1 Senaste redigerad av Jan-Iver (2025-09-22 15:37:30)

Motorn bygger på en 1600 dp som är arborrad av "Stickan". Motorn byggdes av mig och Markus Kranz från Luleå. Dvs mest Markus och jag tittade på  ICQ/bs
Han har byggd flera dragrace motorer och bilar och vet vad han gör, bla en grå VW fastback. Jag beställde prylar efter hans omdöme och kunskap för att få en kraftig gatmotor med turbo.
Man kan givetvis köra utan turbokitet men då har jag inget avgas till motorn. Turbokitet är köpt nytt från Brasilien och är ett sk hide-away kit från SPA-Turbo. Dvs det ska enligt dom rymmas under motorluckan utan att man behöver justera den. Jag har aldrig monterat motorn i någon bil än så just det att den går in utan anpassade gångjärn mm låter jag vara lite öppet ICQ/ag

Dubbla Weber 40 IDF med turbohattar för sk old school tryck-turbo. Lätt portade toppar med något hårdare fjädrar än original, utbytta ventilsäten, slipade och passade nya ventiler. Nya stötstänger/rör. Kamaxeln är custom made för hård körning (Web Cam Grind 119 med 112 grader lobe seperation) och nya bra lyftare alla prylar framtagen med råd och hjälp av min turbokörande dragracekompis. Mahle cylinderkit m smidda kolvar 85,5 mm. Scat H-beam stakar. Vevaxeln är 8 pins och svänghjulet är av lättad modell. Givetvis också större oljepump och extern oljekylare. Koppling och lameller är också av förstärkt typ men jag minns inte fabrikat etc men allt är nytt och beställt enligt MK´s råd. Turbokitet till den 0.8 - 1,2 bar wastegate. Har säkert glömt saker men som sagt, MK har gjort ALLT för att motorn ska tåla kraften den borde ge, uppskattningsvis 130-150 hk enligt han.
Jag kan inte mycket om allt detta själv så att svara på frågor blir svårt om det är tekniska sådana.

"Vi" byggde motorn vintern 2016 - 17 och efter det har jag byggd den nästan klar -18 att humpa in i en bil. Av olika randiga och rutiga skäl har jag inte haft hälsan eller "bilen" att köra den i, väldigt trist då jag tror det är en mycket rolig snurra i rätt kärra.

Nu behöver jag sälja grejjer då jag blir utan garaget till hösten.

Så, om någon vill köpa denna för någonstans kring 55´ ICQ/bi ?

Den finns i Boden och jag kan transportera den ned mot Ö-vik-isch....

Ena bilden visar turbo-kitet och andra då den var färdig long-block.
Jag har försökt fota motorn som den är i dagsläget men den står längst in i garaget och är lite svår-fotad just nu. Obs! Motorns förgasardelar bla, och de blå luftslangarna är inte slutmonterad för det bör man göra i bilen så att det passar in.

Post's attachments

2017-01-19 18.34.27.jpg, 51.11 kb, 432 x 768
2017-01-19 18.34.27.jpg 51.11 kb, 93 downloads since 2023-02-02 

20171004_162148.jpeg, 151.88 kb, 679 x 442
20171004_162148.jpeg 151.88 kb, 110 downloads since 2023-02-02 

2023-02-02 19.13.03.jpg, 176.81 kb, 581 x 576
2023-02-02 19.13.03.jpg 176.81 kb, 121 downloads since 2023-02-02 

2023-02-02 19.13.26.jpg, 165.28 kb, 860 x 576
2023-02-02 19.13.26.jpg 165.28 kb, 83 downloads since 2023-02-02 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

...inte en kommentar - Inte någon som visat intresse  ICQ/bn
Är den för dyr? är den för vågad att ge sig in på? Är det för ... något annat?
Jag kanske humpar in den i 73:a bussen efter den är besiktad om ingen känner att den är intressant. Blir mer konvertering men det är görbart  ICQ/af

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

3

Med turbon monterad ovanpå motorn så blir det mycket värme i motorrummet speciellt i en buss, och med filtret där så suger man in varm luft som sedan värms upp ytterligare av turbon och utan laddluftkylare så blir verkningsgraden ganska låg, det kan vara saker som detta som begränsar antalet köpare

Men med lite modifikationer så kan det säkert bli en bra rakt fram motor

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Jan-Iver skrev:

...inte en kommentar - Inte någon som visat intresse  ICQ/bn
Är den för dyr? är den för vågad att ge sig in på? Är det för ... något annat?
Jag kanske humpar in den i 73:a bussen efter den är besiktad om ingen känner att den är intressant. Blir mer konvertering men det är görbart  ICQ/af

För oss som vet vad delar kostar så är priset helt ok.

5

Jan-Iver skrev:

...inte en kommentar - Inte någon som visat intresse  ICQ/bn
Är den för dyr? är den för vågad att ge sig in på? Är det för ... något annat?
Jag kanske humpar in den i 73:a bussen efter den är besiktad om ingen känner att den är intressant. Blir mer konvertering men det är görbart  ICQ/af

Kan vara att det skulle vara enklare om den var startad? så man vet att grejerna lirar? 55`för något man inte vet kanske är mycket? ICQ/ab

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

6

Markus är en tänkare och handlare, han vet vad han håller på med, så jag är helt övertygad om att motorn kommer att fungera helt som tänkt eller med flyttad turbo, och kanske nån häst mer, och hålla bra.

