kan tro det att det är så men verkligheten är annan
Men CB produkter är en av dom bästa man kan köpa för vettiga pengar mot andra toppar om man skall bygga en större motor än 1600 cc
/// Micke

Post's attachments

IMG_20250801_120344.jpg, 771.67 kb, 1594 x 1200
IMG_20250801_120344.jpg 771.67 kb, 21 downloads since 2025-08-01 

IMG_20250801_121925.jpg, 616.98 kb, 1594 x 1200
IMG_20250801_121925.jpg 616.98 kb, 19 downloads since 2025-08-01 

IMG_20250801_122144.jpg, 586.15 kb, 1594 x 1200
IMG_20250801_122144.jpg 586.15 kb, 18 downloads since 2025-08-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

Det var dåligt med frågor
Är ni nöjda med infon
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

44

iofs bortrest men läser och begrundar.. intressant !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

45

PPRMicke skrev:

Det var dåligt med frågor
Är ni nöjda med infon
/// M

Väldigt nöjd med infon och att du delar med dig ICQ/bs

46 Senaste redigerad av vwato (2025-08-05 15:41:09)

Lärorikt med all information, bra att du förklarar texten med olika färger på bilderna, det gör att man förstår bättre.
Får erkänna att hälften är rena grekiskan för mig, men försöker hänga med i alla fall och lära något nytt.

Har en fråga om blyfrikonvertering, behövs det på VW's topplock och vad innebär det?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

47

vwato skrev:

Lärorikt med all information, bra att du förklarar texten med olika färger på bilderna, det gör att man förstår bättre.
Får erkänna att hälften är rena grekiskan för mig, men försöker hänga med i alla fall och lära något nytt.

Har en fråga om blyfrikonvertering, behövs det på VW's topplock och vad innebär det?

När man gör en topp för blyfritt bränsle 
Då arborrar man ur gjutjärnet  sen krymper man in Härdade ventilsäten
Ersätter ventilerna med sådana som klarar hantera härdade ventilsäten  sen bör man ha bronsstyrningar eller K line
Alla aluminium toppar har härdade säten
Men dagens E bränsle  är torrare än den gamla blyfria bränslet ( kalium var ersättning för bly Men det har inte miljörörelsen fattat än)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

48

PPRMicke skrev:

Det var dåligt med frågor
Är ni nöjda med infon
/// M

Läser och begrundar.
Tappa inte sugen då du verkligen tillför saker här :-)
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

49

Detta är och kommer vara bra info. för vw-folk så länge det finns kvar på Boxerville (ibland försvinner bilder, i andra inlägg??)

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:

Det var dåligt med frågor
Är ni nöjda med infon
/// M

Läser och begrundar.
Tappa inte sugen då du verkligen tillför saker här :-)
/Mogge

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

50

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:

Det var dåligt med frågor
Är ni nöjda med infon
/// M

Läser och begrundar.
Tappa inte sugen då du verkligen tillför saker här :-)
/Mogge

Håller med!  ICQ/ay