7

Vill bara förtydliga att jag inte tycker att priset är för högt, det kostar att bygga en tillförlitlig motor

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Kul med lite olika inspel i varje fall. Jag tjänar inga pengar på den, det är helt säkert. Att motorn startar behöver man inte betvivla om den får bensin och batteri ICQ/ag dvs man kan säkert ställa till det och få den att gå dåligt om man inte vet vad man gör. Men med helt nya kvalitetsprylar rakt genom så kommer den att starta och gå. Sen hur den plågas och körs visas i framtiden hur mycket den tål. Sen det där med varm luft osv, ja det är en sk old school turbo men de gör inga dåliga prylar där i Brasilien så det ska fungera helt okey. Byggar man in friskluftsintag så ger det mer effekt, självklart.
Ingen minns en fegis och jag behöver tömma garage och förråd. Kan säkert byta mot något kul. En båt villhöver jag då stugan har en brygga utan båt...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

9

Hej!
Har ju mycket erfarenhet av 1600 turbomotorer från mitt engagemang i 1600 Challenge. Kan bara intyga att motorn utan problem bör lämna denna effekt vid 1 bars laddtryck om turbon orkar och temperaturen går att hålla ned. Min 1600 lämnade i oportat skick 249 bakhjulshästar vid 1 bars laddtryck! En perfekt motor för någon som vill gasa i 1600 utmaningen till en bra peng!
Just my 2 cents!
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

10 Senaste redigerad av Jan-Iver (2025-06-09 23:11:14)

Jag är öppen för skambud/vettiga bud för denna hyllvärmare. Synd på en såpass potent motor.

Motorn kan säkert köras utan turbo om man vill och bör vara vass ändå.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

11

försöker du sälja den på fler ställen än boxerville?
jag tror det kan finnas fler spekulanter på facebook-luftkylt-köp-o-sälj kanske?
priset är inte fel men nån ska ju vilja ha den oxå . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

12

Junte skrev:

försöker du sälja den på fler ställen än boxerville?
jag tror det kan finnas fler spekulanter på facebook-luftkylt-köp-o-sälj kanske?
priset är inte fel men nån ska ju vilja ha den oxå . . .

Jag håller med. Boxerville är ju tyvärr inte längre speciellt välbesökt så jag rekommenderar också annons på facebook och de olika VW-sidorna där.

13

Helt klart vettiga pengar men ändå en stor slant att slanta upp i dessa tider. Önskar man hade möjligheten  ICQ/ay

14

Problemet om man skulle ha den i en split eller pickup (mitt projekt) DH 66;a så går den inte in på höjden? Skulle ju vara fränt att testa en sådan maskin.... MVH Henke

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

15

Ghia64 skrev:

Problemet om man skulle ha den i en split eller pickup (mitt projekt) DH 66;a så går den inte in på höjden? Skulle ju vara fränt att testa en sådan maskin.... MVH Henke

Ja
Varför skulle den inte gå in på höjden? Det är väl stående fläktkåpa i en DH från 66? Bättre utrymme där än i bubblorna i alla fall.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

16

Onedecadelater skrev:

Hej!
Har ju mycket erfarenhet av 1600 turbomotorer från mitt engagemang i 1600 Challenge. Kan bara intyga att motorn utan problem bör lämna denna effekt vid 1 bars laddtryck om turbon orkar och temperaturen går att hålla ned. Min 1600 lämnade i oportat skick 249 bakhjulshästar vid 1 bars laddtryck! En perfekt motor för någon som vill gasa i 1600 utmaningen till en bra peng!
Just my 2 cents!
Johan

Tack för don 2 centsén

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

17 Senaste redigerad av Jan-Iver (2025-06-10 17:54:42)

...och till alla andra som läser, jag kan gå ganska mycket under de 55, och jag har inte annonserat motorn annat än här. än...

0706255280 tel/whatsapp

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

18 Senaste redigerad av vwato (2025-06-10 17:54:26)

Pushar för den i Dragracingforumet, den motorn borde ju vart såld innan ens annonsen lagts ut.  ICQ/bs
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 93#p537393

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

19

vwato skrev:

Puchar för den i Dragracingforumet, den motorn borde ju vart såld innan ens annonsen lagts ut.  ICQ/bs
https://boxerville.se/forum/post.php?tid=59874

Znyggt!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

20

Jan-Iver skrev:
Ghia64 skrev:

Problemet om man skulle ha den i en split eller pickup (mitt projekt) DH 66;a så går den inte in på höjden? Skulle ju vara fränt att testa en sådan maskin.... MVH Henke

Ja
Varför skulle den inte gå in på höjden? Det är väl stående fläktkåpa i en DH från 66? Bättre utrymme där än i bubblorna i alla fall.

Har väl max 2-3cm tillgodo på fläktkåpan till flaket orginal så ett rör imellan går inte.....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

21

Jag är intresserad av motorn.
Skickat mail

Vänligen
Robert

22

För info:
Motorn är nu i princip såld, dvs jag inväntar handpenningen och sedan ordna med transporten.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss